Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
niepełnosprawnych oraz finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne
zatrudnianych osób niepełnosprawnych jak równie osób niepełnosprawnych
podejmuj cych po raz pierwszy działalno gospodarcz , ochrona roszcze
pracowniczych w razie niewypłacalno ci pracodawcy.
Ł czne przychody dla tej grupy funduszy wynios 13.708.547 tys. zł, co stanowi 7,4%
przychodów ogółem. W stosunku do roku 2008 jest to kwota o 468.753 tys. zł wy sza.
Wydatki natomiast przewiduje si na poziomie 13.770.012 tys. zł.
III. Fundusze zwi zane z prywatyzacj
Ich wydatki przeznaczane s na: pomoc dla przedsi biorców przeznaczonych do
prywatyzacji (restrukturyzacja), zaspokajanie roszcze byłych wła cicieli mienia
przej tego przez Skarb Pa stwa, rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomo ci
poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, pokrycie kosztów prywatyzacji,
podwy szenie kapitału zakładowego spółek z udziałem Skarbu Pa stwa.
Przychody tej grupy funduszy wynios 5.898.135 tys. zł. Jest to kwota cztery razy
wy sza w stosunku do roku 2008. Wydatki zaplanowano w wysoko ci 2.606.984 tys. zł.
IV. Fundusze zwi zane z bezpiecze stwem i obronno ci kraju
Do zada realizowanych przez te fundusze nale : przebudowa i modernizacja
techniczna Sił Zbrojnych, bezpiecze stwo ruchu drogowego oraz bezpiecze stwo
pojazdów i ich wła cicieli, modernizacja jednostek organizacyjnych Policji, udzielanie
pomocy osobom pozbawionym wolno ci, zwalnianym z zakładów karnych i aresztów
ledczych, rodzinom tych osób oraz osobom pokrzywdzonym, resocjalizacj osób
pozbawionych wolno ci jak równie modernizacj przywi ziennych zakładów pracy.
W roku 2009 przychody dla tych funduszy zaplanowano na poziomie 188.105 tys. zł.
W porównaniu do roku poprzedniego, przychody tej grupy funduszy zmalały
o 290.431 tys. zł. Kwot wydatków ustalono w wysoko ci 498.881 tys. zł.
V.
Fundusze zwi zane z nauk , kultur i kultur fizyczn
Realizuj zadania w zakresie: rozwoju sportu osób niepełnosprawnych oraz
dofinansowania inwestycji sportowych, promowania przedsi wzi artystycznych,
ochrony polskiego dziedzictwa narodowego, rozwoju nauki i technologi polskiej,
dofinansowania zaj sportowo-rekreacyjnych dla uczniów oraz pomocy socjalnej dla
uczniów.
Ł czne przychody dla tej grupy funduszy wynios 1.061.370 tys. zł. W stosunku do
2008 r. poziom przychodów wzrósł o 321.790 tys. zł. Wydatki natomiast przewiduje si
na poziomie 1.093.385 tys. zł.
59
VI. Pozostałe
Przychody pozostałych funduszy celowych zaplanowano w wysoko ci 4.160.478 tys. zł.
Stanowi one 2,2% przychodów ogółem. Jest to o 2.302.853 tys. zł mniej ni w roku
2008. Ł czn kwot ich wydatków ustalono na poziomie 2.785.412 tys. zł.
Plan przychodów i rozchodów na 2009 r. poszczególnych funduszy przedstawia
poni sze zestawienie:
w tym:
Przychody
dotacja z
Wydatki
Wyszczególnienie
bud etu
w tys. zł
1
2
3
4
Razem1
186 493 023
48 189 214
186 483 968
I Fundusze zwi zane z ubezpieczeniami społecznymi1
161 476 388
47 259 214
165 729 294
Fundusz Ubezpiecze Społecznych
143 685 906
30 963 283
147 851 386
Fundusz Emerytalno - Rentowy
17 616 599
16 290 431
17 706 278
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
35 504
5 500
35 967
Fundusz Administracyjny
598 379
595 663
II Fundusze zwi zane z zadaniami socjalnymi pa stwa
13 708 547
930 000
13 770 012
Fundusz Pracy
8 696 600
8 806 919
Pa stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych
4 594 971
930 000
4 743 787
Fundusz Gwarantowanych wiadcze Pracowniczych
416 976
219 306
III Fundusze zwi zane z prywatyzacj
5 898 135
2 606 984
Fundusz Reprywatyzacji
3 110 506
672 886
Fundusz Restrukturyzacji Przedsi biorców
1 822 629
1 084 156
Fundusz Skarbu Pa stwa
273 000
253 318
Fundusz Rekompensacyjny
692 000
596 624
IV Fundusze zwi zane z bezpiecze stwem
i obronno ci kraju
188 105
498 881
Fundusz Wsparcia Policji
63 725
63 767
Fundusz Modernizacji Bezpiecze stwa Publicznego
1 577
4 901
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
74 237
164 164
Fundusz Rozwoju Przywi ziennych Zakładów Pracy
3 535
4 426
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych
45 031
261 623
V Fundusze zwi zane z nauk , kultur i kultur
fizyczn
1 061 370
1 093 385
Fundusz Promocji Twórczo ci
790
790
Fundusz Zaj Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów
11 000
14 000
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej
648 580
678 580
Fundusz Promocji Kultury
161 000
160 015
Fundusz Nauki i Technologi Polskiej
240 000
240 000
VI Pozostałe
4 160 478
2 785 412
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej
3 450 886
2 639 111
Centralny Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych
35 300
35 300
60
1
2
3
4
Centralny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym
27 089
27 837
Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej
28 238
28 239
Fundusz Wsparcia Stra y Granicznej
600
600
Fundusz Kredytu Technologicznego
618 365
54 325
1)
A
BA C DEF D
Do grupy funduszy celowych korzystaj cych z dodatkowego zasilenia w postaci dotacji
ze rodków krajowych bud etu pa stwa zaliczamy Fundusz Ubezpiecze Społecznych,
Fundusz Emerytalno-Rentowy, Fundusz Prewencji i Rehabilitacji, Pa stwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dotacja z bud etu pa stwa dla tych funduszy
zaplanowana w wysoko ci 48.189.214 tys. zł stanowi 29% przychodów tych funduszy.
W porównaniu do roku 2008 jej udział w przychodach ogółem zmalał o 2,9% tys. zł.
Natomiast ł czna kwota ich wydatków wyniesie 170.337.418 tys. zł.
Najwy sz dotacj otrzyma Fundusz Ubezpiecze Społecznych w wysoko ci
30.963.283 tys. zł , z przeznaczeniem na:
- dotacj celow na pokrycie wydatków finansowanych ze rodków bud etu pa stwa,
zgodnie z ustaw o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpiecze Społecznych –
266.100 tys. zł,
- dotacj uzupełniaj c , wynikaj c z ustawowo zapisanej gwarancji pa stwa wypłaty
wiadcze z ubezpieczenia społecznego – 30.697.183 tys. zł.
Udział dotacji w przychodach tego funduszu wyniesie 21,6% i jest ni sza od
przewidywanej dotacji w 2008 r. (33.227.968 tys. zł) o 3,6%. Zmniejszenie dotacji w 2009 r.
jest konsekwencj dobrej sytuacji finansowej Funduszu w 2008 r., wynikaj cej ze wzrostu
gospodarczego (spadek bezrobocia, wzrost wynagrodze w gospodarce). Do dyspozycji
FUS pozostawały ponadto na pocz tek 2008 r. rodki pieni ne w kwocie ponad 3 mld zł.
To powoduje, e rok 2009 Fundusz Ubezpiecze Społecznych rozpocznie równie w dobrej
kondycji finansowej, przy zerowym zadłu eniu w bankach oraz gotówk w wysoko ci
ok. 2,6 mld zł, która ł cznie z bie cymi przychodami obejmuj cymi planowan dotacj
umo liwi pełne sfinansowane planowanych wydatków FUS w 2009 r.
W planie na 2009 r. dotacja dla Funduszu Emerytalno-Rentowego wynosi
16.290.431 tys. zł i jest wy sza o 8,6% od kwoty dotacji w 2008 r. (14.998.903 tys. zł).
Planowana dotacja stanowi 92,5% przychodów Funduszu Emerytalno-Rentowego.
Planowany wzrost dotacji wynika przede wszystkim z przewidywanej w 2009 r. waloryzacji
wiadcze emerytalno-rentowych oraz wzrostu wydatków na opłacenie za rolników
i domowników składek na ubezpieczenie zdrowotne. W 2009 r. w planowanej kwocie dotacji
dla Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS przewidziano
rodki w wysoko ci
61
3.148.716 tys. zł na składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników, które zgodnie z ustaw
zdrowotn pokrywane s z dotacji bud etu pa stwa.
Dotacja dla Pa stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok
została zaplanowana w kwocie 930.000 tys. zł z przeznaczeniem na: dofinansowanie do
wynagrodze pracowników niepełnosprawnych, refundacje pracodawcom cz ci nale nych
od pracodawcy składek na ubezpieczenia społeczne za zatrudnione osoby niepełnosprawne
oraz zrekompensowane gminom 50% utraconych dochodów z tytułu zwolnie
przysługuj cych prowadz cemu zakład pracy chronionej lub zakład aktywno ci zawodowej
z podatków od nieruchomo ci, rolnego, le nego i od czynno ci cywilnoprawnych.
Najni sz kwot dotacji otrzymał na rok 2009 Fundusz Prewencji i Rehabilitacji KRUS
w wysoko ci 5.500 tys. zł. Dotacja z bud etu pa stwa stanowi 15,5% przychodów ogółem
funduszu i jest wy sza w porównaniu z 2008 r. o 500 tys. zł, tj. o 10%.
2.3. Inwestycje
1. Inwestycje wieloletnie
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 „Wykaz inwestycji wieloletnich na 2009 r.”
stanowi zał cznik nr 6 do tej ustawy. Zakres podmiotowy „Wykazu...” obejmuje inwestycj
wieloletni jednostki bud etowej (drogowe przej cie graniczne), innych jednostek sektora
finansów publicznych (uniwersytetów oraz akademi medycznych) oraz jednostek
niezaliczanych do tego sektora (PKP PLK S.A.); przedmiotowo za zawiera 11 zada
(wszystkie kontynuowane z ubiegłego roku). Na rok 2009 zaplanowano rodki bud etowe
w wysoko ci 482.716 tys. zł (z wył czeniem finansowania projektów z udziałem rodków
UE), tj. na realnym poziomie 152% w stosunku do nakładów na inwestycje wieloletnie w roku
2008 (317.604 tys. zł).
Niew tpliwie pozytywnym aspektem w realizacji tego typu inwestycji jest sukcesywne
d enie do ich zako czenia (szczególnie tych, których proces wykonania trwał nawet
kilkadziesi t lat). Spo ród planowanych na 2009 rok 11 inwestycji wieloletnich, ju tylko dwie
wyró niaj si wydłu onym procesem realizacji, tj. „Centrum Kliniczno-Dydaktyczne
Uniwersytetu
Medycznego
w
Łodzi”
(którego
realizacj
rozpocz to jeszcze
w latach siedemdziesi tych) oraz „Centrum Kliniczne Akademi Medycznej we Wrocławiu”
(z terminem rozpocz cia w roku 1989), przy czym termin zako czenia obydwu okre lony
został na rok planowy); pozostałe rozpocz to w obecnej dekadzie.
Inwestycje wieloletnie, kieruj c si ich planowanym przeznaczeniem, pogrupowa mo na
na obszary obejmuj ce: obiekty słu by zdrowia, inwestycje komunikacyjne, przej cie
graniczne oraz szkoł wy sz .
62
Najliczniejsz grup inwestycji wieloletnich stanowi 7 projektów realizowanych w cz ci
bud etowej, któr dysponuje minister wła ciwy do spraw zdrowia. Warto kosztorysowa
tych szpitali oraz centrów klinicznych wynosi 3.661.872 tys. zł, natomiast do ich uko czenia
niezb dne s nakłady bud etu pa stwa w kwocie 2.524.477 tys. zł, pozwalaj ce na
uzyskanie 3.144 nowych łó ek szpitalnych. Na rok przyszły zaplanowano dla centrów,
szpitali klinicznych i szpitala pediatrycznego - realizowanych jako inwestycje wieloletnie -
rodki bud etowe w wysoko ci 373.002 tys. zł. W porównaniu z rokiem 2008 wzrosn
planowane rodki o 41,5%, przy zwi kszonej warto ci kosztorysowej o 2,2%, którego główn
przyczyn był wzrost cen materiałów i usług budowlanych.
Na Centrum Kliniczne Akademi Medycznej we Wrocławiu zaplanowana została dotacja
w kwocie 36.900 tys. zł, pozwalaj ca na zako czenie inwestycji, a tym samym osi gni cie
zało onych zdolno ci projektowych. W 2006 r. zatwierdzono nowy Program Medyczny,
którego konsekwencj b dzie uzyskanie wi kszego efektu inwestycyjnego przy
jednoczesnym zmniejszeniu powierzchni. Zaistniała bowiem konieczno dostosowania
zakresu Centrum do realnych potrzeb uczelni i regionu, z uwzgl dnieniem aktualnych
wymaga specyfiki budownictwa medycznego oraz potrzeb dydaktycznych, naukowych
i klinicznych AM we Wrocławiu. Cech charakterystyczn inwestycji jest podzielenie procesu
realizacji na etapy w celu szybkiego wprowadzenia do eksploatacji jak najwi kszej cz ci
Centrum. I tak w 2003 r. oddano do u ytku Przychodni Specjalistyczn , w dalszej kolejno ci
za izb przyj , cz
bloku operacyjnego, infrastruktur techniczn i komunikacyjn .
W ramach przyznanych w 2008 r. rodków zostały dotychczas wykonane prace murowe,
instalacyjne w Centralnej aptece, oddziale ratownictwa oraz trzech oddziałach klinicznych,
rozbudowa kotłowni, zakupiono wyposa enie na potrzeby obiektów Centrum (tj. bloków
operacyjnych, budynku głównego wej ciowego, anatomi patologicznej, laboratorium, bloku
łó kowego, zaplecza klinik, diagnostyki obrazowej i Centralnej Sterylizatorni, klinik
zabiegowych). Z planowanej na rok 2009 r. kwoty planuje si kontynuacj wyposa enia
Szpitala i przekazanie do eksploatacji kolejnych budynków.
Zmiany parametrów podczas procesu realizacji inwestycji dotyczyły tak e Centrum
Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, utworzonego w wyniku
poł czenia Akademi Medycznej z Wojskow Akademi Medyczn w ko cu 2003 r.;
zweryfikowano wówczas program medyczny, który wprowadzał istotne ograniczenia
wykonawcze. W wyniku zmian dokonano znacznego zmniejszenia warto ci kosztorysowej
(aktualnie wynosz cej 483.282 tys. zł). Ta trwaj ca ju niespełna 34 lata inwestycja zostanie
uko czona w roku bud etowym 2009. W roku bie cym planowane jest opracowanie
dokumentacji instalacji audiowizualnej dwóch auli, roboty adaptacyjne, wyko czeniowe,
instalacyjne, elektryczne, wykonanie podjazdu dla karetek, zakup wyposa enia (panele
normalnego i wzmo onego nadzoru medycznego), natomiast z zaplanowanej na rok 2009
kwoty w wysoko ci 100.586 tys. zł potrzebnej do zako czenia realizacji przedsi wzi cia
63
zatrudnianych osób niepełnosprawnych jak równie osób niepełnosprawnych
podejmuj cych po raz pierwszy działalno gospodarcz , ochrona roszcze
pracowniczych w razie niewypłacalno ci pracodawcy.
Ł czne przychody dla tej grupy funduszy wynios 13.708.547 tys. zł, co stanowi 7,4%
przychodów ogółem. W stosunku do roku 2008 jest to kwota o 468.753 tys. zł wy sza.
Wydatki natomiast przewiduje si na poziomie 13.770.012 tys. zł.
III. Fundusze zwi zane z prywatyzacj
Ich wydatki przeznaczane s na: pomoc dla przedsi biorców przeznaczonych do
prywatyzacji (restrukturyzacja), zaspokajanie roszcze byłych wła cicieli mienia
przej tego przez Skarb Pa stwa, rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomo ci
poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, pokrycie kosztów prywatyzacji,
podwy szenie kapitału zakładowego spółek z udziałem Skarbu Pa stwa.
Przychody tej grupy funduszy wynios 5.898.135 tys. zł. Jest to kwota cztery razy
wy sza w stosunku do roku 2008. Wydatki zaplanowano w wysoko ci 2.606.984 tys. zł.
IV. Fundusze zwi zane z bezpiecze stwem i obronno ci kraju
Do zada realizowanych przez te fundusze nale : przebudowa i modernizacja
techniczna Sił Zbrojnych, bezpiecze stwo ruchu drogowego oraz bezpiecze stwo
pojazdów i ich wła cicieli, modernizacja jednostek organizacyjnych Policji, udzielanie
pomocy osobom pozbawionym wolno ci, zwalnianym z zakładów karnych i aresztów
ledczych, rodzinom tych osób oraz osobom pokrzywdzonym, resocjalizacj osób
pozbawionych wolno ci jak równie modernizacj przywi ziennych zakładów pracy.
W roku 2009 przychody dla tych funduszy zaplanowano na poziomie 188.105 tys. zł.
W porównaniu do roku poprzedniego, przychody tej grupy funduszy zmalały
o 290.431 tys. zł. Kwot wydatków ustalono w wysoko ci 498.881 tys. zł.
V.
Fundusze zwi zane z nauk , kultur i kultur fizyczn
Realizuj zadania w zakresie: rozwoju sportu osób niepełnosprawnych oraz
dofinansowania inwestycji sportowych, promowania przedsi wzi artystycznych,
ochrony polskiego dziedzictwa narodowego, rozwoju nauki i technologi polskiej,
dofinansowania zaj sportowo-rekreacyjnych dla uczniów oraz pomocy socjalnej dla
uczniów.
Ł czne przychody dla tej grupy funduszy wynios 1.061.370 tys. zł. W stosunku do
2008 r. poziom przychodów wzrósł o 321.790 tys. zł. Wydatki natomiast przewiduje si
na poziomie 1.093.385 tys. zł.
59
VI. Pozostałe
Przychody pozostałych funduszy celowych zaplanowano w wysoko ci 4.160.478 tys. zł.
Stanowi one 2,2% przychodów ogółem. Jest to o 2.302.853 tys. zł mniej ni w roku
2008. Ł czn kwot ich wydatków ustalono na poziomie 2.785.412 tys. zł.
Plan przychodów i rozchodów na 2009 r. poszczególnych funduszy przedstawia
poni sze zestawienie:
w tym:
Przychody
dotacja z
Wydatki
Wyszczególnienie
bud etu
w tys. zł
1
2
3
4
Razem1
186 493 023
48 189 214
186 483 968
I Fundusze zwi zane z ubezpieczeniami społecznymi1
161 476 388
47 259 214
165 729 294
Fundusz Ubezpiecze Społecznych
143 685 906
30 963 283
147 851 386
Fundusz Emerytalno - Rentowy
17 616 599
16 290 431
17 706 278
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
35 504
5 500
35 967
Fundusz Administracyjny
598 379
595 663
II Fundusze zwi zane z zadaniami socjalnymi pa stwa
13 708 547
930 000
13 770 012
Fundusz Pracy
8 696 600
8 806 919
Pa stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych
4 594 971
930 000
4 743 787
Fundusz Gwarantowanych wiadcze Pracowniczych
416 976
219 306
III Fundusze zwi zane z prywatyzacj
5 898 135
2 606 984
Fundusz Reprywatyzacji
3 110 506
672 886
Fundusz Restrukturyzacji Przedsi biorców
1 822 629
1 084 156
Fundusz Skarbu Pa stwa
273 000
253 318
Fundusz Rekompensacyjny
692 000
596 624
IV Fundusze zwi zane z bezpiecze stwem
i obronno ci kraju
188 105
498 881
Fundusz Wsparcia Policji
63 725
63 767
Fundusz Modernizacji Bezpiecze stwa Publicznego
1 577
4 901
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
74 237
164 164
Fundusz Rozwoju Przywi ziennych Zakładów Pracy
3 535
4 426
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych
45 031
261 623
V Fundusze zwi zane z nauk , kultur i kultur
fizyczn
1 061 370
1 093 385
Fundusz Promocji Twórczo ci
790
790
Fundusz Zaj Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów
11 000
14 000
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej
648 580
678 580
Fundusz Promocji Kultury
161 000
160 015
Fundusz Nauki i Technologi Polskiej
240 000
240 000
VI Pozostałe
4 160 478
2 785 412
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej
3 450 886
2 639 111
Centralny Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych
35 300
35 300
60
1
2
3
4
Centralny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym
27 089
27 837
Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej
28 238
28 239
Fundusz Wsparcia Stra y Granicznej
600
600
Fundusz Kredytu Technologicznego
618 365
54 325
1)
A
BA C DEF D
Do grupy funduszy celowych korzystaj cych z dodatkowego zasilenia w postaci dotacji
ze rodków krajowych bud etu pa stwa zaliczamy Fundusz Ubezpiecze Społecznych,
Fundusz Emerytalno-Rentowy, Fundusz Prewencji i Rehabilitacji, Pa stwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dotacja z bud etu pa stwa dla tych funduszy
zaplanowana w wysoko ci 48.189.214 tys. zł stanowi 29% przychodów tych funduszy.
W porównaniu do roku 2008 jej udział w przychodach ogółem zmalał o 2,9% tys. zł.
Natomiast ł czna kwota ich wydatków wyniesie 170.337.418 tys. zł.
Najwy sz dotacj otrzyma Fundusz Ubezpiecze Społecznych w wysoko ci
30.963.283 tys. zł , z przeznaczeniem na:
- dotacj celow na pokrycie wydatków finansowanych ze rodków bud etu pa stwa,
zgodnie z ustaw o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpiecze Społecznych –
266.100 tys. zł,
- dotacj uzupełniaj c , wynikaj c z ustawowo zapisanej gwarancji pa stwa wypłaty
wiadcze z ubezpieczenia społecznego – 30.697.183 tys. zł.
Udział dotacji w przychodach tego funduszu wyniesie 21,6% i jest ni sza od
przewidywanej dotacji w 2008 r. (33.227.968 tys. zł) o 3,6%. Zmniejszenie dotacji w 2009 r.
jest konsekwencj dobrej sytuacji finansowej Funduszu w 2008 r., wynikaj cej ze wzrostu
gospodarczego (spadek bezrobocia, wzrost wynagrodze w gospodarce). Do dyspozycji
FUS pozostawały ponadto na pocz tek 2008 r. rodki pieni ne w kwocie ponad 3 mld zł.
To powoduje, e rok 2009 Fundusz Ubezpiecze Społecznych rozpocznie równie w dobrej
kondycji finansowej, przy zerowym zadłu eniu w bankach oraz gotówk w wysoko ci
ok. 2,6 mld zł, która ł cznie z bie cymi przychodami obejmuj cymi planowan dotacj
umo liwi pełne sfinansowane planowanych wydatków FUS w 2009 r.
W planie na 2009 r. dotacja dla Funduszu Emerytalno-Rentowego wynosi
16.290.431 tys. zł i jest wy sza o 8,6% od kwoty dotacji w 2008 r. (14.998.903 tys. zł).
Planowana dotacja stanowi 92,5% przychodów Funduszu Emerytalno-Rentowego.
Planowany wzrost dotacji wynika przede wszystkim z przewidywanej w 2009 r. waloryzacji
wiadcze emerytalno-rentowych oraz wzrostu wydatków na opłacenie za rolników
i domowników składek na ubezpieczenie zdrowotne. W 2009 r. w planowanej kwocie dotacji
dla Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS przewidziano
rodki w wysoko ci
61
3.148.716 tys. zł na składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników, które zgodnie z ustaw
zdrowotn pokrywane s z dotacji bud etu pa stwa.
Dotacja dla Pa stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok
została zaplanowana w kwocie 930.000 tys. zł z przeznaczeniem na: dofinansowanie do
wynagrodze pracowników niepełnosprawnych, refundacje pracodawcom cz ci nale nych
od pracodawcy składek na ubezpieczenia społeczne za zatrudnione osoby niepełnosprawne
oraz zrekompensowane gminom 50% utraconych dochodów z tytułu zwolnie
przysługuj cych prowadz cemu zakład pracy chronionej lub zakład aktywno ci zawodowej
z podatków od nieruchomo ci, rolnego, le nego i od czynno ci cywilnoprawnych.
Najni sz kwot dotacji otrzymał na rok 2009 Fundusz Prewencji i Rehabilitacji KRUS
w wysoko ci 5.500 tys. zł. Dotacja z bud etu pa stwa stanowi 15,5% przychodów ogółem
funduszu i jest wy sza w porównaniu z 2008 r. o 500 tys. zł, tj. o 10%.
2.3. Inwestycje
1. Inwestycje wieloletnie
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 „Wykaz inwestycji wieloletnich na 2009 r.”
stanowi zał cznik nr 6 do tej ustawy. Zakres podmiotowy „Wykazu...” obejmuje inwestycj
wieloletni jednostki bud etowej (drogowe przej cie graniczne), innych jednostek sektora
finansów publicznych (uniwersytetów oraz akademi medycznych) oraz jednostek
niezaliczanych do tego sektora (PKP PLK S.A.); przedmiotowo za zawiera 11 zada
(wszystkie kontynuowane z ubiegłego roku). Na rok 2009 zaplanowano rodki bud etowe
w wysoko ci 482.716 tys. zł (z wył czeniem finansowania projektów z udziałem rodków
UE), tj. na realnym poziomie 152% w stosunku do nakładów na inwestycje wieloletnie w roku
2008 (317.604 tys. zł).
Niew tpliwie pozytywnym aspektem w realizacji tego typu inwestycji jest sukcesywne
d enie do ich zako czenia (szczególnie tych, których proces wykonania trwał nawet
kilkadziesi t lat). Spo ród planowanych na 2009 rok 11 inwestycji wieloletnich, ju tylko dwie
wyró niaj si wydłu onym procesem realizacji, tj. „Centrum Kliniczno-Dydaktyczne
Uniwersytetu
Medycznego
w
Łodzi”
(którego
realizacj
rozpocz to jeszcze
w latach siedemdziesi tych) oraz „Centrum Kliniczne Akademi Medycznej we Wrocławiu”
(z terminem rozpocz cia w roku 1989), przy czym termin zako czenia obydwu okre lony
został na rok planowy); pozostałe rozpocz to w obecnej dekadzie.
Inwestycje wieloletnie, kieruj c si ich planowanym przeznaczeniem, pogrupowa mo na
na obszary obejmuj ce: obiekty słu by zdrowia, inwestycje komunikacyjne, przej cie
graniczne oraz szkoł wy sz .
62
Najliczniejsz grup inwestycji wieloletnich stanowi 7 projektów realizowanych w cz ci
bud etowej, któr dysponuje minister wła ciwy do spraw zdrowia. Warto kosztorysowa
tych szpitali oraz centrów klinicznych wynosi 3.661.872 tys. zł, natomiast do ich uko czenia
niezb dne s nakłady bud etu pa stwa w kwocie 2.524.477 tys. zł, pozwalaj ce na
uzyskanie 3.144 nowych łó ek szpitalnych. Na rok przyszły zaplanowano dla centrów,
szpitali klinicznych i szpitala pediatrycznego - realizowanych jako inwestycje wieloletnie -
rodki bud etowe w wysoko ci 373.002 tys. zł. W porównaniu z rokiem 2008 wzrosn
planowane rodki o 41,5%, przy zwi kszonej warto ci kosztorysowej o 2,2%, którego główn
przyczyn był wzrost cen materiałów i usług budowlanych.
Na Centrum Kliniczne Akademi Medycznej we Wrocławiu zaplanowana została dotacja
w kwocie 36.900 tys. zł, pozwalaj ca na zako czenie inwestycji, a tym samym osi gni cie
zało onych zdolno ci projektowych. W 2006 r. zatwierdzono nowy Program Medyczny,
którego konsekwencj b dzie uzyskanie wi kszego efektu inwestycyjnego przy
jednoczesnym zmniejszeniu powierzchni. Zaistniała bowiem konieczno dostosowania
zakresu Centrum do realnych potrzeb uczelni i regionu, z uwzgl dnieniem aktualnych
wymaga specyfiki budownictwa medycznego oraz potrzeb dydaktycznych, naukowych
i klinicznych AM we Wrocławiu. Cech charakterystyczn inwestycji jest podzielenie procesu
realizacji na etapy w celu szybkiego wprowadzenia do eksploatacji jak najwi kszej cz ci
Centrum. I tak w 2003 r. oddano do u ytku Przychodni Specjalistyczn , w dalszej kolejno ci
za izb przyj , cz
bloku operacyjnego, infrastruktur techniczn i komunikacyjn .
W ramach przyznanych w 2008 r. rodków zostały dotychczas wykonane prace murowe,
instalacyjne w Centralnej aptece, oddziale ratownictwa oraz trzech oddziałach klinicznych,
rozbudowa kotłowni, zakupiono wyposa enie na potrzeby obiektów Centrum (tj. bloków
operacyjnych, budynku głównego wej ciowego, anatomi patologicznej, laboratorium, bloku
łó kowego, zaplecza klinik, diagnostyki obrazowej i Centralnej Sterylizatorni, klinik
zabiegowych). Z planowanej na rok 2009 r. kwoty planuje si kontynuacj wyposa enia
Szpitala i przekazanie do eksploatacji kolejnych budynków.
Zmiany parametrów podczas procesu realizacji inwestycji dotyczyły tak e Centrum
Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, utworzonego w wyniku
poł czenia Akademi Medycznej z Wojskow Akademi Medyczn w ko cu 2003 r.;
zweryfikowano wówczas program medyczny, który wprowadzał istotne ograniczenia
wykonawcze. W wyniku zmian dokonano znacznego zmniejszenia warto ci kosztorysowej
(aktualnie wynosz cej 483.282 tys. zł). Ta trwaj ca ju niespełna 34 lata inwestycja zostanie
uko czona w roku bud etowym 2009. W roku bie cym planowane jest opracowanie
dokumentacji instalacji audiowizualnej dwóch auli, roboty adaptacyjne, wyko czeniowe,
instalacyjne, elektryczne, wykonanie podjazdu dla karetek, zakup wyposa enia (panele
normalnego i wzmo onego nadzoru medycznego), natomiast z zaplanowanej na rok 2009
kwoty w wysoko ci 100.586 tys. zł potrzebnej do zako czenia realizacji przedsi wzi cia
63
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei