  • 11. Data: 2003-09-20 17:05:09
    Temat: Re: okreslony wiek "do"
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "Maseł" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    news:1e10730c3472911ac7e30f75cc06553b@masel.cs.put.p
    oznan.pl...
    > Użytkownik "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl> napisał w
    > wiadomości news:Xns93FC7C08D59EBvipkawppl@193.110.122.80...
    >
    > Tu jest napisane "do 25", a ty chcesz na czlonka, kogos kto juz dawno
    > skonczyl 25 (IMHO nie wazne, czy jeden dzien, czy 3 miesiace, czy tez 25
    lat
    > temu).
    > A jak to jest w takiej stytuacji: "osobom do 18 roku zycia alkoholu nie
    > sprzedajemy"?
    Niestety pani pisząca tabliczkę w sklepie nie musi mieć racji ;).
    Alkoholu nie wolno sprzedawać małoletniemu czyli osobie która nie ukończyłą
    18 roku życia.

    burenezo

  • 12. Data: 2003-09-20 17:16:05
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> wrote in message

    > Użytkownik "Maseł" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    oznan.pl...

    > Ale dzień wcześniej masz 17 i jesteś niepełnoletni.Tak więc do 26 urodzin
    > masz 25 lat.
    > Przecież to oczywiste.Do czego tu prawnik??
    Przychylam się. Dziwne by było przyjęcie założenia że jeżeli dzisiaj ukończę
    25 lat to od jutra mam już 26... Liczą się lata ukończone. Wynika to z
    ogólnie przyjętego i do tej pory wydawało mi się że bezspornego rozumienia
    pojęcia "wieku".

    burenezo

  • 13. Data: 2003-09-20 17:19:09
    Od: "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl>

    "burenezo" <b...@p...onet.pl> dnia 20 wrz 2003 napisal/a kilka
    slow w news:bki170$d2s$1@news.onet.pl:

    wiekszosc zapisow posiada formulke "do ukonczenia" te nie w zwiazku z tym
    co uchwalodawca mial na mysli trudno powiedziec, jesli sa tzw. "dziury" to
    trzeba je poprawic...

    ja troche podchodze do tgo z matematycznego punktu widzenia... jak cos
    napisane do ... to oznacza DO... 25,5 to powyzej 25 25 i 3 m-ce to pow. 25

    gadac mozemy tak w nieskonczonosc, wiec jak mowie nie wazne co ja uwazam
    ... tylko jak to ma byc ! :P

    Pozdrowionka,
    VIPunia

    --
    Iwona Jankowska ::: VIPka ::: Vigorous Independent Person'ka
    http://pyrypy.poznan4u.com.pl/pyrypy.php?state=showu

  • 14. Data: 2003-09-20 18:53:14
    Od: "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl>

    Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> dnia 20 wrz 2003 napisal/a
    kilka slow w news:7odu31-8lv.ln1@diament.ists.pwr.wroc.pl:

    [...]
    > widziałaś jakąś gazetę dla dzieci, w której o dziecku np. 6 miesięcznym
    > mówi się jednolatek??

    nie.. ale moze do sprawy podchodze zbyt matematycznie....
    OK - mowie nie chce dyskutowac na ten temat .. bo juz duzo czasu dzisiaj na
    to poszlo, jesli chcecie ciagnac dyskusje - OK, ale ja sie wylaczam...

    Prosze o opinie kogos, kto moze mi powiedziec jak to jest z prawnego punktu
    widzenia, a nie ja sie komus wydaje :)
    Wasze argumenty przyjmuje i tez mam swoje, ale tu nie ma co dyskutowac, bo
    z tego co widze musza byc dopracowane zapisy, tylko trzeba podjac decyzje,
    a to wiaze sie z opinia prawnika... trudno najwyzej w poniedzialek zglosze
    sie do jakiejs kancelarii prawniczej...

    Pozdrowionka,
    VIPunia

  • 15. Data: 2003-09-20 20:09:27
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

    Użytkownik "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns93FCBDB6BDE46vipkawppl@193.110.122.80...

    > hmm stawalam 2 razy przed sadem w tym roku, pol roku przed ukonczeniem 25
    > roku zycia i wpisywali mi 25.
    >
    > czyli z powyzszego naszego "stawania przed sadami" nic nie wynika :(

    Może dlatego tak zapisywali, że nie uściślałaś, że masz jeszcze trochę do
    tej 25tki...
    Faktycznie jest tak - że podaje się liczbę lat ukończonych, neiważne czy za
    tą liczbą znajdują się jeszcze dwa czy 10 miesięcy.
    W opiniach, w których należy podać dokładny wiek - wobec osoby, która miała
    ukończone 25 lat i np. 2 miesiące stosuje się zapis 25;2.

  • 16. Data: 2003-09-20 20:30:28
    Od: "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl>

    "kinka" <k...@t...pl> dnia 20 wrz 2003 napisal/a kilka slow w

> [...]
    > wiadomości news:Xns93FCBDB6BDE46vipkawppl@193.110.122.80...

    > Może dlatego tak zapisywali, że nie uściślałaś, że masz jeszcze trochę

    byl luty i mowilam, ze w sierpniu koncze 25 lat.

> [...]
    > W opiniach, w których należy podać dokładny wiek - wobec osoby, która
    > miała ukończone 25 lat i np. 2 miesiące stosuje się zapis 25;2.

    ok w jezyku potocznym w ankietach rowniez, czy w przypadku osob, ktore maja
    prawa wyborcze czynne lub bierne rowniez?

    Mam juz dwie opinie prawnikow na mailach odosnie tej sytuacji, obu z nich
    mowi ze konieczny jest zapis "do ukonczenia", aby nie bylo watpliwosci,
    gdyz w obecnej interpretacji powinno sie uznac "do 25 lat" jako 25 lat i
    ani dnia wiecej

    Pozdrowionka,
    VIPunia

  • 17. Data: 2003-09-21 08:22:02
    Temat: Re: okreslony wiek
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    VIPunia - Iwona Jankowska <v...@N...wp.pl> napisał(a):

    > Czy wg tych zapisow osoby, ktore maja ukonczone 25 lat i np. dodatkowo
    > 3 m-ce maja czynne prawo wyborcze oraz czy moga zostac czlonkiem Y ??
    >
    > i jeszcze jedna sprawa...
    >
    > "Kandydaci na czlonkow Y okreslani sa na czterech odrebnych listach
    > wyborczych wedlug kryterium wieku:
    > - od 13 do 15 lat
    > - od 16 do 18 lat
    > - od 19 do 21 lat
    > - od 22 do 25 lat."
    >
    > Wg powyzszego zapisu osoby, ktore maja ukonczone 15 lat (+ np. 2 m-ce) w
    > ktorej sa grupie wiekowej? Analogicznie te, ktore ukonczyly 18 (+ np. 1
> [...]

    Ze sposobu określenia tych przedziałów wiekowych wynika, że ktoś mający 15
    lat i 2 miesiące kwalifikuje się do pierwszej grupy wiekowej, następny bowiem
    przedział mówi o 16 latach (16 lat ma się dopiero od dnia 16. urodzin).
    Inaczej rozumując osoba mająca 15 lat i 2 miesiące nie mogłaby być zaliczona
    do żadnego przedziału wiekowego.
    Idąc dalej tym tropem, należałoby przyjąć, że wiekowe kryterium "od 22 do 25
    lat" spełnione jest do dnia 26. urodzin danej osoby, jako że następny
    przedział wiekowy - gdyby istniał - sformułowany byłby: "od 26 do..."

  • 18. Data: 2003-09-21 09:38:24
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

> [...]
    > mowi ze konieczny jest zapis "do ukonczenia", aby nie bylo watpliwosci,
    > gdyz w obecnej interpretacji powinno sie uznac "do 25 lat" jako 25 lat i

    Popieram posty z tej dyskusji - 25 lat ma się do dnia poprzedzającego
    ukończenie 26 lat.
    W przypadku, gdyby nie dożyło się tych 26 urodzin nie można powiedzieć, że
    nieboszczyk ma 26 lat. Mówi się najczęściej "niespełna 26-letni ...".
    Oczywiście, że zawsze należy doprecyzować sformułowania.
    Ale zastanawiam się, czy nie szukasz raczej potwierdzenia, że 25-latek to
    osoba, która właśnie ukończyła ten wiek, zaś dzień później nie jest już
    25-latkiem :-)

  • 19. Data: 2003-09-21 15:13:00
    Od: "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl>

    "kinka" <k...@t...pl> dnia 21 wrz 2003 napisal/a kilka slow w

    [...]
    mam watpliwosci czy nie ma "dziur", w tych przepisach, gdyz
    wg mnie od 13 do 15 i od 16 .. oznacza, ze pom. 15, a 16 jest "dziura"...
    zmienilabym zapisy
    od 13 do dnia ukonczenia 15 lat
    powyzej 15 lat do dnia ukoczenia 18 lat

    itd...

    ja interpretuje do .. jak do ukonczenia i tyle

    Pozdrowionka,
    VIPunia

  • 20. Data: 2003-09-21 18:14:28
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@N...wp.pl> wrote in message
> [...]
    > powyzej 15 lat do dnia ukoczenia 18 lat
    >
    > itd...
    >
    > ja interpretuje do .. jak do ukonczenia i tyle
    Widzę, że zdanie masz już wyrobione i mimo, że chyba wszyscy na grupie
    tłumaczą ci że jest inaczej trzymasz się swojej wersji. Cóż, różni bywają
    ludzie.
    W każdym razie musisz wiedzieć że twoje twierdzenia sprzeczne są chociażby z
    art 65 KC:

    Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze
    względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
    społecznego oraz ustalone zwyczaje.

    Jeżeli więc np. w regulaminie napiszesz, że zw konkursie mogą uczestniczyć
    osoby w wieku od 18 do 25 lat to jeżeli nie dopuścisz do konkursu osoby
    mającej 25 i pół roku, przegrasz przed każdym sądem.

    burenezo