    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem mieszkania należącego do krewnego
    Date: Fri, 28 Sep 2018 12:33:18 +0200

    W dniu 2018-09-28 o 11:49, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Żądać może. Tak samo, jak oświadczenia, że wynajmujący
    > jest stanu wolnego ;-)

    Pod rygorem niezawarcia umowy, co jest raczej normalną konsekwencją
    niewykazania przez wynajmującego prawa do lokalu, podczas gdy stan
    cywilny wynajmującego jest bez znaczenia (ale już na przykład informacja
    o wspólnocie majątkowej może być istotna).

    > Można wpisać "wynajmujący oświadcza, że przysługuje mu prawo
    > do lokalu w zakresie umożliwiającym zawarcie niniejszej umowy".
    > Czy uważasz, że napisałem nieprawdę?

    Nie wiem. Jeśli nie mógłbym tego stanu sprawdzić w obiektywny sposób, to
    nie wynająłbym od ciebie.

    > Oczywiście, może się zdarzyć, że ktoś usiłuje wynająć mieszkanie,
    > do dysponowania którym nie ma żadnych uprawnień.

    Są to dość częste przypadki.

    > Nie zmienia to jednak faktu, że wynajęcie mieszkania, którym
    > dysponujemy na postawie umowy użyczenia (także ustnej) jest jak
    > najbardziej legalne, a prawo nie wymaga potwierdzania tego
    > faktu w umowie najmu.

    Prawo nie wymaga. Należyta staranność - tak. Bo to najemca także będzie
    ponosił negatywne konsekwencje swojego zaniedbania.

    > Tak samo jak z tego, że możesz sprzedawać kradziony
    > rower nie wynika, że sprzedając go musisz nabywcy udowadniać
    > że jesteś jego właścicielem okazując fakturę/rachunek zakupu.

    Doświadczenie życiowe pokazuje jednak, że wielu posiadaczy rowerów
    paragonu już nie ma, natomiast dopełanianie formalności przy obrocie
    nieruchomościami jest i łatwiejsze, i częstsze.

    Oczywiście możesz najmować mieszkania na podstawie ustnych oświadczeń od
    osób nie będących właścicielami lokalu. Będziesz wówczas łatwym kąskiem
    dla oszustów wynajmujących jakiś lokal 20 osobom, pobierającym kaucję, i
    ulatniającym się w nieznanym kierunku.

    --
    Liwiusz