eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Last Minute a reklamacja wycieczki: jakie prawa nam przysługują?

Last Minute a reklamacja wycieczki: jakie prawa nam przysługują?

2015-08-19 12:44

Last Minute a reklamacja wycieczki: jakie prawa nam przysługują?

Last minute także podlega reklamacji © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Oferty Last Minute kuszą atrakcyjnymi cenami i obietnicami niezapomnianych przeżyć. Jednak to, co zastaniemy po przyjeździe do wybranego miejsca może znacząco różnić się od opisu zawartego w katalogu. Nieświeże jedzenie, obniżony standard hotelu czy niezrealizowany program są podstawą do złożenia reklamacji. Nie bój się podjąć tego kroku – prawo jest po Twojej stronie.

Przeczytaj także: Odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Wybierając się na urlop część z nas korzysta z ofert wyjazdów typu last minute, które są trochę jak randka w ciemno. Organizatorzy takich wyjazdów kuszą klientów dużymi rabatami, luksusowymi hotelami, piaszczystymi plażami i pięknymi widokami. Niestety, czasem perfekcyjny, wakacyjny scenariusz może zamienić się w prawdziwy urlopowy koszmar. Dlatego też dziś odpowiemy na pytania co zrobić, jeśli wymarzone wakacje nie spełnią naszych oczekiwań, jakie przysługują nam prawa i jak możemy ich dochodzić.

Nie daj się zwieść ofercie Last Minute


Last Minute to oferty, które jak żadne inne pobudzają wyobraźnię.
Niskie ceny, atrakcyjne lokalizacje i odrobina zdrowego szaleństwa – kluczem jest jednak słowo „odrobina” – przed zakupem takiej oferty trzeba zachować czujność i dokładnie zapoznać się z umową. Aby uniknąć rozczarowań poświęćmy trochę czasu i sprawdźmy, czy proponowane w katalogu warunki są zgodnie z zapisami zawartymi w umowie – podpowiada Rafał Stępniewski z portalu RzetelnyRegulamin.pl – Co niezwykle istotne, w umowie powinna być zamieszczona jednoznaczna klauzula informująca o możliwości złożenia reklamacji.

Przede wszystkim pamiętajmy, że – zgodnie z prawem – umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Jeżeli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, warto przed podpisaniem umowy poprosić o wyjaśnienie i doprecyzowanie niejasnych kwestii. W sytuacji, w której umowa będzie znacząco różniła się od reklamowanych warunków oferty wyjazdu, dla bezpieczeństwa i uniknięcia nieprzyjemnych sytuacji lepiej takiej umowy nie podpisywać i wybrać inną ofertę.

fot. mat. prasowe

Last minute także podlega reklamacji

Reklamacji podlegają również oferty last minute, gdyż przepisy nie różnicują uprawnień konsumenckich dotyczących reklamacji usług turystycznych od momentu zakupu wycieczki.


Last minute także podlega reklamacji


Jeżeli mimo wszystkich zabezpieczeń nasz wyjazd okazał się nieudany np. z powodu zaniżonego hotelowego standardu, serwowania nieświeżego jedzenia, czy zbyt dalekiej odległości od plaży – możemy go reklamować. Jak to zrobić i jakie są nasze prawa?

Warto pamiętać, że reklamacji podlegają również oferty last minute, gdyż przepisy nie różnicują uprawnień konsumenckich dotyczących reklamacji usług turystycznych od momentu zakupu wycieczki. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 196) tak samo traktuje imprezy turystyczne zakupione na kilka miesięcy przed datą ich rozpoczęcia, jak i te, na które decydujemy się nawet na kilka godzin przed ich rozpoczęciem.

Mimo że imprezy turystyczne w ofercie last minute sprzedawane są z różnymi bonusami, to są one usługą pełnowartościową i w razie jakichkolwiek zastrzeżeń mamy prawo do jej reklamacji. Składanie reklamacji i jej uznanie przez organizatora powinno więc zależeć jedynie od tego, czy doszło do niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, bądź powstania szkody wobec klienta. Warto wiedzieć, że podwyżka ceny przed startem imprezy jest możliwa tylko z uzasadnionych i prawem dozwolonych przyczyn. Nie można jej dokonać w ciągu 20 ostatnich dni przed wyjazdem, więc w ofertach last minute często nie będzie to możliwe, ale należy mieć to na uwadze przy zakupie oferty w trybie first minute, czyli specjalnej promocji cenowej na otwarcie sezonu sprzedaży.

Czego możemy żądać?


Jeśli organizator imprezy turystycznej nie dotrzymuje planu przewidzianego w umowie albo jakość usługi odbiega od tej zawartej w ofercie (np. zostajemy zakwaterowani w innym hotelu albo hotel jest o niższym standardzie), możemy:
  • żądać obniżenia ceny wycieczki,
  • odstąpić od umowy,
  • żądać naprawienia szkody powstałej z powodu niemożności wykonania tzw. świadczenia zastępczego.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 Ustawy o usługach turystycznych, gdy tzw. świadczenia zastępcze – oferowane w miejsce tych należnych – są niższej jakości, to przysługuje nam obniżka ceny. Podobnie jest, gdy organizator nie wykonuje świadczenia zastępczego (np. zamiast wycieczki przewidzianej w programie nie oferuje żadnego innego świadczenia). Wtedy możemy żądać naprawienia powstałej szkody, czyli w praktyce – obniżenia ceny za wyjazd o wartość niezrealizowanego świadczenia. W przypadku odwołania wyjazdu możemy domagać się odszkodowania, jeśli z tego powodu ponieśliśmy jakieś szkody, ale nie wtedy, gdy zgłosiło się zbyt mało chętnych (limit ten powinien być jednak określony w umowie).

Jedynymi wyjątkami, kiedy nie możemy żądać naprawienia szkody, są wydarzenia powstałe w wyniku siły wyższej albo działania bądź zaniechania osób trzecich, czego organizator nie mógł przewidzieć ani uniknąć – np. trzęsienia ziemi.

Drugą z możliwości jest odstąpienie od umowy i żądanie natychmiastowego powrotu do miejsca rozpoczęcia imprezy turystycznej bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Gdy wybierzemy to rozwiązanie, organizator nie może żądać od nas zapłaty kary umownej za zerwanie umowy.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: