eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: reklamacja towaru

Prawa konsumenta: reklamacja towaru

2010-02-18 10:46

Prawa konsumenta: reklamacja towaru

© fot. mat. prasowe

Konsument kupując i reklamując towar konsumpcyjny ma prawa i obowiązki wynikające z ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176 ze zm.). Ponadto w przypadku sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa obowiązują przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2000.22.271 ze zm.).

Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem

Żeby uniknąć nieprzemyślanego zakupu, konsument powinien:

Dokładnie określić potrzeby swoje i swojej rodziny:


  • jakie funkcje ma spełniać kupowany towar, jakie potrzeby zaspokajać,
  • na jakich cechach / parametrach użytkowych najbardziej nam zależy,
  • jakie powinny być jego wymiary i wygląd, itp.
Warto jest, nie nastawiając się na żadne konkretne rozwiązania:
  • obejrzeć różne oferowane artykuły,
  • przeczytać dołączone do nich instrukcje,
  • sprawdzić warunki gwarancji,
  • wypytać sprzedawców o szczegóły działania,
  • sprawdzić, jaka jest opinia o jakości danych produktów,
  • porównać ceny w różnych punktach sprzedaży,
    – po prostu zdobyć wiedzę w dziedzinie, w którą zamierzamy zainwestować swoje pieniądze.
PAMIĘTAJ:
  • Prawdziwa „okazja” to rzadkość; zanim skorzystasz z „promocji” – sprawdź czy nie kosztuje Cię ona więcej niż zwykła sprzedaż w innym sklepie.
  • Jeśli decydujesz się na zakup, któremu towarzyszy umowa kredytowa, musisz bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami kredytu, ustalić, jakich kosztów musisz się spodziewać (zgodnie z przepisami, całkowity koszt powinien być konsumentowi jasno podany przed zawarciem umowy) i porównać je z kosztami innego sposobu pozyskania pieniędzy na ten zakup.
  • Często choć nie zawsze, niska cena jest pochodną niskiej jakości, czasem warto zapłacić trochę więcej i mieć pewność, że dany towar będzie Ci służył dłużej i mniej zawodnie.

Porównać jakie warunki umowy oferują nam różni sprzedawcy


PAMIĘTAJ:
Sprzedawca odpowiada wobec kupującego za zgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Sprzedawca odpowiada za informacje, których udziela konsumentowi.
Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony Termin reklamacji wydłużony

 

1 2 ... 6

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: