  • 1. Data: 2007-05-01 21:18:10
    Temat: wynajem przez lokatora
    Od: Nilak <n...@g...USUNTO.pl>

    Witam

    Czy lokator mojego mieszkania może wynajmować komercyjnie to moje
    mieszkanie odprowadzając podatki itp itd. Wydaje mi się że jako lokator
    ma prawo zameldować osoby trzecie bez mojego udziału w tym. Moja
    sytuacja wygląda w ten sposób, że posiadam mieszkanie w którym jestem
    zameldowany wraz z bratem jednak żaden z nas tam obecnie nie mieszka.
    Chciałbym odstąpić znajomym którzy są w potrzebie to moje lokum (w
    zamian za opłacanie rachunków i opiekę nad mieszkaniem) , jednak ze
    względu na rentę rodzinną i limit dochodów nie chcę ryzykować walki
    z ZUS-em i US wyimaginowanych dochodów, bo wiem że nie mogę odstąpić
    komuś mieszkania od tak po kosztach bo US policzy to i tak po cenach
    rynkowych. I stąd wynika moje pytanie. Czy mój brat nie będąc
    właścicielem, jednak mając meldunek może wynająć osobom trzecim to
    mieszkanie lub jego część.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2007-05-02 13:58:27
    Temat: Re: wynajem przez lokatora
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Nie musi być właścicielem.
    Inna sprawa co na to ewentualny najemca.
    Ale powinno mu wystarczyc, że brat jest posiadaczem.
    Ewentualnie właściciel moze zawrzeć z bratem jako członkiem najblizszej rodziny umowę
    bezpłatnego uzyczenia z prawem
    dalszego [pod]najmu.
    JaC

  • 3. Data: 2007-05-02 20:12:55
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Wed, 02 May 2007 15:58:27 +0200, 666 napisał(a):

> [...]
    > brat jest posiadaczem. Ewentualnie właściciel moze zawrzeć z bratem jako
    > członkiem najblizszej rodziny umowę bezpłatnego uzyczenia z prawem

    I w takim wypadku płaci się podatek podwójnie.

    Od użyczenia (po cenach rynkowych, a jakże), bo nie łapie się na cele
    mieszkaniowe, więc nie ma zwolnienia dla najbliższej rodziny, oraz od
    wynajmu.

    p. m.

  • 4. Data: 2007-05-02 20:30:56
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Biorąc pod uwagę obecne ceny rynkowe nieruchomości i możliwość odliczania amortyzacji
    od przychodu z najmu, to podatku
    od dochodów z najmu na zasadach ogólnych można nie płacić wcale przez wiele wiele
    lat.
    JaC

  • 5. Data: 2007-05-03 13:27:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Nilak" <n...@g...USUNTO.pl>
    > zameldowany wraz z bratem jednak żaden z nas tam obecnie nie mieszka.

    Meldunek nie ma nic do tego, to tylko obowiązek ewidencyjny. Jeśli jest
    zameldowany, a nie mieszka to popełnia wykroczenie.

  • 6. Data: 2007-05-03 15:22:16
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Jak pisze, a nie mysli lub nie wie, to też popełnia wykroczenie...
    Mozna być zameldowanym na pobyt stały gdzie się chce, a meldować się na pobyty
    czasowe.
    JaC

  • 7. Data: 2007-05-03 15:55:12
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    666 wrote:
    > Jak pisze, a nie mysli lub nie wie, to też popełnia wykroczenie...
    > Mozna być zameldowanym na pobyt stały gdzie się chce, a meldować się na pobyty
    czasowe.

    Bredzisz. *Trzeba* być zameldowanym na stałe tam, gdzie się na stałe
    mieszka. A czasowo tam, gdzie się mieszka czasowo.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 8. Data: 2007-05-04 08:18:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 May 2007, Nilak wrote:

> [...]
    > mieszkanie odprowadzając podatki itp itd. Wydaje mi się że jako lokator
    > ma prawo zameldować osoby trzecie bez mojego udziału w tym.

    Przecież to zależy od umowy:
    +++ KC +++
    Art. 688[2]
    Bez zgody wynajmujšcego najemca nie może oddać lokalu lub
    jego częœci do bezpłatnego używania ani go podnajšć.
    Zgoda wynajmujšcego nie jest wymagana co do osoby, względem
    której najemca jest obcišżony obowišzkiem alimentacyjnym.
    ---

    > Moja
    > sytuacja wygląda w ten sposób, że posiadam mieszkanie

    Z jakiego tytułu prawnego posiadasz?
    Sam jesteś najemcą, właścicielem czy kim?
    +++ KC +++
    Art. 336.
    Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto niš faktycznie włada
    jak właœciciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto niš
    faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca
    lub majšcy inne prawo, z którym łšczy się okreœlone władztwo
    nad cudzš rzeczš (posiadacz zależny).
    ---

    > Chciałbym odstąpić znajomym którzy są w potrzebie to moje lokum (w
    > zamian za opłacanie rachunków i opiekę nad mieszkaniem) ,

    Istnieje pozytywna dla stron interpretacja ministra finansów, że
    "opłacanie rachunków" może nie stanowić przychodu wynajmującego.
    Na mój gust oznacza to, że owa kwota powinna również byc wyłączona
    spod "wartości dania do używania".

    > bo wiem że nie mogę odstąpić
    > komuś mieszkania od tak po kosztach bo US policzy to i tak po cenach
    > rynkowych.

    Już Ci pisali - przy użyczeniu podatek zapłacą OBIE strony :)
    Ale prawdą jest, że nie będzie przychodu i ZUS nie ma się czego
    czepiać.

    > Czy mój brat nie będąc właścicielem, jednak mając meldunek

    Przecież meldunek to nie jest stosunek prawny!
    Co *on* ma (jakie prawo) do tego mieszkania?

    > może wynająć osobom trzecim to mieszkanie lub jego część.

    To zależy od tego, jakie ma prawo do mieszkania.
    I z tego nie wynika, że w ten sposób zawsze "zwolni właściciela
    z kłopotów" :|

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-05-04 08:22:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2007, 666 wrote:

> [...]
    > od przychodu z najmu, to podatku
    > od dochodów z najmu na zasadach ogólnych można nie płacić wcale przez wiele wiele

    Ale mvoicem pisze o "podatku w wysokości odpowiadającej najmowi", może
    słabu podkreślając że chodi o wysokość a nie wynajem (tak wygląda jakby
    właściciel NIE CHCIAŁ wynajmować).
    W przypadku użyczenia jest zapis w ustawie, ze "wydatki związane
    z lokalem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów".
    Ponieważ nie powiedziano *czyich* kosztów, wychodzi ze niczyich.
    Czyli również nie można amortyzacji zaliczyć w koszty, tylko przychód
    (podatkowy!) pozostaje "w wysokości rynkowej".

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-05-06 21:59:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 04 May 2007 10:22:40 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > również nie można amortyzacji zaliczyć w koszty, tylko przychód
    > (podatkowy!) pozostaje "w wysokości rynkowej".

    Mi bardziej chodziło o to że:
    #v+
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w
    części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość
    czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych
    osób (...)
    #v-

    Czyli właściciel mieszkania płaci podatek od "najmu gdyby on był".
    Powiedzmy 20% od 1000zł, czyli 200zł.

    Potem, posiadacz mieszkania wynajmuje je komuś za 1000zł, płaci od tego
    20% podatku, czyli 200zł.

    Dodatkowo, zastanowiłbym się czy nie zachodzi sytuacja opisana tutaj:
    #v+
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i
    9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz
    wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    #v-
    , czyli że posiadacz mieszkania otrzymuje nieodpłatne świadczenie w
    wysokości 1000zł, od którego musi zapłacić 20% podatku.

    Czyli reasumując, od 1000zł wynajmu mieszkania płaciłoby się od 400 do
    600zł podatku (przy założeniu zasad ogólnych).

    Mimo że jest ewidentne to placenie dwa do trzech razy za to samo, nie
    znalazłem w ustawie niczego co by redukowało podatek do pojedynczego
    20% :) (no może konstytucyjne "RP jest państwem prawa", który to przepis
    jest bardzo uniwersalny ostatnimi czasy). Sam chciałem tak zrobić, żeby
    wynajmować mieszkanie mojej mamy (lepiej wyglądam dla banku, mama ma
    mniej papierkologii), ale niestety, ja muszę być pełnomocnikiem,
    wynajmującym musi być moja rodzicielka.

    p. m.