14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet
2014-07-04 08:45
![14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet [© tashka2000 - Fotolia.com] 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-konsumentow/14-dni-na-zwrot-towaru-zakupionego-przez-Internet-139714-200x133crop.jpg)
14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet © tashka2000 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ograniczony zwrot towaru już od 25 grudnia
Nowa ustawa, w szczególności wprowadza następujące zmiany w prawach konsumenta:ZMIANA TERMINU ODSTĄPIENIA OD UMOWY – dotychczasowe 10 dni na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość zostało wydłużone do 14 dni, konsumenci będą mieli więcej czasu na podjęcie decyzji o dalszym trwaniu umowy; konsumenci będą mieli możliwość skorzystania z ustalonego formularza odstąpienia; brak informacji o uprawnieniu do odstąpienia od umowy powoduje, iż uprawnienie konsumenta wygasa po roku od upływu 14 dniowego terminu.
OBOWIĄZEK UDZIELENIA INFORMACJI KONSUMENTOWI – przedsiębiorca będzie zobowiązany do udzielenia konsumentowi szeregu informacji jeszcze przed zawarciem umowy, w szczególności w zakresie cech rzeczy i świadczonych usług, informacji dotyczących i identyfikujących przedsiębiorcę, uprawnieniu konsumenta do odstąpienia od umowy i obowiązku poniesienia kosztów zwrotu rzeczy, zasadach ustalenia ceny rzeczy lub wynagrodzenia za świadczenie usług, co ma zapewniać bardzie świadome zawieranie umów przez konsumentów; co do zasady regulacje te nie będą miały zastosowania do umów w bieżących sprawach życia codziennego.
fot. tashka2000 - Fotolia.com
14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet
Dotychczasowe 10 dni na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość zostało wydłużone do 14 dni, konsumenci będą mieli więcej czasu na podjęcie decyzji o dalszym trwaniu umowy.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY RZECZY – dotychczasowe pojęcie "niezgodności towaru z umową” zostanie zastąpione pojęciem „wady”, konsument będzie miał większy zakres uprawnień w przypadku wady rzeczy; w kodeksie cywilnym zajdą zmiany w zakresie gwarancji zwiększając uprawnienia konsumentów; w przypadku braku usunięcia wady w ramach gwarancji, konsument będzie mógł dochodzić uprawnień z rękojmi, rozszerzone zostanie pojęcie wady za nieprawidłowy montaż i uruchomienie wykonane przez przedsiębiorcę lub według jego lub producenta instrukcji.
Nowa ustawa spowoduje również zmiany w dotychczasowych regulacjach prawnych w zakresie prawa konsumenckiego. W oparciu o pierwotne założenia nowa ustawa o prawach konsumenta miała wejść w życie do 13 czerwca 2014 r. Pomimo pierwotnych założeń zmiany w prawie konsumenckim nie zaczęły jeszcze obowiązywać. Nowa ustawa przewiduje 6 miesięcy vacatio legis, co oznacza, iż zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw. Zatem nie jest jeszcze znany termin wejścia zmian w życie. Pomimo to warto już teraz zapoznać się z nowymi regulacjami oraz koniecznymi zmianami w dotychczasowych regulacjach.
![Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa [© Gajus - Fotolia.com] Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-w-sieci/Zakupy-online-reklamacja-towaru-nie-zawsze-mozliwa-131405-150x100crop.jpg)
Przeczytaj także
-
Sklep internetowy: nowe obowiązki informacyjne
-
Ustawa o prawach konsumenta: 7 najważniejszych zasad
-
E-konsument lepiej chroniony
-
E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
-
Prezenty świąteczne w sieci: 9 zasad, które warto stosować
-
Co zmieniły nowe prawa konsumenta?
-
Reklamacja wadliwego towaru według nowych zasad
-
Większe prawa konsumenta
-
E-handel: prawa konsumentów lepiej chronione
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)