Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
Wydatki bud etu pa stwa realizowane s przez: ministrów, wojewodów i innych
dysponentów cz ci bud etowych. Ka dy wydatek bud etu pa stwa przypisany jest do
okre lonego dysponenta cz ci bud etowej, w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji
bud etowej,
a ponadto okre lony jest charakter ekonomiczny wydatku (tj. okre lenie czy jest to dotacja
lub subwencja, wiadczenie na rzecz osób fizycznych, wydatek bie cy jednostek
bud etowych, wydatek maj tkowy, obsługa długu publicznego, rodki własne Uni
Europejskiej, finansowanie projektów z udziałem rodków z Uni Europejskiej). Takie
grupowanie wydatków zawarte jest w zał czniku nr 2 do projektu ustawy bud etowej, który
jest zał cznikiem podstawowym informuj cym o wielko ci i strukturze wydatków. Niektóre
wydatki uszczegółowione s dodatkowo w pozostałych zał cznikach do ustawy bud etowej:
zał cznik nr 6 – stanowi wykaz inwestycji wieloletnich, tj. inwestycji, których okres
-
realizacji przekracza rok bud etowy,
zał cznik nr 8 – prezentowane s dotacje celowe na finansowanie zada z zakresu
-
administracji rz dowej oraz innych zada zleconych ustawami, realizowanych przez
jednostki samorz du terytorialnego,
zał cznik nr 9 – zawiera wykaz jednostek otrzymuj cych dotacje podmiotowe i celowe
-
oraz kwoty tych dotacji,
zał cznik nr 10 – prezentowane s kwoty wynagrodze dla osób zatrudnionych
-
w pa stwowych jednostkach bud etowych,
zał cznik nr 12 – zawiera wykaz programów wieloletnich, ustanowionych w ramach
-
limitów wydatków na dany rok bud etowy.
Wydatki bud etu pa stwa w podziale na poszczególne cz ci i działy klasyfikacji bud etowej
przedstawiaj tablice stanowi ce zał czniki do uzasadnienia do ustawy bud etowej na
2009 r.
4 4
Wydatki według podstawowych grup ekonomicznych
Wydatki bud etu pa stwa według podstawowych grup przedstawia poni sze zestawienie:
Ustawa
Projekt bud etu
Struktura
bud etowa
pa stwa na
3:2
wydatków
Wyszczególnienie
2008 r.
2009 r.
2008 r. 2009 r.
w tys. zł
%%
1
2
3
4
5
6
Ogółem
308.982.737
321.744.670
104,1 100,00
100,0
w tym:
Dotacje i subwencje
132.789.563
137.807.881
103,8
43,0
42,8
wiadczenia na rzecz osób fizycznych
22.237.506
20.182.222
90,8
7,2
6,3
Wydatki bie ce jednostek bud etowych
51.842.372
55.774.275
107,6
16,8
17,3
Wydatki maj tkowe
16.941.586
18.454.720
108,9
5,5
5,7
Obsługa długu publicznego
27.809.610
32.780.356
117,9
9,0
10,2
rodki własne Uni Europejskiej
12.091.766
12.584.234
104,1
3,9
3,9
Finansowanie projektów z udziałem
rodków UE
45.270.334
44.160.982
97,5
14,7
13,7
Jak wynika z powy szego zestawienia struktura wydatków według podstawowych
grup ulegnie pewnym zmianom:
dotacje i subwencje – w porównaniu do roku bie cego wzrosn o 3,8% – wzrost ten jest
-
spowodowany głównie zwi kszeniem subwencji ogólnej, a w szczególno ci jej cz ci
o wiatowej uwzgl dniaj cej wzrost wynagrodze dla nauczycieli oraz zwi kszeniem
dotacji do Funduszu Emerytalno – Rentowego w zwi zku z m.in. wzrostem składki na
ubezpieczenie zdrowotne rolników,
wydatki maj tkowe wzrosn o 8,9% w porównaniu do roku bie cego, co zwi zane jest
-
głównie z wi kszymi rodkami przeznaczonymi na realizacj „Programu budowy dróg
krajowych na lata 2008-2012”, a tak e realizacj inwestycji zwi zanych
z przygotowaniami do Euro 2012,
obsługa długu publicznego - w 2009 r. planowane na ten cel wydatki b d o 17,9%
-
wy sze ni w 2008 r. z uwagi na znaczny wzrost wypłat z tytułu por cze i gwarancji
udzielonych przez Skarb Pa stwa, wydatków na obsług krajowych skarbowych
papierów warto ciowych oraz innych instrumentów finansowych na rynku krajowym,
a tak e pi cioprocentowy wzrost kosztów obsługi zadłu enia zagranicznego, nale no ci
i innych operacji zagranicznych,
wydatki bie ce jednostek bud etowych, których udział w wydatkach ogółem wzro nie
-
z 16,8% do 17,3%, tj. o 0,5 punktu procentowego,
4 5
rodki własne Uni Europejskiej wzrosn w porównaniu do roku poprzedniego o 4,1%,
-
a ich udział w wydatkach ogółem pozostanie na tym samym poziomie co w roku
bie cym (3,9%),
finansowanie projektów z udziałem rodków UE – planowane s na przybli onym do roku
-
bie cego poziomie,
wiadczenia na rzecz osób fizycznych, których udział w wydatkach ogółem w 2009 r.
-
b dzie ni szy o 0,9 punktu procentowego, w porównaniu do roku 2008. Spadek
planowanych wydatków jest spowodowany przewidywan zmian zasad finansowania
wydatków na zasiłki i wiadczenia przedemerytalne.
Struktur wydatków według podstawowych grup ekonomicznych w latach 2008 i 2009
przedstawia poni szy wykres:
140 000
120 000
100 000
tych 80 000
z
ł
o
l
n 60 000
m
w
40 000
20 000
0
Dotacje i
wiadczenia na Wy datki bie ce
Wy datki
Obsługa długu
rodki własne
Finansowanie
subwencje
rzecz osób
jednostek
maj tkowe
publicznego
Uni Europejskiej
projektów z
f izy czny ch
bud etowy ch
udziałem rodków
UE
Ustawa bud etowa na 2008 r.
Projekt ustawy bud etowej na 2009 r.
4 6
2. Grupy wydatków
2.1. Subwencje i dotacje do jednostek samorz du terytorialnego
Subwencje dla jednostek samorz du terytorialnego
Planowana na 2009 r. subwencja ogólna dla jednostek samorz du terytorialnego została
ustalona według zasad okre lonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorz du terytorialnego (Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539).
Na 2009 r. wielko wydatków w cz ci 82 - Subwencje ogólne dla jednostek
samorz du terytorialnego zaplanowano w ł cznej wysoko ci 45.324.481 tys. zł, tj. o 11,4%
wy szej ni zaplanowano na 2008 r.
Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego, subwencja ogólna
dla jednostek samorz du terytorialnego składa si z:
cz ci o wiatowej dla gmin, powiatów i województw,
-
cz ci wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
-
cz ci równowa cej dla gmin i powiatów,
-
cz ci regionalnej dla województw.
-
Cz
o wiatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego
Kwota cz ci o wiatowej subwencji ogólnej na 2009 r. wynosi 33.404.168 tys. zł i jest
wy sza o 8,1% od kwoty zaplanowanej na 2008 r.
Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego kwota cz ci
o wiatowej subwencji ogólnej na 2009 r. została ustalona w wysoko ci ł cznej kwoty cz ci
o wiatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej ni przyj ta w ustawie bud etowej w roku
bazowym (2008), skorygowanej o kwot innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych
zada o wiatowych.
Planowana na rok 2009 ł czna kwota cz ci o wiatowej subwencji ogólnej została
skalkulowana z uwzgl dnieniem przej cia do prowadzenia od dnia 1 stycznia 2009 r. przez
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – 7 szkół rolniczych oraz internatu, na podstawie
porozumie z jednostkami samorz du terytorialnego.
Cz
o wiatow subwencji ogólnej, po odliczeniu ustawowej rezerwy, dzieli si mi dzy
gminy, powiaty i samorz dy województw według zasad ustalonych, w drodze
rozporz dzenia, przez ministra wła ciwego do spraw o wiaty i wychowania,
z uwzgl dnieniem typów i rodzajów szkół (placówek) prowadzonych przez jednostki
47
samorz du terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów
w tych szkołach (placówkach).
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin zaplanowana na 2009 r. w wysoko ci
6.118.976 tys. zł jest wy sza o 19,6% od kwoty tej cz ci subwencji zaplanowanej na 2008 r.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin składa si z kwoty podstawowej i kwoty
uzupełniaj cej.
Podstaw do ustalenia wysoko ci kwoty podstawowej na 2009 r. stanowi dane ze
sprawozda z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy za 2007 r.,
z uwzgl dnieniem korekt, zło onych do wła ciwych regionalnych izb obrachunkowych,
w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. oraz dane o liczbie mieszka ców według stanu na
dzie 31 grudnia 2007 r., ustalonej przez Główny Urz d Statystyczny.
Kwot podstawow otrzymuj gminy, w których dochód na 1 mieszka ca jest ni szy od
92% redniego dochodu na 1 mieszka ca kraju.
Wysoko kwoty uzupełniaj cej uzale niona jest od g sto ci zaludnienia w gminie,
w relacji do redniej g sto ci zaludnienia w kraju i dochodu gminy na 1 mieszka ca.
Kwot uzupełniaj c otrzymuj tylko te gminy, w których g sto zaludnienia, ustalona
przez Główny Urz d Statystyczny według stanu na dzie 31 grudnia 2007 r., jest ni sza od
redniej g sto ci zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszka ca gminy jest nie
wy szy ni 150% redniego dochodu podatkowego na 1 mieszka ca kraju.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana na 2009 r. w kwocie
1.575.141 tys. zł, tj. o 30,0% wy szej ni planowano na 2008 r.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów składa si z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniaj cej.
Kwot podstawow otrzymuj powiaty, w których wska nik dochodów podatkowych
z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i udziału we
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na 1 mieszka ca w powiecie jest
mniejszy ni wska nik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów.
Wyrównanie stanowi 90% ró nicy mi dzy rednim dochodem podatkowym na
1 mieszka ca kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszka ca powiatu.
48
dysponentów cz ci bud etowych. Ka dy wydatek bud etu pa stwa przypisany jest do
okre lonego dysponenta cz ci bud etowej, w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji
bud etowej,
a ponadto okre lony jest charakter ekonomiczny wydatku (tj. okre lenie czy jest to dotacja
lub subwencja, wiadczenie na rzecz osób fizycznych, wydatek bie cy jednostek
bud etowych, wydatek maj tkowy, obsługa długu publicznego, rodki własne Uni
Europejskiej, finansowanie projektów z udziałem rodków z Uni Europejskiej). Takie
grupowanie wydatków zawarte jest w zał czniku nr 2 do projektu ustawy bud etowej, który
jest zał cznikiem podstawowym informuj cym o wielko ci i strukturze wydatków. Niektóre
wydatki uszczegółowione s dodatkowo w pozostałych zał cznikach do ustawy bud etowej:
zał cznik nr 6 – stanowi wykaz inwestycji wieloletnich, tj. inwestycji, których okres
-
realizacji przekracza rok bud etowy,
zał cznik nr 8 – prezentowane s dotacje celowe na finansowanie zada z zakresu
-
administracji rz dowej oraz innych zada zleconych ustawami, realizowanych przez
jednostki samorz du terytorialnego,
zał cznik nr 9 – zawiera wykaz jednostek otrzymuj cych dotacje podmiotowe i celowe
-
oraz kwoty tych dotacji,
zał cznik nr 10 – prezentowane s kwoty wynagrodze dla osób zatrudnionych
-
w pa stwowych jednostkach bud etowych,
zał cznik nr 12 – zawiera wykaz programów wieloletnich, ustanowionych w ramach
-
limitów wydatków na dany rok bud etowy.
Wydatki bud etu pa stwa w podziale na poszczególne cz ci i działy klasyfikacji bud etowej
przedstawiaj tablice stanowi ce zał czniki do uzasadnienia do ustawy bud etowej na
2009 r.
4 4
Wydatki według podstawowych grup ekonomicznych
Wydatki bud etu pa stwa według podstawowych grup przedstawia poni sze zestawienie:
Ustawa
Projekt bud etu
Struktura
bud etowa
pa stwa na
3:2
wydatków
Wyszczególnienie
2008 r.
2009 r.
2008 r. 2009 r.
w tys. zł
%%
1
2
3
4
5
6
Ogółem
308.982.737
321.744.670
104,1 100,00
100,0
w tym:
Dotacje i subwencje
132.789.563
137.807.881
103,8
43,0
42,8
wiadczenia na rzecz osób fizycznych
22.237.506
20.182.222
90,8
7,2
6,3
Wydatki bie ce jednostek bud etowych
51.842.372
55.774.275
107,6
16,8
17,3
Wydatki maj tkowe
16.941.586
18.454.720
108,9
5,5
5,7
Obsługa długu publicznego
27.809.610
32.780.356
117,9
9,0
10,2
rodki własne Uni Europejskiej
12.091.766
12.584.234
104,1
3,9
3,9
Finansowanie projektów z udziałem
rodków UE
45.270.334
44.160.982
97,5
14,7
13,7
Jak wynika z powy szego zestawienia struktura wydatków według podstawowych
grup ulegnie pewnym zmianom:
dotacje i subwencje – w porównaniu do roku bie cego wzrosn o 3,8% – wzrost ten jest
-
spowodowany głównie zwi kszeniem subwencji ogólnej, a w szczególno ci jej cz ci
o wiatowej uwzgl dniaj cej wzrost wynagrodze dla nauczycieli oraz zwi kszeniem
dotacji do Funduszu Emerytalno – Rentowego w zwi zku z m.in. wzrostem składki na
ubezpieczenie zdrowotne rolników,
wydatki maj tkowe wzrosn o 8,9% w porównaniu do roku bie cego, co zwi zane jest
-
głównie z wi kszymi rodkami przeznaczonymi na realizacj „Programu budowy dróg
krajowych na lata 2008-2012”, a tak e realizacj inwestycji zwi zanych
z przygotowaniami do Euro 2012,
obsługa długu publicznego - w 2009 r. planowane na ten cel wydatki b d o 17,9%
-
wy sze ni w 2008 r. z uwagi na znaczny wzrost wypłat z tytułu por cze i gwarancji
udzielonych przez Skarb Pa stwa, wydatków na obsług krajowych skarbowych
papierów warto ciowych oraz innych instrumentów finansowych na rynku krajowym,
a tak e pi cioprocentowy wzrost kosztów obsługi zadłu enia zagranicznego, nale no ci
i innych operacji zagranicznych,
wydatki bie ce jednostek bud etowych, których udział w wydatkach ogółem wzro nie
-
z 16,8% do 17,3%, tj. o 0,5 punktu procentowego,
4 5
rodki własne Uni Europejskiej wzrosn w porównaniu do roku poprzedniego o 4,1%,
-
a ich udział w wydatkach ogółem pozostanie na tym samym poziomie co w roku
bie cym (3,9%),
finansowanie projektów z udziałem rodków UE – planowane s na przybli onym do roku
-
bie cego poziomie,
wiadczenia na rzecz osób fizycznych, których udział w wydatkach ogółem w 2009 r.
-
b dzie ni szy o 0,9 punktu procentowego, w porównaniu do roku 2008. Spadek
planowanych wydatków jest spowodowany przewidywan zmian zasad finansowania
wydatków na zasiłki i wiadczenia przedemerytalne.
Struktur wydatków według podstawowych grup ekonomicznych w latach 2008 i 2009
przedstawia poni szy wykres:
140 000
120 000
100 000
tych 80 000
z
ł
o
l
n 60 000
m
w
40 000
20 000
0
Dotacje i
wiadczenia na Wy datki bie ce
Wy datki
Obsługa długu
rodki własne
Finansowanie
subwencje
rzecz osób
jednostek
maj tkowe
publicznego
Uni Europejskiej
projektów z
f izy czny ch
bud etowy ch
udziałem rodków
UE
Ustawa bud etowa na 2008 r.
Projekt ustawy bud etowej na 2009 r.
4 6
2. Grupy wydatków
2.1. Subwencje i dotacje do jednostek samorz du terytorialnego
Subwencje dla jednostek samorz du terytorialnego
Planowana na 2009 r. subwencja ogólna dla jednostek samorz du terytorialnego została
ustalona według zasad okre lonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorz du terytorialnego (Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539).
Na 2009 r. wielko wydatków w cz ci 82 - Subwencje ogólne dla jednostek
samorz du terytorialnego zaplanowano w ł cznej wysoko ci 45.324.481 tys. zł, tj. o 11,4%
wy szej ni zaplanowano na 2008 r.
Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego, subwencja ogólna
dla jednostek samorz du terytorialnego składa si z:
cz ci o wiatowej dla gmin, powiatów i województw,
-
cz ci wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
-
cz ci równowa cej dla gmin i powiatów,
-
cz ci regionalnej dla województw.
-
Cz
o wiatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego
Kwota cz ci o wiatowej subwencji ogólnej na 2009 r. wynosi 33.404.168 tys. zł i jest
wy sza o 8,1% od kwoty zaplanowanej na 2008 r.
Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego kwota cz ci
o wiatowej subwencji ogólnej na 2009 r. została ustalona w wysoko ci ł cznej kwoty cz ci
o wiatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej ni przyj ta w ustawie bud etowej w roku
bazowym (2008), skorygowanej o kwot innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych
zada o wiatowych.
Planowana na rok 2009 ł czna kwota cz ci o wiatowej subwencji ogólnej została
skalkulowana z uwzgl dnieniem przej cia do prowadzenia od dnia 1 stycznia 2009 r. przez
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – 7 szkół rolniczych oraz internatu, na podstawie
porozumie z jednostkami samorz du terytorialnego.
Cz
o wiatow subwencji ogólnej, po odliczeniu ustawowej rezerwy, dzieli si mi dzy
gminy, powiaty i samorz dy województw według zasad ustalonych, w drodze
rozporz dzenia, przez ministra wła ciwego do spraw o wiaty i wychowania,
z uwzgl dnieniem typów i rodzajów szkół (placówek) prowadzonych przez jednostki
47
samorz du terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów
w tych szkołach (placówkach).
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin zaplanowana na 2009 r. w wysoko ci
6.118.976 tys. zł jest wy sza o 19,6% od kwoty tej cz ci subwencji zaplanowanej na 2008 r.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin składa si z kwoty podstawowej i kwoty
uzupełniaj cej.
Podstaw do ustalenia wysoko ci kwoty podstawowej na 2009 r. stanowi dane ze
sprawozda z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy za 2007 r.,
z uwzgl dnieniem korekt, zło onych do wła ciwych regionalnych izb obrachunkowych,
w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. oraz dane o liczbie mieszka ców według stanu na
dzie 31 grudnia 2007 r., ustalonej przez Główny Urz d Statystyczny.
Kwot podstawow otrzymuj gminy, w których dochód na 1 mieszka ca jest ni szy od
92% redniego dochodu na 1 mieszka ca kraju.
Wysoko kwoty uzupełniaj cej uzale niona jest od g sto ci zaludnienia w gminie,
w relacji do redniej g sto ci zaludnienia w kraju i dochodu gminy na 1 mieszka ca.
Kwot uzupełniaj c otrzymuj tylko te gminy, w których g sto zaludnienia, ustalona
przez Główny Urz d Statystyczny według stanu na dzie 31 grudnia 2007 r., jest ni sza od
redniej g sto ci zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszka ca gminy jest nie
wy szy ni 150% redniego dochodu podatkowego na 1 mieszka ca kraju.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana na 2009 r. w kwocie
1.575.141 tys. zł, tj. o 30,0% wy szej ni planowano na 2008 r.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów składa si z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniaj cej.
Kwot podstawow otrzymuj powiaty, w których wska nik dochodów podatkowych
z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i udziału we
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na 1 mieszka ca w powiecie jest
mniejszy ni wska nik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów.
Wyrównanie stanowi 90% ró nicy mi dzy rednim dochodem podatkowym na
1 mieszka ca kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszka ca powiatu.
48
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei