Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
rozwoju społecze stwa informacyjnego poprzez zapewnienie szerokopasmowego
−
dost pu do internetu.
1. Polityka proinwestycyjna
1.1. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji realizowanych przez
przedsi biorców.
W 2009 roku podobnie jak w latach poprzednich rodki z bud etu pa stwa b d
wspomaga napływ bezpo rednich inwestycji zagranicznych do Polski. W roku bud etowym
2009 na wsparcie tych inwestycji w formie dotacji udzielanych w ramach programów
wieloletnich przewidziano 186.600 tys. zł. Projekty inwestycyjne obj te 35 realizowanymi od
2005 roku programami wieloletnimi przewiduj utworzenie blisko 35 tys. nowych miejsc
pracy oraz poniesienie przez inwestorów ponad 11.000.000 tys. zł nakładów inwestycyjnych.
Najwi cej programów jest realizowanych w sektorze elektronicznym i motoryzacyjnym. Na
uwag zasługuj równie programy wspieraj ce rozwój sektora usług nowoczesnych (BPO),
co przyczynia si do tworzenia nowych miejsc pracy dla absolwentów szkół wy szych.
1.2. Promocja eksportu
W 2009 r. Ministerstwo Gospodarki realizowa b dzie szereg działa promocyjnych,
maj cych na celu kreowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki, rozwój współpracy
gospodarczej z zagranic i przede wszystkim wzrost polskiego eksportu a tak e promocj
bezpo rednich inwestycji zagranicznych w Polsce.
Na promocj eksportu w roku 2009 zaplanowano wydatki w kwocie 35.397 tys. zł, w tym
wydatki maj tkowe 500 tys. zł. rodki te zostan przeznaczone głównie na:
dofinansowanie kosztów organizacji konferencji, seminariów, szkole i innych imprez
−
promocyjnych po wi conych problematyce gospodarczej, promocji polskiej gospodarki
i eksportu, mo liwo ciom i warunkom rozwoju eksportu na konkretne rynki lub przez
konkretne bran e,
działalno promocyjn wydziałów promocji handlu i inwestycji polskich placówek
−
za granic ,
zakup i dofinansowanie kosztów publikacji wydawnictw informacyjnych i promocyjnych,
−
dofinansowanie kosztów uzyskania wymaganych na rynkach zagranicznych certyfikatów
−
wyrobów,
wypłat wiadcze na rzecz osób fizycznych - finansowanie indywidualnych nagród
−
przyznawanych przez Ministra Gospodarki za działalno proeksportow
promocj bezpo rednich inwestycji zagranicznych i eksportu.
−
104
1.3. Specjalne Strefy Ekonomiczne
Specjalne strefy ekonomiczne s wa nym instrumentem wsparcia inwestycji i zajmuj
istotne miejsce w polityce inwestycyjnej rz du. Instrument ten cieszy si du ym
zainteresowaniem z uwagi na fakt, i skierowany jest do wszystkich przedsi biorców, którzy
po wypełnieniu odpowiednich warunków i w wyniku poniesionych nakładów inwestycyjnych w
specjalnej strefie ekonomicznej prowadz działalno na preferencyjnych zasadach. Strefy
oferuj inwestorom m.in. zwolnienia z podatku dochodowego, podatku od nieruchomo ci
a tak e przygotowane pod inwestycje grunty. Pomoc regionalna z tytułu nowej inwestycji jest
udzielana w formie zwolnienia od podatku dochodowego, a jej maksymalna wysoko
wynika z wielko ci poniesionych kosztów kwalifikuj cych si do obj cia pomoc i miejsca
lokalizacji. Do ko ca 2007 r. przedsi biorcy prowadz cy działalno na terenie specjalnych
stref ekonomicznych ponie li nakłady inwestycyjne w wysoko ci ponad 46 mld zł, co stanowi
wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 30%. Ponadto zapewniaj ł cznie ok. 182 tys.
miejsc pracy, z czego 77% to nowe miejsca pracy stworzone przez inwestorów po uzyskaniu
zezwolenia na prowadzenie działalno ci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Na
koniec 2007 r. pomoc udzielona w specjalnych strefach ekonomicznych wyniosła 944,7 mln
zł, co stanowi 9% warto ci nakładów inwestycyjnych poniesionych przez przedsi biorców do
ko ca 2007 r. Najwi ksi inwestorzy w specjalnych strefach ekonomicznych reprezentuj
przede wszystkim bran motoryzacyjna, a kapitał pochodzi najcz ciej z Japoni .
2. Przedsi biorczo – małe i rednie firmy
2.1. Rozwój przedsi biorczo ci oraz wspieranie innowacyjno ci
Strategiczny cel polityki innowacyjnej zapisany w Rz dowym programie p.n. „Kierunki
zwi kszania innowacyjno ci gospodarki na lata 2007-2013” zdefiniowany został jako wzrost
innowacyjno ci przedsi biorstw dla utrzymania gospodarki na cie ce szybkiego rozwoju i
dla tworzenia nowych, lepszych miejsc pracy. Tak okre lony cel wpisuje si w realizacj
Strategi Lizbo skiej, poniewa w rozwini tych gospodarkach główn sił nap dow wzrostu
produktywno ci s innowacje, które oparte s na trzech filarach: badaniach i rozwoju,
wiedzy oraz edukacji.
2.2. Polska Agencja Rozwoju Przedsi biorczo ci
Zadaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi biorczo ci jest działanie na rzecz
przedsi biorczo ci poprzez wspieranie:
rozwoju małych i rednich przedsi biorstw,
−
rozwoju regionalnego,
−
wykorzystania nowych technik i technologi ,
−
wykorzystania potencjału adaptacyjnego przedsi biorstw oraz rozwoju zasobów ludzkich.
−
105
Wymienione zadania Agencja b dzie realizowała w ramach Programów Operacyjnych:
Kapitał Ludzki (PO KL)
−
Innowacyjna Gospodarka (PO IG)
−
Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW),
−
Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjno ci przedsi biorstw (SPO
−
WKP),
a tak e programów Rz dowych, takich jak:
Kierunki Zwi kszania Innowacyjno ci Gospodarki na lata 2007 – 2013, oraz
−
Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjno ci i innowacji w latach 2008
−
– 20013.
Działania PARP maj na celu wspieranie:
konkurencyjno ci polskich przedsi biorstw (realizacja programów bezpo redniego
−
wsparcia przedsi biorstw) ,
instytucji otoczenia przedsi biorstw (realizacja programów wspieraj cych sie usług na
−
rzecz przedsi biorców oraz instytucje udzielaj ce tego wsparcia),
rozwoju kadr polskiej gospodarki (realizacja programów wspieraj cych adaptacyjno
−
polskich przedsi biorstw poprzez rozwój kompetencji ich pracowników),
rozwoju regionalnego (realizacja działa o charakterze inwestycyjnym w pi ciu
−
najbiedniejszych województwach Polski).
Pomoc finansowa udzielana przez PARP kierowana jest do przedsi biorców, podmiotów
działaj cych na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotów działaj cym na rzecz zatrudnienia
lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostek samorz du terytorialnego.
Agencja mo e udziela pomocy w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego,
po yczek, finansowania kosztów usług wiadczonych przez usługodawców bezpłatnie lub za
odpłatno ci ni sz od ceny rynkowej.
Agencja zostanie w 2009 roku zasilona rodkami w wysoko ci 2.799.480 tys. zł, na które
składaj si :
dotacje z bud etu pa stwa
- 2.502.128 tys. zł,
−
rodki otrzymane z Uni Europejskiej
- 266.787 tys. zł,
−
kwoty pochodz ce z tytułu operacji finansowych
- 14.918 tys. zł.
−
Wydatki PARP w 2009 roku oszacowano na poziomie 2.805.291 tys. zł, które w głównej
mierze b d obejmowały wypłaty wsparcia lub po yczek oraz zakup usług, z tego:
wypłaty wsparcia – 2.607.505 tys. zł, które zostan wydatkowane w ramach realizacji
−
Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw,
106
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej oraz wsparcia w ramach
realizacji projektów finansowanych z innych ródeł,
wypłaty po yczek w kwocie 4.000 tys. zł.,
−
zakup usług w kwocie 100.177 tys. zł., który dokonywany b dzie zarówno w ramach
−
realizacji działa programowych (przede wszystkim w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarki) oraz projektów
finansowanych z innych ródeł a tak e w ramach realizacji działa operacyjnych.
2.3. Fundusz Kredytu Technologicznego
Instrumentem ukierunkowanym na ułatwianie przedsi biorcom dost pu do ródeł
finansowania działalno ci innowacyjnej w 2009 roku b dzie kredyt technologiczny.
Z dniem 1 stycznia 2009 r. na mocy ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach
wspierania działalno ci innowacyjnej (Dz. U. z dnia 2 lipca 2008 r. Nr 116, poz. 730)
Fundusz Kredytu Technologicznego (FKT) rozpocznie działalno jako pa stwowy fundusz
celowy. Dysponentem Funduszu b dzie minister wła ciwy do spraw gospodarki, za obsług
bankow prowadził b dzie Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).
Fundusz Kredytu Technologicznego zostanie zasilony w przewa aj cej mierze rodkami
unijnych funduszy strukturalnych w ramach działania 4.3 Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka oraz dotacj rozwojow z bud etu pa stwa.
Nale y podkre li , e pocz wszy od 1 stycznia 2009 roku kredyt technologiczny b dzie
funkcjonował na nowych zasadach. Udziela go b d banki komercyjne ze rodków
własnych, natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego b dzie spłacał cz
zaci gni tego
kredytu w formie premi technologicznej z Funduszu Kredytu Technologicznego. Kredyt
technologiczny b dzie udzielany mikro, małym i rednim przedsi biorcom przez te banki
komercyjne, które podpisz umow o współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
W projekcie bud etu na 2009 rok zabezpieczono ponadto rodki w wysoko ci 5.805
tys. zł z przeznaczeniem na promowanie instrumentów wspieraj cych innowacyjno
przedsi biorstw oraz rozwój przedsi biorczo ci tj.:
rozbudow istniej cej bazy danych o aktach prawnych UE odnosz cych si do sektora
−
małych i rednich przedsi biorstw EuLex,
udzielanie dotacji na cz ciowe pokrycie kosztów udziału organizacji przedsi biorców
−
w pracach grup organizacji mi dzynarodowych,
organizacj i przeprowadzenie krajowej fazy konkursu „Europejskie Nagrody
−
Przedsi biorczo ci”,
upowszechnianie wiedzy na temat Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
−
107
5.2. Infrastruktura
1. Infrastruktura drogowa
Rok 2009 jest drugim rokiem obowi zywania rz dowego „Programu Budowy Dróg
Krajowych na lata 2008 – 2012” przyj tego przez Rad Ministrów 25 wrze nia 2007 r.
Całkowity limit wydatków bud etowych na realizacj Programu okre lono na poziomie
113.270.200 tys. zł. W ramach jego realizacji planuje si : stworzenie sieci autostrad o ł cznej
długo ci ok. 1 779 km (w tym odcinki budowane w systemie Partnerstwa Publiczno
Prywatnego); stworzenie sieci dróg ekspresowych o ł cznej długo ci ok. 2 274 km; budow
54 obwodnic drogowych w miejscowo ciach dotkni tych wysok uci liwo ci ; popraw
stanu utrzymania dróg krajowych, tak by w 2013 roku 75% sieci dróg krajowych znajdowało
si w stanie dobrym, a 10% w stanie dostatecznym. Towarzyszy temu powinna zasadnicza
poprawa sieci drogowej zarz dzanej przez jednostki samorz du terytorialnego.
Realizacja Programu b dzie oznacza realizacj jednego z priorytetów pa stwa
w zakresie rozwoju i przyczyni si do wzmocnienia spójno ci gospodarczej, społecznej
i terytorialnej Polski jak i Uni Europejskiej.
Na rok 2009 Program przewiduje nakłady w wysoko ci 31.280.472 tys. zł, wobec
18.804.099 tys. zł w roku 2008.
Tak du y wysiłek inwestycyjny pa stwa w infrastruktur drogow jest bez precedensu od
pocz tku transformacji ustrojowej i oznacza rozpocz cie szerokiego frontu robót drogowych
który b dzie kontynuowany w najbli szych latach.
2. Infrastruktura kolejowa
Rok 2009 b dzie kluczowy dla ostatecznego kształtu i struktury transportu kolejowego
w Polsce, a tak e efektywno ci jego funkcjonowania, gdy nast pi w nim zako czenie
procesów rozpocz tych w 2008 r. w zakresie:
• oddłu enia spółki PKP Przewozy Regionalne;
• przej cie przez Skarb Pa stwa udziałów spółki PKP Przewozy Regionalne jako
spłata po yczki z bud etu pa stwa dla PKP S.A.;
• obj cia przez samorz dy województw udziałów w PKP Przewozy Regionalne.
W roku 2009 nast pi całkowite oddłu enie spółki PKP Przewozy Regionalne, której
zadłu enie wobec spółek z Grupy PKP kształtowało si na poziomie 2.160 mln zł. W roku
2008 z bud etu pa stwa przekazano na ten cel 1.383 mln zł. W roku 2009 dotacja dla PKP
Przewozy Regionalne zaplanowana została w wysoko ci 777 mln zł.
108
−
dost pu do internetu.
1. Polityka proinwestycyjna
1.1. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji realizowanych przez
przedsi biorców.
W 2009 roku podobnie jak w latach poprzednich rodki z bud etu pa stwa b d
wspomaga napływ bezpo rednich inwestycji zagranicznych do Polski. W roku bud etowym
2009 na wsparcie tych inwestycji w formie dotacji udzielanych w ramach programów
wieloletnich przewidziano 186.600 tys. zł. Projekty inwestycyjne obj te 35 realizowanymi od
2005 roku programami wieloletnimi przewiduj utworzenie blisko 35 tys. nowych miejsc
pracy oraz poniesienie przez inwestorów ponad 11.000.000 tys. zł nakładów inwestycyjnych.
Najwi cej programów jest realizowanych w sektorze elektronicznym i motoryzacyjnym. Na
uwag zasługuj równie programy wspieraj ce rozwój sektora usług nowoczesnych (BPO),
co przyczynia si do tworzenia nowych miejsc pracy dla absolwentów szkół wy szych.
1.2. Promocja eksportu
W 2009 r. Ministerstwo Gospodarki realizowa b dzie szereg działa promocyjnych,
maj cych na celu kreowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki, rozwój współpracy
gospodarczej z zagranic i przede wszystkim wzrost polskiego eksportu a tak e promocj
bezpo rednich inwestycji zagranicznych w Polsce.
Na promocj eksportu w roku 2009 zaplanowano wydatki w kwocie 35.397 tys. zł, w tym
wydatki maj tkowe 500 tys. zł. rodki te zostan przeznaczone głównie na:
dofinansowanie kosztów organizacji konferencji, seminariów, szkole i innych imprez
−
promocyjnych po wi conych problematyce gospodarczej, promocji polskiej gospodarki
i eksportu, mo liwo ciom i warunkom rozwoju eksportu na konkretne rynki lub przez
konkretne bran e,
działalno promocyjn wydziałów promocji handlu i inwestycji polskich placówek
−
za granic ,
zakup i dofinansowanie kosztów publikacji wydawnictw informacyjnych i promocyjnych,
−
dofinansowanie kosztów uzyskania wymaganych na rynkach zagranicznych certyfikatów
−
wyrobów,
wypłat wiadcze na rzecz osób fizycznych - finansowanie indywidualnych nagród
−
przyznawanych przez Ministra Gospodarki za działalno proeksportow
promocj bezpo rednich inwestycji zagranicznych i eksportu.
−
104
1.3. Specjalne Strefy Ekonomiczne
Specjalne strefy ekonomiczne s wa nym instrumentem wsparcia inwestycji i zajmuj
istotne miejsce w polityce inwestycyjnej rz du. Instrument ten cieszy si du ym
zainteresowaniem z uwagi na fakt, i skierowany jest do wszystkich przedsi biorców, którzy
po wypełnieniu odpowiednich warunków i w wyniku poniesionych nakładów inwestycyjnych w
specjalnej strefie ekonomicznej prowadz działalno na preferencyjnych zasadach. Strefy
oferuj inwestorom m.in. zwolnienia z podatku dochodowego, podatku od nieruchomo ci
a tak e przygotowane pod inwestycje grunty. Pomoc regionalna z tytułu nowej inwestycji jest
udzielana w formie zwolnienia od podatku dochodowego, a jej maksymalna wysoko
wynika z wielko ci poniesionych kosztów kwalifikuj cych si do obj cia pomoc i miejsca
lokalizacji. Do ko ca 2007 r. przedsi biorcy prowadz cy działalno na terenie specjalnych
stref ekonomicznych ponie li nakłady inwestycyjne w wysoko ci ponad 46 mld zł, co stanowi
wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 30%. Ponadto zapewniaj ł cznie ok. 182 tys.
miejsc pracy, z czego 77% to nowe miejsca pracy stworzone przez inwestorów po uzyskaniu
zezwolenia na prowadzenie działalno ci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Na
koniec 2007 r. pomoc udzielona w specjalnych strefach ekonomicznych wyniosła 944,7 mln
zł, co stanowi 9% warto ci nakładów inwestycyjnych poniesionych przez przedsi biorców do
ko ca 2007 r. Najwi ksi inwestorzy w specjalnych strefach ekonomicznych reprezentuj
przede wszystkim bran motoryzacyjna, a kapitał pochodzi najcz ciej z Japoni .
2. Przedsi biorczo – małe i rednie firmy
2.1. Rozwój przedsi biorczo ci oraz wspieranie innowacyjno ci
Strategiczny cel polityki innowacyjnej zapisany w Rz dowym programie p.n. „Kierunki
zwi kszania innowacyjno ci gospodarki na lata 2007-2013” zdefiniowany został jako wzrost
innowacyjno ci przedsi biorstw dla utrzymania gospodarki na cie ce szybkiego rozwoju i
dla tworzenia nowych, lepszych miejsc pracy. Tak okre lony cel wpisuje si w realizacj
Strategi Lizbo skiej, poniewa w rozwini tych gospodarkach główn sił nap dow wzrostu
produktywno ci s innowacje, które oparte s na trzech filarach: badaniach i rozwoju,
wiedzy oraz edukacji.
2.2. Polska Agencja Rozwoju Przedsi biorczo ci
Zadaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi biorczo ci jest działanie na rzecz
przedsi biorczo ci poprzez wspieranie:
rozwoju małych i rednich przedsi biorstw,
−
rozwoju regionalnego,
−
wykorzystania nowych technik i technologi ,
−
wykorzystania potencjału adaptacyjnego przedsi biorstw oraz rozwoju zasobów ludzkich.
−
105
Wymienione zadania Agencja b dzie realizowała w ramach Programów Operacyjnych:
Kapitał Ludzki (PO KL)
−
Innowacyjna Gospodarka (PO IG)
−
Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW),
−
Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjno ci przedsi biorstw (SPO
−
WKP),
a tak e programów Rz dowych, takich jak:
Kierunki Zwi kszania Innowacyjno ci Gospodarki na lata 2007 – 2013, oraz
−
Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjno ci i innowacji w latach 2008
−
– 20013.
Działania PARP maj na celu wspieranie:
konkurencyjno ci polskich przedsi biorstw (realizacja programów bezpo redniego
−
wsparcia przedsi biorstw) ,
instytucji otoczenia przedsi biorstw (realizacja programów wspieraj cych sie usług na
−
rzecz przedsi biorców oraz instytucje udzielaj ce tego wsparcia),
rozwoju kadr polskiej gospodarki (realizacja programów wspieraj cych adaptacyjno
−
polskich przedsi biorstw poprzez rozwój kompetencji ich pracowników),
rozwoju regionalnego (realizacja działa o charakterze inwestycyjnym w pi ciu
−
najbiedniejszych województwach Polski).
Pomoc finansowa udzielana przez PARP kierowana jest do przedsi biorców, podmiotów
działaj cych na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotów działaj cym na rzecz zatrudnienia
lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostek samorz du terytorialnego.
Agencja mo e udziela pomocy w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego,
po yczek, finansowania kosztów usług wiadczonych przez usługodawców bezpłatnie lub za
odpłatno ci ni sz od ceny rynkowej.
Agencja zostanie w 2009 roku zasilona rodkami w wysoko ci 2.799.480 tys. zł, na które
składaj si :
dotacje z bud etu pa stwa
- 2.502.128 tys. zł,
−
rodki otrzymane z Uni Europejskiej
- 266.787 tys. zł,
−
kwoty pochodz ce z tytułu operacji finansowych
- 14.918 tys. zł.
−
Wydatki PARP w 2009 roku oszacowano na poziomie 2.805.291 tys. zł, które w głównej
mierze b d obejmowały wypłaty wsparcia lub po yczek oraz zakup usług, z tego:
wypłaty wsparcia – 2.607.505 tys. zł, które zostan wydatkowane w ramach realizacji
−
Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw,
106
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej oraz wsparcia w ramach
realizacji projektów finansowanych z innych ródeł,
wypłaty po yczek w kwocie 4.000 tys. zł.,
−
zakup usług w kwocie 100.177 tys. zł., który dokonywany b dzie zarówno w ramach
−
realizacji działa programowych (przede wszystkim w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarki) oraz projektów
finansowanych z innych ródeł a tak e w ramach realizacji działa operacyjnych.
2.3. Fundusz Kredytu Technologicznego
Instrumentem ukierunkowanym na ułatwianie przedsi biorcom dost pu do ródeł
finansowania działalno ci innowacyjnej w 2009 roku b dzie kredyt technologiczny.
Z dniem 1 stycznia 2009 r. na mocy ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach
wspierania działalno ci innowacyjnej (Dz. U. z dnia 2 lipca 2008 r. Nr 116, poz. 730)
Fundusz Kredytu Technologicznego (FKT) rozpocznie działalno jako pa stwowy fundusz
celowy. Dysponentem Funduszu b dzie minister wła ciwy do spraw gospodarki, za obsług
bankow prowadził b dzie Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).
Fundusz Kredytu Technologicznego zostanie zasilony w przewa aj cej mierze rodkami
unijnych funduszy strukturalnych w ramach działania 4.3 Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka oraz dotacj rozwojow z bud etu pa stwa.
Nale y podkre li , e pocz wszy od 1 stycznia 2009 roku kredyt technologiczny b dzie
funkcjonował na nowych zasadach. Udziela go b d banki komercyjne ze rodków
własnych, natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego b dzie spłacał cz
zaci gni tego
kredytu w formie premi technologicznej z Funduszu Kredytu Technologicznego. Kredyt
technologiczny b dzie udzielany mikro, małym i rednim przedsi biorcom przez te banki
komercyjne, które podpisz umow o współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
W projekcie bud etu na 2009 rok zabezpieczono ponadto rodki w wysoko ci 5.805
tys. zł z przeznaczeniem na promowanie instrumentów wspieraj cych innowacyjno
przedsi biorstw oraz rozwój przedsi biorczo ci tj.:
rozbudow istniej cej bazy danych o aktach prawnych UE odnosz cych si do sektora
−
małych i rednich przedsi biorstw EuLex,
udzielanie dotacji na cz ciowe pokrycie kosztów udziału organizacji przedsi biorców
−
w pracach grup organizacji mi dzynarodowych,
organizacj i przeprowadzenie krajowej fazy konkursu „Europejskie Nagrody
−
Przedsi biorczo ci”,
upowszechnianie wiedzy na temat Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
−
107
5.2. Infrastruktura
1. Infrastruktura drogowa
Rok 2009 jest drugim rokiem obowi zywania rz dowego „Programu Budowy Dróg
Krajowych na lata 2008 – 2012” przyj tego przez Rad Ministrów 25 wrze nia 2007 r.
Całkowity limit wydatków bud etowych na realizacj Programu okre lono na poziomie
113.270.200 tys. zł. W ramach jego realizacji planuje si : stworzenie sieci autostrad o ł cznej
długo ci ok. 1 779 km (w tym odcinki budowane w systemie Partnerstwa Publiczno
Prywatnego); stworzenie sieci dróg ekspresowych o ł cznej długo ci ok. 2 274 km; budow
54 obwodnic drogowych w miejscowo ciach dotkni tych wysok uci liwo ci ; popraw
stanu utrzymania dróg krajowych, tak by w 2013 roku 75% sieci dróg krajowych znajdowało
si w stanie dobrym, a 10% w stanie dostatecznym. Towarzyszy temu powinna zasadnicza
poprawa sieci drogowej zarz dzanej przez jednostki samorz du terytorialnego.
Realizacja Programu b dzie oznacza realizacj jednego z priorytetów pa stwa
w zakresie rozwoju i przyczyni si do wzmocnienia spójno ci gospodarczej, społecznej
i terytorialnej Polski jak i Uni Europejskiej.
Na rok 2009 Program przewiduje nakłady w wysoko ci 31.280.472 tys. zł, wobec
18.804.099 tys. zł w roku 2008.
Tak du y wysiłek inwestycyjny pa stwa w infrastruktur drogow jest bez precedensu od
pocz tku transformacji ustrojowej i oznacza rozpocz cie szerokiego frontu robót drogowych
który b dzie kontynuowany w najbli szych latach.
2. Infrastruktura kolejowa
Rok 2009 b dzie kluczowy dla ostatecznego kształtu i struktury transportu kolejowego
w Polsce, a tak e efektywno ci jego funkcjonowania, gdy nast pi w nim zako czenie
procesów rozpocz tych w 2008 r. w zakresie:
• oddłu enia spółki PKP Przewozy Regionalne;
• przej cie przez Skarb Pa stwa udziałów spółki PKP Przewozy Regionalne jako
spłata po yczki z bud etu pa stwa dla PKP S.A.;
• obj cia przez samorz dy województw udziałów w PKP Przewozy Regionalne.
W roku 2009 nast pi całkowite oddłu enie spółki PKP Przewozy Regionalne, której
zadłu enie wobec spółek z Grupy PKP kształtowało si na poziomie 2.160 mln zł. W roku
2008 z bud etu pa stwa przekazano na ten cel 1.383 mln zł. W roku 2009 dotacja dla PKP
Przewozy Regionalne zaplanowana została w wysoko ci 777 mln zł.
108
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei