  • 101. Data: 2009-03-29 12:48:50
    Temat: Re: selekcja w klubach a jej legalność
    Od: " jb" <j...@g...pl>

    > Użytkownik " jb" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Proponuję zapoznać się z wykąłdnią pozbawienia wolności i zmuszania do
    > określonego zachowania.

    Pozbawienie wolności i zmuszanie do określonego zachowania się to dwa rózne
    przestepstwa, charakteryzujace się odmiennymi znamionami.
    Zdecyduj się wreszcie, czy zostałeś pozbawiony wolności, czy zmuszony PRZEMOCĄ
    albo groźbami do określonego zachowania się.
    Zresztą Roman Rumpel wyzej ci wskazał, że znamiona żadnego z tych przestepstw
    nie wystepuja.

  • 102. Data: 2009-03-29 13:19:45
    Od: m...@y...com

    wiadomościnews:gqn24e$dj$1@news.onet.pl...

    > Tym się różni, że nie wpuszcza wszystkich, a nie niektórych. Nawet
    > wpuszczanie niektórych osób też jest zresztą mozliwe, pod warunkiem
    > posiadania argumentów, które zostaną ewentualnie przez sąd uznane za
    > uzasadnione. Załóżmy niewpuszczanie osób pozostających pod wpływem
    > alkoholu.

    Tylko jaki przepis zobowiązuje do wpuszczania wszystkich ?

    > Tak. I w tym problem. Zmuszanie do okreslonego zachowania, to niekoniecznie
    > złapanie za wszarz i wyrzucenie przez okno.

    > Ale po co się wpychać. Przepraszasz. Nie wpuszczają. Wzywasz Policję. U nas
    > jeden ochroniarz raz nerwowo takiego telefonu nie wytrzymał i odebrał
    > pokrzywdzonemu telefon. Do rana czas spędził miło w areszcie. Teraz jest po
    > wyroku no i licencję mu zabrano. Karą dodatkową był zakaz pracy w ochronie.

    Właśnie - zabrał telefon. Zabranie komuś wbrew jego woli jego rzeczy
    (telefonu) wypełnia znamiona przestępstwa. Nie jest natomiast
    zachowaniem bezprawnym stosowanie obrony koniecznej wobec osoby
    dopuszczającej się naruszenia miru domowego. Zaś wdarcie się do
    cudzego lokalu (niezależnie od jego przeznaczenia) lub nieopuszczenie
    takiego lokalu bez zgody osoby uprawnionej (np. właściciela, najemcy,
    zatrudnionych przez nich ochroniarzy) stanowi właśnie przestępstwo
    naruszenia miru domowego.

    > Tylko nieco i to tylko w Twoich oczach.

    > Właściciel moze sobie takie polecenia wydawać. Ale ochroniarz ma to
    > zrealizować zgodnie z prawem albo w ogóle. Zgodnie z prawem moze taka osobę
    > poprosić, by nie wchodziła.

    I zastosować obronę konieczną, jeśli osoba ta nie zastosuje się do
    prośby.

  • 103. Data: 2009-03-29 13:38:29
    Od: m...@y...com

    wiadomościnews:gqm3p9$4ua$1@news.onet.pl...

> [...]
    > odmowie obsłużenia bez uzasadnionej przyczyny. Problem sie zaczyna, gdy
    > ochroniarz panią blond wpuści, a brunetkę nie. W mojej ocenie jego

    Kodeks wykroczeń zawiera art. 135 i art. 138, jednak żaden z nich nie
    znajdzie zastosowania do działań pracownika ochrony.

    Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie
    handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa
    przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez
    uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru,
    podlega karze grzywny.

    Odmowa wpuszczenia nie jest odmową sprzedaży (chyba, że założymy, że
    przez fakt wejścia dokonuje się zawarcia umowy sprzedaży). Ponadto
    ochroniarz lub selekcjoner nie zajmuje się sprzedażą towarów (chyba,
    że handluje narkotykami, ale to już inna para kaloszy) - w większości
    lokali to barman lub kelner sprzedaje napoje, więc ochroniarz nie może
    popełnić wykroczenia z art. 135 kw.

    Art. 138. Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i
    pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie
    bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest
    obowiązany,
    podlega karze grzywny.

    Przepis mówi o odmowie świadczenia, do którego prowadzący dane
    przedsiębiorstwo JEST OBOWIĄZANY. Obowiązek może wynikać z ustawy lub
    umowy. Nie ma przepisu, który nakazywałby zawieranie umów o wstęp do
    lokalu rozrywkowego, najczęściej też potencjalny klient nie zawierał
    przed przyjściem do lokalu z prowadzącym lokal żadnej umowy. Brak jest
    więc obowiązku świadczenia.

  • 104. Data: 2009-03-29 13:43:59
    Od: a...@g...com

    On Mar 28, 11:02 pm, Andrzej Lawa >
    > "Sklep tylko dla białych", hmm? ;->

    No właśnie, nie jestem prawnikiem ale trudno mi uwierzyć, iż nie ma
    jasno określonego przepisu adresującego WPROST opisywane sytuacje:
    jawnej dyskryminacji wobec poszczególnych klientów względem ich CECH
    ANTROPOMETRYCZNYCH (np. koloru włosów, czy dostatecznie szczupła, czy
    ma regularne rysy twarzy a nie np. krzywy nos, czy NIEPEŁNOSPRAWNA/Y).

    Przecież dobrze wiemy ileż emocji w jeszcze niedalekiej historii
    budziły sprawy dotyczące Apartheidu, i tego w Republice Afryki
    Południwej, i jeszcze w latach '50 XX wieku także w USA! I właśnie
    przcież to na tym polegało, iż ochrona w placówkach usługowych nie
    wpuszczała "klientów którzy im się nie podobali" (w praktyce: iż nie
    posiadali dostatecznie jasnej skóry, lub dostatecznie pełnego portfela
    - któryś z tych warunków musiał być spełniony co oceniali
    "selekcjonerzy").
    Potem z wielką awanturą dokonało się obalenie Apartheidu co wiązało
    się z odpowiednimi poprawkami w Konstytucjach tych państw.

    Pytam więc wprost, czy nie istnieje przepis prawa który pod karą
    wprost zakazuje dyskrymiancji wobec poszczególnych klientów w
    miejscach publicznych, w tym też w PRYWATNYCH placówkach usługowych, a
    także wszelkiego innego publicznego różnicowania ludzi np. ze względu
    na ich cechy anatomiczne lub atropometryczne, np. rasa, kolor włosów,
    tusza, niepełnosprawność?

    Bo mnie się wydaje, iż JEST pewna ochrona istoty ludzkiej przed tego
    typu upokorzeniami w naszym systemie prawnym.

  • 105. Data: 2009-03-29 13:51:48
    Od: a...@g...com

    On Mar 29, 10:27 am, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Każdą ofertę? Cielesną także? ;-)

    Przpominam, że tzw. "agencje towarzyskie" czyli czerpanie korzyści
    osób trzecich z prostytucji, są w Polsce nielegalne. (Ach to
    społeczeństwo "zawistników"!) Dobrze to pokazuje, iż w "swoim" klubie
    nie masz prawa robić wszystkiego czego chcesz, także jeśli chodzi o
    "działalność gospodarczą".

  • 106. Data: 2009-03-29 14:06:10
    Od: a...@g...com

    On Mar 29, 1:31 pm, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > posiadania argumentów, które zostaną ewentualnie przez sąd uznane za
    > uzasadnione. Załóżmy niewpuszczanie osób pozostających pod

    no właśnie. Czy sąd w jakichkolwiek okolicznościach może uznać za
    uzasadnione nie wpuszczenie klienta z powodu jego niedostatecznej
    urody osobistej, nadwagi lub niepełnosprawności?

    Oczywiście w chwili rozprawy przedstawiciel lokalu będzie próbował to
    inaczej uzasadnić, ale załóżmy iż są dowody, takie jak świadkowie,
    nagranie filmiku przez telefon komórkowy, że w chwli niewpuszczenia
    ochroniarz był łaskaw wypowiedzieć inne nieco uzasadnienie swojej
    decyzji?
    Albo nic nie mówił lecz po prostu jednych nieznanych sobie klientów
    wpuszał a innych nie?

  • 107. Data: 2009-03-29 14:23:33
    Od: a...@g...com

    On Mar 29, 3:38 pm, m...@y...com wrote:
> [...]
    >
    > Odmowa wpuszczenia nie jest odmową sprzedaży (chyba, że założymy, że
    > przez fakt wejścia dokonuje się zawarcia umowy sprzedaży).

    No właśnie. I do tego pobiera za wejście opłatę wstępu. ("Wjazd -
    15zł, studenci - 10zł, kobiety do godz. 23 nie płacą!") Czyli
    sprzedaje wstęp do klubu. Jeśli kogoś nie chce wpuścić (w zamian za
    określoną opłatę) to dokonuje "odmowy sprzedaży". Przecież to proste!

    > w większości
    > lokali to barman lub kelner sprzedaje napoje, więc ochroniarz nie może
    > popełnić wykroczenia z art. 135 kw.

    Ale nie o napoje chodzi lecz o bilet wstępu, który właśnie "w
    większości lokali" sprzedaje ochroniarz-selekcjoner.

    Pytanie co jeśli bilet wstępu kupuje się gdzieś głębiej wewnątrz
    klubu, a więc istnieje podwójne wejście: pierwsze bronione przez
    selekcjonera do przedsionku, a dopiero dalej przy wyjściu z
    przedsionka do wnętrza właściwego lokalu sprzedaje się bilety wstępu?

    Czy jeśli ochroniarza-selekcjoner uniemożliwia potencjalnemu klientowi
    dojście do sprzedającego bilety wstępu to wówczas czy jest to
    bezprawne?

  • 108. Data: 2009-03-29 14:48:26
    Od: BK <b...@g...com>

    On 29 Mar, 15:43, a...@g...com wrote:

> [...]
    > także wszelkiego innego publicznego różnicowania ludzi np. ze względu
    > na ich cechy anatomiczne lub atropometryczne, np. rasa, kolor włosów,

    Nie istnieje. EOT.

  • 109. Data: 2009-03-29 17:02:23
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 28 marzec 2009 21:51
    (autor Andrzej Lawa
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <o...@n...lechistan.com>):

    > Natomiast jeśli jakoś kretynek, co się tandetnych amerykańskich filmów
    > naoglądał, nazwie bar klubem i spróbuje nie wpuszczać tam ludzi wedle
    > widzimisię - to łamie przepisy.

    Które? Bo wstęp na teren klubu jest tylko dla klubowiczów. Amen. Jak widzisz
    sprzeczność z jakimś prawem, to z jakim?

    --
    Tristan

  • 110. Data: 2009-03-29 18:31:27
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    a...@g...com pisze:

> [...]
    > także wszelkiego innego publicznego różnicowania ludzi np. ze względu
    > na ich cechy anatomiczne lub atropometryczne, np. rasa, kolor włosów,

    Co prawda nieco trollujesz, ale odpowiem, choć pytaniem na pytanie.
    Czy gdyby był taki przepis, to ten wątek miałby takie rozmiary, jakie ma?

    > Bo mnie się wydaje, iż JEST pewna ochrona istoty ludzkiej przed tego
    > typu upokorzeniami w naszym systemie prawnym.

    Nie przesadzaj z upokorzeniem. Jak się czujesz upokorzony, to się nie
    pchaj do miejsc z selekcją.
    W życiu spotkasz pewnie wiele towarzystw, do których nie będziesz
    zapraszany - zawsze będziesz się czuł upokorzony? Wyluzuj.

    W Łodzi jest dyskoteka o pretensjonalnej nazwie Cabaret. Raz chciałem
    tam iść ze znajomymi - ochroniarze połowie odmówili wejścia - tym,
    którzy byli w dżinsach*. Wszyscy zrobiliśmy w tył zwrot, a ja nigdy nie
    probowałem już tam wejść, niezależnie od stroju. Taki mam stosunek do
    takich miejsc. Uznaje ich prawo do wybierania sobie klientów, ale tym
    samym wybierają nie mnie.

    Pozdrawiam

    * Co oczywiście znaczyło, ze ich targetem byli eleganccy panowie w
    jedwabnych spodniach i mokasynach, wraz odpowiednio dobranymi paniami :)

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl