eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Odszkodowanie za opóźniony lot? Nie daj się zbyć

Odszkodowanie za opóźniony lot? Nie daj się zbyć

2019-05-07 10:39

Odszkodowanie za opóźniony lot? Nie daj się zbyć

Lotnisko © Idanupong - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Szacuje się, że o odszkodowanie za opóźniony lot mogłoby się ubiegać nawet 230 000 pasażerów, którzy na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wylatywali z polskich lotnisk. Ci, którzy zdecydują się na taki krok, muszą liczyć się z pewnymi perturbacjami. Okazuje się bowiem, że przewoźnicy na całym świecie robią co mogą, aby nie zapłacić ani grosza. Skalę tego problemu ujawnia badanie zrealizowane przez firmę AirHelp.
Na szczycie niechlubnego rankingu znalazła się tunezyjska linia Tunisair, która odrzuca wszystkie roszczenia ze strony pasażerów. Niewiele lepsze okazują się Iberia (96% odrzuconych roszczeń), Easyjet (96%) oraz Ryanair (95%). Wypłata odszkodowania za opóźniony lot nie jest w smak również Lufthansie oraz Emirates, które odrzucają co drugi wniosek. Z kolei Wizz Air odrzuca co trzecie z pasażerskich roszczeń, a LOT - 27%, co plasuje go na 32. miejscu zestawienia.

Powyższe wyniki odnoszą się do wniosków o odszkodowanie złożonych w latach 2016-2018, od którego wypłaty linie lotnicze uchyliły się, nie mając ku temu podstaw.

Sytuacja wygląda równie niepokojąco w przypadku międzynarodowych linii lotniczych, ponieważ 1 na 2 pasażerów składających przeciwko nim roszczenie został pozbawiony odszkodowania, do którego był uprawniony. Z badania AirHelp wynika, że w latach 2016-2019 z ponad 260 000 zakłóconych globalnie lotów setki tysięcy podróżnych nadal muszą walczyć o swoje prawa w przypadku opóźnienia lub odwołania rejsu.
W związku z rosnącą liczbą zakłóconych lotów pasażerowie zbyt często muszą walczyć o zwrot należnych im pieniędzy. Muszą zmagać się z niewystarczającymi wyjaśnieniami ze strony przewoźnika czy też brakiem reakcji. Linie lotnicze mogą też powiedzieć, że wypłacą odszkodowanie tylko tym pasażerom, którzy złożyli wniosek bezpośrednio u nich. Kto jednak zagwarantuje im, że przewoźnik prawidłowo osądził ich wniosek o odszkodowanie widząc takie dane? – mówi Marta Koziarz, ekspert AirHelp.

Zestawienie 6 popularnych wśród Polaków linii lotniczych, odrzucających niesłusznie wnioski pasażerów o odszkodowanie za opóźniony lot lub jego anulację:

fot. mat. prasowe

6 popularnych linii lotniczych odrzucających niesłusznie wnioski

Na szczycie zestawienia znalazł się Ryanair.


Ekspert radzi


W przypadku zakłóceń, które wystąpiły w ciągu ostatnich trzech lat nadal może nie być za późno by złożyć wniosek o odszkodowanie. Pasażerowie muszą jednak pamiętać o kilku zasadach:
  • W przypadku opóźnienia powyżej 3h lub odwołania lotu bądź odmowy wejścia na pokład samolotu pasażerowie mogą być uprawnienia do rekompensaty w wysokości do 600 euro na osobę. Loty chronione tym prawem to te poruszające się w granicach Unii Europejskiej: rozpoczynające się w UE lub lądujące na jej terenie, pod warunkiem, że są obsługiwane przez przewoźnika zarejestrowanego w Unii. Ponadto, zakłócenia te muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii. .
  • W kwietniu 2018 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że linie lotnicze muszą również zrekompensować pasażerom opóźnienia i odwołania lotów spowodowane strajkiem personelu lotniczego. Postanowienie to dotyczy wszystkich poprzednich strajków, jak i tych nowych. .
  • Zgodnie z prawem UE pasażerowie mają zazwyczaj do 3 lat na ubieganie się o rekompensatę finansową od przewoźnika.
  • W przypadku oczekiwania na lotnisku przez ponad 2 godziny, linie lotnicze mają też obowiązek zapewnić podróżnym bezpłatne posiłki oraz napoje, dostęp do komunikacji, a nawet zakwaterowanie, jeżeli wymaga tego sytuacja. .
  • Przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku rekompensaty tylko w nadzwyczajnych okolicznościach takich jak: niekorzystne warunki atmosferyczne czy nagłe przypadki medyczne.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Wszystko fajnie, ale...

    Swiatus853 / 2019-05-07 23:19:07

    Dobrze informować ludzi, pasażerów zwłaszcza, że jest coś takiego jak prawo do odszkodowania, bo wciąż nie wszyscy o tym wiedzą. Ale! Prawda jest jednak taka, że i tak samemu to można sobie guzik wywalczyć. Często latam i próbowałem sam walczyć o odszkodowanie nie raz nie dwa, ale może z raz mi się udało. W pozostałych przypadkach kompletny brak odzewu! Dlatego wszystkie sprawy od jakiegoś czasu przekierowałem do Givtu i oni się już tam zajmują moimi odszkodowaniami. Polecam firmę. odpowiedz ] [ cytuj ]

    • wroskos / 2019-05-11 16:31:10

      ja właśnie czekam na przelew, też o swoje odszkodowanie walczyłam przez givt. Dużo szybciej przez tego typu firmy można sprawę załatwić, oni mają swoje sposoby i znają te wszystkie kruczki. Na załatwianie samemu nie mam nerwów odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: