eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › 7 uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot. Jak się chronić?

7 uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot. Jak się chronić?

2020-05-31 00:44

7 uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot. Jak się chronić?

Lotnisko © joyt - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

KE zaprezentowała ostatnio swoje oficjalne stanowisko w kwestii zwrotu gotówki za bilety wykupione na loty, które zostały anulowane w efekcie wybuchu pandemii. Z jednej strony przyznała, że utrzymanie płynności finansowej linii lotniczych jest niezwykle ważne, z drugiej jednak podkreśliła prawo pasażerów do zwrotu pieniędzy za odwołany lot. Okazuje się jednak, że przewoźnicy ciągle stosują różnego rodzaju praktyki, żeby uniknąć zwrotu gotówki za odwołany lot.
Jak czytamy w komunikacie opublikowanym przez GIVT, jeszcze do niedawna odzyskanie pieniędzy za odwołany lot nie stanowiło większego problemu. W momencie jednak, gdy problem ten zaczął dotyczyć milionów podróżnych, przewoźnicy zaczęli uciekać się do niestosowanych wcześniej i często dość wątpliwych praktyk, których celem jest niewypłacanie pasażerom gotówki za lot odwołany z powodu pandemii.

Oto 7 najczęściej stosowanych "sztuczek", którymi linie lotnicze posługują się, aby nie oddać gotówki pasażerom odwołanego lotu:
  1. Voucher jako substytut gotówki. Wielu przewoźników ucieka się do oferowania vouchera, jako jedynej formy zadośćuczynienia za odwołany lot. Taka oferta często przedstawiana jest jako zwrot pieniędzy, w praktyce nie mając ze zwrotem nic wspólnego. Pasażer nie ma obowiązku akceptowania vouchera, mając pełne prawo, jeśli taka jest jego preferencja, żądać zwrotu gotówki.
  2. Wprowadzanie klienta w błąd. To najczęstsza praktyka wśród linii lotniczych, której przykładem może być niepełna komunikacja, w której unika się wskazywania zwrotu w gotówce jako podstawowego prawa pasażera. Nie zdziw się, jeżeli linia lotnicza po odwołaniu lotu wyśle Ci wiadomość z propozycją zmiany daty lotu lub zaoferuje voucher, nie wspominając o prawie do wypłaty zwrotu w gotówce.
  3. Wydłużenie procedury zwrotu. Część linii lotniczych stawia pasażerów przed wyborem, który z góry przewiduje duże trudności w odzyskaniu pieniędzy. Jeden z największych przewoźników budżetowych wprost ogłosił, że zwroty będą trwały nawet do 6 miesięcy, podczas gdy voucher dostępny jest od zaraz. Do tego dochodzą trudności w kontakcie z biurem obsługi większości linii, do których pretekstem stało się zwiększenie liczby składanych wniosków oraz cięcia personelu. Oczywiście należy być wyrozumiałym, ale to nie powód, żeby nie przestrzegać przepisów! Czy linie miałyby podobny kłopot, gdyby pasażerowie chcieli masowo wykupić bilety? Z przyjęciem gotówki za swoje usługi linie jeszcze nigdy nie zgłaszały problemu. W drugą stronę mają jednak olbrzymie “operacyjne” wyzwanie. Nie akceptuj wydłużenia terminu. Jeśli linia nie zwróci pieniędzy za bilet w ciągu 7 dni, pasażerowi należne są ustawowe odsetki, o czym żadna linia nie wspomina.
  4. Straszenie pasażerów czarną listą. Z relacji klientów pewnej linii dowiedzieliśmy się, że w odpowiedzi na złożoną reklamację i odmowę przyjęcia vouchera przedstawiciel przewoźnika zagroził, że taka postawa może grozić wpisaniem danego klienta na “czarną listę”. Czym jest ta groźnie brzmiąca lista? Jest ona przeznaczona dla osób, które dopuszczają się oszustwa przeciwko linii lotniczej. W tym konkretnym przypadku chodziło o skorzystanie z tzw. “chargeback”, czyli zwrotu środków za transakcję przez bank bezpośrednio na kartę, którą zakupiony został bilet.
  5. Zasilenie wirtualnego konta. Kolejną praktykowaną przez linie metodą, w zastępstwie wypłaty gotówki, jest przesłanie wirtualnych środków na konto pasażera, z wykorzystaniem równie wirtualnej waluty danego przewoźnika. Zdarza się tak, że dzieje się to bez wiedzy pasażera. Pamiętaj, że taka okoliczność nie wyklucza ubiegania się o zwrot pieniędzy w gotówce.
  6. Podwyższenie wartości vouchera. Zwiększenie kwoty na voucherze w stosunku do oryginalnej ceny biletu jest najbardziej uczciwą formą przekonania klienta do tej formy rekompensaty, pod warunkiem jednak, że linia w otwarty sposób przedstawi również możliwość odbioru pieniędzy. W tym przypadku faktycznie do decyzji klienta pozostaje wybór pomiędzy zwrotem w gotówce a wyższą wartością vouchera.
  7. Manipulowanie ceną nowego biletu. W przypadku oferty przebookowania z wykorzystaniem przyznanego vouchera na nowy bilet spotkaliśmy się z praktyką manipulowania ceną nowego biletu. Zwróć uwagę czy oferowany Tobie bilet w ramach zmiany terminu lotu ma podobną cenę co standardowa oferta danego przewoźnika. Będzie to jednak trudne, jeśli Twój lot ma się odbyć w odległej, niepewnej co do terminu, przyszłości. Jak dzisiaj ustalić czy 100 € w gotówce będzie mniej czy więcej warte od 100 € w voucherze na bilet o nieznanej wartości w przyszłości?

fot. mat. prasowe

Jak linie lotnicze unikają zwrotu gotówki za odwołany lot?

Sposobem na nieoddanie gotówki jest zaoferowanie voucheru.



Chcesz odzyskać gotówkę za odwołany lot? Tego nie rób!

  1. Pamiętaj, aby nie przyjmować żadnej formy zwrotu, np.: vouchera, jeżeli się na nią nie godzisz. Fakt otrzymania od linii lotniczej mailem propozycji przyjęcia vouchera, a nawet informacja o wirtualnym zasileniu Twojego konta jakąś kwotą nie oznacza Twojej akceptacji.
  2. Zawsze masz prawo ubiegać się o zwrot w gotówce. Nie podpisuj i nie wypełniaj formularzy, które będą świadczyły o akceptacji przedstawionej oferty. Akceptując, zrzekasz się dalszych roszczeń.
  3. Nie anuluj samemu lotu, który był lub ma być odwołany ze względu na ograniczenie w ruchu lotniczego. Wstrzymaj się z takimi decyzjami do momentu aż będzie jasne czy linia sama odwoła lot. Osobiste anulowanie lotu może posłużyć jako pretekst, aby nie zwrócić klientowi pieniędzy. Niektórzy przewoźnicy potrącają nawet część wartości biletu w przypadku, gdy klient samemu rezygnuje z przelotu mimo, że dotyczy to okresu wywołanego pandemią.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 1

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: