  • 1. Data: 2008-02-26 10:24:06
    Temat: Spółdzielcze prawo do lokalu a sprawa spadkowa
    Od: banzi <j...@g...com>

    Witam

    Mam nastepujacy problem. Ja, mama i tata bylismy zameldowani i
    mieszkalismy w lokalu spoldzielczym. Teraz nadeszla okazja do jego
    wykupu na wlasnosc. Niestety tata zmarl w 2004 roku i chociaz nie byl
    glownym lokatorem (jest nim mama) to kazano nam przeprowadzic sprawe
    spadkowa. Problem jest taki ze ojciec ma dwojke dzieci z poprzedniego
    malzenstwa. Sa to ludzie bardzo porzadni i bez problemu zgodzili sie
    zrzec sie spadku na rzecz mamy. Jednak po sprawie spadkowej sad
    podzielil majatek ojca czyli jak rozumiem tez udzial w lokalu na 4
    rowne czesci, na mame, mnie i dwojke dzieci ojca.

    Wyczytalem, ze teraz dopiero nalezaloby dokonac Umownego dzialu
    spadku. Rozmawialem z notariuszem lecz on moze podjac sie
    jakichkolwiek czynnosci dopiero po oplaceniu podatku od spadku!

    Pytanie: jak to rozwiazac? Przeciez nie moge prosic dzieci mojego ojca
    o zaplacenie podatku a nastepnie odrzucenie spadku na rzecz mamy.

    W jaki inny sposob mozna to rozwiazac? Czy spadkobierca moze nie
    zaplacic podatku od spadku? Co sie wtedy stanie?

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    banzi

  • 2. Data: 2008-02-26 11:10:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2008, banzi wrote:

> [...]
    > podzielil majatek ojca czyli jak rozumiem tez udzial w lokalu na 4
    > rowne czesci, na mame, mnie i dwojke dzieci ojca.

    To ktoś tu czegoś się nie "zrzekł". A prawidłowo to się nazywa
    "odrzucenie spadku" - być może za późno zabraliście się za sąd
    i (sąd) musiał stwierdzić przyjęcie spadku "z urzędu" (a ściślej
    z mocy przepisu).

    > Wyczytalem, ze teraz dopiero nalezaloby dokonac Umownego dzialu
    > spadku.

    To DLATEGO, że to co opisałeś jako "zrzeczenie" nie miało miejsca.

    > Rozmawialem z notariuszem lecz on moze podjac sie
    > jakichkolwiek czynnosci dopiero po oplaceniu podatku od spadku!

    Czekaj... a jest taki (podatek)?
    Piszesz jak rozumiem o prawie do mieszkania i dzieciach oraz żonie,
    AFAIR tam zawsze były jakieś zwolnienia...

    > Pytanie: jak to rozwiazac? Przeciez nie moge prosic dzieci mojego ojca
    > o zaplacenie podatku a nastepnie odrzucenie spadku na rzecz mamy.

    Ale teraz NIKT NIE MOŻE SIĘ SPADKU JUŻ ZRZEC, skoro nastąpiło
    sądowne zatwierdzenie!
    To czego pewnie oczekujesz, to zniesienie współwłasności w ramach
    działu spadku... i pewnie będzie wymagało oddzielnych wpisów do KW.

    > W jaki inny sposob mozna to rozwiazac? Czy spadkobierca moze nie
    > zaplacic podatku od spadku? Co sie wtedy stanie?

    Hm... skoro sąd stwierdził spadek, czyli "stwierdzenie pismem" już
    jest, to pewnie odsetki na podatek się zbierają.
    O ile jakiś podatek się należał!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-26 11:30:06
    Od: banzi <j...@g...com>

> [...]
    >
    > Hm... skoro sąd stwierdził spadek, czyli "stwierdzenie pismem" już
    > jest, to pewnie odsetki na podatek się zbierają.

    Dzieki Gotfryd za pomoc. Wlasnie w podatkach tkwi caly problem. Tez
    slyszalem i czytalem o roznych zwolnieniach ale tez byly sytuacje gdy
    pomimo bliskiej pokrewnosci trzeba bylo taki podatek (i to duzy)
    zaplacic.

    Jezeli jednak podatek sie zaplaci i postepowanie spadkowe sie zakonczy
    to czy myslisz, ze nie moznaby zrobic darowizne na rzecz wdowy swoich
    udzialow w tym lokalu?

    Pozdrawiam
    banzi

  • 4. Data: 2008-02-26 12:48:51
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Troche to dziwne jeżeli dobrze rozumiem, ze rodzice do tej pory posiadali
    spółdzielcze LOKATORSKIE prawo do lokalu
    mieszkalnego, któe jest niezbywalne i nie podlega dziedziczemiu.
    Kiedy nastapił spółdzielczy przydział lokalu: przed slubem mamie, czy po slubie
    obojgu rodzicom (jesli po slubie to z
    mocy prawa obojgu rodzicom nawet, jeżeli na dokumentach figuruje tylko mama)?
    Natomiast może podlegać sam wkład "lokatorski" do spółdzielni, nominalnie to są
    zapewne bardzo niewielkie pieniadze.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-02-26 13:33:46
    Od: banzi <j...@g...com>

    On 26 Lut, 13:48, " 666" <j...@w...eu> wrote:
> [...]
    > JaC
    >
    > -----

    mama) to kazano nam przeprowadzic sprawe

    Mieszkanie zostalo nabyte po slubie. Mama byla i jest glowna
    lokatorka. Dla spoldzielni widac nie ma to jednak zadnego znaczenia.
    Sprawe spadkowa nalezalo przeprowadzic zeby byla mozliwosc wykupu
    mieszkania na wlasnosc. No i stad sie zrobil ten caly galimatias :(

    Help!

    banzi

  • 6. Data: 2008-02-26 15:04:28
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Nie mogło być "nabyte", skoro nie jest na własność - co najwyżej było "przydzielone"
    przez spółdzielnię mieszkaniową.
    Z punktu widzenia prawa i mieszkań spółdzielczych w przypadku małżeństwa nie ma
    pojęcia "głównej lokatorki".
    IMHO do przekształcenia lokatorskiego prawa we własnosciowe spółdzielcze prawo do
    lokalu nie jest potrzebne
    przeprowadzenie postepowania spadkowego.
    BTW niech mama weźmie ze spółdzielni statut i przeczytajcie trzy razy, a później wróć
    do pisania na grupe.
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2008-02-26 16:47:54
    Od: "EW" <....@w...gazeta.pl>

    Użytkownik " 666" <j...@w...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > przeprowadzenie postepowania spadkowego.
    > BTW niech mama weźmie ze spółdzielni statut i przeczytajcie trzy razy, a

    Spoldz. prawo lokatorskie do lokalu nie jest dziedziczne. Z chwila smierci
    malzonka prawo do lokalu przypada drugiemu malzonkowi z mocy ustawy.
    Dziedziczony jest natomiast WKLAD!