    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
    Date: Sat, 13 Mar 2004 20:07:34 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc45.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    news:lin550t6b918sat2snrq3581gmugpabml7@4ax.com...

    > Obecnie jest to stanowisko ds. dokumentacji transportowej (lub bardzo
    > podobie), a z up. oczywiście się zgadza.

    I co to za różnica. Niech się nazywa jego Eminencja nawet. Jeszcze
    całkiem nie dawno we wniosku o prawo jazdy i rejestrację pojazdu było w
    nagłówku Kierownik Wydziału Komunikacji i jakoś nikt z tego tytułu nie
    wybrzydzał. Większość zezwoleń i decyzji (nie chcę pisać, że wszystkie, bo
    może są jakieś, o których nie pamiętam) urzędnicy starostwa wydają w
    imieniu Starosty. Jak piszesz o zezwolenie na budowę, to nic się nie
    stanie, jak zaadresujesz pismo przewodnie do Wydziału Architektury.

    > Podobnie jak pisząc do Rzecznika Praw..., Prezydenta też nie liczysz
    > na to, że np. prof. Zoll czyta twój list, a jednak używasz w liście
    > właściwego adresu.

    Ale jak przez pomyłkę albo nawet celowo (by szybciej doszło) napiszę do
    pracownika, to przecież nie potargają z tego tytułu pisma. Kruszysz kopię
    o jakieś marginalne problemy.

    > A jednak będę się upierał, że wzór dokumentu PJ podano w
    > rozporządzeniu. Dalej uprawnienia do kierowania zawarte są w kategorii
    > prawa jazdy, które określa jasno ustawa PoRD. Czyli posiadam
    > uprawnienia kat. B lub B+C. Ustawodawca NIE przewidział kat. B + coś
    > tam jeszcze i do tego na podstawie papierka wydanego przez starostę.

    Toteż napisałem, że ten papierek może być ważny tylko z prawem jazdy.
    Zresztą nie upieram się. Może czynią wzmiankę na odwrocie albo coś innego.
    W każdym razie uprawnienia mu zostają, a w Urzędzie powinni wiedzieć, jak
    to załatwić bo nie jest odosobnionym przypadkiem.

    > Jak owa wzmianka brzmiała i jak jest dziś ?

    Wówczas brzmiała, coś w guście, że dokument niniejszy uprawnia również do
    kierowania tym i tym. W obecnym nie mam, ale akurat nie jest mi potrzebne.
    Po obejrzeniu blankietu widzę możliwość wydania gościowi prawa jazdy B + C
    z wpisanym w kolumnie 12 kat. C ograniczenia (samochody osobowe).

    > Tylko nie o to chodzi. Pytający zdobył swoje uprawnienia kat. B
    > (ja zresztą też) w latach, gdy obowiązywała poprzednia ustawa.
    > Wtedy kat. B uprawniała do *"kierowania samochodami osobowymi i innymi
    > pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg za
    > wyjatkiem motocykli". *
    > W obecnej wersji ustawy ta sama kat B ma ograniczenie DMC 3500 kg i
    > nie jest ważny rodzaj pojazdu (zniknęły słowa 'sam. osobowy').
    > Pytający twierdzi, że poprzednio mógł kierować każdy osobowym, nawet
    > powyżej 3,5 t, a teraz tylko do 3,5 t.

    To dokładnie ten sam problem.

    > Osobiście mam dwie wątpliwości. Pierwsza to ustalenie czy ograniczenie
    > "o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg" dotyczy całego zdania **
    > czy tylko jego drugiej części (dodam, że wtedy i teraz kat. C
    > obejmowała DMC powyżej 3,5 t). Drugą wątpliwość podam potem.

    Po czem?