  • 1. Data: 2008-02-26 02:28:35
    Temat: Służba wojskowa a list gończy
    Od: "luke5" <l...@o...pl>

    Witam

    Mam mały problem. Piszę w imieniu rodziców mojego przyjaciela i swoim.

    Otóż mój przyjaciel w klasie maturalnej nie zaliczył roku. Za drugim razem
    to samo. Za trzecim podejściem zapisał się do szkoły dla dorosłych, którą
    jak można się było spodziewać nie potraktował poważnie. Wolał pracować,
    zarabiać, cieszyć się z niemarnowania czasu w szkole, mieć coś z życia.
    Dziwnym trafem w lutym 2007 poznał dziewczynę z którą postanowił się ożenić
    31 czerwca 2007. W okolicach koniec maja / początek czerwca dostał wezwanie
    na WKU celem okazania świadectw ukończenia szkół. Na jego nieszczęście
    pomyślał, że po co im świadectwa z podstawówki i gimnazjum, a że liceum nie
    ukończył więc przyszedł z niczym. Został jakto bywa na WKU zjechany od góry
    do dołu i "poproszony" o okazanie ich w wyznaczonym terminie. Stawił się w
    terminie i ni stąd ni z owąd dostał wybór jednostki: niedaleko domu lub nad
    morzem. Próbował podać kontrargumenty: ślub (usłyszał że lepiej jak pójdzie
    teraz póki nie ma dziecka, bo potem mogłoby mu być ciężko), słaba psychika,
    możliwość zabicia siebie lub innych (powiedziano mu że na ulicy jest więcej
    zabójstw i przestępstw niż w wojsku, mimo że słaba psychika była prawdą co
    świadczą blizny na ręce po podcinaniu żył, niestety nieudokumentowane to
    wszystko na papierze). Oczywiście z tego wszystkiego wyszło że nie ma wyboru
    i musi iść, może się starać o komisję lekarską ale jak to mu powiedziano:
    nie ma praktycznie szans (słowa komendanta). Dostał list do jednostki na
    koniec lipca (miesiąc po ślubie).

    Chłopak podjął decyzję, że nie pójdzie do wojska na prawie rok czasu, ledwo
    po ślubie i rozstanie się z żoną. Postanowił wyjechać za granicę dzień przed
    datą stawienia się w jednostce. (prawdopodobnie Anglia). Po rozmowie z jego
    rodzicami, dowiedziałem się, że dzień po dacie stawienia się w jednostce
    dzwonił do nich komendant z propozycją, że jeśli ich syn stawi się w ciągu
    2-3 dni w jednostce, to nic mu nie będzie grozić. Po upływie tego terminu
    dano mu kolejne 2-3 dni. Niby chodziło o to, że ma być wyznaczona liczba
    poborowych w jednostce, ale jego matka podejrzewa, że komendant się przejął
    tym że syn mówił coś o tych samobójstwach i że mógł sobie coś zrobić do tego
    stopnia, że podobno wrócił specjalnie z urlopu. Matka mówiła że syn się
    wogóle nie odezwał do niej gdzie jest itp. Gdy powiedziała za którymś razem
    że syn się odezwał, dzwonił prawdopodobnie z zagranicy, że nic mu nie jest i
    żeby się nie martwiła to od tego czasu się uspokoił kontakt z komendantem.
    Przyszły wezwania z prokuratury na przesłuchania. Wszyscy podobno byli
    bardzo mili. Przekazano tylko jego ojcu, że jesli syn sie odezwie, żeby
    poinformował go o liście gończym (krajowym). Co ciekawe, NIGDY NIKT nie był
    u nich w domu w celu sprawdzenia czy ich syn (mój przyjaciel) nie znajduje
    się w domu. Nie w dniu stawienia się w jednostce, później też nie, NIGDY ich
    nie było.

    I tu pytania:

    1. Jak sprawa ma się jego sytuacji a wejścia Polski do strefy Schengen? Z
    tego co słyszałem to powstała jakaś baza w UE lub strefie Schengen, w której
    są wszystkie informacje o ściganych osobach itp., że niby taka osoba
    skontrolowana na ulicy w Niemczech czy gdzieś nie moze czuć się bezpiecznie.
    Czy policja niemiecka ma prawo przekazania takiego osobnika władzom polskim?
    Czy tak jest tylko z europejskim nakazem aresztowania? Ogólnie: czy może
    podróżować po Europie spokojnie, czy lepiej żeby poza tą Anglię się nie
    ruszał?

    2. Jak długo musi przebywać poza krajem i jakie są warunki do przedawnienia
    się sprawy i świętego spokoju w jego sytuacji? (podobno grozi mu 3 lata
    więzienia, lub jeśli się stawi osobiście to ZSW + kara pieniężna-ew.jaka?
    informacje niepotwierdzone)

    3. Gdzieś wyczytałem o możliwości odwołania się od tego do Brukseli,
    argumentując to prawem do nauki, które mu odebrano w ten sposób. Ma ktoś
    jakiś pomysł odnośnie tego? I gdzie mogę poczytać coś nt. odwoływania się do
    Brukseli?

    Dziękuję wszystkim za rady w imieniu swoim i rodziców przyjaciela

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-02-26 16:57:52
    Temat: Re: Służba wojskowa a list gończy
    Od: "Bynio" <b...@i...pl>

    Użytkownik "luke5" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do
    > Brukseli?
    >

    > Dziękuję wszystkim za rady w imieniu swoim i rodziców przyjaciela

    Bał sie rozstania z żoną bo by był w wojsku a nieboi się będąc za granicą?

  • 3. Data: 2008-02-26 17:02:20
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Bynio pisze:

> [...]

    Podpowiem, Anglia też leży w Europie. To czy jest w Szengen czy nie nie
    ma znaczenia.

    Przecież sam twierdzisz że mu sie uczyć nie chciało. Więc co niby mu
    odebrano?

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 4. Data: 2008-02-26 17:03:45
    Od: Johnson <j...@n...pl>

  • 5. Data: 2008-02-26 19:02:21
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 26 Lut, 03:28, "luke5" <l...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Brukseli?
    >
    > Dziękuję wszystkim za rady w imieniu swoim i rodziców przyjaciela

    1. W angli tez go capna aczkolwiek ekstradycja bedzie troche dluzsza
    (czyli zanim trafi do wiezienia wojskowego poje troche porridga w
    angielskim)

    2. Scigac za to moga go do 28 roku zycia z wsadzeniem, potem bodajze
    do 57 kara pieniezna.

    3. z prawa do nauki sam zrezygnowal. latwiej do udowodnic wojsku niz
    jemu ze specjalnie tak robil bo chcial zrobic mature na 25 urodziny.

  • 6. Data: 2008-02-26 20:27:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bynio" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Bał sie rozstania z żoną bo by był w wojsku a nieboi się będąc za
    > granicą?

    Nie lubię sie czepiać, ale czy koniecznie musiałeś cały ten poprzedni post
    zacytować?

  • 7. Data: 2008-02-26 20:28:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "luke5" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    Wojskowi po prostu nie chcieli chłopakowi robić kłopotu. teraz będzie
    poszukiwany i po pierwszym kontakcie z organami ścigania zostanie
    zatrzymany, jak dezerter.

  • 8. Data: 2008-02-26 23:11:01
    Od: "luke5" <l...@o...pl>

    > poza tą Anglię się nie
    >
    > Podpowiem, Anglia też leży w Europie. To czy jest w Szengen czy nie nie
    > ma znaczenia.

    Z tego co wiem to Anglia nie weszła do strefy Schengen dlatego sądze
    że tam ma spokój ale nie w reszcie krajów ze strefy.

    > Przecież sam twierdzisz że mu sie uczyć nie chciało. Więc co niby mu
    > odebrano?

    A czy my mówimy o prawdzie, czy o prawie? Kto udowodni, że uczyć się
    nie chciało? Prawo to prawo. Miał takie nadal i NIKT nie miał mu prawa
    tego odebrać.

    Prosiłbym bardziej o odpowiedzi odnośnie prawa, i konkretów.

    Dziękuję

  • 9. Data: 2008-02-27 20:47:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    luke5 pisze:

    > Prawo to prawo. Miał takie nadal i NIKT nie miał mu prawa
    > tego odebrać.

    Prawo miał i z niego nie skorzystał. I wbrew temu co sobie myślisz prawo
    mnie polega na wykiwaniu innych, dowolnym kłamstwem.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 10. Data: 2008-03-02 21:29:33
    Od: "luke5" <l...@o...pl>

    Mam rozumieć że już żadnych sensownych i konkretnych odpowiedzi mam się od
    grupy nie spodziewać? Dzięki za... "pomoc" :/