eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1001
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2009
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58

1001-uzasadnienie

Kurs walutowy
W okresie stycze – sierpie 2008 r. redni kurs złotego ukształtował si na poziomie
3,44 PLN/EUR i 2,25 PLN/USD i w porównaniu z analogicznym okresem 2007 r. był
mocniejszy odpowiednio o 10,3% do euro i 21,6% do dolara. redni kurs złotego w 2008 r.
prognozowany jest w wysoko ci 3,40 PLN/EUR i 2,26 PLN/USD, poziom kursu w 2009 r.
b dzie natomiast uzale niony od terminu i warunków wej cia złotego do mechanizmu
ERM II.
LATA 2010-2011
Oczekuje si , e w kolejnych latach tempo wzrostu PKB b dzie ni sze od potencjalnego.
Prognozy wskazuj , e dodatnia luka produktowa domknie si pod koniec 2009 r. i w latach
2009-2011 pozostanie lekko ujemna (ok. minus 0,3-0,4%), co powinno prowadzi do
wyhamowania tempa narastania nierównowagi zewn trznej i zmniejszy napi cia inflacyjne
w nominalnej sferze gospodarki krajowej. Szacuje si , e w latach 2010- 2011 realne tempo
wzrostu PKB wyniesie odpowiednio 4,9% i 5,0%, przy wzro cie popytu krajowego
odpowiednio o 5,5% i 5,1%. Do wzrostu popytu krajowego w latach 2010-2011 przyczyni si
realny wzrost spo ycia gospodarstw domowych przewidywany na poziomie odpowiednio
4,2% i 4,0% oraz realny wzrost o 11,4% i 10,2% nakładów brutto na rodki trwałe. Szacuje
si , e tempo wzrostu eksportu utrzyma si w latach 2010-2011 na stosunkowo stabilnym
poziomie (nieco powy ej 6%), przy tempie wzrostu importu w 2010 r. na poziomie z roku
2009 (tj. 7,3%) i jego obni eniu do 6,2% w roku 2011.
Tempo narastania nierównowagi zewn trznej w latach 2010-2011 powinno wyra nie
wyhamowa , jednak deficyt na rachunku obrotów bie cych pozostanie na wysokim
poziomie osi gaj c ok. -6,0% PKB w 2010 i -6,2% PKB w roku 2011.
Utrzymywanie si polskiej gospodarki na cie ce wysokiego wzrostu gospodarczego
pozwoli na kontynuacj , zapocz tkowanych w 2005 r., pozytywnych zmian na rynku pracy.
Działania prowadzone przez rz d w kierunku zwi kszenia aktywno ci zawodowej
i wska nika zatrudnienia (m.in.: Program 50+, wydłu enie efektywnego wieku emerytalnego
– zako czenie programu wcze niejszych emerytur, wprowadzenie emerytur pomostowych
dla osób wymagaj cych wcze niejszej dezaktywacji w oparciu o kryteria zdrowotne)
zmniejsz napi cia po stronie poda y pracy wynikaj ce m.in. z spodziewanego spadku
liczby ludno ci w wieku produkcyjnym. Prognozuje si , e w latach 2010-11 rosn cy popyt
na prac pozwoli na dalsze zmniejszanie bezrobocia. Na koniec 2011 r. stopa bezrobocia
kształtowa si b dzie na poziomie 7,3% a wska nik aktywno ci zawodowej wzro nie do
około 63,2%. Szacuje si , e rednie tempo wzrostu realnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej w latach 2010-11 wyniesie 2,9%.

13
W latach 2010-2011 celem polityki pieni nej NBP b dzie sprowadzenie inflacji do
poziomu celu inflacyjnego, a nast pnie stabilizacja cen pozwalaj ca na wypełnienie przez
Polsk inflacyjnego kryterium konwergencji. Inflacja w tym okresie powinna kształtowa si
na poziomie zbli onym do celu inflacyjnego (2,5%). Perspektywy spadku inflacji do poziomu
celu b d determinowały skal przewidywanych w tym okresie obni ek stóp procentowych
NBP.
UWARUNKOWANIA PROGNOZY MAKROEKONOMICZNEJ
W ród głównych zagro e dla przedstawionych szacunków wzrostu gospodarczego,
podobnie jak w roku ubiegłym, pozostaje kondycja gospodarcza głównych partnerów
handlowych Polski. Stosunkowo dobre wyniki du ych gospodarek europejskich w I kw. 2008
r. pozostaj w kontra cie z gorszymi od oczekiwa wynikami za II kw. 2008 r. (przy wyra nie
lepszym od prognoz wynikiem odnotowanym w USA). Du a niepewno dotycz ca wzrostu
najwi kszych gospodarek wiata stanowi istotne obci enie prezentowanych prognoz
dotycz cych
handlu
zagranicznego
i
po rednio
pozostałych
agregatów
makroekonomicznych. Kolejnym czynnikiem ryzyka dla prezentowanych prognoz jest reakcja
polityki pieni nej na ewentualne zagro enia dla osi gni cia celu inflacyjnego w kontek cie
oczekiwanego spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego. Czynnik ryzyka mo e tak e
stanowi nasilenie barier poda owych dla gospodarki w zakresie rynku pracy.
Czynnikiem ryzyka dla prognozy inflacyjnej mo e by szybsze od zakładanego
narastanie ogranicze poda owych w gospodarce prowadz ce do wzrostu presji inflacyjnej,
a tak e mo liwo wyst pienia szoków poda owych na rynkach surowcowych i na rynkach
produktów rolnych, skutkuj cych znacznym wzrostem cen. Czynnikiem ryzyka dla prognozy
stóp procentowych mo e by natomiast odmienne od zało onego kształtowanie si
procesów inflacyjnych.


14
Rozdział II
Przewidywane wykonanie bud etu pa stwa w 2008 r.

W ustawie bud etowej na rok 2008 z dnia 23 stycznia 2008 r. ustalono:
dochody bud etu pa stwa w kwocie 281.892.096 tys. zł, z tego:
-
- podatkowe i niepodatkowe dochody bud etu pa stwa na kwot 246.609.986 tys. zł;
-
rodki z Uni Europejskiej i z innych ródeł niepodlegaj cych zwrotowi na kwot
35.282.110 tys. zł.
wydatki bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 308.982.737 tys. zł,
-
deficyt bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 27.090.641 tys. zł.
-
Warunki realizacji dochodów bud etu pa stwa w 2008 r. s w głównej mierze
determinowane przez sytuacj makroekonomiczn oraz skutki zmian systemowych
wprowadzonych w znacz cej cz ci jeszcze przed 2008 r.
Dochody krajowe bud etu pa stwa b d w 2008 r. wy sze o ok. 1,2 mld zł od pierwotnie
planowanych w ustawie bud etowej, co wynika głównie z wy szych:
przewidywanych wpływów z podatków bezpo rednich:
-
-
podatku dochodowego od osób fizycznych o 3.046,0 mln zł,
-
podatku dochodowego od osób prawnych o 1.350,0 mln zł,
a ponadto z wypływów z podatków po rednich:
-
-
podatku od gier o 310,0 mln zł,
-
podatku akcyzowego o 300,0 mln zł.
Natomiast na ni szym ni prognozowano poziomie zrealizowane zostan głównie
wpływy z tytułu podatku od towarów i usług o 2.800,0 mln zł oraz z dochodów
niepodatkowych o ponad 1.040,2 mln zł.
Przy zało eniach, e wydatki finansowane rodkami z Uni Europejskiej b d równe
dochodom z tego tytułu, wydatki bud etu pa stwa finansowane dochodami krajowymi mog
by ni sze o 3,0 mld zł od wielko ci przewidywanej w ustawie bud etowej.
Bior c pod uwag , e dochody b d wy sze o 1,2 mld zł deficyt bud etu pa stwa
wyniesie 22,9 mld zł wobec planowanego w ustawie bud etowej na poziomie
27,1 mld zł.

15
Finansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji
i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w 2008 r.
Przewiduje si , e w 2008 r.:
a) deficyt bud etu pa stwa wyniesie 22.900,0 mln zł, wobec planowanego w ustawie na
poziomie 27.090,6 mln zł,
b) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wyniesie
18.432,2 mln zł, wobec planowanego w ustawie ujemnego salda na poziomie
16.783,9 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zada realizowanych z udziałem rodków pochodz cych
z bud etu Uni Europejskiej wyniesie 733,3 mln zł, wobec planowanego w ustawie
ujemnego salda na poziomie 106,1 mln zł.
Po uwzgl dnieniu pozostałych pozycji znajduj cych si w finansowaniu krajowym (salda
po yczek udzielonych oraz rodków przechodz cych) oraz w finansowaniu zagranicznym
(salda udziałów w mi dzynarodowych instytucjach finansowych, kredytów udzielonych,
wpływów od podmiotów, przepływów na rachunku walutowym) b dzie to oznaczało
ukształtowanie si potrzeb po yczkowych netto na poziomie 42.669,4 mln zł wobec
planowanych w ustawie w wysoko ci 44.617,7 mln zł.
Planuje si , e deficyt bud etowy, ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemne saldo prefinansowania w ł cznej kwocie 42.065,5 mln zł
(wobec planowanej 43.980,6 mln zł) zostan sfinansowane nast puj co:
a) finansowanie krajowe jest szacowane w wysoko ci 33.998,4 mln zł (w ustawie
37.007,0 mln zł),
b) finansowanie zagraniczne jest szacowane na poziomie 8.067,1 mln zł (w ustawie
6.973,6 mln zł).
Finansowanie krajowe
Szacowane saldo finansowania krajowego wyniesie 33.998,4 mln zł i b dzie wynikiem
przychodów w wysoko ci 137.768,7 mln zł i rozchodów w wysoko ci 103.770,3 mln zł. Na
kształtowanie si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu sprzeda y i wykupu skarbowych papierów warto ciowych
w wysoko ci 33.071,4 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych po yczek w wysoko ci 1.569,4 mln zł jako wynik:
- przychodów z tytułu spłaty po yczek przez:

16
-
samodzielne
publiczne
zakłady
opieki
zdrowotnej
i
jednostki
badawczo-rozwojowe (74,1 mln zł),
-
Korporacj Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. (5,1 mln zł),
-
jednostki samorz du terytorialnego (4,3 mln zł),
- i rozchodów z tytułu udzielenia po yczek:
-
samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej i jednostkom badawczo-
rozwojowym (270,0 mln zł),
-
Polskim Kolejom Pa stwowym S.A. (1.383,0 mln zł).
c) dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysoko ci 17,1 mln zł b d ce
efektem głównie rozlicze z tytułu rekompensat wypłacanych w latach 2000-2004,
d) dodatnie saldo rodków pozostaj cych na rachunkach bud etu pa stwa na koniec
2007 r. i 2008 r. w wysoko ci 2.479,3 mln zł. Na wysoko salda zło si rodki
przechodz ce z roku 2007 na rok 2008 w kwocie 9.461,6 mln zł, pomniejszone o rodki
przechodz ce z roku 2008 na rok 2009 w wysoko ci 6.982,278 mln zł.

Najwa niejsz pozycj w krajowym finansowaniu potrzeb po yczkowych s skarbowe
papiery warto ciowe. Na saldo przychodów i rozchodów z tego tytułu w kwocie
33.071,4 mln zł zło si :
a) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu bonów skarbowych w wysoko ci 22.042,6 mln zł jako
wynik:
- przychodów ze sprzeda y w wysoko ci 59.142,9 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu w wysoko ci 37.100,2 mln zł,
b) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu obligacji rynkowych w wysoko ci 10.628,4 mln zł,
b d ce wynikiem:
- przychodów w wysoko ci 64.527,0 mln zł ze sprzeda y obligacji, z czego:
stałoprocentowych na kwot 56.581,7 mln zł, zmiennoprocentowych w wysoko ci
4.530,2 mln zł oraz obligacji indeksowanych na kwot 3.415,0 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysoko ci 53.898,6 mln zł, na które
zło si wykupy obligacji stałoprocentowych w wysoko ci 50.810,7 mln zł oraz
zmiennoprocentowych na kwot 3.087,9 mln zł,
c) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu, w tym przedterminowego, obligacji
oszcz dno ciowych w wysoko ci 500,1 mln zł b d ce wynikiem:
- przychodów ze sprzeda y obligacji w wysoko ci 4.536,6 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu, w tym przedterminowego, w kwocie 4.036,5 mln zł,

17
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: