eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Ustawa o prawach konsumenta: 7 najważniejszych zasad

Ustawa o prawach konsumenta: 7 najważniejszych zasad

2015-01-12 00:36

Ustawa o prawach konsumenta: 7 najważniejszych zasad

Czy nowe prawa konsumentów już obowiązują? © fot. mat. prasowe

Pod koniec minionego roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Czy oznacza to dla nas rewolucję? Nie do końca. Stare prawo zostaje jeszcze przez jakiś czas z nami. Nowe przepisy będziemy stosować dopiero do umów zawieranych od 25 grudnia, dlatego zwroty lub reklamacje grudniowych zakupów będziemy robić jeszcze w ramach wcześniej obowiązującego prawa.

Przeczytaj także: E-konsument lepiej chroniony

Zgodnie z art. 52 ustawy o prawach konsumenta, do umów zawartych, przed dniem wejścia w życie tej ustawy, stosuje się prawo dotychczasowe. W praktyce oznacza to, że wszystkie towary, jakie kupiliśmy przed dniem 25 grudnia minionego roku będziemy w razie problemów reklamować na „starych” zasadach – wyjaśnia Paweł Rokicki z Fundacji Konsumentów, ekspert portalu Zafinansowani.pl


Warto więc poznać 7 najważniejszych zasad, o których należy pamiętać podczas robienia zakupów, składania reklamacji i zwrotów lub wymiany towarów na inne.

1. Nowe prawo tylko dla zakupów po 25 grudnia


Jeżeli towar popsuje się po 25 grudnia minionego roku, ale został zakupiony przed tą datą – reklamacje składamy w oparciu o przepisy dotyczące niezgodności towaru z umową lub o kartę gwarancyjną, jeżeli została wydana wraz z towarem. Dopiero towary, które kupimy w dniu 25 grudnia i później, a które okażą się wadliwe, będziemy reklamować w oparciu o nowe regulacje. Wzory pism reklamacyjnych można znaleźć m.in. na stronie Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

fot. mat. prasowe

Czy nowe prawa konsumentów już obowiązują?

Nowa ustawa obejmuje tylko produkty zakupione 25 grudnia lub później.


2. Internetowe zakupy możesz zwrócić


Towar zakupiony przez Internet (umowa na odległość) przed 25 grudnia 2014 roku można zwrócić w ciągu 10 dni od otrzymania towaru, wysyłając do sprzedawcy oświadczenie na piśmie, z własnoręcznym podpisem. Oświadczenie najlepiej wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, tak by w przypadku problemów ze strony sprzedawcy posiadać dowód na to, że się zrezygnowało z zakupu. Wzór oświadczenia również można pobrać ze strony Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

3. Licytujesz na aukcji? Zwrot nie przysługuje


W przypadku umów zawieranych w drodze sprzedaży z licytacji, nie obowiązują przepisy o umowach zawieranych na odległość, zatem towarów zakupionych w aukcjach internetowych nie możemy zwracać, chyba, że sam sprzedawca dopuszcza taką możliwość. Wyłączenie to nie ma zastosowania, jeżeli korzystamy z opcji typu „kup teraz”, gdzie wprawdzie towar wystawiany jest do sprzedaży w drodze licytacji, jednak my nie bierzemy w niej udziału, kupując towar za cenę wskazaną przez sprzedawcę.

4. Zwracając towar płacisz za wysyłkę


W ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość mamy obowiązek zwrócić towar do sprzedawcy na swój koszt, niezależnie od tego, czy sam sprzedawca lub wynajęta przez niego firma wcześniej ten towar dostarczyła, a także niezależnie od specyfiki danego towaru lub jego gabarytów. W przypadku wszystkich towarów, które zakupione zostaną przed 25 grudnia minionego roku, obowiązek ich dostarczenia do sprzedawcy spoczywa na konsumencie, który odstępuje od umowy.

5. Zwrot za towar i przesyłkę w 14 dni


Jeżeli odstępujemy od umowy zawartej na odległość, sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu pełną zapłaconą przez nas sumę (zarówno za towar, jak i koszty przesyłki) wraz z odsetkami liczonymi od dnia zapłaty. Sprzedawcy nie wolno uzależnić dokonania zwrotu pieniędzy od wcześniejszego otrzymania od nas zwracanego towaru.

6.Liczą się dni kalendarzowe


Wskazane wyżej terminy liczone są w dniach kalendarzowych, a nie roboczych. Przy obliczeniu terminu nie liczymy jednak dnia, w którym otrzymaliśmy towar czy złożyliśmy oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

7. Przyjęcie zwrotu w sklepie stacjonarnym nie jest obowiązkowe


Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie ma obowiązku przyjmowania od nas zwrotu towaru, który jest zgodny z umową i wolny od wad – jest to tylko jego dobra wola; jeżeli zatem sprzedawca daje możliwość zwracania towaru, ma prawo ustalać zasady, na których zwroty będzie przyjmował. W takim przypadku zawsze warto jeszcze przed zakupem upewnić się, czy w danym sklepie w ogóle przyjmowane są zwroty, a jeżeli tak, to na jakich warunkach. W niektórych sklepach stacjonarnych można zwrócić towar lub wymienić go do nawet 90 dni od daty zakupu, ale za zwrot towaru klient nie otrzyma gotówki, tylko bon na zakupy w danej sieci handlowej.

Do wszystkich towarów zakupionych przed 25 grudnia będą się stosować jeszcze długo w przyszłości dotychczasowe przepisy, których szczegóły znajdziemy na portalu Zafinansowani.pl

Stare przepisy będą obowiązywały, jeśli np. otrzymany przez nas wartościowy prezent popsuje się za rok czy półtora – dodaje Paweł Rokicki z Fundacji Konsumentów, ekspert portalu Zafinansowani.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: