  • 11. Data: 2004-03-14 11:55:45
    Temat: Re: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    news:uj8850h9e802sqe32ab13c73ksvlcarpdl@4ax.com...

    > A dlaczego także nie D i E ?

    Dla tego nie D i E, bo dawne prawo jazdy kat. "B" obejmuje obecne
    uprawnienia kategorii "B" w całości i "C" w części dotyczącej samochodów
    osobowych. Dawna kategoria "B" nie uprawniała do kierowania samochodami
    osobowymi będącymi równocześnie autobusami, bo czegoś takiego nie ma, stąd
    "D" nie wchodzi w rachubę. W zakresie prawa jady "E" zakres uprawnień
    również nie uległ zmianie, więc i "E" mu się nie należy, jeśli go
    dotychczas nie posiadał.

    > On posiada kat B i NIC więcej (nie zdawał egzaminów i nie posiadał
    > kat. zawodowych I, II lub III) skąd to rozdawnictwo ? Dlaczego tylko
    > jemu ? Nigdy nie posiadał kat. C (nawet z ograniczeniam !).

    Nazewnictwo kategorii jest rzeczą umowną. Jeśli ustawodawca postanowi, że
    kategoria "B" od jutra będzie dotyczyć rowerów, a dla samochodów osobowych
    wprowadzi "O" to uznasz, że dotychczasowe prawa jazdy staną się kartami
    rowerowymi, bo przecież ich właściciele nigdy nie zdawali na kategorię
    "O"?

    > Szkoda, tylko, ze w kwestii merytorycznej postawionego pytania
    > nic nie napisałeś.

    A jaka była kwestia merytoryczna? Mnie się wydawało, że ta kwestią była
    odpowiedź na pytanie, czy wobec zmiany zakresu uprawnień w poszczególnych
    kategoriach praw jazdy osoby już posiadające je zachowują posiadane
    uprawnienia, czy nie. No i nadto pytanie odpowiedziałem pierwszej
    kolejności twierdząco. Oczywiście, że zachowują. Jedynym problemem
    pozostaje sposób uwidocznienia tego w znormalizowanym dla europy
    blankiecie prawa jazdy.

  • 12. Data: 2004-03-15 09:56:00
    Od: "DSz" <d...@o...pl>

> [...]
    > uprawnienia kategorii "B" w całości i "C" w części dotyczącej samochodów
    > osobowych. Dawna kategoria "B" nie uprawniała do kierowania samochodami
    (..)
    Całkowicie się zgadzam

    Tak posiadam dawną kat B i nie posiadałem dawnej kat C, o którą się wcale
    nie ubiegam, tylko chciałbym zachowania całosci dotychczasowych uprawnień,
    na które się uczyłem i zdałem egazmin i miałem wpisane w PJ.

> [...]
    > wprowadzi "O" to uznasz, że dotychczasowe prawa jazdy staną się kartami
    > rowerowymi, bo przecież ich właściciele nigdy nie zdawali na kategorię
    Problem z kartą rowerową był oczywiście, taki jak wczesniej opisano, tj.
    karty rowerowe wydane przed 1983 r. uprawniały takze do kierowania
    motorowerami i wówczas ta interpretacja była podawana w czasopismie motor i
    TVP w programie motoryzacyjnym, w każdym razie w środkach masowego przekazu.
    Wówczas miałem już PJ i sprawy nie było bo każde PJ posiada w swoim zakresie
    też uprawnienia wynikajace z kart rowerowej czy też motorowerowej.

> [...]
    > kolejności twierdząco. Oczywiście, że zachowują. Jedynym problemem
    > pozostaje sposób uwidocznienia tego w znormalizowanym dla europy

    Dokładnie tak brzmi kwestia merytoryczna.
    Uważam, że w świetle publikacji oficjalnych pytań i odpowiedzi z testów
    państwowych,
    wg których nawet jeden ze zdających miał błąd, powinno byc oczywiste, że
    ograniczenie DMC nie dotyczyło samochodów osobowych.
    Jednak sprawa nie jest jednostkowa tylko dotyczy znacznej części kierowców.

    Inną sprawą jest czy obecnie (i w przyszłości) mozna bedzie spotkać w
    europie samochody osobowe (wg homologacji i wpisu w dowodzie rej) o dop.
    masie całk pow. 3,5 t. A może bedą one już pojazdami specjalnymi.
    Mimo wszystko fakt nie pokrywania się w pełni starej i nowej kat B jest
    faktem i ktoś traci na tym, a tak chyba nie powinno być....

    Darek "Akol" Sz.

    PS. Artur, o Rzeczniku Praw Obywatlskich też pomyślałem, ale chyba jeszcze
    chwilę odczekam. RPO po informacji tego typu powinien wziąć sprawę w swoje
    ręce, prawie że z urzędu. I do tego jeszcze z pełną interpretacją prawną.
    DSz

  • 13. Data: 2004-03-15 12:18:30
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "DSz" <d...@o...pl> napisał:

    >nie posiadałem dawnej kat C, o którą się wcale nie ubiegam,
    Prawnie nie widzę możliwości rozszerzenia twoich uprawnień bez
    dokonania wpisu: kat. C z ograniczeniem.

    >tylko chciałbym zachowania całosci dotychczasowych uprawnień,
    >na które się uczyłem i zdałem egazmin i miałem wpisane w PJ.
    Powtórzę to co napisałem na PMS 'przekornie można jednak stwierdzić,
    że wtedy mogłeś kierować sam. osobowym i teraz może (z kat. B)'.

    >Mimo wszystko fakt nie pokrywania się w pełni starej i nowej kat B jest
    >faktem i ktoś traci na tym, a tak chyba nie powinno być....
    Fakt udowodnienia 'straty' ciążyłby raczej na tobie. Musiałbyś
    bezsprzecznie wykazać, że istnieje konkretny samochód osobowy o DMC
    powyżej 3,5 t, którym nie możesz kierować, a tym samym nowa ustawa
    ograniczyła twoje wcześniejsze uprawnienia. Zakładam także, że
    posiadałbyś interpretację SN, iż w poprzedniej ustawie zapis o DMC do
    3,5 t nie dotyczył samochodów osobowych, a jedynie 'innych'.

    > RPO po informacji tego typu powinien wziąć sprawę w swoje
    >ręce, prawie że z urzędu. I do tego jeszcze z pełną interpretacją prawną.
    Jeśli spełniłbyś powyższe, to masz rację. Co do interpretacji, to
    raczej do SN, a nie do RPO.

    Artur Golański