  • 1. Data: 2018-09-26 22:05:24
    Temat: Wynajem mieszkania należącego do krewnego
    Od: Netx <n...@g...pl>

    Witam. Mój Ojciec jest właścicielem mieszkania. Chcielibyśmy wynająć to
    mieszkanie, ale w ten sposób abym w umowie najmu ja był wynajmującym.
    Tym samym należność od lokatorów za najem trafiałaby do mnie i ja bym
    się rozliczał z Urzędem Skarbowym. Pytanie czy jest to możliwe? Na sieci
    znalazłem tylko upoważnienia do wynajęcia mieszkania w czyimś imieniu
    (ale wtedy środki z najmu trafiają do właściciela mieszkania i on się
    rozlicza z US - a nie o to mi chodzi).
    Czy da się to zrobić bez użyczenia mieszkania przez Ojca dla mnie?
    Chciałbym mieć jakiś dokument że mogę wynająć to mieszkanie aby okazać
    przyszłym lokatorom przy podpisywaniu umowy najmu.

  • 2. Data: 2018-09-27 15:36:33
    Temat: Re: Wynajem mieszkania należącego do krewnego
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-26 o 22:05, Netx pisze:
    > Witam. Mój Ojciec jest właścicielem mieszkania. Chcielibyśmy wynająć to
    > mieszkanie, ale w ten sposób abym w umowie najmu ja był wynajmującym.

    Zatem najpierw musisz wynająć to mieszkanie od ojca z prawem do podnajmu.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2018-09-27 17:25:45
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-09-27 o 15:36, Liwiusz pisze:

    > Zatem najpierw musisz wynająć to mieszkanie od ojca z prawem do podnajmu.

    I 2 razy zapłacić podatki.

  • 4. Data: 2018-09-28 08:49:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-27 o 17:25, t-1 pisze:

    > I 2 razy zapłacić podatki.

    Skoro ojciec zarabia, to czemu nie.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2018-09-28 10:57:10
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 26.09.2018 Netx <n...@g...pl> napisał/a:

    > Czy da się to zrobić bez użyczenia mieszkania przez Ojca dla mnie?
    (..)
    > Chciałbym mieć jakiś dokument że mogę wynająć to mieszkanie aby okazać
    > przyszłym lokatorom przy podpisywaniu umowy najmu.

    Formalnie wynajmujący nie potrzebuje udowadniać
    żadnego tytułu do lokalu, żeby móc podpisać wiążącą
    umowę najmu (niech mnie ktoś poprawi, jeśli o czymś
    nie wiem). Do jej realizacji wystarczy, że umożliwisz
    najemcy korzystanie z lokalu (art 659 kc).

    Rozumiem, że chcesz "papier", żeby potencjalnego najemcę
    uspokoić. Ale czemu umowa użyczenia odpada?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 6. Data: 2018-09-28 11:02:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-28 o 10:57, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > żadnego tytułu do lokalu, żeby móc podpisać wiążącą
    > umowę najmu (niech mnie ktoś poprawi, jeśli o czymś

    To zależy, bo:
    1) dowód taki może zażądać najemca
    2) zwykle w umowie wpisuje się kim jest wynajmujący, więc wypadałoby
    wpisać prawdę
    3) Wynajęcie od niewłaściciela mogłoby podpadać pod oszustwo (popełnione
    przez wynajmującego), czy chociażby groziłoby roszczeniem wobec
    wynajmującego o zwrot zapłaconego czynszu oraz uiszczenie odszkodowania,
    jakie najemca ma wobec właściciela za bezumowne korzystanie z lokalu.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2018-09-28 11:49:26
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 28.09.2018 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:

    > 1) dowód taki może zażądać najemca

    Żądać może. Tak samo, jak oświadczenia, że wynajmujący
    jest stanu wolnego ;-)
    (BTW: dopełniacz to nie to samo, co biernik).

    > 2) zwykle w umowie wpisuje się kim jest wynajmujący, więc wypadałoby
    > wpisać prawdę

    Można wpisać "wynajmujący oświadcza, że przysługuje mu prawo
    do lokalu w zakresie umożliwiającym zawarcie niniejszej umowy".
    Czy uważasz, że napisałem nieprawdę?

    > 3) Wynajęcie od niewłaściciela mogłoby podpadać pod oszustwo (popełnione
    > przez wynajmującego), czy chociażby groziłoby roszczeniem wobec

    Oczywiście, może się zdarzyć, że ktoś usiłuje wynająć mieszkanie,
    do dysponowania którym nie ma żadnych uprawnień.

    Nie zmienia to jednak faktu, że wynajęcie mieszkania, którym
    dysponujemy na postawie umowy użyczenia (także ustnej) jest jak
    najbardziej legalne, a prawo nie wymaga potwierdzania tego
    faktu w umowie najmu.

    Tak samo jak z tego, że możesz sprzedawać kradziony
    rower nie wynika, że sprzedając go musisz nabywcy udowadniać
    że jesteś jego właścicielem okazując fakturę/rachunek zakupu.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 8. Data: 2018-09-28 12:33:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-28 o 11:49, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Żądać może. Tak samo, jak oświadczenia, że wynajmujący
    > jest stanu wolnego ;-)

    Pod rygorem niezawarcia umowy, co jest raczej normalną konsekwencją
    niewykazania przez wynajmującego prawa do lokalu, podczas gdy stan
    cywilny wynajmującego jest bez znaczenia (ale już na przykład informacja
    o wspólnocie majątkowej może być istotna).

    > Można wpisać "wynajmujący oświadcza, że przysługuje mu prawo
    > do lokalu w zakresie umożliwiającym zawarcie niniejszej umowy".
    > Czy uważasz, że napisałem nieprawdę?

    Nie wiem. Jeśli nie mógłbym tego stanu sprawdzić w obiektywny sposób, to
    nie wynająłbym od ciebie.

    > Oczywiście, może się zdarzyć, że ktoś usiłuje wynająć mieszkanie,
    > do dysponowania którym nie ma żadnych uprawnień.

    Są to dość częste przypadki.

> [...]
    > dysponujemy na postawie umowy użyczenia (także ustnej) jest jak
    > najbardziej legalne, a prawo nie wymaga potwierdzania tego

    Prawo nie wymaga. Należyta staranność - tak. Bo to najemca także będzie
    ponosił negatywne konsekwencje swojego zaniedbania.

    > Tak samo jak z tego, że możesz sprzedawać kradziony
    > rower nie wynika, że sprzedając go musisz nabywcy udowadniać
    > że jesteś jego właścicielem okazując fakturę/rachunek zakupu.

    Doświadczenie życiowe pokazuje jednak, że wielu posiadaczy rowerów
    paragonu już nie ma, natomiast dopełanianie formalności przy obrocie
    nieruchomościami jest i łatwiejsze, i częstsze.

    Oczywiście możesz najmować mieszkania na podstawie ustnych oświadczeń od
    osób nie będących właścicielami lokalu. Będziesz wówczas łatwym kąskiem
    dla oszustów wynajmujących jakiś lokal 20 osobom, pobierającym kaucję, i
    ulatniającym się w nieznanym kierunku.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-09-28 12:51:06
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 28.09.2018 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:

    > Pod rygorem niezawarcia umowy, co jest raczej normalną konsekwencją
    > niewykazania przez wynajmującego prawa do lokalu, podczas gdy stan

    Nie, podpisanie umowy jest dobrowolne. Więc "pod rygorem niezawarcia
    umowy" może żądać wszystkiego- np. weksla na okoliczność
    rozwiązania umowy przed terminem. A czy jedna strona przyjmie
    warunki drugiej to kwestia dogadania się tych stron. A ja,
    jakbyś nie zauważył, pisałem o _przepisach prawa_.

    > Nie wiem. Jeśli nie mógłbym tego stanu sprawdzić w obiektywny sposób, to
    > nie wynająłbym od ciebie.

    A jak mógłbyś sprawdzić? Przecież nie o tym mowa.

    > Prawo nie wymaga. Należyta staranność - tak. Bo to najemca także będzie
    > ponosił negatywne konsekwencje swojego zaniedbania.

    Zgadza się, ale należyta staranność to _osobna_ sprawa.

    > Oczywiście możesz najmować mieszkania na podstawie ustnych oświadczeń od
    > osób nie będących właścicielami lokalu. Będziesz wówczas łatwym kąskiem

    Nigdzie nie napisałem, że zamierzam wynajmować mieszkania
    wyłącznie na podstawie ustnych oświadczeń. Ja twierdzę tylko
    - i aż- że żadne _przepisy_ nie obligują do umieszczania w umowie
    najmu szczegółów tytułu do dysponowania wynajmowanym lokalem.

    Z tego nie wynika, że namawiam kogokolwiek (czy to wynajmującego,
    czy to najemcy) do niezachowania należytej staranności i bądź łaskaw
    nie wmawiać mi dziecka w brzuch.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 10. Data: 2018-09-28 15:34:15
    Od: Netx <n...@g...pl>

> [...]
    > najemcy korzystanie z lokalu (art 659 kc).
    >
    > Rozumiem, że chcesz "papier", żeby potencjalnego najemcę
    > uspokoić. Ale czemu umowa użyczenia odpada?

    Dziękuję za odpowiedzi. Mam tutaj jeszcze pytanie o to użyczenie
    mieszkania. Czy za samo użyczenie będziemy płacić jakiś podatek (ja lub
    Ojciec)? Pani na infolinii Urzędu Skarbowego powiedziała mi że od
    Użyczenia od ojca dla syna nie płaci się podatku. Podobno na podstawie
    przepisów Kodeksu Cywilnego. Czy ktoś może potwierdzić że w mojej
    sytuacji nie będzie podatku od użyczenia mieszkania? (podatek za wynajem
    oczywiście będę płacił - ryczałt).