    From: m...@y...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: selekcja w klubach a jej legalność
    Date: Sun, 29 Mar 2009 06:38:29 -0700 (PDT)

    wiadomościnews:gqm3p9$4ua$1@news.onet.pl...

    > Nie chodzi o fizyczne zamknięcie czy nie, ale prawne. Wisi kartka "lokal
    > nieczynny" i to sparwę załatwia, albowiem jednoznacznie uzewnętrznia wolę
    > własciciela, by nikt nie wchodził poza osobami, któym pozwolił.

    > A przytrzymanie w drzwiach, to nie unieruchomienie?

    > OK! Ale nie w tym problem. W opisanym przez Ciebie przypadku działania
    > pracownika ochrony nie są bezprawne. Nie są, bo kodeks wykroczeń mówi o
    > odmowie obsłużenia bez uzasadnionej przyczyny. Problem sie zaczyna, gdy
    > ochroniarz panią blond wpuści, a brunetkę nie. W mojej ocenie jego
    > działania stają się bezprawne.

    Kodeks wykroczeń zawiera art. 135 i art. 138, jednak żaden z nich nie
    znajdzie zastosowania do działań pracownika ochrony.

    Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie
    handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa
    przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez
    uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru,
    podlega karze grzywny.

    Odmowa wpuszczenia nie jest odmową sprzedaży (chyba, że założymy, że
    przez fakt wejścia dokonuje się zawarcia umowy sprzedaży). Ponadto
    ochroniarz lub selekcjoner nie zajmuje się sprzedażą towarów (chyba,
    że handluje narkotykami, ale to już inna para kaloszy) - w większości
    lokali to barman lub kelner sprzedaje napoje, więc ochroniarz nie może
    popełnić wykroczenia z art. 135 kw.

    Art. 138. Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i
    pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie
    bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest
    obowiązany,
    podlega karze grzywny.

    Przepis mówi o odmowie świadczenia, do którego prowadzący dane
    przedsiębiorstwo JEST OBOWIĄZANY. Obowiązek może wynikać z ustawy lub
    umowy. Nie ma przepisu, który nakazywałby zawieranie umów o wstęp do
    lokalu rozrywkowego, najczęściej też potencjalny klient nie zawierał
    przed przyjściem do lokalu z prowadzącym lokal żadnej umowy. Brak jest
    więc obowiązku świadczenia.