  • 251. Data: 2023-11-16 20:00:56
    Temat: Re: Tak jeszcze o policji w mediach
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak założymy, że sobie chodził, to w ogóle liczenie czegokolwiek nie ma
    > sensu.

    Czyli doszedłeś, że nie ma sensu liczyć i dlatego policzyłeś to
    najgorzej jak się da. Brzmi... kulsońsko.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 252. Data: 2023-11-16 20:07:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Nov 2023 18:25:01 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Wątpię, byś pojął, ale spróbuję. Oczywiście można założyć, że zwierzę
    > wzięto na maskę, ale w wypadku pionowej maski będzie ono na tej masce
    > tylko dotąd, dokąd prędkość zwierzęcia będzie równa prędkości pojazdu.
    > Potem nie ma siły na to i ono poleci. Chętnie bym obejrzał ten filmik,
    > bo być może to by coś wniosło do sprawy. Na fotce w materiale jest STAR,
    > zaś w tekście JELCZ zatem ta fotka pewnie jest "przykładowa" i z
    > materiałem nie związana. Pozostaje nam tekst.

    Watpie aby mieli gdzies pod ręką zdjęcie z wojskową cięzarówką
    i lezącym zubrem.
    Wiec zdjęcie raczej "z wypadku", ale:
    -Olin moze miec racje, ze to inna cięzarówka przyjechała i jej zdjęcie
    zrobili,
    -pismak pomylil jelcza ze starem,
    -Ty pomyliles i to naprawde jelcz ... wojsko mialo wczesniej jakies
    jelcze? Bo to raczej nie jest model 442.32

    -teraz ponoc modne - poprosili AI o wygenerowanie zdjęcia ...

    > Uważasz to za realne? Nie wnikając w w zasadność tych obliczeń.

    Taka fizyka.
    O ile zderzenie całkowicie spręzyste.

    J.

  • 253. Data: 2023-11-16 22:28:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.11.2023 o 20:07, J.F pisze:

    > Watpie aby mieli gdzies pod ręką zdjęcie z wojskową cięzarówką i
    > lezącym zubrem. Wiec zdjęcie raczej "z wypadku", ale: -Olin moze miec
    > racje, ze to inna cięzarówka przyjechała i jej zdjęcie zrobili,

    Tylko gdzie jest ta, która potrąciła zwierzę?

    > -pismak pomylil jelcza ze starem,

    Pytanie, co jeszcze pomylił w takiej sytuacji. Przecież mogli napisać
    "wojskowa ciężarówka" i też by było. Co za różnica jakiej była marki.
    JELCZe nie mogą żubrów rozjeżdżać, a

    > -Ty pomyliles i to naprawde jelcz ... wojsko mialo wczesniej jakies
    > jelcze? Bo to raczej nie jest model 442.32

    Z grubsza rzecz biorąc są JELCZe drogowe i terenowe (wojskowe). 442.32,
    to nie jedyne terenowe obecnie. Te dla wojska maja kanciaste kabiny, bo
    maja zwiększoną odporność na odłamki. To nie pancerz, a grubsza blacha.
    Charakterystyczne są płaskie szyby w tych wojskowych..

    > -teraz ponoc modne - poprosili AI o wygenerowanie zdjęcia ...

    Jeszcze mogli wstawić STARa do fotki Żubrów.

    Ale to mniej istotne. po prostu zwracam uwagę, że nie należy wyciągać z
    tej fotki jakiś wniosków co do zdarzenia bo ono może nie być stamtąd w
    ogóle.

    > Taka fizyka. O ile zderzenie całkowicie spręzyste.

    Przy jakich założeniach prędkości?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 254. Data: 2023-11-17 08:50:51
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Też.

    LOL :)

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 255. Data: 2023-11-17 11:05:32
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 16 Nov 2023 18:43:55 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Na błocie zapewne tak.

    Kviat jest prawdziwym prorokiem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 256. Data: 2023-11-17 11:36:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 16 Nov 2023 18:25:01 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Potem nie ma siły na to i ono poleci. Chętnie bym obejrzał ten filmik,
    > bo być może to by coś wniosło do sprawy.

    No właśnie. Ja tam rzadko widuję kolizje ciężarówek z żubrami, więc nie
    wiem, jak taki proces wygląda. Dlatego nie mam Twojego rozmachu.

    Załóżmy, że masz rację i żubr leciał w powietrzu po uderzeniu przez auto.
    Po zderzeniu sprężystym żubra o masie 0.6 t z ciężarówką (10 t) o prędkości
    100 km/h żubr ma prędkość prawie 190 km/h. Ma spaść z metra, bo precyzyjnie
    ustaliłeś środek ciężkości na 150 cm.

    Przy takich założeniach zwierzę leci ~23.8 m
    L = 52.78*sqrt(2/9.81)
    Zderzenie sprężyste nie jest, więc prędkość żubra jest mniejsza.

    Tymczasem, według relacji, auto przejechało 50 m po zderzeniu.
    Masz jakiś pomysł, w jaki sposób ciężarówka znalazła się przed żubrem?
    Czy to tunelowanie w skali makro?

    > Na fotce w materiale jest STAR,
    > zaś w tekście JELCZ zatem ta fotka pewnie jest "przykładowa" i z
    > materiałem nie związana.

    Czytasz cały wątek, czy wyrywkowo?
    Na miejsce zderzenia przyjechały inne ciężarówki. Żubr zapewne ten, ale
    nikt nie obiecywał, że w kadrze będzie również Jelcz, który zabił zwierzę.
    Możesz przestać się gorączkować, że zderzak i reflektor całe, a marka się
    nie zgadza.

    > Uważasz to za realne? Nie wnikając w w zasadność tych obliczeń.

    Nie, bo zderzenie było niesprężyste.
    Poprawiłem się, że przy sprężystym byłoby ~189 km/h.
    Co masz do zasadności?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 257. Data: 2023-11-17 14:33:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.11.2023 o 11:36, Olin pisze:

> [...]
    > Tymczasem, według relacji, auto przejechało 50 m po zderzeniu. Masz
    > jakiś pomysł, w jaki sposób ciężarówka znalazła się przed żubrem?

    Ja ten artykuł rozumiem tak, że ciężarówka zatrzymała się 50 metrów od
    miejsca uderzenia, zaś Żubr 25 metrów dalej. Może to kolejne
    przekłamanie albo ja źle zinterpretowałem. Znalezienie się pojazdu
    dalej, niż potrącone zwierzę nie jest szczególnie nieprawdopodobne. O
    ile samochód nie weźmie zwierzęcia na maskę tak centralnie, to
    przeważnie zwierzę spada na pobocze. Bardzo często spłoszone zwierzę
    uderza zresztą w ogóle z boku w jadący samochód. Zwierzę w takim
    mechanizmie ginie od złamania kręgosłupa szyjnego i zostaje w miejscu -
    przy składowej poziomej odrzucenia spowodowanej tarciem o poszycie, a
    nie prędkością pojazdu. Ciężarówka wojskowa nie ma bariery bocznej, więc
    Żubr mógł zostać uderzony tylnym kołem.

    Właśnie dlatego prędkość uderzania liczy się w sposób, który opisałem i
    jest to tzw. dolne oszacowanie. Nie mniej, niż. Oczywiście mogło być
    więcej. Dlatego na oględzinach zapisujemy, w którym miejscu leży
    oderwany element pojazdu (lusterko, tablica rejestracyjna). Może użycie
    tego do zwierzęcia nie było z mojej strony szczęśliwe i przemyślane, bo
    faktycznie uderzone zwierzę mogło w szoku iść zgoła do sąsiedniej
    miejscowości i miło z jego strony, że zostało gdzieś w rejonie zdarzenia.

> [...]
    > kadrze będzie również Jelcz, który zabił zwierzę. Możesz przestać
    > się gorączkować, że zderzak i reflektor całe, a marka się nie

    Mogę. Ciężarówka, która potrąciła Żubra może być w tej sytuacji za
    plecami fotografa. Tylko nie wyciągajmy ze zdjęcia daleko posuniętych
    wniosków, że Żubra odrzuciło po uderzeniu w h.... O to mi chodzi
    głównie. Jakby zrobili zdjęcie z tą ciężarówką stojącą za plecami
    fotografa, to byłoby mniej dramatycznie?

    > Nie, bo zderzenie było niesprężyste. Poprawiłem się, że przy
    > sprężystym byłoby ~189 km/h. Co masz do zasadności?

    Nic. Po za powątpiewaniem czy jakakolwiek cieżarówka wojskowa pojedzie
    190 km/h. Twoje obliczenia uważam za merytoryczne. Po prostu uważam, ze
    odrzucenie zwierzaka na 75 metrów (jak to ja odczytuję z artykułu), czy
    nawet 25 metrów (jak Ty sugerujesz) jest nieprawdopodobne i tyle.
    Chciałbym widzieć ten filmik, ale jakoś wszyscy o nim piszą, ale nikt go
    nie widział - jak YETI.

    Artykułowi generalnie zarzucam postawienie niewłaściwego punktu
    ciężkości problemu i tyle. Nikt się w nim nie martwi o życie / zdrowie
    żołnierzy. Nikt nie zwraca uwagi na zagrożenie spowodowane łażeniem
    tonowych dzikich zwierząt pomiędzy domami. No coś chyba jest tam nie do
    końca w porządku, bo następnym razem może dojść do spotkania z
    rowerzystką jadącą do szkoły. Dramat zbudowano na miłości dwóch Żubrów i
    śmierci jednego z pary oraz pędzących przez wieś 100 km/h ciężarówkach
    nawet nie sprawdziwszy, że producent podaje
    (https://jelcz.com.pl/pf/jelcz-442-32-s22-2/), że jeżdżą one maksymalnie
    85 km/h. Ale pewnie w oczach dziennikarzy, to też manipulatorstwo wojska
    :-) Ukrywają przed Rosjanami, ze w razie wojny nasze ciężarówki pojadą
    do Moskwy 150 km/h :-) Sądzisz, że naprawdę oni jeżdżą nawet te 85 km/h?

    Ciężarówkami wojskowymi jeździłem. One maja taką kontrolkę czerwona przy
    70 km/h. Przynajmniej STARy 266 i 244 miały. JELCZE, to już zdecydowanie
    nie moje czasy. Niby kontrolkę można "olać", ale to wszystko wyje,
    trzęsie się i wcale przyjemne nie jest. Ciężarówki terenowe mają
    strasznie twarde zawieszenie. Pisać o jadących 100 km/h ciężarówkach
    terenowych mogła tylko osoba, która w życiu czymś takim nie jechała. Huk
    opon by Cię ogłuszył. Tym się nie da z taką prędkością jechać nawet po
    autostradzie, a szarża po dziurawej szutrówce o wiele szybciej by się
    skończyła wpadnięciem w przydrożne drzewo lub rów, niż trafieniem w mimo
    wszystko dość rzadkiego nawet tam Żubra.

    Żandarmeria oszacowała jego prędkość na 40 km/h. To nie! To
    manipulatorstwo! Oni na pewno oszukują. Policzyłem, że uderzenie z
    prędkością kilku kilometrów na godzinę 10-cio tonową ciężarówką może
    Żubra zabić poprzez szok. Większość postrzelonych zwierząt ginie właśnie
    w taki sposób o ile tylko myśliwy używa półpłaszczowej amunicji i pocisk
    nie przebije się przez zwierzę uno0sząc część energii. Dlatego też
    wojsko nie używa półpłaszczowej amunicji i zabraniają tego konwencje.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 258. Data: 2023-11-17 15:04:36
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 17 Nov 2023 14:33:13 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Ja ten artykuł rozumiem tak, że ciężarówka zatrzymała się 50 metrów od
    > miejsca uderzenia, zaś Żubr 25 metrów dalej.

    No przecież wyliczyłeś, całkowicie naukowo, że aby żubr przeleciał 75 m,
    jego prędkość początkowa musiała wynosić 1200 km/h; przy czym walnąłeś się
    2 razy, więc powinno być 600 km/h. Na dodatek, auto ze zdjęcia nie miało
    żadnych śladów zderzenia, z czego wyciągnąłeś wniosek, że żubr wzion i
    umarł, a kolizja z autem to kolejna mistyfikacja dziennikarzy, żeby
    upokorzyć mundurowych.

    Teraz zmieniasz front, wykręcasz kota ogonem i liczysz, że inni mają pamięć
    dżdżownicy.

    > Mogę. Ciężarówka, która potrąciła Żubra może być w tej sytuacji za
    > plecami fotografa.

    No właśnie, a ze zdjęcia dedukowałeś, że żadnej kolizji nie było.
    I jeszcze marka auta się nie zgadzała, co miało być argumentem na niską
    jakość dziennikarstwa.

    > Nic. Po za powątpiewaniem czy jakakolwiek cieżarówka wojskowa pojedzie
    > 190 km/h.

    190 km/h to prędkość żubra po zderzeniu sprężystym z ciężarówką jadącą 100
    km/h.

    > Chciałbym widzieć ten filmik, ale jakoś wszyscy o nim piszą, ale nikt go
    > nie widział - jak YETI.

    Nie widziałem, jak tupolew spada, filmiku na jiutiubie też chyba nie ma, a
    jednak podobno przyziemił przed lotniskiem.

> [...]
    > tonowych dzikich zwierząt pomiędzy domami. No coś chyba jest tam nie do
    > końca w porządku, bo następnym razem może dojść do spotkania z

    Na pewno pomoże przestrzeganie PDR, w tym limitów prędkości, osobliwie w
    terenie zabudowanym.
    Co zrobić z żubrami, nie mam pojęcia. Może je skoszarować i wypuszczać na
    przepustki tylko wtedy, kiedy wojsko akurat nie urządza wyścigów
    ciężarówek.
    O żołnierzach w artykule z GW było sporo, tyle że akurat mało pochlebnie.
    Miejscowym niespecjalnie spodobały się ich maniery.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 259. Data: 2023-11-17 15:29:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.11.2023 o 15:04, Olin pisze:

> [...]
    > wniosek, że żubr wzion i umarł, a kolizja z autem to kolejna
    > mistyfikacja dziennikarzy, żeby upokorzyć mundurowych.

    Upokorzyć? Cy ktoś normalny się tym przejmuje? Jak ktoś w to wierzy, to
    nie wato się jego opinią przejmować.

    > Teraz zmieniasz front, wykręcasz kota ogonem i liczysz, że inni mają
    > pamięć dżdżownicy.

    Bo uznaję, że ktoś inny ma więcej racji? Nie jestem takim idiotą, bym
    merytorycznych argumentów nie przyjmował. 600 km/h jechać też nie mógł.

    > No właśnie, a ze zdjęcia dedukowałeś, że żadnej kolizji nie było. I
    > jeszcze marka auta się nie zgadzała, co miało być argumentem na
    > niską jakość dziennikarstwa.

    Bo jest.

    > 190 km/h to prędkość żubra po zderzeniu sprężystym z ciężarówką
    > jadącą 100 km/h.

    Dodajmy tu, ze taką, co to ma prędkość maksymalną konstrukcyjną 85 km/h.
    Ja sądzę, że to było tak: STAR sprężyście uderzył w Żubra. Ten odrzucony
    uderzył od tyłu w JELCZa, który przyspieszył od uderzenia do 100 km/h.
    Bardzo prawdopodobny scenariusz :-)

    > Nie widziałem, jak tupolew spada, filmiku na jiutiubie też chyba nie
    > ma, a jednak podobno przyziemił przed lotniskiem.

    Ale nikt tej prędkości na podstawie takiego filmu nie ocenia i nie
    podaje filmu jako źródło informacji. Bo oczywiste, że nie wszystko
    zostaje sfilmowane.

> [...]
    > artykule z GW było sporo, tyle że akurat mało pochlebnie. Miejscowym
    > niespecjalnie spodobały się ich maniery.

    Co nic nowego w sprawie nieprawdopodobnej prędkości 100 km/h nie wnosi
    do sprawy. Albo właśnie wnosi, że skoro mają swoje powody do
    nielubienia, to mogą konfabulować.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 260. Data: 2023-11-18 08:18:46