    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
    Date: Sat, 13 Mar 2004 11:27:44 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@pf199.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Zaryzykuję, ze Kierownik Wydziału Komuniakacji z upoważnienia Starosty.
    Obecnie jest to stanowisko ds. dokumentacji transportowej (lub bardzo
    podobie), a z up. oczywiście się zgadza.

    >Starosta sam raczej tego pisać nie będzie.
    Podobnie jak pisząc do Rzecznika Praw..., Prezydenta też nie liczysz
    na to, że np. prof. Zoll czyta twój list, a jednak używasz w liście
    właściwego adresu.

    >Na terenie Polski nie. Dokument, jak każdy inny.
    A jednak będę się upierał, że wzór dokumentu PJ podano w
    rozporządzeniu. Dalej uprawnienia do kierowania zawarte są w kategorii
    prawa jazdy, które określa jasno ustawa PoRD. Czyli posiadam
    uprawnienia kat. B lub B+C. Ustawodawca NIE przewidział kat. B + coś
    tam jeszcze i do tego na podstawie papierka wydanego przez starostę.

    >na dużym w adnotacjach miałem takie wzmianki rozszerzające
    >zakres uprawnień.
    Jak owa wzmianka brzmiała i jak jest dziś ?

    >czasów kategorii I, II i III. Tamte kategorie też się nie zazębiały i też
    >mają różne wzmianki.
    Tylko nie o to chodzi. Pytający zdobył swoje uprawnienia kat. B
    (ja zresztą też) w latach, gdy obowiązywała poprzednia ustawa.
    Wtedy kat. B uprawniała do *"kierowania samochodami osobowymi i innymi
    pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg za
    wyjatkiem motocykli". *
    W obecnej wersji ustawy ta sama kat B ma ograniczenie DMC 3500 kg i
    nie jest ważny rodzaj pojazdu (zniknęły słowa 'sam. osobowy').
    Pytający twierdzi, że poprzednio mógł kierować każdy osobowym, nawet
    powyżej 3,5 t, a teraz tylko do 3,5 t.

    Osobiście mam dwie wątpliwości. Pierwsza to ustalenie czy ograniczenie
    "o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg" dotyczy całego zdania **
    czy tylko jego drugiej części (dodam, że wtedy i teraz kat. C
    obejmowała DMC powyżej 3,5 t). Drugą wątpliwość podam potem.

    Artur Golański