eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Oferty wakacyjne: nie daj się złapać w pułapkę

Oferty wakacyjne: nie daj się złapać w pułapkę

2016-07-02 00:40

Przeczytaj także: Kompendium wiedzy na wakacje 2016


Własność frakcyjna/ częściowa


Własność frakcyjna często bywa mylona z timeshare, może to prowadzić do sytuacji, w której konsument nawet nie wie, że jego umowa nie podlega przepisom Dyrektywy o timeshare. Niektóre firmy faktycznie oferują swoim klientom prawo do odstąpienia od umowy, pomimo że nie mają takiego obowiązku.
Umowy dotyczące zazwyczaj zakupu jakiejś części hotelu, a nie tylko prawa do zakwaterowania w danym terminie, jak to wygląda w przypadku umów timeshare.

Umowa odsprzedaży


Umowy odsprzedaży timesharu i innych produktów wakacyjnych stanowiły w sieci ECC-Net największy odsetek skarg. U większości konsumentów schemat wyglądał w ten sam sposób. Przedsiębiorca oferował pomoc w odsprzedaży umowy, pobierając za usługę dodatkową opłatę. Transakcja zgodnie z obietnicami przedsiębiorcy miałaby trwać zaledwie kilka tygodni. Po przelaniu kwoty przez konsumenta, przedsiębiorcy znikali bądź oferowali odsprzedaż umowy ich partnerowi korporacyjnemu. Tego typu praktyka najczęściej wiązała się z przyłączeniem do innego systemu wakacyjnego, które wartość odsprzedanej umowy pobierało na konto nowej usługi. Konsumenci jednak nie mogli zostać zwolnieni z pierwszej umowy bez zgody innej spółki. Tego typu układy nie rozwiązywały problemów konsumenta, co więcej – przywiązywały go umową do drugiej usługi oraz płynących z niej konsekwencji.

UWAGA


Przed zawarciem umowy
Zgodnie z Dyrektywą 2011/83/UE przedsiębiorca ma obowiązek w odpowiednim czasie, zanim konsument zostanie związany umową lub ofertą, w sposób jasny i zrozumiały dostarczyć mu dokładnych i wystarczających informacji w postaci standardowego formularza informacyjnego. Informacje te winny być udostępnione konsumentowi nieodpłatnie, na papierze lub innym trwałym nośniku łatwo dostępnym dla konsumenta. W formularzu powinny znaleźć się:
  • informacje dotyczące nabytych praw;
  • informacje dotyczące przedmiotu umowy (opis nieruchomości i jej położenia; opis usług i obiektów, do których konsument będzie miał dostęp);
  • informacje dotyczące kosztów (pełny koszt umowy wraz z opisem możliwości podwyższenia ceny, wskazanie obowiązkowych opłat ustawowych i metody obliczania opłat związanych z nieruchomością, koszty administracyjne, itp.);
  • informacje dotyczące rozwiązania umowy.

Formularz powinien być przygotowany co najmniej w języku polskim. Z chwilą podpisania umowy staje się jej integralną częścią.

Odstąpienie od umowy
Konsument ma prawo do odstąpienia od takiej umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy (jeżeli umowa jest dostarczona w późniejszym terminie, okres odstąpienia liczy się od dnia, kiedy konsument otrzymał umowę). Konsument powinien poinformować przedsiębiorcę o rezygnacji na piśmie.

Zakaz pobierania zaliczki
Przedsiębiorca nie ma prawa żądania oraz przyjmowania zaliczki od konsumenta przed upływem okresu odstąpienia od umowy. Zakaz ten obejmuje również udzielanie gwarancji, blokadę środków pieniężnych, wyraźne uznanie długu oraz inne wpłaty na konto przedsiębiorcy lub osoby trzeciej.

Umowy na okres jednego roku lub mniej
Taki czas trwania umów oznacza, że konsument nie jest objęty Dyrektywą 2011/83/UE, a w konsekwencji nie ma prawa do odstąienia od umowy, czy wyraźnie uregulowanego prawa do informacji.

Przykładowa sprawa ECK


Konsument przebywał z rodziną na Teneryfie. W hotelu, w którym mieszkał, odbyła się prezentacja korzystnej oferty nabywania apartamentów na określoną liczbę lat. Konsument wraz z małżonką zapoznał się z ogólnymi zasadami oferty, a następnie zaproponowano mu podpisanie umowy. Poinformowano go przy tym, że ma 14 dni na rezygnację bez ponoszenia skutków finansowo-prawnych. Po przejrzeniu treści dokumentu konsument wraz z żoną stwierdzili, że znajdują się w niej liczne odniesienia do pewnego statutu klubu wakacyjnego, ale treści statutu nie dołączono. Menadżer hotelu – p. Mario – obiecał jednak przesłać go e-mailem w terminie późniejszym. Małżeństwu nie pozwolono też zabrać umowy do pokoju. Podpisanie miało nastąpić od razu, w obecności menadżera. Małżeństwo umowę podpisało zaznaczając, że nie otrzymało wspomnianego statutu. Dopiero po wpłaceniu zaliczki przekazano im dokumenty do wglądu.

Małżeństwo zauważyło niedopowiedzenia finansowe – np. zapis dot. wzrostu opłat rocznych. Postanowiło więc wycofać się z umowy i w tym celu sporządziło pisemną rezygnację z umowy. Jednak w biurze hotelu stanowczo odmówiono jej przyjęcia. Pracownica stwierdziła, że ma zakaz menadżera na odebranie od nich rezygnacji. Menadżer odmówił również osobistego spotkania. Po powrocie do domu bezskutecznie próbowano skontaktować się z przedstawicielem hotelu i odzyskać zwrot zaliczki…

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Janusz_Wloszanski / 2016-07-04 12:23:12

    GIODO też ostatnio napisał porady o dbanie o swoje dane osobowe podczas wakacji :) Fajnie, że są jeszcze państwowe prokonsumenckie instytucje :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: