Prawa konsumenta: reklamacja towaru
2010-02-18 10:46
Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
ZANIM KUPISZ LUB ZŁOŻYSZ REKLAMACJĘ, ODPOWIEDŹ SOBIE NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA:
Kiedy ma zastosowane?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej, obowiązuje z mocy prawa.
GWARANCJA:
Jeśli zostanie udzielona przez gwaranta (producenta, importera, sprzedawcę); nie ma obowiązku udzielania gwarancji, gwarancja to dobrowolne, dodatkowe oświadczenie woli gwaranta.
Do kogo należy złożyć reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Do sprzedawcy, czyli do przedsiębiorcy, od którego zakupiono towar konsumpcyjny. Nie ma znaczenia natomiast osoba sprzedawcy. Do przyjęcia reklamacji nie jest potrzebny właściciel ani kierownik sklepu – każda osoba pracująca w sklepie jest w tym przypadku „sprzedawcą”.
GWARANCJA:
W miejsce wskazane w gwarancji. Może to być punkt serwisowy, albo sprzedawca albo producent – to zależy od gwaranta i musi być określone w warunkach gwarancji.
W jakim terminie od daty zakupu można składać reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Można to zrobić w ciągu dwóch lat (24 miesięcy) od daty wydania towaru.
GWARANCJA:
Termin powinien być określony w gwarancji, nie ma jednego obowiązującego wszystkich terminu trwania gwarancji. Jeśli termin ten jest krótszy niż dwa lata warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
W jakim terminie od ujawnienia się niezgodności z umową można złożyć reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Konsument musi powiadomić sprzedawcę o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności – jeśli nie zrobi tego w ciągu dwóch miesięcy – traci uprawnienia do reklamowania.
GWARANCJA:
Nie ma żadnych ogólnych zasad – termin może być ewentualnie określony w gwarancji.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Przeczytaj także
-
Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny
-
Jak złożyć reklamację?
-
Prawo do reklamacji: co należy wiedzieć?
-
Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
-
Nietrafiony prezent? Kiedy zwrot towaru, a kiedy reklamacja?
-
Wyprzedaże. Jakie prawa konsumenta?
-
Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?
-
Święte prawa konsumenta: reklamacja
-
Reklamacja towaru - nieprzyjemna konieczność