    From: Robert Fonfara <r...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nowa definicja konsumenta
    Date: Sat, 20 Sep 2003 21:32:22 +0200

    On Sat, 20 Sep 2003 20:02:37 +0200, Olgierd wrote:

    [..]

    > IMHO ustawodawca wyszedł z założenia, że jeśli zajmujesz się czymś zawodowo
    > to nie możesz skrywać się pod mianem "konsumenta". Dość logiczne.

    > Lex posteriori derogat legi priori.

    Wydaje mi się raczej, że lex posterior generali non derogat legi priori
    speciali. Nie mam pod ręką uokik, ale uważam, że skoro jak piszesz ustawa
    ta zawiera własną definicję konsumenta, to wykładnia jej przepisów powinna
    uwzględniać definicję z tego samego aktu prawnego.

    Ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie zawiera explicite definicji
    konsumenta, zaś zakres kodeksowej definicji konsumenta jest szerszy niż
    zakres podmiotowy usk, gdyż zawiera małe, niewinne słówko 'bezpośrednio'.
    Zatem zd. m. może tak się zdarzyć, że konsument na gruncie kc - nie będzie
    korzystał z uprawnień sprzedaży konsumenckiej, co oczywiście nie wyklucza
    jego uprawnień wynikających z kc(np. dot. klauzul abuzywnych) -
    <reklama>trochę zahaczam o ten temat na swojej stronie</reklama>.
    Prawodawca odróżnia, więc i my odróżniajmy.

    --
    Robert Fonfara