eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1001
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2009
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58

1001-uzasadnienie

Kwota podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania na 1 mieszka ca i liczby
mieszka ców danego powiatu.
Kwota uzupełniaj ca zale y od wska nika bezrobocia w danym powiecie i przeznaczona
jest dla tych powiatów, w których wska nik bezrobocia - liczony jako iloraz stopy bezrobocia
w powiecie i stopy bezrobocia w kraju - jest wy szy od 1,10. Im wy szy jest wska nik
bezrobocia w powiecie, tym wy sza jest ta kwota.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2009 r.
w kwocie 1.167.783 tys. zł, tj. o 24,7% wy szej ni zaplanowano na 2008 r.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw składa si z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniaj cej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wska nik
podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszka ca (z tytułu udziału we wpływach
z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku
dochodowego od osób prawnych CIT) jest mniejszy ni wska nik dochodów podatkowych
dla wszystkich województw.
Wyrównanie stanowi 72% ró nicy mi dzy rednim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszka ca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszka ca województwa. Kwota
podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszka ców w danym
województwie.
Kwota uzupełniaj ca uzale niona jest od liczby mieszka ców w województwie.
Kwot t otrzymuj województwa, w których liczba mieszka ców nie przekracza
3 milionów. Podstaw do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa liczba mieszka ców
województwa ustalana w sposób okre lony ustawowo.
Wysoko kwoty uzupełniaj cej nale nej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszka ców i 9% redniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszka ca w kraju.
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla gmin
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla gmin na 2009 r. została zaplanowana
w wysoko ci 716.114 tys. zł, tj. o 28,3% wy szej ni zaplanowano na 2008 r.
Cz
równowa ca subwencji ogólnej jest rozdzielana mi dzy gminy według
nast puj cych okre lonych ustawowo kryteriów:

49
50% - mi dzy gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
-
w roku poprzedzaj cym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszka ca gminy, były
wy sze od 80% rednich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzaj cym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszka ca
tych gmin;
25% - mi dzy gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
-
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzaj cym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszka ca gminy, były wy sze od 90% rednich wydatków na dodatki mieszkaniowe
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzaj cym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszka ca tych gmin;
25% - mi dzy gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
-
poprzedzaj cy rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku le nego, w przeliczeniu na
jednego mieszka ca gminy, jest ni sza od 80% rednich dochodów z tych samych
tytułów za rok poprzedzaj cy rok bazowy we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-
wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszka ca tych gmin.
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla powiatów
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla powiatów na 2009 r. została zaplanowana
w wysoko ci 1.095.042 tys. zł, tj. o 23,6% wy szej ni zaplanowano na 2008 r.
Cz
równowa ca subwencji ogólnej jest rozdzielana mi dzy powiaty według
nast puj cych kryteriów okre lonych w ustawie:
9% - mi dzy powiaty, które w roku poprzedzaj cym rok bazowy nie dokonywały wpłat do
-
bud etu pa stwa i powiaty które dokonały wpłaty do bud etu pa stwa w kwocie ni szej
ni 1.000.000 zł, w zale no ci od wysoko ci wydatków na rodziny zast pcze
poniesionych w roku poprzedzaj cym rok bazowy;
7% - mi dzy powiaty, ustalone przez ministra wła ciwego do spraw pracy, w których nie
-
działa powiatowy urz d pracy, a zadania tej jednostki realizowane s przez inny powiat;
30% - mi dzy powiaty, w których długo dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
-
mieszka ca powiatu jest wy sza od
redniej długo ci dróg powiatowych
w kraju w przeliczeniu na jednego mieszka ca kraju;
30% - mi dzy miasta na prawach powiatu w zale no ci od długo ci dróg wojewódzkich
-
i krajowych, znajduj cych si w granicach miast na prawach powiatu;
24% - mi dzy powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
-
bud etowy jest ni sza od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.

50
Cz
regionalna subwencji ogólnej dla województw
Cz
regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2009 r. została zaplanowana
w wysoko ci 890.881 tys. zł, tj. o 23,6% wy szej ni zaplanowano na 2008 r.
Cz
równowa ca subwencji ogólnej jest rozdzielana mi dzy województwa według
nast puj cych kryteriów okre lonych w ustawie:
20% - mi dzy województwa, w których stopa bezrobocia jest wy sza od 110% redniej
-
stopy bezrobocia w kraju;
40% - mi dzy województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu
-
na 1 mieszka ca województwa jest wy sza od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju
w przeliczeniu na 1 mieszka ca kraju;
10% - mi dzy województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszka ca
-
województwa jest ni szy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszka ca kraju,
15% - mi dzy województwa z uwzgl dnieniem wydatków bie cych na regionalne
-
kolejowe przewozy pasa erskie, wykonanych w roku poprzedzaj cym rok bazowy;
15% - mi dzy województwa, w których kwota planowanych dochodów na rok bud etowy
-
jest ni sza od kwoty planowanych dochodów na rok bazowy.
Cz
rekompensuj ca subwencji ogólnej dla gmin
Cz
rekompensuj c subwencji ogólnej dla gmin zaplanowano na 2009 r.
w wysoko ci wynosi 30.870 tys. zł, tj. w wysoko ci 2,9% kwoty zaplanowanej na 2008 r. na
ten cel.
Kwota cz ci rekompensuj cej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 pa dziernika 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188,
poz. 1840 z pó n. zm.). Ta cz
subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikaj cego ze zwolnienia z podatku od nieruchomo ci gruntów, budowli
i budynków, które s zaj te na prowadzenie przez przedsi biorc , na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalno ci gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.
Ponadto, w subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego zaplanowano na
2009 r. rodki na uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego
w ł cznej wysoko ci 325.506 tys. zł, tj. o 2,9% wy szej ni analogiczne rodki zaplanowane
na ten cel na 2008 r.
rodki te stanowi b d rezerw na finansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych

51
w granicach miast na prawach powiatu, utrzymanie rzecznych przepraw promowych
o rednim nat eniu ruchu w skali roku powy ej 2000 pojazdów na dob , wskazanych przez
ministra wła ciwego do spraw transportu oraz remontów, utrzymanie, ochron i zarz dzanie
drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.

Dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego
Na rok 2009 dla jednostek samorz du terytorialnego na finansowanie
i dofinansowanie zada bie cych i maj tkowych zaplanowano dotacje w wysoko ci
16.509.986 tys. zł, co w porównaniu z ustaw bud etow na rok 2008 stanowi wzrost
o 1,5%. Z kwoty 16.509.986 tys. zł na dofinansowanie zada bie cych zaplanowano
16.259.898 tys. zł, a zada maj tkowych 250.088 tys. zł. Dotacje na dofinansowanie zada
bie cych stanowi ok. 98,5% ł cznej kwoty dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego.
W kwocie zaplanowanych dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego nie s uj te
dotacje na współfinansowanie oraz wydatki podlegaj ce refundacji z bud etu Uni
Europejskiej oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego w zwi zku z realizacj programów w ramach NPR
NSRO 2007-2013. Zadania przewidziane do finansowania z tych
rodków b d
przedstawione odr bnie.
Zaplanowane na 2009 r. dotacje dla samorz dów województw nie uwzgl dniaj dotacji
na finansowanie sta y podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów, piel gniarek
i poło nych, które od 2009 r. b d finansowane z Funduszu Pracy.
Dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego przekazywane s przez ministrów,
wojewodów oraz innych dysponentów cz ci bud etowych. Planowane kwoty dotacji
wg cz ci bud etowych przedstawia poni sze zestawienie.

z tego dotacje na realizacj
Kwota dotacji
zada :
Cz ci
ogółem
bie cych
maj tkowych
w tysi cach złotych
Krajowe Biuro Wyborcze
6.291
6.291

Gospodarka
950
950

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
20.000
5.000
15.000
O wiata i wychowanie
2.534
2.534

Wyznania religijne oraz mniejszo ci narodowe
2.234
500
1.734
i etniczne
Zabezpieczenie społeczne
12.500
12.500

Województwa
16.465.477
16.232.123
233.354
Dotacje ogółem
16.509.986
16.259.898
250.088

52
Jak wynika z powy szego zestawienia 99,7% dotacji dla jednostek samorz du
terytorialnego zaplanowane jest w bud etach województw. Natomiast w pozostałych
7 cz ciach dotacje stanowi 0,3% ł cznej kwoty dotacji dla jednostek samorz du
terytorialnego, w tym w cz ci Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 0,12%,
Zabezpieczenie społeczne 0,08%.
Dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego wg działów przedstawia zestawienie.

z tego dotacje na realizacj
Kwota dotacji
zada :
Wyszczególnienie
ogółem
bie cych maj tkowych
w tysi cach złotych
Dotacje ogółem
16.509.986 16.259.898
250.088
010 Rolnictwo i łowiectwo
226.904
200.581
26.323
020 Le nictwo
277
277

150 Przetwórstwo przemysłowe
950
950

600 Transport i ł czno
387.383
387.383

700 Gospodarka mieszkaniowa
37.904
37.874
30
710 Działalno usługowa
211.011
209.919
1.092
750 Administracja publiczna
410.846
410.692
154
751 Urz dy naczelnych organów władzy pa stwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz s downictwa
6.291
6.291

752 Obrona narodowa
778
778

754 Bezpiecze stwo publiczne
i ochrona przeciwpo arowa
1.971.088
1.768.473
202.615
758 Ró ne rozliczenia
28.245
26.436
1.809
801 O wiata i wychowanie
73.544
71.810
1.734
851 Ochrona zdrowia
536.884
536.884

852 Pomoc społeczna
12.514.121 12.512.905
1.216
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
82.192
82.077
115
854 Edukacyjna opieka wychowawcza
724
724

900 Gospodarka komunalna i ochrona rodowiska
649
649

921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
20.190
5.190
15.000
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne
obszary i obiekty chronionej przyrody
5
5


Jak wynika z powy szego zestawienia dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego
przekazywane b d w ramach wydatków na zadania klasyfikowane w 19 działach.
Najwy sze kwoty dotacji przeznaczana s na zadania: pomocy społecznej, bezpiecze stwa
publicznego i ochrony przeciwpo arowej, ochrony zdrowia, administracji publicznej,
transportu i ł czno ci. Dotacje przekazywane na zadania w tych działach wynosz ł cznie
15.820.322 tys. zł, co stanowi 95,8% ł cznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek
samorz du terytorialnego.

53
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: