  • 1. Data: 2023-10-30 22:35:20
    Temat: AI - prawo autorskie.
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Czy jeśli opublikujemy utwór, artykuł, książkę pod swoim nazwiskiem, a
    napisała to AI sztuczna inteligencja, to będzie to oszustwo?

    Zapytałam sztuczną inteligencję:
    Ja: Cześć! Chcę użyć sztucznej iteligencji, aby napisać książkę,
    poradnik na jakiś określony temat. Studiowałam to na Uniwersytecie
    Łódzkim. Czy treść wygenerowaną przez sztuczną inteligencję, mogę uznać
    za swoją? Czy mogę się pod tym podpisać?

    AI: Cześć! To jest bardzo interesujące pytanie. Zgodnie z obecnymi
    przepisami prawa autorskiego, sztuczna inteligencja (AI) nie jest
    uznawana za "autora" i nie może posiadać praw autorskich?. Prawo
    autorskie chroni tylko te aspekty dzieła, które zostały stworzone przez
    człowieka?.
    Jeśli chodzi o treść wygenerowaną przez AI, to zazwyczaj jest uważana za
    własność osoby lub organizacji, która używała AI do jej stworzenia.
    Jednakże, to jest skomplikowane i nadal jest przedmiotem debat prawnych??.
    W przypadku tworzenia książki za pomocą AI, prawdopodobnie będziesz
    mogła podpisać się pod nią jako osoba, która używała narzędzia AI do jej
    stworzenia. Ale zawsze warto skonsultować się z prawnikiem lub ekspertem
    ds. praw autorskich, aby upewnić się, że wszystko jest zgodne z prawem.
    Pamiętaj, że te informacje są aktualne do roku 2023 i mogą ulec zmianie.

    Ja: Czy jeśli napiszę na końcu książki, w stopce, że napisano, przy
    pomocy sztucznej inteligencji, to będzie to w porządku?

    AI: Tak, to jest dobrym pomysłem. Ujawnienie, że używałeś sztucznej
    inteligencji do pomocy w tworzeniu twojej książki, jest uczciwe i
    transparentne. Może to również dodać wartości twojej pracy, pokazując,
    że korzystasz z najnowszych technologii. Jednakże, jak wcześniej
    wspomniałem, zawsze warto skonsultować się z prawnikiem lub ekspertem
    ds. praw autorskich, aby upewnić się, że wszystko jest zgodne z prawem.

    Źródło: Konwersacja za pomocą usługi Bing, 30.10.2023
    (1) AI Content and Copyright: Everything We Know (and What We Don't).
    https://www.verblio.com/blog/ai-content-copyright.
    (2) Copyright Registration Guidance: Works Containing Material Generated
    by ....
    https://www.federalregister.gov/documents/2023/03/16
    /2023-05321/copyright-registration-guidance-works-co
    ntaining-material-generated-by-artificial-intelligen
    ce.
    (3) Generative Artificial Intelligence and Copyright Law.
    https://crsreports.congress.gov/product/pdf/LSB/LSB1
    0922.
    (4) Generative AI Has an Intellectual Property Problem.
    https://hbr.org/2023/04/generative-ai-has-an-intelle
    ctual-property-problem.
    (5) Artificial Intelligence (AI) and Copyright - Arts Law Centre of
    Australia.
    https://www.artslaw.com.au/information-sheet/artific
    ial-intelligence-ai-and-copyright/.
    (6) undefined. https://crsreports.congress.gov.
    _______________

    Brałam udział w webinarach o sztucznej inteligencji, jako pomysł na
    zarabianie pieniędzy, że oszczędza czas, że można tworzyć, sprzedawać,
    zarabiać miliony. Nie bardzo chce mi się w to wierzyć. Zastanawiałam się
    też nad aspektem prawny, bo zrobię, zainkasuję pieniądze, a potem...

  • 2. Data: 2023-10-30 22:51:20
    Temat: Re: AI - prawo autorskie.
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    Temat jeszcze zdaje się nie jest uregulowany. Moim zdaniem, ale
    zaznaczam, że to tylko moja opinia, jeśli poinformujesz o tym przed
    zakupem, to jest to absolutnie w porządku. Tylko drugie pytanie: Jeśli
    potencjalny klient, dowie się, że to wyprodukowała sztuczna
    inteligencja, to czy to kupi?

    Ile własnego wkładu włożysz w tę twórczość?

    Widzę, że spam reklamowy na facebook i youtube odniósł skutek, bo też to
    widziałem.

  • 3. Data: 2023-10-31 04:22:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-30, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:
    > Czy jeśli opublikujemy utwór, artykuł, książkę pod swoim nazwiskiem, a
    > napisała to AI sztuczna inteligencja, to będzie to oszustwo?

    MZ temat jest bardzo śliski i nie ryzykowałbym uzywanie tak
    wygenerowanej tresci jako własnej (pomijając już etyczne aspekty).
    Ryzyko jest pewnie mniejsze jeśli sama byś zaprogramowała tę AI. Wtedy
    MZ mogłabys się podac za autora, przy czym jesli sposób działania tej AI
    skutkowałby powstaniem utwory z identyfikowalnymi elementami utworów, na
    których oparłabyś AI to tez MZ możesz oberwać.

    Jak już ktoś chce iść tu na łatwiznę, to powinień MZ odczekac parę lat
    aż pojawi się pierwsze orzecznictwo, a i z duzym prawdopodobieństwem
    konkretne regulacje prawne tego tematu. Spodziewam się, że pojawi się
    klarowny, ustawowy wymóg oznaczania utworu jako powstałego z uzyciem AI.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-10-31 13:47:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > MZ temat jest bardzo śliski i nie ryzykowałbym uzywanie tak
    > wygenerowanej tresci jako własnej (pomijając już etyczne aspekty).
    Ale z drugiej strony, czy jak ktoś powieść kryminalną napisze w WORD, to
    powinien dopisać do autorów programistów?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 5. Data: 2023-10-31 14:10:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-31, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Ale z drugiej strony, czy jak ktoś powieść kryminalną napisze w WORD, to
    > powinien dopisać do autorów programistów?

    Word nie tworzy treści. Word jest jak maszyna do pisania.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2023-10-31 14:12:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Word nie tworzy treści. Word jest jak maszyna do pisania.

    Sztuczna inteligencja w pewnym sensie też.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2023-10-31 16:44:26
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Sztuczna inteligencja w pewnym sensie też.

    Dokładnie przeciwnie - AI w pewnym sensie tworzy.
    I właśnie dlatego, że w pewnym sensie, to pojawiają się problemy
    związane z prawami autorskimi.

    Znowu nie masz pojęcia o czym piszesz, ale ci to nie przeszkadza.
    Geniuszu od cyberbezpieczeństwa i eksplojdów...

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 8. Data: 2023-10-31 17:24:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.10.2023 o 16:44, Kviat pisze:
    > Dokładnie przeciwnie - AI w pewnym sensie tworzy.
    > I właśnie dlatego, że w pewnym sensie, to pojawiają się problemy
    > związane z prawami autorskimi.

    A WORD nie tworzy?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2023-10-31 23:14:47
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > A WORD nie tworzy?

    A tworzy?
    Co takiego ci word utworzył ostatnio, że twierdzisz, że tworzy?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 10. Data: 2023-11-01 00:30:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-31, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Sztuczna inteligencja w pewnym sensie też.

    W żadnym sensie tak. Jak piszesz coś pod wordem to wstukujesz sekwencje
    liter, które Ty, nie word układasz w słowa, frazy, treść. W jaki sposób
    to Ty, nie word, ułozysz będzie dalej świadczyło czy to utwór w
    rozumieniu PA. Word o niczym nie decyduje na poziomie treści.

    AI jest tu podobna do Ciebie niż do worda bo to od AI wychodzą te słowa
    i frazy, i to AI układa/decyduje co to ma być. Natomiast uzytkownik
    tylko rzuca temat (definiuje problem).

    --
    Marcin