Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
Utrzymuj ce si wysokie zadłu enie spółki wobec wierzycieli zagra ało stabilno ci
ekonomiczno – finansowej całej Grupy PKP. Uzyskane rodki z dotacji bud etowej pozwol
spłaci zadłu enie wobec wierzycieli i przyczyni si do poprawy efektywno ci działania całej
Grupy PKP.
Oddłu enie PKP Przewozów Regionalnych pozwoli równie na przej cie udziałów spółki
przez samorz dy województw. Od 1 stycznia 2004 organizowanie i dotowanie regionalnych
przewozów kolejowych nale y do zada własnych województw samorz dowych. Obj cie
przez samorz dy udziałów spółki stanowi b dzie istotne narz dzie dla pełnego
kształtowania przez samorz dy polityki w zakresie pasa erskich przewozów kolejowych.
Zadanie przekazania do samorz dów udziałów PKP Przewozy Regionalne, zostanie
zrealizowane poprzez przej cie przez Skarb Pa stwa udziałów spółki od jej wła ciciela -
PKP S.A. W latach 2008 – 2009 Minister Finansów udzieli PKP S.A. po yczki z bud etu
pa stwa w wysoko ci kapitału zakładowego PKP Przewozy Regionalne, zwrot po yczki
nast pi natomiast w formie przekazania udziałów Spółki. Przej te w ten sposób przez Skarb
Pa stwa udziały Spółki, samorz dy województw obejm z mocy prawa. W roku 2009
zaplanowano na ten cel udzielenie po yczki w wysoko ci 477 mln zł.
rodki z tej po yczki PKP S.A. przekazuje zarz dcy infrastruktury kolejowej na zadania
inwestycyjne.
W zakresie infrastruktury kolejowej kontynuowany b dzie program inwestycyjny spółki
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. którego celem b dzie dostosowanie głównych lini
kolejowych o znaczeniu pa stwowym do pr dko ci 160 i 200 km/h. Zadania te finansowane
s ze rodków bud etu pa stwa oraz Funduszu Kolejowego.
3. Gospodarka morska
Do najwa niejszych działa , które realizowane b d w roku 2009 w obszarze
gospodarka morska, nale inwestycje maj ce na celu rozbudow infrastruktury dost pu do
portów morskich oraz rozwój portów morskich. Kluczowymi inwestycjami w tym zakresie
b d :
1) Budowa falochronu osłonowego dla portu zewn trznego w
winouj ciu. Jest to
inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Pa stwa, powi zana nierozerwalnie z budow
terminalu LNG w winouj ciu (gazoport), który jest elementem strategi dywersyfikacji
dostaw gazu dla potrzeb gospodarki narodowej. W wyniku realizacji inwestycji powstanie
półotwarty akwen o powierzchni 130 ha, stanowi cy port zewn trzny w winouj ciu.
Ł czne wydatki z bud etu pa stwa na realizacj Programu wynosz 1.075.601 tys. zł.
W roku 2009 finansowane b d prace projektowe i przygotowawcze inwestycji
109
w wysoko ci 15.000 tys. zł. Inwestycja jest realizowana przez Urz d Morski
w Szczecinie.
2) Budowa drogi wodnej ł cz cej Zalew Wi lany z Zatok Gda sk – wydatki
z bud etu pa stwa na realizacj Programu wynosz 417.200 tys., zł. natomiast wydatki
na rok 2009 zaplanowano w wysoko ci 5.000 tys. zł. Celem inwestycji jest zwi kszenie
mo liwo ci rozwoju północno – wschodniej cz ci Polski poprzez popraw dost pno ci
do portów Zalewu Wi lanego od strony wody, w tym przede wszystkim dla portu Elbl g
oraz małych portów Zalewu, takich jak Krynica Morska, Tolkmicko. Budowa drogi wodnej
umo liwi bezpo rednie poł czenie portów Zalewu Wi lanego z Morzem Bałtyckim bez
konieczno ci przepływania przez wody terytorialne Federacji Rosyjskiej. Inwestycja jest
realizowana przez Urz d Morski w Gdyni.
W roku 2009 kontynuowany b dzie Program Ochrony Brzegów Morskich w ramach
którego prowadzone s prace maj ce na celu zabezpieczenie brzegów morskich przed
zjawiskiem erozji. Wydatki z bud etu pa stwa na realizacj Programu w roku 2009
zaplanowano w wysoko ci 67.142 tys. zł., wobec 26.000 tys. zł w roku 2008. W ramach tych
rodków planuje si wykonanie prac zabezpieczaj cych odcinki brzegu morskiego o ł cznej
długo ci 14863 metrów.
4. Informatyzacja
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 na finansowanie zada w obszarze
informatyzacja zaplanowano 50.213 tys. zł.
rodki te zostały uj te w cz ci 27 -
Informatyzacja oraz w cz ci 83 – rezerwy celowe pn. „ rodki na informatyzacj oraz
upowszechnianie szerokopasmowego dost pu do Internetu”.
W 2009 r. wydatki w obszarze informatyzacja przeznaczone zostan przede wszystkim
na zadania wynikaj ce z ustawy o informatyzacji działalno ci podmiotów realizuj cych
zadania publiczna, w szczególno ci na przedsi wzi cia wynikaj ce z projektu budowy
elektronicznej platformy usług administracji publicznej, promocj społecze stwa
informatycznego, upowszechnianie umiej tno ci informatycznych w społecze stwie.
Działania te maj na celu rozbudow infrastruktury usług informatycznych, usprawnienie
pracy administracji i ułatwienie obywatelom dost pu do administracji, zwi kszenie popytu na
usługi i tre ci w formie cyfrowej.
5. Budownictwo i gospodarka mieszkaniowa
W 2009 roku w obszarze budownictwo i gospodarka mieszkaniowa przewiduje si :
I. Kontynuowanie programów wspieraj cych rozwój mieszkalnictwa poprzez finansowe
wsparcie:
110
1) tworzenia lokali socjalnych, mieszka chronionych, noclegowni i domów dla
bezdomnych,
2) rodzin w nabywaniu własnego mieszkania
redniozamo nym rodzinom, nie
posiadaj cym własnego mieszkania,
3) społecznego budownictwa czynszowego.
ródłem finansowania programów, o których mowa w pkt 1 i 2, jest Fundusz Dopłat,
na zasilenie którego planuje si przeznaczy w 2009 r. kwot 125.000 tys. zł, co
stanowi 167% wydatków roku 2008. Natomiast ródłem programu społecznego
budownictwa czynszowego s rodki Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, który
zostanie zasilony w 2009 r. kwot 200.000 tys. zł, co pozwoli na skredytowanie w
ramach programu budowy 5.072 mieszka .
II. Rozszerzenie programu termomodernizacji budynków mieszkalnych o nowe elementy
wsparcia realizowanych modernizacji i remontów substancji mieszkaniowej w formie
premi remontowej oraz premi kompensacyjnej dla prywatnych wła cicieli domów
mieszkalnych, którzy nie mogli prawidłowo eksploatowa swoich zasobów w zwi zku
z ustawowymi ograniczeniami w zakresie wysoko ci czynszu. Celem tego programu
b dzie poprawa stanu technicznego istniej cego zasobu mieszkaniowego. ródłem
finansowania tego programu jest Fundusz Termomodernizacji, który zostanie zasilony
kwot 209.300 tys. zł, co pozwoli na przyznanie 2.549 premi termomodernizacyjnych.
III. Kontynuowanie realizacji zobowi za podj tych w przeszło ci wobec posiadaczy
oszcz dno ciowych ksi eczek mieszkaniowych oraz wobec osób zamieszkuj cych
w budynkach mieszkalnych finansowanych kredytami zaci gni tymi w przeszło ci przez
spółdzielnie mieszkaniowe. W 2009 r. przewiduje si poszerzenie katalogu zdarze
uprawniaj cych do otrzymania premi gwarancyjnej: o remonty lokali mieszkalnych, spłat
zadłu enia z tytułu tzw. „starego kredytu spółdzielczego”, przeznaczenie premi
gwarancyjnej na wkład własny wymagany przy zaci ganiu kredytu mieszkaniowego.
W 2009 r. na rozliczenia z bankami z tytułu refundacji wypłaconych wcze niej premi
gwarancyjnych wła cicielom ksi eczek mieszkaniowych zaplanowano kwot
400.000 tys. zł, tj. 122% wydatków na 2008 r., a z tytułu przej ciowego wykupu odsetek
od kredytów mieszkaniowych zaplanowano kwot 150.000 tys. zł, co stanowi 115%
wydatków roku 2008.
111
5.3 Nauka i edukacja, sport
Zgodnie z projektem ustawy bud etowej na 2009 r. nakłady bud etowe w obszarze
nauka, edukacja, szkolnictwo wy sze i sport zostały zaplanowane w ł cznej wysoko ci
55.145.279 tys. zł (tylko wydatki krajowe) i s wy sze o 5.308.869 tys. zł od nakładów
zaplanowanych na te cele w ustawie bud etowej na 2008 r.
1. Nauka
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 na zadania realizowane w obszarze nauki
zaplanowano kwot 5.321.280 tys. zł., w tym na finansowanie bada naukowych i prac
rozwojowych w bud ecie pa stwa przewidziano kwot 4.944.633 tys. zł, co stanowi wzrost
w stosunku do roku 2008 o 26,1%.
Ponadto na ww. cel zaplanowano 240.000 tys. zł ze rodków Funduszu Nauki
i Technologi Polskiej.
W 2009 roku nadal najpowa niejsz pozycj wydatków stanowi rodki na działalno
statutow oraz badania własne szkół wy szych – 1.954.403 tys. zł., co stanowi 39,5%
rodków zaplanowanych na nauk z bud etu pa stwa. W porównaniu do roku ubiegłego
wydatki te wzrastaj o 2%, co jest wyrazem przyj tych zało e w zakresie stopniowego
ograniczania finansowania działalno ci statutowej jednostek naukowych z równoczesnym
zwi kszaniem wydatków na projekty badawcze. rodki kierowane b d do jednostek
o wysokim potencjale badawczym, zdolnych do tworzenia wiedzy na najwy szym poziomie,
w tym słu cej zastosowaniom praktycznym. W ramach ww. wydatków wspierany b dzie
rozwój naukowy młodych pracowników uczelni i placówek naukowych.
Znacz co zwi kszono wydatki na finansowanie projektów badawczych i celowych
(25,7% ł cznych nakładów na nauk ). Na ww. cel zaplanowano 1.271.821 tys. zł, tj.
o 30,1% wi cej ni w roku 2008, w tym 304.000 tys. zł przewidziano na projekty badawcze
i celowe w dziedzinie obronno ci. Ponadto na dofinansowanie bada naukowych
zaplanowano dodatkowe rodki w rezerwie celowej w wysoko ci 410.000 tys. zł. Wydatki te
zostan w szczególno ci przeznaczone na projekty o istotnym znaczeniu dla gospodarki
narodowej, słu ce zwi kszeniu zastosowa wyników bada w praktyce.
Na współprac naukow i naukowo-techniczn z zagranic zaplanowano kwot
196.260 tys. zł tj. o 19,8% wi cej ni w roku 2008. W ramach ww. wydatków finansowany
b dzie udział polskich zespołów badawczych w przedsi wzi ciach mi dzynarodowych.
W 2009 r. zwi kszono tak e rodki na rozwój bazy badawczej sektora nauki. Wydatki
maj tkowe na unowocze nienie infrastruktury badawczej zaplanowano w wysoko ci
429.117 tys. zł, co stanowi wzrost do roku 2008 o 20,7%. W ramach tej kwoty finansowane
112
b d przede wszystkim inwestycje budowlane oraz zakupy aparatury naukowo-badawczej.
Przewidziano równie rodki na rozwój bazy laboratoryjnej nauki.
W ramach wspierania i inicjowania strategicznych rozwi za badawczych w dziedzinie
nauk stosowanych i prac rozwojowych znacz co wzrosn wydatki Narodowego Centrum
Bada i Rozwoju przeznaczone na realizacj programów słu cych rozwojowi
gospodarczemu. Dla Centrum przewidziano rodki w wysoko ci 588.802 tys. zł, z tego
575.494 tys. zł na realizacj zada i 13.308 tys. zł na działalno jednostki.
W 2009 r. kontynuowane b d prace zwi zane z tworzeniem Centrum Nauki Kopernik –
placówki, której zadaniem jest rozwijanie nowoczesnych form popularyzacji nauki.
Zadania w obszarze nauki realizowa b dzie tak e Polska Akademia Nauk – pa stwowa
instytucja naukowa działaj ca poprzez wyłonion w drodze wyborów korporacj uczonych
oraz placówki naukowe. Działalno naukowa Akademi , finansowana jest ze rodków
bud etowych przewidzianych na nauk , b d cych w dyspozycji ministra wła ciwego do
spraw nauki. Natomiast bud et Akademi , ujmowany w cz ci 67 bud etu pa stwa,
zaplanowany na 2009 r. w kwocie 57.174 tys. zł obejmuje wydatki na finansowanie struktury
korporacyjnej Akademi , współprac naukow z zagranic oraz działalno pomocniczych
placówek naukowych, w tym bibliotek, archiwów, muzeum, zagranicznych stacji naukowych.
Dodatkowym ródłem finansowania zada w obszarze nauki jest Fundusz Nauki
i Technologi Polskiej zasilany rodkami pochodz cymi z przychodów uzyskanych
z prywatyzacji. Wydatki Funduszu zostan przeznaczone na inwestycje słu ce potrzebom
bada naukowych i prac rozwojowych.
2. Edukacja
O wiata i wychowanie
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 na finansowanie zada o wiatowych
zaplanowano 36.435.537 tys. zł, co oznacza nominalny wzrost w porównaniu do wydatków
uj tych w ustawie bud etowej na rok 2008 o kwot 2.764.180 tys. zł, tj. o 8,3%.
Wydatki bud etu pa stwa na t dziedzin wynios w 2009 roku 36.225.537 tys. zł
natomiast kwota 210.000 tys. zł zostanie przekazana, w zwi zku ze zmian sposobu
dofinansowywania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników,
z Funduszu Pracy.
Znaczne zwi kszenie nakładów na o wiat spowodowane jest planowanym w roku
przyszłym dwukrotnym podwy szeniem wynagrodze dla nauczycieli, które wyniesie 5% od
1 stycznia i kolejne 5% od 1 wrze nia. Na zwi kszenie wynagrodze nauczycieli bezpo redni
wpływ b dzie miała równie zmiana struktury zatrudnienia zwi zana z uzyskaniem wy szego
113
ekonomiczno – finansowej całej Grupy PKP. Uzyskane rodki z dotacji bud etowej pozwol
spłaci zadłu enie wobec wierzycieli i przyczyni si do poprawy efektywno ci działania całej
Grupy PKP.
Oddłu enie PKP Przewozów Regionalnych pozwoli równie na przej cie udziałów spółki
przez samorz dy województw. Od 1 stycznia 2004 organizowanie i dotowanie regionalnych
przewozów kolejowych nale y do zada własnych województw samorz dowych. Obj cie
przez samorz dy udziałów spółki stanowi b dzie istotne narz dzie dla pełnego
kształtowania przez samorz dy polityki w zakresie pasa erskich przewozów kolejowych.
Zadanie przekazania do samorz dów udziałów PKP Przewozy Regionalne, zostanie
zrealizowane poprzez przej cie przez Skarb Pa stwa udziałów spółki od jej wła ciciela -
PKP S.A. W latach 2008 – 2009 Minister Finansów udzieli PKP S.A. po yczki z bud etu
pa stwa w wysoko ci kapitału zakładowego PKP Przewozy Regionalne, zwrot po yczki
nast pi natomiast w formie przekazania udziałów Spółki. Przej te w ten sposób przez Skarb
Pa stwa udziały Spółki, samorz dy województw obejm z mocy prawa. W roku 2009
zaplanowano na ten cel udzielenie po yczki w wysoko ci 477 mln zł.
rodki z tej po yczki PKP S.A. przekazuje zarz dcy infrastruktury kolejowej na zadania
inwestycyjne.
W zakresie infrastruktury kolejowej kontynuowany b dzie program inwestycyjny spółki
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. którego celem b dzie dostosowanie głównych lini
kolejowych o znaczeniu pa stwowym do pr dko ci 160 i 200 km/h. Zadania te finansowane
s ze rodków bud etu pa stwa oraz Funduszu Kolejowego.
3. Gospodarka morska
Do najwa niejszych działa , które realizowane b d w roku 2009 w obszarze
gospodarka morska, nale inwestycje maj ce na celu rozbudow infrastruktury dost pu do
portów morskich oraz rozwój portów morskich. Kluczowymi inwestycjami w tym zakresie
b d :
1) Budowa falochronu osłonowego dla portu zewn trznego w
winouj ciu. Jest to
inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Pa stwa, powi zana nierozerwalnie z budow
terminalu LNG w winouj ciu (gazoport), który jest elementem strategi dywersyfikacji
dostaw gazu dla potrzeb gospodarki narodowej. W wyniku realizacji inwestycji powstanie
półotwarty akwen o powierzchni 130 ha, stanowi cy port zewn trzny w winouj ciu.
Ł czne wydatki z bud etu pa stwa na realizacj Programu wynosz 1.075.601 tys. zł.
W roku 2009 finansowane b d prace projektowe i przygotowawcze inwestycji
109
w wysoko ci 15.000 tys. zł. Inwestycja jest realizowana przez Urz d Morski
w Szczecinie.
2) Budowa drogi wodnej ł cz cej Zalew Wi lany z Zatok Gda sk – wydatki
z bud etu pa stwa na realizacj Programu wynosz 417.200 tys., zł. natomiast wydatki
na rok 2009 zaplanowano w wysoko ci 5.000 tys. zł. Celem inwestycji jest zwi kszenie
mo liwo ci rozwoju północno – wschodniej cz ci Polski poprzez popraw dost pno ci
do portów Zalewu Wi lanego od strony wody, w tym przede wszystkim dla portu Elbl g
oraz małych portów Zalewu, takich jak Krynica Morska, Tolkmicko. Budowa drogi wodnej
umo liwi bezpo rednie poł czenie portów Zalewu Wi lanego z Morzem Bałtyckim bez
konieczno ci przepływania przez wody terytorialne Federacji Rosyjskiej. Inwestycja jest
realizowana przez Urz d Morski w Gdyni.
W roku 2009 kontynuowany b dzie Program Ochrony Brzegów Morskich w ramach
którego prowadzone s prace maj ce na celu zabezpieczenie brzegów morskich przed
zjawiskiem erozji. Wydatki z bud etu pa stwa na realizacj Programu w roku 2009
zaplanowano w wysoko ci 67.142 tys. zł., wobec 26.000 tys. zł w roku 2008. W ramach tych
rodków planuje si wykonanie prac zabezpieczaj cych odcinki brzegu morskiego o ł cznej
długo ci 14863 metrów.
4. Informatyzacja
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 na finansowanie zada w obszarze
informatyzacja zaplanowano 50.213 tys. zł.
rodki te zostały uj te w cz ci 27 -
Informatyzacja oraz w cz ci 83 – rezerwy celowe pn. „ rodki na informatyzacj oraz
upowszechnianie szerokopasmowego dost pu do Internetu”.
W 2009 r. wydatki w obszarze informatyzacja przeznaczone zostan przede wszystkim
na zadania wynikaj ce z ustawy o informatyzacji działalno ci podmiotów realizuj cych
zadania publiczna, w szczególno ci na przedsi wzi cia wynikaj ce z projektu budowy
elektronicznej platformy usług administracji publicznej, promocj społecze stwa
informatycznego, upowszechnianie umiej tno ci informatycznych w społecze stwie.
Działania te maj na celu rozbudow infrastruktury usług informatycznych, usprawnienie
pracy administracji i ułatwienie obywatelom dost pu do administracji, zwi kszenie popytu na
usługi i tre ci w formie cyfrowej.
5. Budownictwo i gospodarka mieszkaniowa
W 2009 roku w obszarze budownictwo i gospodarka mieszkaniowa przewiduje si :
I. Kontynuowanie programów wspieraj cych rozwój mieszkalnictwa poprzez finansowe
wsparcie:
110
1) tworzenia lokali socjalnych, mieszka chronionych, noclegowni i domów dla
bezdomnych,
2) rodzin w nabywaniu własnego mieszkania
redniozamo nym rodzinom, nie
posiadaj cym własnego mieszkania,
3) społecznego budownictwa czynszowego.
ródłem finansowania programów, o których mowa w pkt 1 i 2, jest Fundusz Dopłat,
na zasilenie którego planuje si przeznaczy w 2009 r. kwot 125.000 tys. zł, co
stanowi 167% wydatków roku 2008. Natomiast ródłem programu społecznego
budownictwa czynszowego s rodki Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, który
zostanie zasilony w 2009 r. kwot 200.000 tys. zł, co pozwoli na skredytowanie w
ramach programu budowy 5.072 mieszka .
II. Rozszerzenie programu termomodernizacji budynków mieszkalnych o nowe elementy
wsparcia realizowanych modernizacji i remontów substancji mieszkaniowej w formie
premi remontowej oraz premi kompensacyjnej dla prywatnych wła cicieli domów
mieszkalnych, którzy nie mogli prawidłowo eksploatowa swoich zasobów w zwi zku
z ustawowymi ograniczeniami w zakresie wysoko ci czynszu. Celem tego programu
b dzie poprawa stanu technicznego istniej cego zasobu mieszkaniowego. ródłem
finansowania tego programu jest Fundusz Termomodernizacji, który zostanie zasilony
kwot 209.300 tys. zł, co pozwoli na przyznanie 2.549 premi termomodernizacyjnych.
III. Kontynuowanie realizacji zobowi za podj tych w przeszło ci wobec posiadaczy
oszcz dno ciowych ksi eczek mieszkaniowych oraz wobec osób zamieszkuj cych
w budynkach mieszkalnych finansowanych kredytami zaci gni tymi w przeszło ci przez
spółdzielnie mieszkaniowe. W 2009 r. przewiduje si poszerzenie katalogu zdarze
uprawniaj cych do otrzymania premi gwarancyjnej: o remonty lokali mieszkalnych, spłat
zadłu enia z tytułu tzw. „starego kredytu spółdzielczego”, przeznaczenie premi
gwarancyjnej na wkład własny wymagany przy zaci ganiu kredytu mieszkaniowego.
W 2009 r. na rozliczenia z bankami z tytułu refundacji wypłaconych wcze niej premi
gwarancyjnych wła cicielom ksi eczek mieszkaniowych zaplanowano kwot
400.000 tys. zł, tj. 122% wydatków na 2008 r., a z tytułu przej ciowego wykupu odsetek
od kredytów mieszkaniowych zaplanowano kwot 150.000 tys. zł, co stanowi 115%
wydatków roku 2008.
111
5.3 Nauka i edukacja, sport
Zgodnie z projektem ustawy bud etowej na 2009 r. nakłady bud etowe w obszarze
nauka, edukacja, szkolnictwo wy sze i sport zostały zaplanowane w ł cznej wysoko ci
55.145.279 tys. zł (tylko wydatki krajowe) i s wy sze o 5.308.869 tys. zł od nakładów
zaplanowanych na te cele w ustawie bud etowej na 2008 r.
1. Nauka
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 na zadania realizowane w obszarze nauki
zaplanowano kwot 5.321.280 tys. zł., w tym na finansowanie bada naukowych i prac
rozwojowych w bud ecie pa stwa przewidziano kwot 4.944.633 tys. zł, co stanowi wzrost
w stosunku do roku 2008 o 26,1%.
Ponadto na ww. cel zaplanowano 240.000 tys. zł ze rodków Funduszu Nauki
i Technologi Polskiej.
W 2009 roku nadal najpowa niejsz pozycj wydatków stanowi rodki na działalno
statutow oraz badania własne szkół wy szych – 1.954.403 tys. zł., co stanowi 39,5%
rodków zaplanowanych na nauk z bud etu pa stwa. W porównaniu do roku ubiegłego
wydatki te wzrastaj o 2%, co jest wyrazem przyj tych zało e w zakresie stopniowego
ograniczania finansowania działalno ci statutowej jednostek naukowych z równoczesnym
zwi kszaniem wydatków na projekty badawcze. rodki kierowane b d do jednostek
o wysokim potencjale badawczym, zdolnych do tworzenia wiedzy na najwy szym poziomie,
w tym słu cej zastosowaniom praktycznym. W ramach ww. wydatków wspierany b dzie
rozwój naukowy młodych pracowników uczelni i placówek naukowych.
Znacz co zwi kszono wydatki na finansowanie projektów badawczych i celowych
(25,7% ł cznych nakładów na nauk ). Na ww. cel zaplanowano 1.271.821 tys. zł, tj.
o 30,1% wi cej ni w roku 2008, w tym 304.000 tys. zł przewidziano na projekty badawcze
i celowe w dziedzinie obronno ci. Ponadto na dofinansowanie bada naukowych
zaplanowano dodatkowe rodki w rezerwie celowej w wysoko ci 410.000 tys. zł. Wydatki te
zostan w szczególno ci przeznaczone na projekty o istotnym znaczeniu dla gospodarki
narodowej, słu ce zwi kszeniu zastosowa wyników bada w praktyce.
Na współprac naukow i naukowo-techniczn z zagranic zaplanowano kwot
196.260 tys. zł tj. o 19,8% wi cej ni w roku 2008. W ramach ww. wydatków finansowany
b dzie udział polskich zespołów badawczych w przedsi wzi ciach mi dzynarodowych.
W 2009 r. zwi kszono tak e rodki na rozwój bazy badawczej sektora nauki. Wydatki
maj tkowe na unowocze nienie infrastruktury badawczej zaplanowano w wysoko ci
429.117 tys. zł, co stanowi wzrost do roku 2008 o 20,7%. W ramach tej kwoty finansowane
112
b d przede wszystkim inwestycje budowlane oraz zakupy aparatury naukowo-badawczej.
Przewidziano równie rodki na rozwój bazy laboratoryjnej nauki.
W ramach wspierania i inicjowania strategicznych rozwi za badawczych w dziedzinie
nauk stosowanych i prac rozwojowych znacz co wzrosn wydatki Narodowego Centrum
Bada i Rozwoju przeznaczone na realizacj programów słu cych rozwojowi
gospodarczemu. Dla Centrum przewidziano rodki w wysoko ci 588.802 tys. zł, z tego
575.494 tys. zł na realizacj zada i 13.308 tys. zł na działalno jednostki.
W 2009 r. kontynuowane b d prace zwi zane z tworzeniem Centrum Nauki Kopernik –
placówki, której zadaniem jest rozwijanie nowoczesnych form popularyzacji nauki.
Zadania w obszarze nauki realizowa b dzie tak e Polska Akademia Nauk – pa stwowa
instytucja naukowa działaj ca poprzez wyłonion w drodze wyborów korporacj uczonych
oraz placówki naukowe. Działalno naukowa Akademi , finansowana jest ze rodków
bud etowych przewidzianych na nauk , b d cych w dyspozycji ministra wła ciwego do
spraw nauki. Natomiast bud et Akademi , ujmowany w cz ci 67 bud etu pa stwa,
zaplanowany na 2009 r. w kwocie 57.174 tys. zł obejmuje wydatki na finansowanie struktury
korporacyjnej Akademi , współprac naukow z zagranic oraz działalno pomocniczych
placówek naukowych, w tym bibliotek, archiwów, muzeum, zagranicznych stacji naukowych.
Dodatkowym ródłem finansowania zada w obszarze nauki jest Fundusz Nauki
i Technologi Polskiej zasilany rodkami pochodz cymi z przychodów uzyskanych
z prywatyzacji. Wydatki Funduszu zostan przeznaczone na inwestycje słu ce potrzebom
bada naukowych i prac rozwojowych.
2. Edukacja
O wiata i wychowanie
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 na finansowanie zada o wiatowych
zaplanowano 36.435.537 tys. zł, co oznacza nominalny wzrost w porównaniu do wydatków
uj tych w ustawie bud etowej na rok 2008 o kwot 2.764.180 tys. zł, tj. o 8,3%.
Wydatki bud etu pa stwa na t dziedzin wynios w 2009 roku 36.225.537 tys. zł
natomiast kwota 210.000 tys. zł zostanie przekazana, w zwi zku ze zmian sposobu
dofinansowywania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników,
z Funduszu Pracy.
Znaczne zwi kszenie nakładów na o wiat spowodowane jest planowanym w roku
przyszłym dwukrotnym podwy szeniem wynagrodze dla nauczycieli, które wyniesie 5% od
1 stycznia i kolejne 5% od 1 wrze nia. Na zwi kszenie wynagrodze nauczycieli bezpo redni
wpływ b dzie miała równie zmiana struktury zatrudnienia zwi zana z uzyskaniem wy szego
113
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei