    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wynajem przez lokatora
    Date: Fri, 4 May 2007 10:18:13 +0200

    On Tue, 1 May 2007, Nilak wrote:

    > Witam
    >
    > Czy lokator mojego mieszkania może wynajmować komercyjnie to moje
    > mieszkanie odprowadzając podatki itp itd. Wydaje mi się że jako lokator
    > ma prawo zameldować osoby trzecie bez mojego udziału w tym.

    Przecież to zależy od umowy:
    +++ KC +++
    Art. 688[2]
    Bez zgody wynajmujšcego najemca nie może oddać lokalu lub
    jego częœci do bezpłatnego używania ani go podnajšć.
    Zgoda wynajmujšcego nie jest wymagana co do osoby, względem
    której najemca jest obcišżony obowišzkiem alimentacyjnym.
    ---

    > Moja
    > sytuacja wygląda w ten sposób, że posiadam mieszkanie

    Z jakiego tytułu prawnego posiadasz?
    Sam jesteś najemcą, właścicielem czy kim?
    +++ KC +++
    Art. 336.
    Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto niš faktycznie włada
    jak właœciciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto niš
    faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca
    lub majšcy inne prawo, z którym łšczy się okreœlone władztwo
    nad cudzš rzeczš (posiadacz zależny).
    ---

    > Chciałbym odstąpić znajomym którzy są w potrzebie to moje lokum (w
    > zamian za opłacanie rachunków i opiekę nad mieszkaniem) ,

    Istnieje pozytywna dla stron interpretacja ministra finansów, że
    "opłacanie rachunków" może nie stanowić przychodu wynajmującego.
    Na mój gust oznacza to, że owa kwota powinna również byc wyłączona
    spod "wartości dania do używania".

    > bo wiem że nie mogę odstąpić
    > komuś mieszkania od tak po kosztach bo US policzy to i tak po cenach
    > rynkowych.

    Już Ci pisali - przy użyczeniu podatek zapłacą OBIE strony :)
    Ale prawdą jest, że nie będzie przychodu i ZUS nie ma się czego
    czepiać.

    > Czy mój brat nie będąc właścicielem, jednak mając meldunek

    Przecież meldunek to nie jest stosunek prawny!
    Co *on* ma (jakie prawo) do tego mieszkania?

    > może wynająć osobom trzecim to mieszkanie lub jego część.

    To zależy od tego, jakie ma prawo do mieszkania.
    I z tego nie wynika, że w ten sposób zawsze "zwolni właściciela
    z kłopotów" :|

    pzdr, Gotfryd