    From: "DSz" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
    Date: Thu, 11 Mar 2004 09:05:48 +0100

    Chciaby uzupełnić wczorajszy post:

    W efekcie różnych dyskusji, niektórzy mogą mieć watpliwości co do faktu, czy
    z prawem jazdy kat B można było jeździć do roku 1999 samochodem osobowym o
    dopuszczalnej masie pow. 3,5 t (np. cięzką opancerzoną limuzyną), wobec tego
    trochę poszperałem i znalazłem:

    W latach 1984-1993 (chyba też trochę dużej ) w ówczesnych zestawach pytań
    egzaminacyjnych - jednolitych na cały kraj, były miedzy innymi dwa pytania:

    (wg ksiązki Prawo Jazdy - Wszystkie pytania testowe ABT z 1993 r. wyd II
    wydawnictwo Image, komentarze: Henryk Próchniewicz, Konsultacje: mgr inż.
    Adam Witkowski)
    Dział Pytania specjalistyczne, pyt 32 str 200:

    32. Posiadając prawo jazdy kategorii B mozna kierować:
    a - samochodem osobowym,
    b- małym autobusem,
    c - pojazdm wolnobieznym.

    Odpowiedzi prawidłowe wskazane w dalszym ciągu ksiązki to A oraz C.
    Czyli wynika, że w tym momencie nie było mowy o ograniczeniu masy samochodu
    osobowego dla posiadaczy kat B.

    Potwierdza to kolejne pytanie z tej ksiązki oznaczone w niej nrem 40 ze str
    201:

    40. Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania:
    a - pojazdem wolnobieznym,
    b - dowolnym samochodem osobowym,
    c - każdym pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t

    Odpowiedzi prawidłowe wskazane w dalszym ciągu ksiązki to A oraz B.
    (Odp C jest niepoprawna , gdyż to prawo jazdy nie uprawniało do kierowania
    autobusami oraz motocyklami, nawet gdy byłyby lżejsze niż 3,5 t. a
    zastosowano wyrażenie "każdym" )

    Jak widać, tutaj jest wyraźnie zaznaczone dowolnym samochodem osobowym co
    potwierdza moją tezę.

    Przy tej okazji przypomniałem sobie w jakich okolicznościach zapamietałem,
    że dawne prawo jazdy katB uprarwniało do kierowania samochodami osobowymi
    bez względu na ich DMC. Po prostu jeden z kolegów w mojej grupie (a może
    nawet ja?) zaznaczył właśnie inaczej odpowiedzi w przedstawionym tu pyt o
    nrze 40, mysląc, że kat B upoważnia do kierowania samochodem osobowym do 3,5
    t a nie dowolnym - zaznaczył tylko odpA . Według oficjalnych odpowiedzi
    poprawne były te przytoczone wyżej z ksiązki.

    Wniosek nasuwa się taki, że dawne prawo jazdy kat B powinno zostać
    wymienieone na kat B + C1 podobnie jak było z dawną kat A, która wg
    rozporządzenia powinna być wymieniana na kat A+B1.

    Darek "Akol" Sz.