  • 1. Data: 2003-09-20 15:12:00
    Temat: nowa definicja konsumenta
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Wedlug nowego art. 22(1) KC
    konsumentem jest osoba fizycznej, która nabywa towar konsumpcyjny w celu
    niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.
    Taka sama definicja przyjeta zostala w ustawie o szczegolnych warunkach
    sprzedazy konsumenckiej.

    Wczesniejsza definicja kodeksowa brzmiala: za konsumenta uważa się osobę,
    która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z
    działalnością gospodarczą (uchylony od 25.09.2003 r. art. 284 p.3 KC)

    Czy nalezy za tym przyjac iz obecnie:

    1) konsumentem nie bedzie osoba prawna, nawet gdy np. stowarzyszenie nabywa
    kserokopiarke na potrzeby swojego biura
    2) konsumentem nie bedzie osoba fiz. ktora nabywa rzecz posrednio zwiazana
    ze swoja dzialalnoscia gospodarcza
    (np. hurotownik kupuje zarowki do oswietlenia swojej hurtowni)
    3) konsumentem nie bedzie osoba fiz. ktora w ogole nie prowadzi dzialalnosci
    gosp. ale nabywa rzecz w zwiazku z dzialaloscia zawodowa (np. pracownik
    kupuje narzedzie pracy)

    Taka interpretacja jest wg. mnie maksymalnie zawezajaca pojecie konsumenta,
    ale wynika expressis verbis z nowej
    definicji.
    Prosilbym o wskazowki, czy jest to wykladnia poprawna,
    wdzieczny bylbym za wskazanie literatury, orzecznictwa..(wezsza definicja
    obowiazywala juz od 1.01.2003 przy
    sprzedazy konsumenckiej).

    Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow zawiera natomiast nadal szersza
    def. konsumenta.
    Jak moze przedstawiac sie jej stosunek do regulacji kodeksowej?

    pozdrawiam serdecznie
    Mdr

  • 2. Data: 2003-09-20 18:02:37
    Temat: Re: nowa definicja konsumenta
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Mateusz Dr n...@w...pl wiadomości
    bkhqp5$sn9$...@n...onet.pl powiedział, że:

> [...]

    > 1) konsumentem nie bedzie osoba prawna, nawet gdy np. stowarzyszenie
    > nabywa kserokopiarke na potrzeby swojego biura

    Nie będzie.

> [...]

    > Taka interpretacja jest wg. mnie maksymalnie zawezajaca pojecie
    > konsumenta, ale wynika expressis verbis z nowej

    IMHO ustawodawca wyszedł z założenia, że jeśli zajmujesz się czymś zawodowo
    to nie możesz skrywać się pod mianem "konsumenta". Dość logiczne.

    > Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow zawiera natomiast nadal
    > szersza def. konsumenta.
    > Jak moze przedstawiac sie jej stosunek do regulacji kodeksowej?

    Lex posteriori derogat legi priori.

    --
    Olgierd
    "Znajdzie się pała na dupę Bzdurygała" - okrzyk bojowy antyglobalistów,

  • 3. Data: 2003-09-20 19:32:22
    Od: Robert Fonfara <r...@m...pl>

    On Sat, 20 Sep 2003 20:02:37 +0200, Olgierd wrote:

    [..]

    > IMHO ustawodawca wyszedł z założenia, że jeśli zajmujesz się czymś zawodowo
    > to nie możesz skrywać się pod mianem "konsumenta". Dość logiczne.

    > Lex posteriori derogat legi priori.

    Wydaje mi się raczej, że lex posterior generali non derogat legi priori
    speciali. Nie mam pod ręką uokik, ale uważam, że skoro jak piszesz ustawa
    ta zawiera własną definicję konsumenta, to wykładnia jej przepisów powinna
    uwzględniać definicję z tego samego aktu prawnego.

    Ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie zawiera explicite definicji
    konsumenta, zaś zakres kodeksowej definicji konsumenta jest szerszy niż
    zakres podmiotowy usk, gdyż zawiera małe, niewinne słówko 'bezpośrednio'.
    Zatem zd. m. może tak się zdarzyć, że konsument na gruncie kc - nie będzie
    korzystał z uprawnień sprzedaży konsumenckiej, co oczywiście nie wyklucza
    jego uprawnień wynikających z kc(np. dot. klauzul abuzywnych) -
    <reklama>trochę zahaczam o ten temat na swojej stronie</reklama>.
    Prawodawca odróżnia, więc i my odróżniajmy.

    --
    Robert Fonfara
    ----------------------------------

  • 4. Data: 2003-09-20 21:20:24
    Temat: Odp: nowa definicja konsumenta
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Witam!

    Użytkownik Robert Fonfara <r...@m...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:1giv5pls090wz.l5yp27uipgae$....@4...net..
    .
> [...]
    > ta zawiera własną definicję konsumenta, to wykładnia jej przepisów powinna
    > uwzględniać definicję z tego samego aktu prawnego.

    Oczywiscie zgadzam sie z tym stanowiskiem.

    > Ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie zawiera explicite definicji
    > konsumenta,

    zawiera explicite definicje sytuacji kiedy dana osoba bedzie mogla
    skorzystac z jej dobrodziejstw,
    natomiast definicje "konsumenta" implicite, na swoj uzytek jedynie IMHO

    zaś zakres kodeksowej definicji konsumenta jest szerszy niż
    > zakres podmiotowy usk, gdyż zawiera małe, niewinne słówko 'bezpośrednio'.

    Fakt.

> [...]
    > <reklama>trochę zahaczam o ten temat na swojej stronie</reklama>.
    > Prawodawca odróżnia, więc i my odróżniajmy.

    Niestety prawodawca nie zawsze jest racjonalny ;(

    pozdrawiam serdecznie
    mdr

  • 5. Data: 2003-09-23 05:48:23
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Robert Fonfara r...@m...pl wiadomości
    1giv5pls090wz.l5yp27uipgae$....@4...net powiedział, że:

> [...]
    > ta zawiera własną definicję konsumenta, to wykładnia jej przepisów
    > powinna uwzględniać definicję z tego samego aktu prawnego.

    OK, więc powinienem był dodać: w zakresie objętym regulacją k.c. Definicja
    dla potrzeb administracji się nie zmienia, o ile nie odwołuje się do
    cywilistyki. Inna sprawa, że jeśli działalność administracji ma wkraczać w
    obrót cywilny (a w tym przypadku wkracza) to jednak ten rozziew jest męczący
    i mylący. Jak znam życie będą (niepotrzebne) dyskusje.

  • 6. Data: 2003-09-23 06:36:12
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    > wdzieczny bylbym za wskazanie literatury,

    np.:

    Sławomir Koroluk - zmiana definicji konsumenta w kodeksie cywilnym -
    propozycja interpretacji, MoP 10/2003, str. 439-443,

    Zbigniew Radwański - Podmioty prawa cywilnego w świetle zmian kodeksu
    cywilnego przeprowadzonych ustawą z dnia 14 lutego 2003r. - Prz.Sąd. 7-
    8/2003, str. 12-16,

    pzdr

    marek radwański

  • 7. Data: 2003-09-23 13:01:45
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Marek Radwański <l...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bkopks$jet$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    >
    > Zbigniew Radwański - Podmioty prawa cywilnego w świetle zmian kodeksu
    > cywilnego przeprowadzonych ustawą z dnia 14 lutego 2003r. - Prz.Sąd. 7-

    O, jakie swiezosci.

    Dziekuje bardzo !

    pozdrawiam
    Mateusz Droba