eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Umowa na odległość - usługi finansowe

Umowa na odległość - usługi finansowe

2014-12-10 00:55

Przeczytaj także: Zawarcie umowy przez telefon: jakie obowiązki przedsiębiorcy?


Przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku przekazywania konsumentowi wskazanych powyżej informacji(za wyjątkiem poinformowania o pełnych danych dotyczących przedsiębiorcy) w przypadku jednorazowych świadczeń, które są spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które fakturę wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy.

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca przekazuje konsumentowi informacje w formie głosowej, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, przedsiębiorca nie musi udzielać informacji dotyczących ryzyka związanego z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych cech lub charakteru czynności, które mają być wykonane lub jeżeli cena bądź wynagrodzenie zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, o zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia oraz o kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia usługi. Przedsiębiorca nie musi wówczas także informować konsumenta o kwestiach wskazanych w pkt. 10-20. powyżej.

W czasie trwania umowy konsument ma także prawo żądać potwierdzenia jej treści na piśmie. Konsument ma prawo żądać zmiany środka porozumiewania się na odległość, chyba że stosowanie takiego środka nie jest przewidziane w umowie lub nie odpowiada on charakterowi świadczonej usługi.

Ustawa przewiduje, że każdy konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, co do których przedsiębiorca ma obowiązek informacyjny, jeżeli jest to termin późniejszy. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane. Konsument nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem, z wyjątkiem zapłaty ceny lub wynagrodzenia za usługę rzeczywiście wykonaną w przypadku rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług przed upływem terminu do odstąpienia od umowy przez konsumenta.

W przypadku umów ubezpieczenia termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi 30 dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, co do których przedsiębiorca ma obowiązek informacyjny, jeżeli jest to termin późniejszy. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane.

W przypadku odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu, w terminie 30 dni od odstąpienia od umowy - w przypadku świadczeń konsumenta albo od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy - w przypadku świadczeń przedsiębiorcy.

Ustawa o prawach konsumenta wyraźnie wskazuje sytuacje, kiedy to konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Są to następujące przypadki:
  1. gdy przedsiębiorca całkowicie wykona umowę na żądanie konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia;
  2. umowy dotyczące instrumentów rynku pieniężnego, zbywalnych papierów wartościowych, tytułów uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania, sprzedaży papierów wartościowych ze zobowiązaniem do ich odkupu oraz operacji finansowych, w których ustalono cenę, kurs, stopę procentową lub indeks, a w szczególności nabywanie walut, papierów wartościowych, złota lub innych metali szlachetnych, towarów lub praw, w tym umowy obliczone tylko na różnice cen, opcje i prawa pochodne, zawarte na umówioną datę lub umówiony termin, w obrocie rynkowym;
  3. gdy ubezpieczenie dotyczy podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli zawarte zostały na okres krótszy niż 30 dni.

Jeżeli do umowy jest dołączona kolejna umowa zawarta na odległość dotycząca usług świadczonych przez przedsiębiorcę lub podmiot inny niż przedsiębiorca na podstawie porozumienia pomiędzy tym podmiotem a przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość dotyczącej usług finansowych jest skuteczne także wobec tej kolejnej umowy.

Jeżeli czas trwania umowy dotyczącej usług finansowych nie jest oznaczony, każda ze stron może ją wypowiedzieć bez wskazania przyczyn, z zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia, chyba że strony zastrzegły krótszy termin wypowiedzenia.

W ostatnich przepisach w zakresie umów dotyczących usług finansowych zawieranych na odległość, Ustawa o prawach konsumenta stanowi, ze jej przepisów nie stosuje się do usług polegających na gromadzeniu środków pieniężnych i ich lokowaniu, z przeznaczeniem na wypłatę członkom otwartego funduszu emerytalnego lub uczestnikom pracowniczego funduszu emerytalnego po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego oraz do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Sporo obowiązków, od 25 grudnia br. będą mieli zatem przedsiębiorcy zawierający z konsumentami na odległość umowy dotyczące usług finansowych. Jak to będzie funkcjonować w praktyce, czas pokaże.

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: