eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

publicznych. W wydatkach na cele inwestycyjne nie planuje się remontów, które
finansowane są w ramach wydatków bieżących.
5. Materiały planistyczne dotyczące inwestycji należy przedkładać odrębnie.
Formularze oznaczone symbolami RZ-5 oraz BW-I należy przekazywać pocztą
elektroniczną, a wydruki oraz materiały opisowe powinny być złożone
w obowiązującym terminie bezpośrednio w Wydziale Inwestycji Departamentu
Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów.
Rozdział 2
Plany rzeczowe zadań
6. Plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych dysponenci
opracowują według formularzy oznaczonych symbolami RZ-1 do RZ-16,
o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia.
7. W formularzach oznaczonych symbolami RZ wszystkie kwoty odnoszące się do
2010 r. należy podać w cenach z 2009 r.
8. Formularz
RZ-1 opracowują wyłącznie: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencja Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Ministerstwo Obrony
Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo
Sprawiedliwości dla części 37. Sprawiedliwość, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd
Administracyjny, Trybunał Konstytucyjny, Instytut Pamięci Narodowej – Komisja
cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Ministerstwo Sportu i Turystyki
oraz wojewodowie. W zakresie świadczeń dla byłych medalistów sportowych
dane należy wykazać zbiorczo, a także w układzie grup świadczeniobiorców,
o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia.

W treści formularza RZ-1 oprócz świadczeń ustawowych należy podać dane,
o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia.
W dziale „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” należy
opracować formularz RZ-1 jako zestawienie zbiorcze, a także odrębnie
w rozbiciu na rozdziały.
Pojęcie „liczba świadczeniobiorców” interpretowane powinno być jako liczba
osób, na które przysługuje świadczenie (np. członkowie rodziny).
9. RZ-2 dotyczy skutków finansowych uzyskania wyższego stopnia awansu
zawodowego nauczycieli – zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych
przez organy administracji rządowej w roku 2010 oraz zatrudnionych na


2


stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne w Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych.
Formularz ten sporządzają w zakresie działów 801 i 854 właściwi ministrowie
prowadzący szkoły i placówki, w których zatrudniani są nauczyciele
wynagradzani na podstawie art. 30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela, oraz dodatkowo minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
w zakresie nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach, na których wymagane są
kwalifikacje pedagogiczne w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz
okręgowych komisjach egzaminacyjnych.
W formularzu tym należy uwzględnić planowane w roku 2009 i 2010 zmiany
z tytułu awansu zawodowego nauczycieli na poszczególne stopnie, obejmujące
liczbę awansowanych nauczycieli oraz wysokość środków na ich sfinansowanie
(wynagrodzenia, bez pochodnych), a także roczne skutki finansowe uzyskania
awansu zawodowego w
roku 2009. Powyższe skutki finansowe dotyczące
wynagrodzeń winny być określone w warunkach roku 2009.
10. Formularz RZ-3 – w informacjach rzeczowych dotyczących przewidywanego
wykonania za rok 2009 i projektu planu na rok 2010 należy podać:
1)
w poz. II i III – dane dotyczące pracowników niepełnosprawnych
zatrudnionych u pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej
i zatrudnionych u pozostałych pracodawców uprawnionych do otrzymania
miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych oraz pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych
u pracodawców zatrudniających mniej niż 25 osób w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy zaliczonych do znacznego lub do umiarkowanego
stopnia niepełnosprawności i zatrudnionych w zakładach pracy chronionej
lub zakładach aktywności zawodowej, za których pracodawcy przysługuje
refundacja składek na ubezpieczenia społeczne finansowana z dotacji
z budżetu państwa dla PFRON.
Dane dotyczą pracowników niepełnosprawnych, za których pracodawcy
otrzymują refundację składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie art.
25a ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92) oraz pracowników
niepełnosprawnych zatrudnionych u pracodawców uprawnionych do
otrzymania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych na podstawie art. 26a wyżej wymienionej ustawy.


3


rednioroczną liczbę pracowników niepełnosprawnych w danym roku:
- zatrudnionych u pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej
i zatrudnionych u pozostałych pracodawców uprawnionych do otrzymania
miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych oraz
- zatrudnionych u pracodawców zatrudniających mniej niż 25 osób
w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy zaliczonych do znacznego lub
do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności i zatrudnionych
w zakładach pracy chronionej lub zakładach aktywności zawodowej, za
których pracodawcy przysługuje refundacja składek na ubezpieczenia
społeczne finansowana z dotacji z budżetu państwa dla PFRON
oblicza się w sposób następujący: w przewidywanym wykonaniu 2009 roku
sumuje się liczby pracowników niepełnosprawnych, w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy, zatrudnionych w poszczególnych miesiącach: od dnia 1
grudnia 2008 r. do dnia 30 listopada 2009 r., a następnie otrzymaną liczbę
dzieli się przez 12, zaś w projekcie planu na 2010 r. sumuje się liczby
pracowników niepełnosprawnych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu
pracy, zatrudnionych w poszczególnych miesiącach: od dnia 1 grudnia 2009
r. do dnia 30 listopada 2010 r., a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez
12.
W tej części formularz sporządza Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych;
2) w poz. IV – w wydatkach administracyjno-biurowych wojewódzkiego urzędu
pracy związanych z obsługą służby zastępczej nie uwzględnia się wydatków
na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników wojewódzkiego
urzędu pracy.
Dane dotyczą zadań realizowanych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o służbie zastępczej (Dz. U. Nr 223, poz. 2217 oraz z 2005 r. Nr 180,
poz. 1496).
rednioroczną liczbę osób odbywających służbę zastępczą, o której mowa
w kol. 2, pkt IV, ppkt 1 oblicza się w sposób następujący: w przewidywanym
wykonaniu 2009 r. sumuje się liczbę osób odbywających służbę zastępczą
w poszczególnych miesiącach w 2009 r. a następnie otrzymaną liczbę dzieli
się przez 12; w projekcie planu na 2010 r. sumuje się przewidywaną liczbę
osób odbywających służbę zastępczą w poszczególnych miesiącach
a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez 12.



4


11. Formularz RZ-4 dotyczy:
1) zasiłków z pomocy społecznej przyznawanych i wypłacanych na podstawie
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64,
poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr
94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493,
z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251,
poz. 1844 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226, Nr 48, poz. 320,
Nr 120, poz. 818, Nr 209, poz. 1519 i Nr 221, poz. 1649); przez
świadczeniobiorców rozumie się: w odniesieniu do zasiłków stałych liczbę
osób pobierających zasiłek stały, a w odniesieniu do zasiłków okresowych
liczbę osób samotnie gospodarujących oraz liczbę rodzin pobierających
zasiłek okresowy. rednioroczną liczbę świadczeniobiorców, o której mowa
w główce w kol. 3 i kol. 7, oblicza się w sposób następujący:
w przewidywanym wykonaniu 2009 r. sumuje się liczbę świadczeniobiorców
w poszczególnych miesiącach 2009 r. a następnie otrzymaną liczbę dzieli się
przez 12; w projekcie planu na 2010 r. sumuje się przewidywaną liczbę
świadczeniobiorców w poszczególnych miesiącach a następnie otrzymaną
liczbę dzieli się przez 12;
2) świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych na podstawie ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr
139, poz. 992 i Nr 222, poz. 1630 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 427, Nr 105,
poz. 720, Nr 109, poz. 747, Nr 192, poz. 1378 i Nr 200, poz. 1446);
3) świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawanego i wypłacanego na
podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym
do alimentów (Dz. U. Nr 192, poz. 1378).
rednioroczną liczbę świadczeń, o której mowa w główce kol. 4 i kol. 8,
należy ustalać w sposób następujący: w przewidywanym wykonaniu 2009 r.
sumuje się liczbę świadczeń wypłaconych i przewidywanych do wypłacenia
w poszczególnych miesiącach, a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez
12; w projekcie planu na 2010 r. sumuje się liczbę świadczeń
przewidywanych do wypłacenia w poszczególnych miesiącach, a następnie
otrzymaną liczbę dzieli się przez 12.
12. Na
formularzu
RZ-5, w kolumnie 14, wykazuje się inwestycje, na finansowanie
których planuje się przeznaczyć środki budżetowe w roku 2010, z wyjątkiem
inwestycji, realizowanych w trybie art. 42 ust.1 ustawy z dnia 13 listopada 2003
r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88,
poz. 539).


5


W formularzu RZ-5 nie uwzględnia się planowanych na 2010 r.
wydatków/dotacji na inwestycje finansowane w ramach projektów z udziałem
środków z budżetu Unii Europejskiej, klasyfikowanych w paragrafach z czwartą
cyfrą: „5”, „6”, „8”, „9”.
O zakwalifikowaniu wydatku/dotacji do kategorii inwestycyjnej oraz
o zastosowanym nazewnictwie zadań inwestycyjnych decydują dysponenci,
mając na uwadze, iż środki budżetowe na finansowanie inwestycji nie obejmują
środków na remonty, które finansowane są w ramach wydatków bieżących.
Pomocne w tym zakresie będą przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia …………. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu
finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. ……..), przy czym nie
stosuje się obecnie określenia „modernizacja”, które nie zostało ujęte w
aktualnym katalogu pojęć obiektów budowlanych, zawartym w ustawie z dnia 7
lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 i Nr 170,
poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr
191, poz. 1373 i Nr 247, poz. 1844).
W formularzu wymienia się poszczególne tytuły inwestycji (także obiekty
kończone w 2009 r. oraz zakupy dokonane lub przewidziane do zrealizowania)
kolejno działami, w działach - rozdziałami, w rozdziałach - paragrafami
czterocyfrowymi. Inwestycje jednego rodzaju należy wykazać łącznie np.
melioracje, zakup środków transportu, zakup sprzętu informatycznego, zakup
sprzętu biurowego, itp. Powyższe uszczegółowienie nie dotyczy wykazu
inwestycji części „29. Obrona narodowa” zamieszczonych w kolumnie „Nazwa
inwestycji i lokalizacja inwestycji”, które wymieniane są w układzie
podmiotowym.
W odniesieniu do planowanych dotacji dla jednostek niezaliczanych do sektora
finansów publicznych należy podać podstawę prawną dotowania przez budżet
państwa.
W szczegółowości zależnej od oceny zamierzeń planistycznych – dysponent
dołącza do formularza uzasadnienie opisowe wnioskowanych kwot środków
budżetowych na 2010 r. Istotne będzie zwłaszcza omówienie proponowanych
zmian danych dla inwestycji wieloletnich oraz programów wieloletnich,
w stosunku do ujętych w ustawie budżetowej na 2009 r.
13. W formularzu RZ-6 ujmuje się:
1) dotacje przedmiotowe wynikające z przepisów:


6


strony : 1 ... 100 ... 140 ... 148 . [ 149 ] . 150 ... 160 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: