    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wynajem przez lokatora
    Date: Sun, 6 May 2007 21:59:24 +0000 (UTC)

    Dnia Fri, 04 May 2007 10:22:40 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale mvoicem pisze o "podatku w wysokości odpowiadającej najmowi", może
    > słabu podkreślając że chodi o wysokość a nie wynajem (tak wygląda jakby
    > właściciel NIE CHCIAŁ wynajmować).
    > W przypadku użyczenia jest zapis w ustawie, ze "wydatki związane
    > z lokalem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów".
    > Ponieważ nie powiedziano *czyich* kosztów, wychodzi ze niczyich. Czyli
    > również nie można amortyzacji zaliczyć w koszty, tylko przychód
    > (podatkowy!) pozostaje "w wysokości rynkowej".

    Mi bardziej chodziło o to że:
    #v+
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w
    części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość
    czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych
    osób (...)
    #v-

    Czyli właściciel mieszkania płaci podatek od "najmu gdyby on był".
    Powiedzmy 20% od 1000zł, czyli 200zł.

    Potem, posiadacz mieszkania wynajmuje je komuś za 1000zł, płaci od tego
    20% podatku, czyli 200zł.

    Dodatkowo, zastanowiłbym się czy nie zachodzi sytuacja opisana tutaj:
    #v+
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i
    9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz
    wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    #v-
    , czyli że posiadacz mieszkania otrzymuje nieodpłatne świadczenie w
    wysokości 1000zł, od którego musi zapłacić 20% podatku.

    Czyli reasumując, od 1000zł wynajmu mieszkania płaciłoby się od 400 do
    600zł podatku (przy założeniu zasad ogólnych).

    Mimo że jest ewidentne to placenie dwa do trzech razy za to samo, nie
    znalazłem w ustawie niczego co by redukowało podatek do pojedynczego
    20% :) (no może konstytucyjne "RP jest państwem prawa", który to przepis
    jest bardzo uniwersalny ostatnimi czasy). Sam chciałem tak zrobić, żeby
    wynajmować mieszkanie mojej mamy (lepiej wyglądam dla banku, mama ma
    mniej papierkologii), ale niestety, ja muszę być pełnomocnikiem,
    wynajmującym musi być moja rodzicielka.

    p. m.