eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

U z a s a d n i e n i e


Przedkładany projekt rozporządzania stanowi wykonanie delegacji ustawowej
zawartej w art. 145 ust. 2 ustawy z dnia ............ o finansach publicznych (Dz.U.
Nr....., poz....).
Niniejsze rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
28 czerwca 2006 r. w sprawie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa
(Dz.U. Nr 06, poz. 116 oraz Nr 230, poz. 1676) wydane zgodnie z dyspozycją
uchylonej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249,
poz. 2104, z późn. zm.).
Przedkładany projekt rozporządzenia reguluje przedmiotowe zagadnienie w sposób
analogiczny do zastępowanego.
Niniejszy projekt zostaje zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie
do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414).

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej,
zatem nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.

Ocena skutków regulacji.

1. Podmioty na które oddziałuje akt normatywny:
rozporządzenie dotyczy dysponentów części budżetowych;
2. Konsultacje
społeczne:

projektowane rozwiązania nie wymagają konsultacji społecznych; będą
uzgadniane z resortami;
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych;
projektowane rozporządzenie jest rozwiązaniem systemowym w zakresie
finansów publicznych, reguluje możliwość uruchamiania środków ujętych
w rezerwie ogólnej, zatem nie spowoduje skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego;
b) rynek pracy – brak wpływu;
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość – brak wpływu;
d) sytuację i rozwój regionalny – brak wpływu.

2
Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ............................ r.
w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa

Na podstawie art. 175 ustawy z dnia ............................ o finansach publicznych (Dz. U. Nr ......, poz. .......)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób wykonywania budżetu państwa, w tym w szczególności:
1) sposób i warunki ustanawiania przez dysponentów części budżetowych dysponentów drugiego i trzeciego
stopnia;
2) tryb i terminy przekazywania:
a) na centralny rachunek bieżący budżetu państwa dochodów pobieranych przez urzędy obsługujące organy
podatkowe i państwowe jednostki budżetowe z rachunków tych jednostek,
b) z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środków na rachunki bieżące urzędów obsługujących
organy podatkowe i rachunki bieżące dochodów państwowych jednostek budżetowych z tytułu zwrotu
nadpłat dochodów, określonych w odrębnych przepisach,
c) z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środków na rachunki bieżące wydatków państwowych
jednostek budżetowych w celu dokonywania wydatków tych jednostek,
d) na centralny rachunek bieżący budżetu państwa niewykorzystanych środków budżetowych z rachunku
bieżącego wydatków państwowych jednostek budżetowych;
3) tryb i terminy przekazywania na centralny rachunek bieżący budżetu państwa środków, o których mowa w art.
243.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć przepisy ustawy z dnia ....................... r. o finansach
publicznych;
2) dysponentach części budżetowych - należy przez to rozumieć dysponentów części wymienionych w
rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 108 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;
3) rachunkach państwowych jednostek budżetowych - należy przez to rozumieć odpowiednio rachunki bieżące lub
pomocnicze dysponentów: głównych, drugiego stopnia i trzeciego stopnia;
4) klasyfikacji budżetowej - należy przez to rozumieć klasyfikację określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów
wydanym na podstawie art. 36 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy o finansach publicznych;
5) wydatkach niewygasających - rozumie się przez to wydatki ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym
na podstawie art. 170 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
Rozdział 2
Ustanawianie dysponentów środków budżetu państwa
§ 3. 1. Dysponentami środków budżetu państwa są dysponenci części budżetowych i kierownicy podległych
tym dysponentom państwowych jednostek budżetowych.
2. Dysponenci części budżetowych są głównymi dysponentami środków budżetu państwa.
3. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, podległych dysponentom głównym, mogą być
dysponentami środków budżetu państwa drugiego stopnia lub dysponentami środków budżetu państwa trzeciego
stopnia.
4. Dysponent główny ustanawia bezpośrednio mu podległych dysponentów drugiego i trzeciego stopnia.
5. Dysponent drugiego stopnia ustanawia bezpośrednio mu podległych dysponentów trzeciego stopnia.
6. Dysponent główny może, w porozumieniu z Ministrem Finansów, ustanowić dysponentami środków budżetu
państwa kierowników państwowych jednostek organizacyjnych niebędących państwowymi jednostkami
budżetowymi.
7. Dysponent główny może być jednocześnie dysponentem trzeciego stopnia, w zakresie pobierania dochodów
i dokonywania wydatków ujętych w planie finansowym jednostki.
Rozdział 3
Tryb i terminy przekazywania dochodów i środków na wydatki budżetu państwa
§ 4. 1. Dochody budżetu państwa pobierane przez urzędy obsługujące organy podatkowe i państwowe jednostki
budżetowe, z zastrzeżeniem ust. 3, przekazywane są przez te jednostki, według stanu środków na:
1) 5. dzień miesiąca - do dnia 10. danego miesiąca,
2) 10. dzień miesiąca - do dnia 15. danego miesiąca,
3) 15. dzień miesiąca - do dnia 20. danego miesiąca,
4) 20. dzień miesiąca - do dnia 25. danego miesiąca,
5) 25. dzień miesiąca - do ostatniego dnia danego miesiąca,
6) ostatni dzień danego miesiąca - do dnia 5. następnego miesiąca
- na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, z zachowaniem rodzaju
wpływów, z zastrzeżeniem § 10.
2. Przekazywane kwoty dochodów, w terminach określonych w ust. 1, należy skorygować o zwroty nadpłat
dokonane do dnia przekazania i zwroty nadpłat przewidywane w ciągu pięciu dni po terminie przekazania, jeśli w
tym czasie upływają terminy zwrotów nadpłat, ustalone w odrębnych przepisach.
3. Jednostki budżetowe mające siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli przepisy odrębne nie
stanowią inaczej, przekazują pobrane dochody budżetowe, według stanu środków na ostatni dzień miesiąca, do dnia
15. następnego miesiąca na rachunek bieżący dochodów dysponenta głównego.
§ 5. 1. Naczelnicy urzędów skarbowych i dyrektorzy izb celnych przekazują do Ministerstwa Finansów
zapotrzebowanie na środki w celu realizacji zwrotów nadpłat dochodów pobieranych na rachunki bieżące urzędów
obsługujących organy podatkowe, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych przekazują do Ministerstwa Finansów zapotrzebowanie na
środki w celu realizacji zwrotów nadpłat dochodów budżetowych wraz z uzasadnieniem zwrotu i potwierdzonymi
przez kierownika jednostki kopiami przelewów, których dotyczy zwrot nadpłaty, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Zapotrzebowanie na środki, o którym mowa w ust. 1 i 2, przekazywane jest wówczas, gdy na właściwym
rachunku brakuje środków na dokonanie zwrotu nadpłaty dochodów i w terminie nie późniejszym niż trzy dni
robocze przed dniem realizacji zwrotu.
4. Zapotrzebowanie na środki, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinno zawierać następujące informacje: nazwa
jednostki występującej o środki, kwota zapotrzebowania na środki, numer rachunku bankowego, tytuł, data realizacji
zwrotu oraz podpisy: głównego księgowego i kierownika jednostki. Wzór zapotrzebowania na środki, o których
mowa w ust. 1 i 2 stanowi odpowiednio załącznik 1 i 2.
§ 6. 1. Upoważnia się dysponentów części budżetowych i kierowników państwowych jednostek budżetowych
do kasowej realizacji wydatków objętych planem finansowym państwowych jednostek budżetowych bezpośrednio
podległych tym dysponentom.
2. Do realizacji wydatków, o których mowa w ust. 1, służy rachunek bieżący wydatków państwowej jednostki
budżetowej.
3. Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałe dotacje ujęte w ustawie budżetowej
przekazywane są z rachunku bieżącego wydatków dysponenta głównego środków budżetu państwa lub dysponenta
drugiego stopnia, jeżeli dysponent główny ujął w jego planie finansowym taki rodzaj wydatku w związku z
realizacją dotowanego zadania, z zastrzeżeniem ust. 4-5.
4. Zespoły i delegatury wojewódzkie Krajowego Biura Wyborczego mogą przekazywać dotacje jednostkom
samorządu terytorialnego.
5. Urzędy statystyczne mogą przekazać dotacje przyznane Głównemu Urzędowi Statystycznemu na
finansowanie spisów powszechnych i zadań zleconych gminom w związku ze spisami rolnymi.
§ 7. 1. Uruchamianie środków na wydatki budżetowe odbywa się w drodze przekazywania środków
pieniężnych na rachunki bieżące wydatków państwowych jednostek budżetowych - odpowiednich dysponentów
środków budżetowych.
2. Minister Finansów przekazuje z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środki budżetowe
przeznaczone na wydatki na rachunki bieżące wydatków dysponentów głównych, zgodnie z harmonogramem, o
którym mowa w art. 137 ustawy o finansach publicznych.
3. Dysponenci główni, z otrzymanych środków budżetowych, pokrywają wydatki oraz przekazują środki
podległym im dysponentom drugiego i trzeciego stopnia.
4. Dysponenci drugiego stopnia, z otrzymanych środków budżetowych, pokrywają wydatki oraz przekazują
środki podległym im dysponentom.
5. Dysponenci trzeciego stopnia przeznaczają otrzymane środki budżetowe na pokrycie własnych wydatków
bez prawa ich dalszego przekazywania.
6. Dysponenci środków budżetowych dokonują zwrotu niewykorzystanych środków otrzymanych na wydatki,
na rachunki bieżące wydatków dysponenta wyższego stopnia, od którego otrzymali środki, z zastrzeżeniem ust. 7
oraz § 10.
7. Dysponenci główni dokonują zwrotu niewykorzystanych środków na rachunek wydatków centralnego
rachunku bieżącego budżetu państwa, z zastrzeżeniem § 10.
§ 8. 1. Polecenia przelewów powinny zawierać symbol rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej oraz w
przypadku wydatków niewygasających numer zadania określony w przepisach wydanych na podstawie art. 163 ust.
3 ustawy o finansach publicznych, lub odpowiedni symbol dla oznaczenia przekazywanych środków.
2. Wprowadza się następujące zasady zapisywania symboli, o których mowa w ust. 1:
1) polecenia przelewów dotyczące dokonywania wydatków oraz zwrotów dochodów powinny zawierać
odpowiedni rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej wydatku lub dochodu;
2) polecenia przelewów dotyczące dokonywania wydatków niewygasających powinny zawierać rozdział i paragraf
klasyfikacji budżetowej wydatku oraz numer zadania;
3) polecenia przelewów dotyczące przekazania środków na wydatki dysponentom podległym powinny zawierać
symbol 99999 dla rozdziału oraz symbol 9999 dla paragrafu;
4) polecenia przelewów dotyczące przekazania środków na wydatki niewygasające dysponentom podległym
powinny zawierać symbol 99999 dla rozdziału, symbol 9999 dla paragrafu oraz symbol 999 dla zadania;
5) polecenia przelewów dotyczące zwrotu niewykorzystanych środków na wydatki na rachunki dysponentów
nadrzędnych i budżetu państwa oraz przekazania pobranych dochodów na odpowiedni rachunek centralnego
rachunku bieżącego budżetu państwa powinny zawierać symbol 88888 dla rozdziału oraz symbol 8888 dla
paragrafu;
6) polecenia przelewów dotyczące zwrotu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające na
wyodrębniony rachunek centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa powinny zawierać symbol 88888 dla
rozdziału, symbol 8888 dla paragrafu oraz symbol 888 dla zadania.
3. W przypadku gdy kwota przelewu dotyczy więcej niż jednego rozdziału lub paragrafu klasyfikacji
budżetowej, przelewy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, powinny zawierać rozdział i paragraf klasyfikacji
budżetowej wydatku lub dochodu, który stanowi największą kwotę składającą się na kwotę przelewu.
4. Polecenia przelewów dotyczące przekazania środków na wydatki niewygasające dysponentom podległym
powinny w polu "Tytułem" zawierać rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej wydatku oraz numer zadania, o
którym mowa w ust. 1.
5. Polecenia przelewów dotyczące zwrotu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające powinny w
polu "Tytułem" zawierać rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej wydatku oraz numer zadania, o którym mowa w
ust. 1.
6. Obowiązek uzupełniania symboli, o których mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich dysponentów środków
budżetu państwa.
7. Przepisy ust. 1-6 nie dotyczą jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej.

Rozdział 4
Tryb i terminy przekazywania na centralny rachunek bieżący budżetu państwa środków, o których mowa w
art. 243 ustawy

§ 9. 1. W trakcie roku możliwe jest przekazywanie środków otrzymanych z Komisji Europejskiej na podstawie
harmonogramów realizacji wydatków budżetu państwa przedstawianych przez poszczególnych dysponentów części
budżetowych.
2. Przekazywanie środków o których mowa w ust. 1 na rachunek dochodów budżetu państwa może nastąpić do
wysokości kwot wydatków ujętych w harmonogramie obejmującym okres 30 kolejnych dni kalendarzowych.
3. W przypadku przekazywania środków na dochody budżetu państwa na podstawie realizacji wydatków,
kwoty wyliczone na podstawie wykorzystanych wydatków zostaną pomniejszone o kwoty przekazane na dochody
budżetu państwa wynikające z harmonogramów.
4. Termin przekazywania środków, o których mowa w art. 243 ustawy określony jest w harmonogramie.

Rozdział 5
Rozliczenia w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego
§ 10. 1. W celu zaliczenia operacji dokonanych z końcem roku budżetowego na rachunkach właściwego roku
budżetowego wprowadza się okres przejściowy dla operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi
budżetu państwa po zakończeniu roku budżetowego.
2. W okresie do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest wolny od pracy -
do pierwszego dnia roboczego po tym terminie, zalicza się na rachunki bankowe roku ubiegłego, z wyjątkiem
rachunków bankowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej:
1) dochody budżetowe pobrane do dnia 31 grudnia przez kasy jednostek budżetowych i inkasentów;
2) dochody budżetowe wpłacone do dnia 31 grudnia do kas banków, urzędów skarbowych, urzędów celnych i izb
celnych;
3) rozliczone dochody budżetowe paragrafu klasyfikacji budżetowej "Wpływy do wyjaśnienia";
4) wydatki budżetowe z tytułu przyjętych do dnia 31 grudnia przez banki, placówki operatora w rozumieniu art. 3
pkt 14 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. Prawo pocztowe (Dz.U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.1)), instytucje
finansowe i placówki handlowe czeków rozrachunkowych;
5) zwroty wydatków budżetowych dokonanych z wydatków do dnia 31 grudnia, zwroty środków
niewykorzystanej akredytywy budżetowej oraz zwroty środków sum na zlecenie;
6) zwroty sum niewłaściwie zaliczonych na rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych.
3. W okresie do dnia 12 stycznia roku następującego po roku budżetowym zalicza się na rachunki bankowe
roku ubiegłego dochody pobrane do dnia 31 grudnia przez jednostki samorządu terytorialnego lub podległe im
jednostki, związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom
samorządu terytorialnego ustawami.
4. Do dnia 15 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego
dokonuje się następujących rozliczeń:
1) państwowe jednostki budżetowe przekazują zrealizowane dochody budżetowe na odpowiedni rachunek
dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;
2) państwowe jednostki budżetowe, których kierownicy są dysponentami trzeciego stopnia, przekazują
niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bieżące dysponenta, od którego otrzymali środki, jeżeli
przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
5. Do dnia 20 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego
dokonuje się następujących rozliczeń:
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 161 . [ 162 ] . 163 ... 170 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: