  • 1. Data: 2023-11-06 16:16:16
    Temat: Umowa wysłana jako zwykły email
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Czy są tu osoby, którym udało się na podstawie zwykłego emaila
    doprowadzić do udowodnienia swoich racji?
    Strona napisała do drugiej strony email, a druga strona odpisała OK.

    Na przykład chodzi po pożyczkę:

    "Hej, pożycz mi 400 zł, wyślij mi BLIKiem na telefon, oddam za 7 dni"
    pożyczka udzielona ale nie zwrócona już 91 dni.

    albo umowa zlecenie, czy o dzieło. Email zawiera wszystkie niezbędne
    dane, tyle, że nie jest to ani pdf, ani docx, tylko tekst w emailu.
    Czy jest wogóle jakaś możliwość udowodnić, że email wysłała określona osoba?

  • 2. Data: 2023-11-06 16:44:31
    Temat: Re: Umowa wysłana jako zwykły email
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Nov 2023 16:16:16 +0100, Monika Głowacka wrote:
    > Czy są tu osoby, którym udało się na podstawie zwykłego emaila
    > doprowadzić do udowodnienia swoich racji?
    > Strona napisała do drugiej strony email, a druga strona odpisała OK.

    Jesli obie strony sie wczesniej umówiły na e-mail, to teoretycznie
    forma dopuszczalna.

    > Na przykład chodzi po pożyczkę:
    >
    > "Hej, pożycz mi 400 zł, wyślij mi BLIKiem na telefon, oddam za 7 dni"
    > pożyczka udzielona ale nie zwrócona już 91 dni.

    To nie wiesz, ze teraz tak naciągają?
    Emailem, sms, komunikatorem, ... na wnuczka, na policjanta, na
    żołnierza, na bank, ...

    > albo umowa zlecenie, czy o dzieło. Email zawiera wszystkie niezbędne
    > dane, tyle, że nie jest to ani pdf, ani docx, tylko tekst w emailu.
    > Czy jest wogóle jakaś możliwość udowodnić, że email wysłała określona osoba?

    Bez podpisu cyfrowego w zasadzie nie.
    Conieco można wyczytać z nagłówków, ale można je też fałszować.

    J.

  • 3. Data: 2023-11-06 17:08:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.11.2023 o 16:16, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    >
    > "Hej, pożycz mi 400 zł, wyślij mi BLIKiem na telefon, oddam za 7 dni"
    > pożyczka udzielona ale nie zwrócona już 91 dni.

    W wypadku takie emaila problemem jest nie tyle udowodnienie, ze doszło
    do pożyczki, co ustalenie, komu jej udzielono. Jeśli to BLIK na znany Ci
    telefon, to tak, czy siak odbiorca przecież pieniądze dostał. Nawet
    jeśli się będzie upierał, ze żadnej umowy nie zawierał, to jak wyjaśni
    400 zł na jego koncie? Tyle, ze w znanych mi wypadkach ten fraud jest
    oparty o takie coś, że to nie idzie na znany telefon, tylko "mamo, bo mi
    się popsuł telefon i piszę z numeru kolegi". Tyle, że nie możemy ustalić
    kolegi.

    > albo umowa zlecenie, czy o dzieło. Email zawiera wszystkie niezbędne
    > dane, tyle, że nie jest to ani pdf, ani docx, tylko tekst w emailu.

    Co do zasady, to każda forma zawarcia umowy jest dobra, o ile daje się
    udowodnić jej zawarcie. Idziesz do sklepu by kupić wodę mineralną. Nikt
    notariusz anie angażuje, a do zawarcia umowy dochodzi w formie ustnej. A
    w BIEDRONCE, jak skorzystasz z kasy samoobsługowej, to nawet nie ustnie
    zawrzesz umowę.

    > Czy jest wogóle jakaś możliwość udowodnić, że email wysłała określona
    > osoba?

    Wbrew pozorom sprawa dość złożona. Wysłanie emaila, to dość złożony
    proces. Ktoś musi najpierw założyć konto email. Jak masz email, to
    zawsze ktoś może przełamać zabezpieczenia i z cudzego wysłać. Można
    analizować nagłówek techniczny, a tam jest kilka informacji, które
    pozwalają na identyfikację komputera z którego to jest wysłane. Ale
    czasem tu można oszukać, a i jak nawet mamy maszynę, to nie wiadomo, kto
    nacisnął ENTER.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-11-06 18:26:52
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 6 listopada 2023 o 16:16:19 UTC+1 Monika Głowacka napisał(a):
    > "Hej, pożycz mi 400 zł, wyślij mi BLIKiem na telefon, oddam za 7 dni"
    > pożyczka udzielona ale nie zwrócona już 91 dni.

    A PCCP zapłacone w zawrotnej sumie 8zł?

  • 5. Data: 2023-11-06 18:28:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 6 listopada 2023 o 17:08:45 UTC+1 Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > oparty o takie coś, że to nie idzie na znany telefon, tylko "mamo, bo mi
    > się popsuł telefon i piszę z numeru kolegi". Tyle, że nie możemy ustalić

    I co, mama wysłała przelew blik "na numer telefonu" kolegi?
    Bo synek na swoim "popsutym telefonie" "nie odbierze przelewu"?
    Ciekawe, czy by coś takiego zgłosiła na kulsonariat,
    za taką głupotę powinno się zabierać prawa rodzicielskie.
    Z drugiej strony jak głupia to przyjdzie i zgłosi ;P

  • 6. Data: 2023-11-06 20:26:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Nov 2023 09:28:54 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > I co, mama wysłała przelew blik "na numer telefonu" kolegi?
    > Bo synek na swoim "popsutym telefonie" "nie odbierze przelewu"?

    No skoro ma popsuty, to nie odbierze.

    > Ciekawe, czy by coś takiego zgłosiła na kulsonariat,
    > za taką głupotę powinno się zabierać prawa rodzicielskie.
    > Z drugiej strony jak głupia to przyjdzie i zgłosi ;P

    Ale dlaczego ma nie zgłosić?
    Zglosi, obowiązek poniekąd nawet jest, ale to i tak za późno będzie.

    https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/kontaktuje
    -sie-z-toba-dawny-przyjaciel-zglos-go-do-cert/7glh22

    "Mamo, wpadł mi telefon do sedesu! Muszę kupić nowy. Możesz mi przelać
    szybko 3700 zł? Nie mogę wejść na aplikację banku teraz, ale oddam ci
    wszystko!"

    brzmi kompletnie nieprawdowpodobnie?

    https://zamosc.policja.gov.pl/lza/informacje/aktualn
    osci/135438,Rzekoma-corka-okazala-sie-oszustka.html
    "cześć mamo to jest mój nowy numer telefon, wyślij mi wiadomość na
    whatsapp"

    A dalej to juz przez Whatsup :-)

    J.

  • 7. Data: 2023-11-07 00:57:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > "Mamo, wpadł mi telefon do sedesu! Muszę kupić nowy. Możesz mi przelać
    > szybko 3700 zł? Nie mogę wejść na aplikację banku teraz, ale oddam ci
    > wszystko!"
    >
    > brzmi kompletnie nieprawdowpodobnie?

    Tak. Przynajmniej dla >>95% społeczeństwa i to bez wiedzy o podobnych
    przekrętach.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2023-11-07 07:52:51
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 2023-11-06 o 16:44, J.F pisze:

> [...]
    > żołnierza, na bank, ...

    > Bez podpisu cyfrowego w zasadzie nie.
    > Conieco można wyczytać z nagłówków, ale można je też fałszować.

    Chodzi o jak największe uproszczenie procesu zawierania umów o usługi,
    na przykład między osobami prywatnymi lub firmami. W naszych pomysłach
    mamy możliwość składania zamówień za pomocą e-maila lub formularza na
    stronie internetowej. Po złożeniu zamówienia pozostaje taki ślad. Pytam,
    czy taki ślad może być uznany za dowód w przypadku jakiejś sprawy.

  • 9. Data: 2023-11-07 08:35:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-07, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    > stronie internetowej. Po złożeniu zamówienia pozostaje taki ślad. Pytam,
    > czy taki ślad może być uznany za dowód w przypadku jakiejś sprawy.

    Tak, bo tak zawarta umowa jest ważna. Nie. Bo jak się ktoś postawi
    okoniem i zacznie kombinować, to najpewniej nie udowodnisz, że był on
    stroną tej umowy. Rzecz więc sprowadza się do tego, że jak chcesz prosto
    to musisz komuś ufać. Jeśli komuś nie ufasz, i nie chcesz ponosić
    ryzyka, to nie da się prosto. Ten egzotyczny dylemat wielu rozwiązuje
    wymagająć płatności w momencie zawierania takiej umowy.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-11-07 09:50:25
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

> [...]
    > ryzyka, to nie da się prosto. Ten egzotyczny dylemat wielu rozwiązuje
    > wymagająć płatności w momencie zawierania takiej umowy.

    W której ustawie szukać, że tak zawarta umowa jest ważna?