Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego oraz ustawami
ustrojowymi jednostki samorz du terytorialnego mog otrzymywa dotacje na
dofinansowanie zada własnych, finansowanie zada z zakresu administracji rz dowej oraz
innych zada zleconych ustawami, a tak e dotacje na realizacj zada na podstawie
porozumie z organami administracji rz dowej.
Struktur dotacji wg rodzajów dotacji przedstawia poni sze zestawienie.
z tego na zadania:
Wyszczególnienie
Ogółem dotacje
bie ce
maj tkowe
w tysi cach złotych
Dotacje na zadania
16.509.986
16.259.898
250.088
- własne
2.509.847
2.508.038
1.809
- z zakresu administracji rz dowej
13.951.787
13.720.242
231.545
- realizowane na podstawie porozumie
48.352
31.618
16.734
Najwy sz kwot stanowi c 84,5% ł cznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek
samorz du terytorialnego, stanowi dotacje na realizacj zada z zakresu administracji
rz dowej oraz innych zada zleconych ustawami.
Dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego kierowane s do gmin, powiatów
i samorz dów województw.
Wielko dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego przedstawia poni sze
zestawienie.
z tego na realizacj zada :
Nazwa jednostki samorz du terytorialnego
Kwota dotacji
bie cych
maj tkowych
ogółem
w tysi cach złotych
Ogółem
16.509.986
16.259.898
250.088
- Gminy
11.786.530
11.783.610
2.920
- Powiaty
4.046.859
3.833.673
213.186
- Samorz dy województw
676.597
642.615
33.982
Jak wynika z powy szego zestawienia dotacje w wysoko ci 11.786.530 tys. zł, tj. 71,4%
ł cznej kwoty dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego kierowane jest do gmin.
Dotacje dla gmin przeznaczane s głównie na:
finansowanie i dofinansowanie zada z zakresu pomocy społecznej - 11.388.795 tys. zł,
-
co stanowi 96,6% dotacji zaplanowanych dla gmin. Z powy szej kwoty planuje si
przeznaczy głównie na:
54
-
realizacj wiadcze rodzinnych wynikaj cych z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o wiadczeniach rodzinnych oraz
wiadczenia z funduszu alimentacyjnego
wynikaj cego z ustawy z dnia 7 wrze nia 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów. Dotacje te zaplanowane zostały na wypłaty wiadcze rodzinnych
(zasiłek rodzinny, dodatki do tego zasiłku, zasiłek piel gnacyjny, wiadczenie
piel gnacyjne) i wiadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz na koszty ich obsługi,
a tak e na opłacenie składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia
społecznego za osoby pobieraj ce wiadczenie piel gnacyjne – 9.086.073 tys. zł;
-
wypłaty zasiłków stałych oraz gwarantowan cz
zasiłków okresowych –
1.172.606 tys. zł,
-
realizacj Programu wieloletniego „Pomoc Pa stwa w zakresie do ywiania” na
podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego
„Pomoc Pa stwa w zakresie do ywiania” – 350.000 tys. zł,
-
działalno bie c o rodków pomocy społecznej – 493.748 tys. zł.
Powiaty otrzymuj z bud etu pa stwa dotacje w wysoko ci 4.046.859 tys. zł, co stanowi
24,5% ł cznej kwoty dotacji zaplanowanych dla jednostek samorz du terytorialnego.
Dotacje dla powiatów w kwocie 4.046.859 tys. zł przeznaczone s głównie na:
finansowanie i dofinansowanie zada z zakresu pomocy społecznej i innych zada
-
w zakresie polityki społecznej – 1.168.588 tys. zł, w tym m. in. na:
-
dofinansowanie utrzymania w ponadgminnych domach pomocy społecznej osób
przyj tych na zasadach sprzed 1 stycznia 2004 r. oraz osób, które zostały przyj te
do domów ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem – 1.008.543 tys. zł,
-
działalno powiatowych o rodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi
– 84.357 tys. zł,
-
działalno powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawno ci –
60.174 tys. zł
bezpiecze stwo publiczne i ochron przeciwpo arow – 1.970.098 tys. zł, co stanowi
-
48,7% dotacji zaplanowanych dla powiatów. Z powy szej kwoty przypada głównie na
dotacje na zadania bie ce 1.767.483 tys. zł. i zadania maj tkowe 202.615 tys. zł.
Dotacje te przeznaczone s na:
- działalno
komend powiatowych Pa stwowej Stra y Po arnej -1.969.630 tys. zł,
-
zadania obrony cywilnej - 468 tys. zł,
55
ochron zdrowia – 535.419 tys. zł, co stanowi 13,2% dotacji zaplanowanych dla
-
powiatów. Dotacje te przeznaczone s głównie na opłacenie składki na ubezpieczenie
zdrowotne za nieposiadaj cych uprawnie do ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu
uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dzieci przebywaj ce w placówkach pełni cych
funkcje resocjalizacyjne, wychowawcze, opieku cze lub lecznicze oraz za bezrobotnych
bez prawa do zasiłku.
Dotacje przekazywane z bud etu pa stwa do samorz dów województw wynios
– 676.597 tys. zł, co stanowi 4% dotacji zaplanowanych dla jednostek samorz du
terytorialnego. Z powy szej kwoty zaplanowano przeznaczy głównie na zadania zaliczane
do działu:
transport i ł czno – 387.383 tys. zł, co stanowi 57,3% dotacji zaplanowanych dla
-
samorz dów województw. Dotacja ta przeznaczona zostanie na dopłaty dla
przewo ników wykonuj cych krajowe autobusowe przewozy pasa erskie z tytułu
stosowania obowi zuj cych ustawowych ulg;
rolnictwo i łowiectwo – 213.482 tys. zł, co stanowi 31,6% dotacji zaplanowanych dla
-
samorz dów województw. Z kwoty 213.482 tys. zł przypada na utrzymanie urz dze
melioracji wodnych 208.992 tys. zł, na prace geodezyjno-urz dzeniowe na potrzeby
rolnictwa 4.482 tys. zł.
Ustalone kwoty dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego w ci gu 2009 r. ulegn
zwi kszeniu w wyniku rozdysponowania rezerw celowych przeznaczonych m.in. na:
finansowanie lub dofinansowanie zada z zakresu pomocy społecznej, w tym na
-
realizacj zada wynikaj cych z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej – do
46.000 tys. zł,
sfinansowanie wynikaj cych z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy
-
o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych oraz
niektórych innych ustaw zmian w zakresie finansowania z bud etu pa stwa składek
z ubezpieczenia na ubezpieczenia zdrowotne,
finansowanie lub dofinansowanie zada wynikaj cych z ustawy o przeciwdziałaniu
-
przemocy w rodzinie,
realizacj wiadcze rodzinnych i wiadcze z funduszu alimentacyjnego,
-
realizacj Programu wieloletniego „Pomoc pa stwa w zakresie do ywiania”,
-
realizacj ustawy o słu bie zast pczej,
-
wyprawk szkoln ,
-
dofinansowanie Narodowego Programu Stypendialnego,
-
56
pomoc dla repatriantów,
-
pomoc dla społeczno ci romskiej,
-
dofinansowanie zada wynikaj cych z obni enia wieku szkolnego,
-
utrzymanie urz dze melioracji wodnych podstawowych i wód istotnych dla regulacji
-
stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa,
Program dla Odry 2006,
-
przeciwdziałanie i usuwanie skutków kl sk ywiołowych (ł cznie z kredytem),
-
realizacj „Programu modernizacji Policji, Stra y Granicznej, Pa stwowej Stra y
-
Po arnej i Biura Ochrony Rz du w latach 2007-2009” przez jednostki organizacyjne
Pa stwowej Stra y Po arnej,
finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, w tym
-
programów pomocy technicznej, innych programów finansowanych z bud etu Uni
Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego EOG i Szwajcarsko – Polskiego
Programu Współpracy, a tak e na pokrycie potrzeb wynikaj cych z ró nic kursowych
przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontraktów wojewódzkich, w tym
Programu budowy i naprawy dróg lokalnych,
finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo okre lonych zada dotycz cych
-
wyborów i referendów oraz na dotacje i subwencje dla parti politycznych,
realizacj III Etapu Strategicznego Programu Rz dowego dla O wi cimia,
-
uzupełnienie wydatków na gospodark nieruchomo ciami, w tym na realizacj zada
-
wynikaj cych z ustawy z dnia 7 wrze nia 2007 r. o ujawnianiu w ksi gach wieczystych
prawa własno ci nieruchomo ci Skarbu Pa stwa oraz jednostek samorz du
terytorialnego,
krajowe pasa erskie przewozy autobusowe.
-
57
2.2. Dotacje do funduszy celowych
Zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z pó n. zm.) do sektora finansów publicznych zalicza si fundusze
celowe.
W my l przepisów ww. ustawy fundusz celowy mo e działa jako osoba prawna lub
stanowi wyodr bniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie
tworz cej fundusz.
Podstaw gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy
obejmuj cy wydatki na cele wskazane w ustawie powołuj cej fundusz.
Wydatki funduszu celowego mog by dokonywane w ramach posiadanych rodków
finansowych obejmuj cych bie ce przychody, w tym dotacje z bud etu pa stwa lub
bud etów jednostek samorz du terytorialnego i pozostało ci
rodków z okresów
poprzednich.
W 2009 r. ł czne przychody funduszy, po wyeliminowaniu przepływów miedzy nimi
zaplanowano w wysoko ci 186.493.023 tys. zł. W porównaniu do roku 2008, przychody
wzrosły o 19.910.528 tys. zł. Natomiast planowane ł czne wydatki funduszy, po
wyeliminowaniu przepływów mi dzy funduszami, wynios 186.483.968 tys. zł. W stosunku
do roku ubiegłego kwota ta jest wy sza o 20.779.497 tys. zł.
Ze wzgl du na zadania realizowane przez fundusze celowe mo emy wyodr bni
nast puj ce grupy funduszy:
I.
Fundusze zwi zane z ubezpieczeniami społecznymi
Do zada realizowanych przez t grup nale y m. in. realizacja zada z zakresu
ubezpiecze społecznych, finansowanie wiadcze dla rolników z ubezpieczenia
emerytalno – rentowego, obsługa zada w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego,
finansowanie kosztów obsługi ubezpieczenia.
W 2009 r. przychody tych funduszy zaplanowano wysoko ci 161.476.388 tys. zł, co
stanowi 86,6% przychodów ogółem. W porównaniu do roku poprzedniego przychody
wzrosły o 12.697.551 tys. zł. Natomiast wydatki szacuje si na kwot
165.729.294 tys. zł. Dotacja z bud etu pa stwa dla tych funduszy stanowi 98,1%
dotacji zaplanowanej dla wszystkich funduszy celowych.
II.
Fundusze zwi zane z zadaniami socjalnymi pa stwa
Zadania realizowane przez te fundusze to m. in.: zasiłki dla bezrobotnych ł cznie ze
składkami na ubezpieczenia społeczne, zasiłki i wiadczenia przedemerytalne, aktywne
formy przeciwdziałania bezrobociu, dofinansowanie do wynagrodze pracowników
58
ustrojowymi jednostki samorz du terytorialnego mog otrzymywa dotacje na
dofinansowanie zada własnych, finansowanie zada z zakresu administracji rz dowej oraz
innych zada zleconych ustawami, a tak e dotacje na realizacj zada na podstawie
porozumie z organami administracji rz dowej.
Struktur dotacji wg rodzajów dotacji przedstawia poni sze zestawienie.
z tego na zadania:
Wyszczególnienie
Ogółem dotacje
bie ce
maj tkowe
w tysi cach złotych
Dotacje na zadania
16.509.986
16.259.898
250.088
- własne
2.509.847
2.508.038
1.809
- z zakresu administracji rz dowej
13.951.787
13.720.242
231.545
- realizowane na podstawie porozumie
48.352
31.618
16.734
Najwy sz kwot stanowi c 84,5% ł cznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek
samorz du terytorialnego, stanowi dotacje na realizacj zada z zakresu administracji
rz dowej oraz innych zada zleconych ustawami.
Dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego kierowane s do gmin, powiatów
i samorz dów województw.
Wielko dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego przedstawia poni sze
zestawienie.
z tego na realizacj zada :
Nazwa jednostki samorz du terytorialnego
Kwota dotacji
bie cych
maj tkowych
ogółem
w tysi cach złotych
Ogółem
16.509.986
16.259.898
250.088
- Gminy
11.786.530
11.783.610
2.920
- Powiaty
4.046.859
3.833.673
213.186
- Samorz dy województw
676.597
642.615
33.982
Jak wynika z powy szego zestawienia dotacje w wysoko ci 11.786.530 tys. zł, tj. 71,4%
ł cznej kwoty dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego kierowane jest do gmin.
Dotacje dla gmin przeznaczane s głównie na:
finansowanie i dofinansowanie zada z zakresu pomocy społecznej - 11.388.795 tys. zł,
-
co stanowi 96,6% dotacji zaplanowanych dla gmin. Z powy szej kwoty planuje si
przeznaczy głównie na:
54
-
realizacj wiadcze rodzinnych wynikaj cych z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o wiadczeniach rodzinnych oraz
wiadczenia z funduszu alimentacyjnego
wynikaj cego z ustawy z dnia 7 wrze nia 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów. Dotacje te zaplanowane zostały na wypłaty wiadcze rodzinnych
(zasiłek rodzinny, dodatki do tego zasiłku, zasiłek piel gnacyjny, wiadczenie
piel gnacyjne) i wiadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz na koszty ich obsługi,
a tak e na opłacenie składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia
społecznego za osoby pobieraj ce wiadczenie piel gnacyjne – 9.086.073 tys. zł;
-
wypłaty zasiłków stałych oraz gwarantowan cz
zasiłków okresowych –
1.172.606 tys. zł,
-
realizacj Programu wieloletniego „Pomoc Pa stwa w zakresie do ywiania” na
podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego
„Pomoc Pa stwa w zakresie do ywiania” – 350.000 tys. zł,
-
działalno bie c o rodków pomocy społecznej – 493.748 tys. zł.
Powiaty otrzymuj z bud etu pa stwa dotacje w wysoko ci 4.046.859 tys. zł, co stanowi
24,5% ł cznej kwoty dotacji zaplanowanych dla jednostek samorz du terytorialnego.
Dotacje dla powiatów w kwocie 4.046.859 tys. zł przeznaczone s głównie na:
finansowanie i dofinansowanie zada z zakresu pomocy społecznej i innych zada
-
w zakresie polityki społecznej – 1.168.588 tys. zł, w tym m. in. na:
-
dofinansowanie utrzymania w ponadgminnych domach pomocy społecznej osób
przyj tych na zasadach sprzed 1 stycznia 2004 r. oraz osób, które zostały przyj te
do domów ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem – 1.008.543 tys. zł,
-
działalno powiatowych o rodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi
– 84.357 tys. zł,
-
działalno powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawno ci –
60.174 tys. zł
bezpiecze stwo publiczne i ochron przeciwpo arow – 1.970.098 tys. zł, co stanowi
-
48,7% dotacji zaplanowanych dla powiatów. Z powy szej kwoty przypada głównie na
dotacje na zadania bie ce 1.767.483 tys. zł. i zadania maj tkowe 202.615 tys. zł.
Dotacje te przeznaczone s na:
- działalno
komend powiatowych Pa stwowej Stra y Po arnej -1.969.630 tys. zł,
-
zadania obrony cywilnej - 468 tys. zł,
55
ochron zdrowia – 535.419 tys. zł, co stanowi 13,2% dotacji zaplanowanych dla
-
powiatów. Dotacje te przeznaczone s głównie na opłacenie składki na ubezpieczenie
zdrowotne za nieposiadaj cych uprawnie do ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu
uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dzieci przebywaj ce w placówkach pełni cych
funkcje resocjalizacyjne, wychowawcze, opieku cze lub lecznicze oraz za bezrobotnych
bez prawa do zasiłku.
Dotacje przekazywane z bud etu pa stwa do samorz dów województw wynios
– 676.597 tys. zł, co stanowi 4% dotacji zaplanowanych dla jednostek samorz du
terytorialnego. Z powy szej kwoty zaplanowano przeznaczy głównie na zadania zaliczane
do działu:
transport i ł czno – 387.383 tys. zł, co stanowi 57,3% dotacji zaplanowanych dla
-
samorz dów województw. Dotacja ta przeznaczona zostanie na dopłaty dla
przewo ników wykonuj cych krajowe autobusowe przewozy pasa erskie z tytułu
stosowania obowi zuj cych ustawowych ulg;
rolnictwo i łowiectwo – 213.482 tys. zł, co stanowi 31,6% dotacji zaplanowanych dla
-
samorz dów województw. Z kwoty 213.482 tys. zł przypada na utrzymanie urz dze
melioracji wodnych 208.992 tys. zł, na prace geodezyjno-urz dzeniowe na potrzeby
rolnictwa 4.482 tys. zł.
Ustalone kwoty dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego w ci gu 2009 r. ulegn
zwi kszeniu w wyniku rozdysponowania rezerw celowych przeznaczonych m.in. na:
finansowanie lub dofinansowanie zada z zakresu pomocy społecznej, w tym na
-
realizacj zada wynikaj cych z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej – do
46.000 tys. zł,
sfinansowanie wynikaj cych z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy
-
o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych oraz
niektórych innych ustaw zmian w zakresie finansowania z bud etu pa stwa składek
z ubezpieczenia na ubezpieczenia zdrowotne,
finansowanie lub dofinansowanie zada wynikaj cych z ustawy o przeciwdziałaniu
-
przemocy w rodzinie,
realizacj wiadcze rodzinnych i wiadcze z funduszu alimentacyjnego,
-
realizacj Programu wieloletniego „Pomoc pa stwa w zakresie do ywiania”,
-
realizacj ustawy o słu bie zast pczej,
-
wyprawk szkoln ,
-
dofinansowanie Narodowego Programu Stypendialnego,
-
56
pomoc dla repatriantów,
-
pomoc dla społeczno ci romskiej,
-
dofinansowanie zada wynikaj cych z obni enia wieku szkolnego,
-
utrzymanie urz dze melioracji wodnych podstawowych i wód istotnych dla regulacji
-
stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa,
Program dla Odry 2006,
-
przeciwdziałanie i usuwanie skutków kl sk ywiołowych (ł cznie z kredytem),
-
realizacj „Programu modernizacji Policji, Stra y Granicznej, Pa stwowej Stra y
-
Po arnej i Biura Ochrony Rz du w latach 2007-2009” przez jednostki organizacyjne
Pa stwowej Stra y Po arnej,
finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, w tym
-
programów pomocy technicznej, innych programów finansowanych z bud etu Uni
Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego EOG i Szwajcarsko – Polskiego
Programu Współpracy, a tak e na pokrycie potrzeb wynikaj cych z ró nic kursowych
przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontraktów wojewódzkich, w tym
Programu budowy i naprawy dróg lokalnych,
finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo okre lonych zada dotycz cych
-
wyborów i referendów oraz na dotacje i subwencje dla parti politycznych,
realizacj III Etapu Strategicznego Programu Rz dowego dla O wi cimia,
-
uzupełnienie wydatków na gospodark nieruchomo ciami, w tym na realizacj zada
-
wynikaj cych z ustawy z dnia 7 wrze nia 2007 r. o ujawnianiu w ksi gach wieczystych
prawa własno ci nieruchomo ci Skarbu Pa stwa oraz jednostek samorz du
terytorialnego,
krajowe pasa erskie przewozy autobusowe.
-
57
2.2. Dotacje do funduszy celowych
Zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z pó n. zm.) do sektora finansów publicznych zalicza si fundusze
celowe.
W my l przepisów ww. ustawy fundusz celowy mo e działa jako osoba prawna lub
stanowi wyodr bniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie
tworz cej fundusz.
Podstaw gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy
obejmuj cy wydatki na cele wskazane w ustawie powołuj cej fundusz.
Wydatki funduszu celowego mog by dokonywane w ramach posiadanych rodków
finansowych obejmuj cych bie ce przychody, w tym dotacje z bud etu pa stwa lub
bud etów jednostek samorz du terytorialnego i pozostało ci
rodków z okresów
poprzednich.
W 2009 r. ł czne przychody funduszy, po wyeliminowaniu przepływów miedzy nimi
zaplanowano w wysoko ci 186.493.023 tys. zł. W porównaniu do roku 2008, przychody
wzrosły o 19.910.528 tys. zł. Natomiast planowane ł czne wydatki funduszy, po
wyeliminowaniu przepływów mi dzy funduszami, wynios 186.483.968 tys. zł. W stosunku
do roku ubiegłego kwota ta jest wy sza o 20.779.497 tys. zł.
Ze wzgl du na zadania realizowane przez fundusze celowe mo emy wyodr bni
nast puj ce grupy funduszy:
I.
Fundusze zwi zane z ubezpieczeniami społecznymi
Do zada realizowanych przez t grup nale y m. in. realizacja zada z zakresu
ubezpiecze społecznych, finansowanie wiadcze dla rolników z ubezpieczenia
emerytalno – rentowego, obsługa zada w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego,
finansowanie kosztów obsługi ubezpieczenia.
W 2009 r. przychody tych funduszy zaplanowano wysoko ci 161.476.388 tys. zł, co
stanowi 86,6% przychodów ogółem. W porównaniu do roku poprzedniego przychody
wzrosły o 12.697.551 tys. zł. Natomiast wydatki szacuje si na kwot
165.729.294 tys. zł. Dotacja z bud etu pa stwa dla tych funduszy stanowi 98,1%
dotacji zaplanowanej dla wszystkich funduszy celowych.
II.
Fundusze zwi zane z zadaniami socjalnymi pa stwa
Zadania realizowane przez te fundusze to m. in.: zasiłki dla bezrobotnych ł cznie ze
składkami na ubezpieczenia społeczne, zasiłki i wiadczenia przedemerytalne, aktywne
formy przeciwdziałania bezrobociu, dofinansowanie do wynagrodze pracowników
58
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei