  • 1. Data: 2008-02-26 12:01:07
    Temat: Prawo do emerytury - ZUS chce informacji, ktorych nie moge zdobyc
    Od: Coin <c...@t...pl>

    Witam,

    Na podstawie przepisów ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i
    rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (teks jednolity z 2004r. Dz.
    U. Nr 39, poz. 353 ze zmianami) moja mama dostala odmowe prawa do emerytury.

    Przeliczylismy wszystkie okresy zatrudnienia (składkowe i nieskładkowe)
    mamy i wyszlo nam 20 lat i 9 miesiecy. Tymczasem ZUS zaliczył 14 lat, 6
    miesiecy i 26 dni. Zaznaczyl tez, ze nie wliczyl 5.5 roku zatrudnienia
    ze wzgledu na niedostarczenie przez mame dokumentow. I teraz ow problem:

    Mama pracowala w okresie 01.08.1975 do 31.01.1981 (ow 5.5 roku) w
    Krakowskiej Radzie Zwiazkow Zawodowych. Jako dowod ma Swiadectwo pracy
    wydane w 1981 roku. Zaklad pracy juz nie istnieje, nie udalo sie zdobyc
    innych drukow. ZUS przeslal, ze mama musi dostarczyc numer NKP i
    informacje do ktorego Zakladu Ubezpieczen Spolecznych odprowadzane byly
    skladki z tytulu zatrudnienia w KRZZ. Niestety mama nie posiada takich
    informacji, nie posiada tez takich informacji archiwum Oglnopolskiego
    Porozumienia Zwiazkow Zawodowych, do ktorych zwrocilismy sie o pomoc.
    OPZZ przeslal ZUSowi kopie teczki mamy, gdzie sa informacje o zmianach w
    wynagrodzeniu, umowy, aneksy do umow itd. Nie bylo to jednak
    wystarczajace i ZUS wczoraj przyslal decyzje odmowna.

    Pytanie:
    Czy mama ma obowiazek znac lub odszukac numery NKP i informacje o o tym
    gdzie skladki byly skladane? Wg mnie jest to wewnetrzna sprawa ZUS i ich
    balagan, ze nie moge tego znalezc. Nie znam jednak przepisow prawa -
    prosilbym o pomoc w tej kwestii.

    Prosba o rade:
    Co zrobic w takiej sytuacji, jesli zaklad pracy nie istnieje, archwium
    nie posiada tych danych i nie ma w zasadzie mozwlisci uzyskania
    informacji wymaganych w pismie odmownym przez ZUS. Przeciez sa dowody na
    to, ze mama w tym czasie pracowala w postaci swiadectwa pracy...

    Prosze o pomoc,
    Coin

  • 2. Data: 2008-02-27 02:06:25
    Od: Sigma <s...@o...pl>

    W dniu 2008-02-26 13:01 Coin pięknie wystukał/a:

> [...]
    > informacji wymaganych w pismie odmownym przez ZUS. Przeciez sa dowody na
    > to, ze mama w tym czasie pracowala w postaci swiadectwa pracy...

    Jeśli jest swiadectwo pracy to ZUS pewnie uwzględnił staż pracy. Nie
    można było tylko ustalić konkretnych dochodów i potrącanych składek.

    Na stronie ZUS-u można znaleźć adresy i telefony różnych archiwów.
    Zadzwonić do jednego z tych , a powinni podać do którego archiwum
    zostały przesłane akta mamy.

    --
    sigma

  • 3. Data: 2008-02-28 04:56:03
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Sigma pisze:
    > Jeśli jest swiadectwo pracy to ZUS pewnie uwzględnił staż pracy. Nie
    > można było tylko ustalić konkretnych dochodów i potrącanych składek.

    to powinien zaliczyć najniższe wynagrodzenie...

    KG