eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Linie lotnicze a prawa konsumenta

Linie lotnicze a prawa konsumenta

2007-07-16 11:51

Przeczytaj także: Prawa pasażerów linii lotniczych


Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:
  1. WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity
    Report).
  2. ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:
    • 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
    • 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu
Wycena szkody
W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza zwykle prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów warto jest załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli ich nie mamy trzeba liczyć się z tym, że linia lotnicza oszacuje wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.

Laptopy, biżuteria, sprzęt sportowy i inne cenne rzeczy
Linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu. Koniecznie przed wylotem przeczytaj warunki przewozu i zapytaj przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów.

Jeżeli przewoźnik z innego kraju UE nie uwzględnił Twojej reklamacji zgłoś się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Problemy z opóźnieniem/odwołaniem lotu
Podróżując liniami lotniczymi z/lub do jakiegokolwiek kraju Unii Europejskiej znajdujesz się pod ochroną rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu.

Opóźnienie
Jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnie posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawa do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu.
  • Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.
  • Gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Pasażerowie nie mogą domagać się finansowej rekompensaty, jeżeli opóźnienie lub odwołanie nastąpiło z przyczyn niezależnych np. z powodu złych warunków atmosferycznych.

Odwołanie lotu
W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do:
  • zwrotu kosztów biletu
  • zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym podróży
  • posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia
Ponadto, pasażerowie mogą być uprawnieni do odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600
EUR (w zależności od zasięgu podróży) w przypadku, gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco do odwołanego a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno.


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: