  • 1. Data: 2009-03-26 13:41:50
    Temat: zapis na wypadek śmierci
    Od: "dark" <d...@N...gazeta.pl>

    Może ktoś jest obeznany w temacie.
    Chodzi o to, czy po śmierci właściciela rachunku oszczędnościowego, bank
    jest zobowiązany, niejako z urzędu, do sprawdzenia, czy zmarły pozostawił
    zapis na wypadek śmierci i do powiadomienia o tym wskazanej przez zmarłego
    osoby.
    Pytam, bo zdarzyła mi się taka sytuacja, że będąc osobą upoważnioną przez
    właściciela rachunku, wyegzekwowałem swoje prawo dopiero po przedstawieniu
    bankowi stosownych dokumentów tj. kopii zapisu i dowodu uiszczenia opłaty
    przez zmarłego za dokonanie tegoż zapisu.
    Podejrzewam, że gdybym tych dokumentów nie przedłożył bankowi >do oczu< to
    zapis pozostałby martwy. A przecież jakby z samej istoty ten instytucji
    wynika, że osoba powołana do zapisu nie musi o tm wiedzieć. Poza tym,
    przecież osoba wskazana w zapisie, nie musi mieć wcale dostępu do rzeczy
    pozostawionych przez zmarłego (w szczególności jego dokumentów), nie
    wspominająć o tym, że zapisobiorcą może być osoba, która o tym nie ma tzw.
    zielonego pojęcia. Czy ktoś mógłby mi pojaśnić, jak to wygląda w świetle
    przepisów prawa?
    Z góry dziękuję za odp.