  • 1. Data: 2004-03-10 10:24:48
    Temat: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
    Od: "DSz" <d...@o...pl>

    Swego czasu zrobiłem prawo jazdy kat B w 1983 r.

    W ówczesnej ustawie odnosnie tej kategorii był m.in. zapis, że
    Uprawnia do kierowania samochodami osobowymi i INNYMI pojazdami
    samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg za wyjatkiem
    motocykli.
    (PoRD ustawa z 1983 r. obowiązujaca do 30 czerwca 1999 roku -
    w zakresie m,in. praw jazdy czyli art 70 ww. ustawy; zaznaczono to w art
    150 aktualnej ustawy z 20.06.1997r).

    W obecnie obowiązujacej ustawie z 1997 r. odnośnie kat B jest tu zapis :
    "Art. 88. 2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:
    3) kategorii B:
    a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej
    nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

    b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie
    całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile
    łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie
    przekracza 3,5 t,

    c) ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;"

    Znikęło wyróznienie samochodu osobowego.
    Swego czasu interpretacja tego wyróznienia tłumaczyła, że ograniczenie dop.
    masy cakowitej pojadu do 3,5 t nie dotyczyło samochodów osobowych,
    tzn.posiadacz PJ kat B mógł prowadzić samochody osobowe bez względu na ich
    dopuszczalną masę całkowitą (np. cięzkie opancerzone limuzyny osobowe) lub
    inne pojazdy samochodowe (inne niż samochody osobowe) o dopuszczalnej masie
    całkowitej do 3,5t.

    I teraz jest problem:
    Wychodzi na to, że osoby które zrobiły uprawnienia kat B przed 1998 rokiem
    zmieniając teraz blankiet prawa jazdy (co jest obowiązkowe) tracą część
    swoich uprawnień do kierowania pojazdami: właśnie w zakresie
    ciężkich samochodów osobowych.
    Stało się to tylko i wyłącznie ze względu na
    zmianę (różnicę) zapisów dot. kat B w art 70 ustawy z 1983 r (starej), oraz
    art 88 ustawy z 1997 r. (aktualnej)
    Chyba jest to sprzeczne z zasadą, że wcześniej nabytych praw nie traci się
    oraz że
    prawo nie działa wstecz.
    Pytanie czy jest teraz możliwe zachowanie dotychczasowych uprawnień
    oraz odnotowanie tego przy wymianie dokumentu - jakieś zaznaczenie.
    Drugim mozliwym rozwiazaniem byłoby przedefiniowanie praw jazdy dawnych
    kategorii B na prawa jazdy kategorii B + C1 (pojazdy samochodowe do 7500
    kg), gdyż cięzkie samochody osobowe raczej nie byłu cięższe niż 7500kg. (ich
    dop. masa całk. raczej oscylowała w granicach 4000-4500 kg).
    Czy to zagadnienie nie powinnno zostać zweryfikowane?

    Darek "Akol" Sz.

    PS.
    Zdaje się, ze podobne zabiegi i uaktualnienia wykonano podczas zmian
    kategoryzacji praw jazdy wl atach 60-tych (?). wtedy byłe kategorie I, II,
    III zmieniano na kat A, B, C itp.

  • 2. Data: 2004-03-10 12:43:52
    Temat: Re: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "DSz" <d...@o...pl> napisał:

    >Uprawnia do kierowania samochodami osobowymi i INNYMI pojazdami
    >samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg za wyjatkiem
    >motocykli.
    A skracając list, chodzi o ustalenie czy ograniczenie "o dopuszczalnej
    masie całkowitej do 3500 kg" dotyczy całego zdania czy tylko jego
    drugiej części ?

    Artur Golański

  • 3. Data: 2004-03-10 14:14:46
    Od: "DSz" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > A skracając list, chodzi o ustalenie czy ograniczenie "o dopuszczalnej
    > masie całkowitej do 3500 kg" dotyczy całego zdania czy tylko jego
    > drugiej części ?
    > Artur Golański

    Jakby ograniczenie dotyczyło też pierwszej części, czyli także przed
    spójnikiem "i" to jaki byłby wówczas sens wyróżniania w zapisie samochdów
    osobowych spośród pojazdów samochodowych?
    Przecież samochód osobowy jest też pojazdem samochodowym - to chyba nie
    ulega wątpliwości.

    Darek "Akol" Sz

  • 4. Data: 2004-03-11 08:05:48
    Od: "DSz" <d...@o...pl>

    Chciaby uzupełnić wczorajszy post:

    W efekcie różnych dyskusji, niektórzy mogą mieć watpliwości co do faktu, czy
    z prawem jazdy kat B można było jeździć do roku 1999 samochodem osobowym o
    dopuszczalnej masie pow. 3,5 t (np. cięzką opancerzoną limuzyną), wobec tego
    trochę poszperałem i znalazłem:

    W latach 1984-1993 (chyba też trochę dużej ) w ówczesnych zestawach pytań
    egzaminacyjnych - jednolitych na cały kraj, były miedzy innymi dwa pytania:

    (wg ksiązki Prawo Jazdy - Wszystkie pytania testowe ABT z 1993 r. wyd II
    wydawnictwo Image, komentarze: Henryk Próchniewicz, Konsultacje: mgr inż.
    Adam Witkowski)
    Dział Pytania specjalistyczne, pyt 32 str 200:

    32. Posiadając prawo jazdy kategorii B mozna kierować:
    a - samochodem osobowym,
    b- małym autobusem,
    c - pojazdm wolnobieznym.

    Odpowiedzi prawidłowe wskazane w dalszym ciągu ksiązki to A oraz C.
    Czyli wynika, że w tym momencie nie było mowy o ograniczeniu masy samochodu
    osobowego dla posiadaczy kat B.

    Potwierdza to kolejne pytanie z tej ksiązki oznaczone w niej nrem 40 ze str
    201:

    40. Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania:
    a - pojazdem wolnobieznym,
    b - dowolnym samochodem osobowym,
    c - każdym pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t

    Odpowiedzi prawidłowe wskazane w dalszym ciągu ksiązki to A oraz B.
    (Odp C jest niepoprawna , gdyż to prawo jazdy nie uprawniało do kierowania
    autobusami oraz motocyklami, nawet gdy byłyby lżejsze niż 3,5 t. a
    zastosowano wyrażenie "każdym" )

    Jak widać, tutaj jest wyraźnie zaznaczone dowolnym samochodem osobowym co
    potwierdza moją tezę.

    Przy tej okazji przypomniałem sobie w jakich okolicznościach zapamietałem,
    że dawne prawo jazdy katB uprarwniało do kierowania samochodami osobowymi
    bez względu na ich DMC. Po prostu jeden z kolegów w mojej grupie (a może
    nawet ja?) zaznaczył właśnie inaczej odpowiedzi w przedstawionym tu pyt o
    nrze 40, mysląc, że kat B upoważnia do kierowania samochodem osobowym do 3,5
    t a nie dowolnym - zaznaczył tylko odpA . Według oficjalnych odpowiedzi
    poprawne były te przytoczone wyżej z ksiązki.

    Wniosek nasuwa się taki, że dawne prawo jazdy kat B powinno zostać
    wymienieone na kat B + C1 podobnie jak było z dawną kat A, która wg
    rozporządzenia powinna być wymieniana na kat A+B1.

    Darek "Akol" Sz.

  • 5. Data: 2004-03-12 12:11:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "DSz" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    Podobne problemy były już wcześniej. Karta rowerowa do któregoś tam roku
    wydana uprawniała do kierowania motorowerami, a później rozdzielono te
    dwie kategorie. Ten problem akurat mnie dotyczył, więc go załatwiłem w
    sposób opisany niżej
    Zresztą bywało więcej takich problemów. Przy dawnych blankietach praw
    jazdy i innych dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów problem
    ten rozstrzygano poprzez dokonanie stosownego wpisu w uwagach. Wpis był
    dokonywany na wniosek uprawnionego, bo faktycznie w tym wypadku nabytych
    uprawnień nie można stracić tylko dla tego, że nagle ustawodawca
    pozmieniał sobie szufladki. Nie przerabiałem tego problemu przy nowym
    blankiecie, bo tam nie ma miejsca na uwagi. Podejrzewam, że stosowny
    Wydział Komunikacji musi wydać Ci zaświadczenie, że masz uprawnienia
    poszerzone. Ja bym w każdym razie na piśmie wydania takiego zaświadczenia
    zażądał i poczekał na ich odpowiedź o ile masz w tym interes prawny.

  • 6. Data: 2004-03-12 16:50:00
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Wydział Komunikacji musi wydać Ci zaświadczenie, że masz uprawnienia
    >poszerzone. Ja bym w każdym razie na piśmie wydania takiego zaświadczenia
    >zażądał i poczekał na ich odpowiedź o ile masz w tym interes prawny.
    1. Jeśli już, to starosta, a nie "Wydział Komunikacji" :-)
    2. Każdy policjant wyśmiałby go z takim zaświadczeniem
    3. Starosta wydaje dokumenty poświadczające posiadane uprawnienia do
    kierowania zgodnie z zasadami i wg wzoru określonych w odpowiednich
    rozporządzeniach.

    Artur Golański

  • 7. Data: 2004-03-12 22:56:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > 1. Jeśli już, to starosta, a nie "Wydział Komunikacji" :-)

    Zaryzykuję, ze Kierownik Wydziału Komuniakacji z upoważnienia Starosty.
    Starosta sam raczej tego pisać nie będzie.

    > 2. Każdy policjant wyśmiałby go z takim zaświadczeniem

    Na terenie Polski nie. Dokument, jak każdy inny. Oczywiście w połączeniu z
    normalnym prawem jazdy. Jak pisałem nie przeabiałem tego z małym
    blankietem, ale na dużym w adnotacjach miałem takie wzmianki rozszerzające
    zakres uprawnień. Kłopot może być za granicą, bo faktycznie takie
    zaświadczenie może nie być chonorowane choćby przez nieznajomość języka
    polskiego.

    > 3. Starosta wydaje dokumenty poświadczające posiadane uprawnienia do
    > kierowania zgodnie z zasadami i wg wzoru określonych w odpowiednich
    > rozporządzeniach.

    Pewnie masz rację. Toteż najlepiej by było podejść do Wydziału Komunikacji
    i zapytać. nie chce mi się przeszukiwać rozporządzeń, bo pewnie gdzieś tam
    jest napisane, jak się taką rzecz technicznie rozwiązuje. Pytający na
    pewno nie jest jedyną osobą z takim problemem. Z tego co pamiętam, to
    podobne problemy mają osoby, które miał prawa jazdy wydane jeszcze za
    czasów kategorii I, II i III. Tamte kategorie też się nie zazębiały i też
    mają różne wzmianki.

  • 8. Data: 2004-03-13 10:27:44
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Zaryzykuję, ze Kierownik Wydziału Komuniakacji z upoważnienia Starosty.
    Obecnie jest to stanowisko ds. dokumentacji transportowej (lub bardzo
    podobie), a z up. oczywiście się zgadza.

    >Starosta sam raczej tego pisać nie będzie.
    Podobnie jak pisząc do Rzecznika Praw..., Prezydenta też nie liczysz
    na to, że np. prof. Zoll czyta twój list, a jednak używasz w liście
    właściwego adresu.

    >Na terenie Polski nie. Dokument, jak każdy inny.
    A jednak będę się upierał, że wzór dokumentu PJ podano w
    rozporządzeniu. Dalej uprawnienia do kierowania zawarte są w kategorii
    prawa jazdy, które określa jasno ustawa PoRD. Czyli posiadam
    uprawnienia kat. B lub B+C. Ustawodawca NIE przewidział kat. B + coś
    tam jeszcze i do tego na podstawie papierka wydanego przez starostę.

    >na dużym w adnotacjach miałem takie wzmianki rozszerzające
    >zakres uprawnień.
    Jak owa wzmianka brzmiała i jak jest dziś ?

    >czasów kategorii I, II i III. Tamte kategorie też się nie zazębiały i też
    >mają różne wzmianki.
    Tylko nie o to chodzi. Pytający zdobył swoje uprawnienia kat. B
    (ja zresztą też) w latach, gdy obowiązywała poprzednia ustawa.
    Wtedy kat. B uprawniała do *"kierowania samochodami osobowymi i innymi
    pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg za
    wyjatkiem motocykli". *
    W obecnej wersji ustawy ta sama kat B ma ograniczenie DMC 3500 kg i
    nie jest ważny rodzaj pojazdu (zniknęły słowa 'sam. osobowy').
    Pytający twierdzi, że poprzednio mógł kierować każdy osobowym, nawet
    powyżej 3,5 t, a teraz tylko do 3,5 t.

    Osobiście mam dwie wątpliwości. Pierwsza to ustalenie czy ograniczenie
    "o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg" dotyczy całego zdania **
    czy tylko jego drugiej części (dodam, że wtedy i teraz kat. C
    obejmowała DMC powyżej 3,5 t). Drugą wątpliwość podam potem.

    Artur Golański

  • 9. Data: 2004-03-13 19:07:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Obecnie jest to stanowisko ds. dokumentacji transportowej (lub bardzo
    > podobie), a z up. oczywiście się zgadza.

    I co to za różnica. Niech się nazywa jego Eminencja nawet. Jeszcze
    całkiem nie dawno we wniosku o prawo jazdy i rejestrację pojazdu było w
    nagłówku Kierownik Wydziału Komunikacji i jakoś nikt z tego tytułu nie
    wybrzydzał. Większość zezwoleń i decyzji (nie chcę pisać, że wszystkie, bo
    może są jakieś, o których nie pamiętam) urzędnicy starostwa wydają w
    imieniu Starosty. Jak piszesz o zezwolenie na budowę, to nic się nie
    stanie, jak zaadresujesz pismo przewodnie do Wydziału Architektury.

    > Podobnie jak pisząc do Rzecznika Praw..., Prezydenta też nie liczysz
    > na to, że np. prof. Zoll czyta twój list, a jednak używasz w liście
    > właściwego adresu.

    Ale jak przez pomyłkę albo nawet celowo (by szybciej doszło) napiszę do
    pracownika, to przecież nie potargają z tego tytułu pisma. Kruszysz kopię
    o jakieś marginalne problemy.

> [...]
    > uprawnienia kat. B lub B+C. Ustawodawca NIE przewidział kat. B + coś
    > tam jeszcze i do tego na podstawie papierka wydanego przez starostę.

    Toteż napisałem, że ten papierek może być ważny tylko z prawem jazdy.
    Zresztą nie upieram się. Może czynią wzmiankę na odwrocie albo coś innego.
    W każdym razie uprawnienia mu zostają, a w Urzędzie powinni wiedzieć, jak
    to załatwić bo nie jest odosobnionym przypadkiem.

    > Jak owa wzmianka brzmiała i jak jest dziś ?

    Wówczas brzmiała, coś w guście, że dokument niniejszy uprawnia również do
    kierowania tym i tym. W obecnym nie mam, ale akurat nie jest mi potrzebne.
    Po obejrzeniu blankietu widzę możliwość wydania gościowi prawa jazdy B + C
    z wpisanym w kolumnie 12 kat. C ograniczenia (samochody osobowe).

> [...]
    > nie jest ważny rodzaj pojazdu (zniknęły słowa 'sam. osobowy').
    > Pytający twierdzi, że poprzednio mógł kierować każdy osobowym, nawet

    To dokładnie ten sam problem.

> [...]
    > czy tylko jego drugiej części (dodam, że wtedy i teraz kat. C
    > obejmowała DMC powyżej 3,5 t). Drugą wątpliwość podam potem.

    Po czem?

  • 10. Data: 2004-03-14 09:17:21
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >I co to za różnica. [..]
    >Kruszysz kopię o jakieś marginalne problemy.
    Rzecz gustu - w zapisie prawa (na tej grupie o tym piszemy) ważny
    czasami jest przecinek, a ty masz wątpliwości co do słowa.
    Ja widzę ty jednak wolisz rozdmuchać moją marginalną, choć oczywistą
    poprawkę, zamiast odpowiedzi na właściwe pytanie DSz (a 'szło' nie o
    to co i gdzie wpisać, tylko CZY posiada(ł), tak jak on twierdzi).

    >W obecnym nie mam, ale akurat nie jest mi potrzebne.
    Nie masz, bo tak stanowi prawo, a nie dlatego że TY masz lub nie
    jakoweś 'potrzeby'.

    >widzę możliwość wydania gościowi prawa jazdy B + C
    A dlaczego także nie D i E ?
    On posiada kat B i NIC więcej (nie zdawał egzaminów i nie posiadał
    kat. zawodowych I, II lub III) skąd to rozdawnictwo ? Dlaczego tylko
    jemu ? Nigdy nie posiadał kat. C (nawet z ograniczeniam !).
    Szkoda, tylko, ze w kwestii merytorycznej postawionego pytania
    nic nie napisałeś.

    >To dokładnie ten sam problem.
    Jaki problem, czyj ? Kto go postawił ?
    Miała być odpowiedź na konkretne pytanie.
    EOS z mojej strony.

    Artur Golański