Prawo do reklamacji: co należy wiedzieć?
2008-08-11 01:46
Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży
Problem zakupu wadliwego towaru może spotkać każdego z nas. W badaniach przeprowadzonych na zlecenie UOKiK blisko 25 proc. ankietowanych przyznała, że w ciągu poprzednich 12 miesięcy nabyła taki produkt. Najczęściej była to żywność i obuwie. Większość badanych zdawała sobie sprawę, że można wówczas zgłosić reklamację – aż 90 proc. konsumentów zadeklarowało, że w przypadku zakupu wadliwego produktu zwróciłoby się ze skargą do sprzedawcy. Niestety tylko jeden na tysiąc badanych wiedział, w jakim czasie można ją złożyć. W związku z tym warto przypomnieć, w jaki sposób należy składać reklamację.Jeśli kupiliśmy towar niezgodny z umową, czyli wadliwy – możemy i powinniśmy go reklamować. Z niezgodnością mamy do czynienia, w sytuacji, w której produkt nie nadaje się do celu, w jakim zwykle jest używany lub nie posiada właściwości, które powinien mieć albo zapewniał o nich sprzedawca – np. obuwie, w którym odkleja się podeszwa czy niedziałający telewizor.
Taki towar możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia jego wydania. Skargę należy złożyć najlepiej na piśmie, najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od chwili wykrycia usterki. Przekroczenie tego terminu – to utrata przysługujących nam uprawnień. Prawo do reklamacji mają również konsumenci w przypadku zakupu rzeczy używanej lub przecenionej (o ile sprzedawca nie zaznaczy, że powodem przeceny jest wada produktu). Przedsiębiorca ma 14 dni na odniesienie się do naszej skargi. W przypadku braku odpowiedzi w tym terminie uznaje się, że sprzedawca uznał nasze roszczenia.
Składając reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania naraziłyby nas na znaczne niedogodności.
Oprócz prawa do reklamacji konsumenci mogą również w wielu przypadkach skorzystać z gwarancji. Pojęcia bardzo często mylone przez konsumentów. Gwarancja – podobnie jak niezgodność towaru z umową – umożliwia dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Jest ona jednak dobrowolna – przedsiębiorca może udzielić gwarancji, ale nie musi. Podstawę stanowi oświadczenie sprzedawcy bądź producenta zamieszczone we wręczanym w chwili sprzedaży towaru dokumencie gwarancyjnym - określającym obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego.
![Wyprzedaże. Jakie prawa konsumenta? [© pixabay.com] Wyprzedaże. Jakie prawa konsumenta?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wyprzedaze/Wyprzedaze-Jakie-prawa-konsumenta-239318-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?
-
Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny
-
UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta
-
Nowe obowiązki sklepów on-line: dyrektywa cyfrowa
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy towarowej?
-
Dzień Konsumenta 2023. Czy zwrot towaru zawsze jest możliwy?
-
Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
-
Nietrafiony prezent? Kiedy zwrot towaru, a kiedy reklamacja?
-
Prawa konsumenta. Nowe zasady rękojmi i gwarancji