  • 1. Data: 2003-09-20 08:12:05
    Temat: Polisa posagowa a wygaśnięcie?
    Od: "BaM" <N...@k...chip.pl>

    Witam!
    W 1975 roku została założona Polisa - ubezpieczenie zaopatrzenia dzieci
    która miała okres ubezpieczenia lat 20, do 1995.
    Z różnych powodów nie została wypłacona, przy czym nie było też żadnej
    korespondencji z PZU.
    Po prostu polisa leżała w szafie.
    Znalazłam ją w tym roku i chciałam wypłacić należności z niej i dowiedziałam
    w PZU że NIC!! mi się nie należy bo to przedawniona Polisa.
    Przeczytałam Ogólne warunki i Nie ma jednego słówka na temat wygaśnięcia.
    Więc pytanie czy jakieś inne przepisy regulują coś takiego?
    Bo rozumiem że należności na Polisie nie naliczały się od 1995 ale żeby nie
    należała się ani złotówka z 4800 zł ubezpieczenia??!!
    W 1975 roku była to kwota za jaką samochód można było kupić ;)))))))

    Dziękuję za ewentualne rady i pozdrawiam
    Barbara

  • 2. Data: 2003-09-20 09:09:46
    Temat: Re: Polisa posagowa a wygaśnięcie?
    Od: Dredd<...@...pl>

    Zasadą jest że roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z
    upływem 3 lat od daty w której nastąpiło zdarzenie objęte
    ubezpieczeniem (zob. art. 819 kodeksu cywilnego). Zasada ta
    obowiązywała co najmniej od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
    Ponieważ wątpię by w twojej umowie lub ogólnych warunkach
    ubezpieczenia Twojego ubezpieczyciela zawarto zasadę korzystniejszą,
    to tu prawdopodobnie rzeczywiście doszło do przedawnienia roszczeń

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-09-20 09:16:43
    Od: "BaM" <N...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ubezpieczenia Twojego ubezpieczyciela zawarto zasadę korzystniejszą,
    > to tu prawdopodobnie rzeczywiście doszło do przedawnienia roszczeń

    I nie można już nic z tym zrobić?

  • 4. Data: 2003-09-20 09:32:55
    Od: Dredd<...@...pl>

    Oczywiście można pozwać PZU o wypłatę spornego świadczenia.
    Pozwana spółka podniesie jednak wówczas zapewne zarzut
    przedawnienia (już teraz na niego się powołuje). To w zasadzie
    obligować będzie Sąd do oddalenia powództwa w całości i obciążenia
    składającego pozew kosztami procesu.
    Teoretycznie można co prawda próbować zwalczać podniesiony przez
    PZU zarzut przedawnienia powołując się, że skorzystanie z niego przez
    ubezpieczyciela jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego
    (art. 5 kodeksu cywilnego) ale w sytuacji kiedy niezrealizowanie polisy
    spowodowane byłoby tylko i wyłącznie biernością uprawnionego który
    nie zadbał wystarczająco starannie o swe interesy, szanse powodzenia
    takiej taktyki są w mojej ocenie znikome.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-09-20 09:44:42
    Od: "BaM" <N...@k...chip.pl>

> [...]
    > nie zadbał wystarczająco starannie o swe interesy, szanse powodzenia
    > takiej taktyki są w mojej ocenie znikome.

    To niedobrze.
    Dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Barbara