eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

1 stycznia 2009 r. będzie opłacana składka na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie
z art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
15. Formularz RZ-8 dysponenci wypełniają w szczegółowości określonej w druku dla
dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
1) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
z zakresu
administracji
rządowej, wykonywane przez samorząd
województwa”;
2) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących
zadań własnych samorządu województwa”;
3) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań
bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom
gmin)”;
4) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych
zadań bieżących gmin (związków gmin)”;
5) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat”;
6) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących
zadań własnych powiatu”;
7) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień
z organami administracji rządowej”;
8) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji
rządowej”;
9) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji
rządowej”.
16. Na formularzu RZ-9 dysponenci wykazują dane dotyczące funkcjonariuszy
w szczegółowości określonej w druku dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
1) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań
bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom
gmin)”;

1
2


2) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych
zadań bieżących gmin (związków gmin)”;
3) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat”;
4) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących
zadań własnych powiatu”;
5) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące
z zakresu
administracji
rządowej, wykonywane przez samorząd
województwa”;
6) „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących
zadań własnych samorządu województwa”.
Wydatki na nagrody i zapomogi ujęte na formularzu RZ-9 w kol. 8 i kol. 16 należy
planować na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 i Nr 104, poz.
708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 181, poz. 1291).
17. Formularz RZ-10 dotyczy wydatków ponoszonych przez budżet państwa z tytułu
stałych rent zasądzonych na rzecz pacjentów, którzy ponieśli szkody podczas
leczenia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w byłych państwowych jednostkach
budżetowych ochrony zdrowia. W formularzu tym nie należy ujmować wydatków
na renty wynikające ze spraw sądowych będących w toku, tj. kiedy jeszcze nie
zapadły prawomocne wyroki lub nie zostały zawarte ugody sądowe.
18. W formularzu RZ-11 Minister Sprawiedliwości, w zakresie części „37.
Sprawiedliwość”, przedstawia informację dotyczącą liczby prokuratorów oraz
sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości lub innej jednostki
organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego
nadzorowanej, których wynagrodzenie w 2010 r. ulegnie podwyższeniu
w związku z nabyciem uprawnień do stawki awansowej pierwszej i drugiej,
zgodnie z art. 62 ust. 1a-1d i 1l ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze
(Dz. U. z 2008 r. Nr 7, poz. 39) i art. 91 § 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. –
Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 i Nr 154, poz.
1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003
r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz.
1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr
131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz.
1479, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz.1592, z 2007
r. Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136,

1
3


poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698 oraz z 2008 r.
Nr 41, poz. 251), oraz wynikające z tego skutki finansowe.
19. W formularzu RZ-12 wojewodowie przedstawiają informacje dotyczące
wysokości utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia od podatków:
od nieruchomości, rolnego oraz leśnego przedsiębiorców o statusie centrum
badawczo-rozwojowego oraz gruntów położonych na obszarach objętych
ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynków i budowli trwale
związanych z gruntem służących bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu
ochrony przyrody - w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody wskutek
ustawowego zwolnienia z podatku od nieruchomości, określonego w art. 7 ust. 1
pkt 8 i ust. 2 pkt 5a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach
lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, Nr 220, poz. 1601, Nr 225, poz.
1635, Nr 245, poz. 1775, Nr 249, poz. 1828 i Nr 251, poz. 1847), z podatku
leśnego, określonego w art. 7 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 października 2002 r.
o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682, Nr 216, poz. 1826, z 2005 r. Nr 143,
poz. 1199, Nr 164, poz. 1365 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2006 r. Nr 245, poz.
1775 i Nr 249, poz. 1825), z podatku rolnego, określonego w art. 12 ust. 2 pkt 5a
ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136,
poz. 969, Nr 191, poz. 1412, Nr 245, poz. 1775 i Nr 249, poz. 1825 oraz z 2007 r.
Nr 109, poz. 747).
20. W formularzu RZ-13 wojewodowie przedstawiają informacje o podziale wydatków
na poszczególne przejścia graniczne (z podaniem nazwy i rodzaju przejścia oraz
miejscowości, w której jest zlokalizowane).
21. Formularz RZ-14 opracowują wyłącznie Prezes Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Wynagrodzeń
i Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Finansów w formie papierowej
i elektronicznej.
22. Formularz RZ-15 opracowuje wyłącznie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa
Wyższego. Przy wypełnianiu formularza należy w szczególności uwzględnić
liczbę kredytobiorców, prognozę kształtowania się stopy redyskontowej weksli
Narodowego Banku Polskiego w poszczególnych miesiącach roku, na który
planowane są środki oraz dane o wykonaniu planu finansowego Funduszu
w poprzednich okresach.
23. Formularz RZ-16 przygotowuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego
po przedłożeniu przez dysponentów części budżetowych biorących udział
w realizacji zadań wynikających z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności

1
4


i
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy oraz minister właściwy do spraw rolnictwa i rozwoju wsi
w zakresie
zadań finansowanych w ramach Programu Operacyjnego
Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich.
Pod każdym programem ujętym w formularzu należy wyszczególnić wydatki na
realizację Pomocy Technicznej.
Rozdział 3
Planowanie dochodów budżetowych
24. Dochody podatkowe, dochody z wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych,
z wpłat z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz dochody
zagraniczne planuje Minister Finansów.
25. Dochody z ceł planuje Minister Finansów we współdziałaniu z Ministrem
Gospodarki.
26. Dywidendy od spółek planuje dysponent wykonujący prawa z tytułu posiadania
akcji lub udziałów Skarbu Państwa.
27. Wpłaty do budżetu państwa środków finansowych, dokonywane przez zakłady
budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, ujmuje się we właściwych działach
i rozdziałach oraz zbiorczo dla części na formularzu BD.
28. Dochody realizowane przez jednostki budżetowe, a także dochody związane
z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych
jednostkom samorządu terytorialnego ustawami ujmuje się we
właściwych
działach, rozdziałach i zbiorczo dla części na formularzu BD.
29. Szczegółową specyfikację tytułów i kwot należy dołączyć do dochodów
ujmowanych w paragrafie „Wpływy z różnych dochodów” na formularzu BD.
30. W projekcie budżetu uwzględnia się zmiany w poziomie dochodów, wynikające
z projektowanych zmian ich naliczania (np. ewentualne zmiany stawek celnych,
opłat sądowych lub administracyjnych), podając w objaśnieniach szczegółowe
uzasadnienie wraz z oszacowaną kwotą wpływu na dochody budżetu w 2010 r.
31. W objaśnieniach tekstowych do planowanych dochodów budżetowych z tytułu
dywidend z zysku osiągniętego przez spółki, w których Skarb Państwa posiada
akcje lub udziały, należy podać przesłanki, na podstawie których ten plan został
opracowany.

1
5



Rozdział 4
Planowanie wydatków budżetowych
32. Dysponenci części budżetowych planują wydatki zbiorczo dla części oraz
odrębnie dla każdego działu i rozdziału w podziale na poszczególne jednostki
i zadania.
33. Formularz BW:
1) dysponenci
planują w swoich budżetach dotacje przedmiotowe i podmiotowe
dla przedsiębiorców, wynikające z obowiązujących systemów finansowych;
2) wydatki
budżetowe na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi
dysponenci części budżetowych ujmują odpowiednio w swoich projektach
budżetu w ramach ustalonego limitu wydatków;
3) dotacje dla zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i funduszy
celowych wykazuje się na formularzu BW, dołączając szczegółową
kalkulację wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej udzielania
dotacji. Kalkulacja obejmuje:
a) wskaźniki rzeczowe, które są podstawą określenia dotacji,
b) stawkę dotacji wraz ze szczegółową kalkulacją;
4) w ramach wydatków planowanych na pokrycie kosztów prywatyzacji
nie mogą być ponoszone wydatki na zakupy inwestycyjne, jak również
na zakup akcji (udziałów) w spółkach;
5) wydatki związane z likwidacją przedsiębiorstwa państwowego prowadzoną
na podstawie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach
państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981 i Nr 240, poz. 2055,
z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 167, poz. 1399 oraz z 2006 r. Nr
107, poz. 721 i Nr 220, poz. 1600) obciążają koszty likwidowanego
przedsiębiorstwa państwowego - Fundusz Mienia Polikwidacyjnego i nie
mogą być zaliczone do kosztów prywatyzacji, pokrywanych ze środków
budżetowych;
6) w uzasadnieniu do wydatków jednostek sfery budżetowej z tytułu wpłaconych
składek na rzecz organizacji międzynarodowych należy podać:
a) nazwę organizacji,
b) podstawę prawną przynależności,

1
6


strony : 1 ... 100 ... 140 ... 150 . [ 151 ] . 152 ... 160 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: