eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1001
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2009
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58

1001-uzasadnienie

d) ujemne saldo obligacji nierynkowych w wysoko ci 99,7 mln zł z tytułu spłaty rat
kapitałowych obligacji na zwi kszenie funduszy własnych BG .
Finansowanie zagraniczne
Przewiduje si , e w 2008 r. saldo finansowania zagranicznego wyniesie 8.067,1 mln zł
i b dzie wy sze od przyj tego w ustawie bud etowej (6.973,6 mln zł). B dzie ono wynikiem
przychodów w wysoko ci 35.488,1 mln zł i rozchodów w wysoko ci 27.421,0 mln zł. Na
kształtowanie si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo emisji i wykupu obligacji skarbowych w wysoko ci 12.363,0 mln zł jako
wynik przychodów w wysoko ci 12.642,9 mln zł i rozchodów w wysoko ci 279,9 mln zł
z tytułu przedterminowego wykupu obligacji Brady’ego o warto ci nominalnej 125,5 mln
USD,
b) ujemne saldo kredytów otrzymanych w wysoko ci 2.618,1 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 5.801,7 mln zł oraz rozchodów w wysoko ci 8.419,7 mln zł.
ródłem przychodów s
rodki z kredytów zaci gni tych w nast puj cych
mi dzynarodowych instytucjach finansowych:
-
Europejski Bank Inwestycyjny (4.023,8 mln zł) - na projekty zwi zane z nauk
i promocj technologi , usuwaniem skutków kl sk ywiołowych oraz infrastruktur
drogow ,
-
Bank Awiatowy (1.751,2 mln zł) - na projekty m.in. wsparcia obszarów wiejskich,
ochrony przeciwpowodziowej Odry oraz zwi zane z infrastruktur drogow ,
-
Bank Rozwoju Rady Europy (26,7 mln zł) - na projekt ochrony przeciwpowodziowej
Odry.
Rozchody dotycz spłat kredytów otrzymanych od:
-
wierzycieli z Klubu Paryskiego (7.341,0 mln zł), w tym przedterminowa spłata
pozostałego zadłu enia wobec Francji w wysoko ci 1.123,5 mln zł,
-
Europejskiego Banku Inwestycyjnego (507,9 mln zł),
-
Banku Awiatowego (297,4 mln zł),
-
Banku Rozwoju Rady Europy (90,1 mln zł),
-
Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (7,0 mln zł),
-
pozostałych wierzycieli (176,4 mln zł), w tym przedterminowy wykup kredytu FMF
w kwocie 152,0 mln zł.
c) ujemne saldo z tytułu wpłat na Ekofundusz w wysoko ci 122,3 mln zł,

18
d) ujemne saldo z tytułu udzielenia i spłaty kredytów na finansowanie z Polski importu
towarów i usług w wysoko ci 550,6 mln zł jako wynik spłat kredytów przez kraje
(53,4 mln zł) oraz udzielenia nowych (603,9 mln zł),
e) ujemne saldo z tytułu wpłat udziałów w mi dzynarodowych organizacjach finansowych
(Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Awiatowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju,
Mi dzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju) w wysoko ci 530,1 mln zł,
f) ujemne saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysoko ci 474,9 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 16.990,2 mln zł oraz rozchodów w wysoko ci
17.465,1 mln zł.
ródłem tych przychodów s rodki z tytułu:
- wykorzystania rodków zgromadzonych na rachunku walutowym (16.878,5 mln zł),
- wpływów od podmiotów gospodarczych na spłat udost pnionych im kredytów
zagranicznych (63,5 mln zł),
- innych rozlicze (48,2 mln zł) uzyskanych przede wszystkim ze sprzeda y
ameryka skich obligacji zerokuponowych b d cych zabezpieczeniem wykupionych
obligacji Brady’ego.
Rozchody dotycz wpływów na rachunek walutowy w wysoko ci 17.465,1 mln zł ze
rodków z emisji obligacji i otrzymanych kredytów.


19
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2009 r.

W projekcie ustawy budżetowej na 2009 rok zaplanowano:
- dochody budżetu państwa na kwotę 303.544.670 tys. zł,
- wydatki budżetu państwa na kwotę nie większą niż 321.744.670 tys. zł,
- deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 18.200.000 tys. zł.
Prognoza dochodów budżetu państwa w 2009 r. oparta jest na spodziewanym
scenariuszu rozwoju sytuacji gospodarczej oraz uwzględnia skutki już wprowadzonych oraz
planowanych zmian systemowych.
Rozwój sytuacji gospodarczej determinowany jest przede wszystkim szacunkiem
następujących czynników makroekonomicznych: wzrostem zatrudnienia w gospodarce -
2,0%, realną dynamiką wzrostu PKB – 4,8%, wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych - 2,9%, realną dynamiką wynagrodzeń w gospodarce narodowej - 3,6%,
wzrostem spożycia ogółem o 4,5%. Wskaźniki te mają pozytywny wpływ na wysokość
dochodów budżetu państwa w 2009 r.
W konsekwencji przewidywanej na 2009 r. niższej niż w 2008 r. dynamiki wzrostu PKB
oraz w związku z efektami zmian systemowych w obszarze podatków oczekuje się
zmniejszenia tempa wzrostu dochodów podatkowych.
Efekt zmian podatkowych będzie korzystny dla podatników. W przypadku osób
fizycznych nastąpi znaczne obniżenie ich efektywnego obciążenia podatkowego poprzez
wprowadzenie nowej skali podatkowej. Osoby prawne odniosą natomiast korzyść ze zmian
planowanych w zakresie ułatwień w rozliczaniu podatku VAT.
Ponadto w 2009 r. w stosunku do 2008 r. zostanie ponownie zwiększony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we
wpływach z PIT wzrośnie w 2009 r. z 48,3% do 48,6%. W przypadku podatku CIT udział
jednostek samorządu terytorialnego nie ulegnie zmianie.
1 Zgodnie z rozstrzygnięciami artykułu 89 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

21
Strukturę dochodów budżetu państwa według źródeł przedstawia poniższy wykres:
Środki z UE
Dochody
11,1%
niepodatkowe
5,9%
CIT
13,1%
Dochody podatkowe
PIT
83,0%
16,0%
Podatki
pośrednie
70,9%

Poziom wydatków budżetu państwa w 2009 r. został ustalony w oparciu o następujące
założenia:
- wydatki na obronę narodową oszacowano zgodnie z zapisami ustawy z dnia 25 maja
2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.Nr 76, poz. 804 z późn. zm.) – co najmniej 1,95% PKB
z roku poprzedzającego rok budżetowy;
- w zakresie świadczeń emerytalno-rentowych w 2009 r. od marca, nastąpi waloryzacja
emerytur i rent - wskaźnik waloryzacji wyniesie nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych w 2008 r. w stosunku do 2007 r., zwiększony o co
najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2008 r. w stosunku do
2007 r.;
- wydatki na infrastrukturę transportu lądowego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia
2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251,
z późn. zm.) ustalone zostały w wysokości nie niższej niż 18% planowanych na 2009 rok
wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Ponadto, zostały zaplanowane
środki na realizację uchwalonego przez Radę Ministrów programu wieloletniego
„Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012”;
- wysokość składki do budżetu Unii Europejskiej ustalana w trakcie procedury budżetowej
UE, w której biorą udział Komisja Europejska (jako autor projektu budżetu UE), Rada UE
oraz Parlament Europejski. Wielkość składki członkowskiej danego Państwa

22
Członkowskiego jest określona głównie przez relację dochodu narodowego brutto tego
państwa do sumy dochodów narodowych brutto wszystkich państw Unii Europejskiej.
Trwający proces ratyfikacyjny nowej decyzji w sprawie systemu środków własnych, której
przepisy wejdą w życie z mocą wsteczną tj. od początku 2007 r. spowoduje zwiększenie
wysokości wpłat poszczególnych państw członkowskich, w tym Polski;
- zwiększenie subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym części oświatowej
subwencji ogólnej obejmujące wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli – o 5% od stycznia
i o 5% od września 2009 r.;
- wzrost wynagrodzeń wraz z pochodnymi w państwowej sferze budżetowej o 3,9%;
- ponadto zabezpieczone zostały środki na przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć
EURO 2012.
Struktura wydatków według podstawowych grup ekonomicznych przedstawia się
następująco:

Obsługa długu
Środki własne Unii
Finansowanie
Europejskiej
Wydatki majątkowe
publicznego
projektów z udziałem
3,9%
5,7%
10,2%
środków UE
13,7%
Wydatki bieżące
jednostek
bud
Świadczenia na rzecz
żetowych
Dotacje i subwencje
osób fizycznych
17,3%
42,8%
6,3%

Deficyt budżetowy na rok 2009 został zaplanowany w wysokości nieprzekraczającej
18.200.000 tys. zł. Utrzymanie deficytu na planowanym poziomie spójnym z przyjętymi
w „Program Konwergencji. Aktualizacja 2007 r.” oraz jego redukcja jest jednym z głównych
priorytetów gospodarczych państwa.
Na sfinansowanie planowanego w 2009 r. deficytu budżetowego (18.200.000 tys. zł),
ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania (15.901.441 tys. zł) oraz

23
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: