eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kompendium wiedzy na wakacje 2016

Kompendium wiedzy na wakacje 2016

2016-06-23 11:07

Kompendium wiedzy na wakacje 2016

Przed wakacjami, co warto wiedzieć? ©  Ivonne Wierink - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ruszyła siódma już edycja akcji "Przed wakacjami, co warto wiedzieć?". Kolejny już raz UOKiK oraz inne instytucje przypominają, aby w ferworze przygotowań do urlopu, nie stracić głowy i nie zapomnieć o kwestiach, bez których beztroski wypoczynek może się nie udać. Wyjeżdżając warto znać m.in. procedury reklamacyjne w razie nieudanego wyjazdu, ceny połączeń telefonicznych z Polską, czy chociażby nazwy aplikacji, które mogą okazać się przydatne w podróży. Ważnych spraw jest jednak więcej.

Przeczytaj także: Weekend majowy w Europie: prawa konsumenta

W tym roku zamiar wyjazdu na zorganizowane przez touroperatora wakacje deklaruje już niemal połowa Polaków - wynika z badania, które Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zlecił TNS Polska. Niepokoić może fakt, iż blisko 3/4 z tych osób przyznaje, że nie czyta umowy przed jej podpisaniem. Z drugiej strony świadomość konsumentów wydaje się rosnąć - prowadzone już od 2012 roku sondaże dotyczące usług turystycznych wskazują, że świadomość konsumentów wzrasta. Odsetek osób, które wiedzą, jak reklamować nieudaną imprezę turystyczną wzrósł w tym czasie z 7 do 21 proc.

Czego się obawiamy?


W tym roku Polacy mają więcej obaw związanych z wyjazdem z biurem podróży. Znacznie (z 19 do 28 proc.) podniósł się odsetek tych, których przeraża wizja upadłości organizatora wycieczki. Z kolei różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem boi się 16 proc. a złej obsługi na miejscu - 11 proc. badanych (poprzednio w obu przypadkach po 10 proc. odpowiedzi).

Warto wiedzieć: wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w jeden program. Za całość odpowiada organizator imprezy i do niego kierujemy ewentualne reklamacje.

Przeczytaj umowę, zanim podpiszesz


Blisko trzy czwarte klientów biur podróży (73 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed decyzją o wykupieniu wycieczki i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Jednak 23 proc. ankietowanych zapoznaje się z treścią kontraktu tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Od roku 2012 odsetek klientów biur podróży, którzy deklarują czytanie umów przed podpisaniem, systematycznie rośnie (2012 – 43 proc., 2013 – 49,2 proc., 2014 – 68 proc., 2015 – 68 proc., 2016 – 73 proc.).
Warto wiedzieć: zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Jak składać reklamację?


Poprawia się nasza wiedza w zakresie reklamacji imprez turystycznych. Na pytanie: ile jest czasu, licząc od zakończenia wycieczki, na złożenie reklamacji niewłaściwie wykonanych usług?, prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej - wskazała ponad jedna piąta ankietowanych (21 proc.). Stan wiedzy konsumentów w tym zakresie stale się poprawia. Dla porównania w roku 2012 poprawnie odpowiedziało 7 proc. ankietowanych, w roku 2013 – blisko 10 proc., rok temu 19 proc.

fot. mat. prasowe

Konsument na wakacjach

Już niemal połowa Polaków deklaruje wyjazd na tegoroczne wakacje


Od ubiegłego roku zdecydowanie poprawiła się wiedza Polaków na temat konsekwencji nieustosunkowania się biura podróży do złożonej reklamacji. Zgodnie z prawem, w przypadku braku odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną. W tym roku wiedziało o tym 41 proc. badanych podczas gdy w roku poprzednim - 28 proc.

Warto wiedzieć: konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki, jeżeli biuro podróży wykonuje usługi niezgodnie z umową (np. zapewniając gorszy niż w umowie standard hotelu). W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny.

Co powinieneś wiedzieć? – radzi 40 instytucji


W tym roku, już po raz siódmy, w ramach wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? już po raz siódmy radzimy o czym pamiętać, planując urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 40 instytucji, które wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach przed urlopem wypoczynkowym.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: