  • 311. Data: 2021-07-26 16:03:14
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.07.2021 o 13:12, Olin pisze:

> [...]
    tabelki poczytam, zwłaszcza dla
    > przepływu laminarnego.

    Przy fasoli akurat może być przeływa laminarny (cichacz) i turbulentny :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 312. Data: 2021-07-26 23:31:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przy wyzszych tez sa wzory, z empirycznmi wspolczynnikami,
    > ale pociski sa jeszcze szybsze, czesto naddzwiekowe.

    > Tak mi sie wydaje, ze tu nie o laminarnosc chodzi - pociski sa na to
    > za szybkie. Jakies inne przejscie, czy nawet przejscia.

    Zapewne bariera dźwięku. Ale nawet przyjmując tę laminarność, to w
    fizyce czy bardziej iżynierii przepływowej płynów / gazów to wszystko
    jest raczej dobrze opisane, w tym dla stanóoe przejsciowych. Reynolds i te
    sprawy. Wydawałoby się, że dla samolotów powinno być też :)

    > Przy czym ... laminarnosc czasem przeszkadza - patrz pilki do golfa i
    > "turbulizatory".

    Laminarność często przeszkadza. Weźmy takie wymienniki ciepła. Żle
    zaprojektujesz chłodnicę i faktycznie samolot spada.

    > Hm, wydawalo mi sie, ze samoloty laminarnie nie lataja - za szybkie.
    > Szybowcom sie zdarza. Ale moze mam jakas stara wiedze, albo sa rozne
    > laminarne
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyd%C5%82o_laminarn
    >
    > Tak czy inaczej - zagadnienie jest ciezkie matematycznie, prosciej
    > zmierzyc.

    Prościej zasymulować.

    > No, ciekaw jestam, czy taki pocisk jest groznejszy, czy wcale nie -
    > wyzej sie wzniesie, bedzie dluzej hamowal.

    Pewnie zależy jak się ten pocisk ułoży, czyli pewnie od kąta wystrzału.
    Nie specjalnie chciałby dostać w łeb swobodnie spadającym pociskiem,
    nawet kilkugramowym, lecącym z prędkością graniczną (czy jak to tam się
    zwie) czubkiem w dół.

    Tak na chłopski rozum to wydaje się, że jest tylko jakiś zakres kątów,
    gdzie dostanie takim pociskiem jest w miarę bezpieczne. Jeśli kąt zbyt
    mały, to składowa pozioma prędkości będzie wciąż duża. Jeśli kąt duży,
    wzniesie się wysoko i może też narozrabiać.

    --
    Marcin

  • 313. Data: 2021-07-27 00:07:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Nie specjalnie chciałby dostać w łeb swobodnie spadającym pociskiem,
    > nawet kilkugramowym, lecącym z prędkością graniczną (czy jak to tam się

    W większości przypadków lecący pocisk jest stabilizowany obrotowo. Albo
    w lufie jest gwint, albo w wypadku strzelb gładkolufowych pocisk ma
    gwint. Ale pocisk wiecznie się nie kręci. Na forach są całe wywody, jaki
    to gwint jest idealny do jakiego dystansu.

    W wypadku karabinka sportowego w kal. 5,6LR mm tej żyroskopowej
    stabilizacji wystarcza na dystans 50~150 metrów. Skąd to wiemy? Ta broń
    jest przeznaczona do strzelania na 50 metrów. W zależności od amunicji i
    broni czasem udaje się celnie strzelać na 100 metrów, a czasem
    przestrzeliny są owalne. Dalej przeważnie są owalne. Po prostu pocisk
    zaczyna koziołkować.

    Przy strzale ku górze spadający pocisk koziołkuje. W wypadku
    pistoletowej amunicji ma ona półokrągły czubek. Karabinowa ma faktycznie
    ostry czubek. Tu znowu mamy statystykę. Jakie jest prawdopodobieństwo,
    ze spadnie czubkiem?

> [...]
    > mały, to składowa pozioma prędkości będzie wciąż duża. Jeśli kąt duży,
    > wzniesie się wysoko i może też narozrabiać.

    Oczywiście, że masz rację. Da się to policzyć dla danej konkretnej
    amunicji. Przy większych kątach nie da się liczyć spadku prędkości tylko
    w poziomie. Trzeba liczyć całkę po łuku. Natomiast powyżej 45°, no to z
    kolei ta składowa pozioma zaczyna nie mieć większego znaczenia.

    --
    Robert Tomasik

  • 314. Data: 2021-07-27 01:47:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-25, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    7964,Uslyszal-zarzut-spowodowania-smierci-i-nieudzie
    lenia-pomocy.html

    > No i moim zdaniem tak lepiej. Ale skoro to rzeczywiście na karę nie
    > wpływa, to jestem w stanie odtworzyć ścieżkę rozumowania prokuratora.
    > Może tu się bał, że zarzut spowodowania śmierci upadnie?

    Hmmm. Mówisz z Robertem jednym głosem :)

    --
    Marcin

  • 315. Data: 2021-07-27 06:37:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Hmmm. Mówisz z Robertem jednym głosem :)

    Oj. ;)

    --
    Shrek

  • 316. Data: 2021-07-27 10:42:30
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 16:02:00 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Ja sądzę, ze od zawsze, ale myślę, że już na pewno od czasów niejakiego
    > Cartezjusza :-P

    Rewelacja; jesteś nie do podrobienia.
    Całe szczęście, że zdecydowałeś się karierę policyjną i nie budujesz
    mostów, bo społeczeństwo wiele na tym zyskało.

    Aha, ten facet od geometrii kartezjańskiej w żadnej wersji językowej nie
    nazywał się 'Cartezjusz', ale to już drobiazg.

    > Wektorem są siły, ale prościej w praktyce to uprościć i
    > w tym konkternym wypadku energię kinetyczną sumować Pitagorasem.

    Siła - szczerze gratuluję wiedzy - istotnie jest wektorem, przy czym we
    wzorze na energię kinetyczną występuje akurat prędkość (w ruchu obrotowym
    kątowa).

    Na pewno jednak wiesz lepiej, bo w IV klasie podstawówki wyprowadziłeś wzór
    na drogę hamowania, a ja w tym wielu zajmowałem się klockami.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 317. Data: 2021-07-27 10:56:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2021 o 10:42, Olin pisze:

> [...]
    > Aha, ten facet od geometrii kartezjańskiej w żadnej wersji językowej
    > nie nazywał się 'Cartezjusz', ale to już drobiazg.

    Jakie ma to znaczenie dla układu współrzędnych? Ale gdyby miało, to weź
    pod uwagę, że facet był Francuzem, ale ostatecznie pracował dla Królowej
    Szwecji. Ale to bez znaczenia dla samego układu, który wymyślił.

    > Siła - szczerze gratuluję wiedzy - istotnie jest wektorem, przy czym
    > we wzorze na energię kinetyczną występuje akurat prędkość (w ruchu
    > obrotowym kątowa).

    I ta prędkość działa na pocisk? Naprawdę? Czy siły oporów spowodowane
    prędkością?

    > Na pewno jednak wiesz lepiej,

    I tu wreszcie doszedłeś do sedna sprawy.

    > bo w IV klasie podstawówki wyprowadziłeś wzór
    > na drogę hamowania, a ja w tym wielu zajmowałem się klockami.

    Sadzę, ze gdy ja byłem w 4 klasie, to Ciebie mogło nie być na świecie,
    stąd trudno, byś wiedział, czym się zajmowałem. Natomiast skoro zabawę
    klockami masz już za sobą, to spróbuj poobserwować, co sie z nimi
    dzieje, jak sie rzuci.

    --
    Robert Tomasik

  • 318. Data: 2021-07-27 11:16:00
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 10:56:33 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > I ta prędkość działa na pocisk? Naprawdę? Czy siły oporów spowodowane
    > prędkością?

    Nie pisałem, co działa na pocisk. Nieśmiało zwróciłem uwagę, że we wzorze
    na energię kinetyczną jest prędkość, a nie siła.
    Siła oporu spowodowana jest ruchem, a nie "prędkością".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 319. Data: 2021-07-27 11:33:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2021 o 11:16, Olin pisze:

    > Nie pisałem, co działa na pocisk. Nieśmiało zwróciłem uwagę, że we wzorze
    > na energię kinetyczną jest prędkość, a nie siła.
    > Siła oporu spowodowana jest ruchem, a nie "prędkością".

    A nie przyszło Ci do głowy, że te prędkości się sumują właśnie wzorem
    Pitagorasa i liczy energię na tej podstawie? Przy czym spokojnie możesz
    sobie tak policzyć poziomą i pionową Energię kinetyczną i je tak
    zsumować. Po prostu prościej. Bo pionowa od pewnego momentu jest stała,
    a poziomą liczysz z wielomianu 2-go stopnia. Możesz to oczywiście
    wsadzić od razu pod pierwiastek z sumy kwadratów, ale upierdliwie się
    taką funkcję analizuje, a w praktyce Ty potrzebujesz przeważnie wartość
    określonym punkcie obliczoną przy określonych parametrach startowych.

    --
    Robert Tomasik

  • 320. Data: 2021-07-27 12:23:33
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 11:33:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > A nie przyszło Ci do głowy, że te prędkości się sumują właśnie wzorem
    > Pitagorasa i liczy energię na tej podstawie?

    Wartość prędkości rzeczywiście należy wyliczyć korzystając ze wzoru
    Pitagorasa i wstawić do wzoru energię.
    Załóżmy, że składowe prędkości to 3 m/s i 4 m/s a masa ciała wynosi 1 kg.
    Energia kinetyczna wynosi 2.5 J.

    > Przy czym spokojnie możesz
    > sobie tak policzyć poziomą i pionową Energię kinetyczną i je tak
    > zsumować. Po prostu prościej.

    Przy założeniach jak wyżej, "składowe energii kinetycznej" (jakkolwiek jest
    to idiotyczne) wynoszą 4.5 J i 8 J. Po skorzystaniu ze wzoru Pitagorasa
    całkowita energia wychodzi ~9.18 J.
    Sam widzisz, jak to dobrze, że nie budujesz mostów, tylko używasz sobie w
    próżni operacyjnej, zapewne w kamizelce taktycznej.

    I tak nie uwierzysz, ale dla potomności napiszę, że energia nie ma kierunku
    ani zwrotu, więc jest skalarem, a nie wektorem. Tak było przed
    Kartezjuszem, tak jest i tak raczej zostanie.