  • 11. Data: 2011-07-06 21:21:17
    Temat: Re: nakazanie wypełnienia przyrzeczenia??
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/6/2011 4:08 PM, p 47 wrote:
    > 2.Błędne jest twoje przekonanie, ze nie można dochodzić prawa do
    > stwierdzenia istnienia zawarcia umowy, nawet gdy ta umowa wymaga formy
    > szczególnej.

    art 73KC
    § 2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę
    szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna.

    ... reszta tego paragrafu akruat cie nie dotyczy,

    [Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest
    zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej.]

  • 12. Data: 2011-07-06 21:27:45
    Od: goldi <m...@g...com>

    wiadomościnews:iv2gvl$ul4$1@news.onet.pl...

    > 1. Cały czas nie odrózniasz formalnego ustanowienia służebności 9do czego
    > potrzebna jest szczególna forma)  od sytuacji, w której dochodzi sie prawa
    > dotakiego ustanowienia.
    > 2.Błędne jest twoje przekonanie, ze nie można dochodzić prawa do
    > stwierdzenia istnienia zawarcia umowy, nawet gdy ta umowa wymaga formy
    > szczególnej.
    > 3. Cóz, wydaje się , że to ty pouczasz, w przekonaniu o swojej
    > nieomylności; - jesli będziesz zajmować się prawem to niechybnie przekonasz
    > się, ze przekonanie to jest bezpodstawne .;-) i że róznice w pogladach są
> [...]

    Pomijasz fakt, że zobowiązanie do ustanowienia służebności też wymaga
    formy aktu notarialnego.

  • 13. Data: 2011-07-06 21:30:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.07.2011 23:08), p 47 wrote:

    > 1. Cały czas nie odrózniasz formalnego ustanowienia służebności 9do
    > czego potrzebna jest szczególna forma) od sytuacji, w której dochodzi
    > sie prawa dotakiego ustanowienia.

    Ale prawo do takiego ustanowienia też musi mieć formę szczególną.

    Przez niedaleką analogię, jeżeli masz umowę przedwstępną sprzedaży
    nieruchomości i ta umowa jest notarialna, to na podstawie tej umowy
    możesz skutecznie domagać się przed sądem zawarcia umowy sprzedaży.

    Jeżeli jednak tą umowę masz bez udziału notariusza, to jedyne co Ci
    przysługuje to zwrot zadatku w podwójnej wysokości (jeżeli jesteś
    kupującym).

    p. m.

  • 14. Data: 2011-07-06 23:49:58
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]
    >
    > Jeżeli jednak tą umowę masz bez udziału notariusza, to jedyne co Ci
    > przysługuje to zwrot zadatku w podwójnej wysokości (jeżeli jesteś

    Hm, w takim razie na jakiej podstawie mogę żądac zwrotu zadatku w podwójnej
    wysokości? - skoro uznamy, że taka umowa przedwstępna nienotarialna jest
    nieważna i nie pociąga za sobą skutków prawnych to nie może ona w wypadku
    jej niewypełnienia (bo nieważna) powodować takich skutków, jak wazna umowa
    .

  • 15. Data: 2011-07-06 23:59:50
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nienotarialna jest nieważna i nie pociąga za sobą skutków prawnych to nie
    > może ona w wypadku jej niewypełnienia (bo nieważna) powodować takich

    Uściślam, bo mój post można błędnie zrozumieć;- chodziło mi o to, że skoro
    umowa nienotarialna przedwstępna jest niewazna, bo nie zachowano nakazanej
    formy jej zawarcia, to także nie może taka nienotarialna umowa przedwstępna
    powodowac innych skutków prawnych (w tym w razie jej niewypełnienia zwrotu
    zadatku w podwójnej wysokości) bo jest formalnie nieważna.
    Dlaczego zatem kupującemu ma jednak przysługiwac zwrot zadatku w podwójnej
    wysokości?

  • 16. Data: 2011-07-07 00:10:08
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.07.2011 01:49), p 47 wrote:

> [...]
    >>

    > Hm, w takim razie na jakiej podstawie mogę żądac zwrotu zadatku w
    > podwójnej wysokości? - skoro uznamy, że taka umowa przedwstępna

    Nie uznajemy że jest nieważna

    > i nie pociąga za sobą skutków prawnych

    i nie uznajemy że nie pociąga za sobą skutków prawnych,

    > nie może ona w wypadku jej niewypełnienia (bo nieważna) powodować takich
    > skutków, jak wazna umowa .

    , tylko uznajemy że nie może pociągać za sobą skutku przeniesienia
    własności nieruchomości.

    p. m.

  • 17. Data: 2011-07-07 01:54:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/6/2011 6:49 PM, p 47 wrote:

> [...]
    > nienotarialna jest nieważna i nie pociąga za sobą skutków prawnych to
    > nie może ona w wypadku jej niewypełnienia (bo nieważna) powodować takich

    jest wazna, prawo nie naklada warunku formy notarialnej na umowe
    przedwstepna mimo, ze umowa wlasciwa musi miec forme notarialna.

    jeedynie co zyskujesz przy umowie przedswstepnej zawartej w takiej samej
    formie w jakiej musi zostac zawarta umowa wlasciwa to mozliwosc
    dochodzenia zawarcia umowy wlasciwej.

  • 18. Data: 2011-07-07 01:55:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/6/2011 6:59 PM, p 47 wrote:

> [...]
    > nieważna.
    > Dlaczego zatem kupującemu ma jednak przysługiwac zwrot zadatku w

    zrobiles bledne zalozenie, ze umowa przedwstepna musi miec forme
    notarialna, zeby byla wazna. nie musi.

  • 19. Data: 2011-07-07 02:16:40
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    > Nie uznajemy że jest nieważna

    > i nie uznajemy że nie pociąga za sobą skutków prawnych,

    > , tylko uznajemy że nie może pociągać za sobą skutku przeniesienia
    > własności nieruchomości.

    1.Wdzieczny byłbym, abyś poparł swoje powyższe twierdzenia podstawą prawną.
    2. poniewaz to co napisałes wyżej wydaje mi się sprzeczne z logiką! -nie
    można nie miec ciastka (uznawać, że nienotarialna np. umowa przedwstępna o
    przeniesieniu własności nieruchomości (jedynie!!) nie może pociągać za sobą
    skutku przeniesienia własności, a scislej obowiązku takiego przeniesienia,)
    i jednocześnie miec ciastko ( tj twierdzić, ze jest ważna i powoduje skutki
    prawne a mianowicie NAKAZUJE dokonac takiego przeniesienia, skoro
    niezastosowanie się do niej pociąga wg ciebie takie sankcje jak w przypadku
    ważnej umowy)
    3. przyjecie jakis pieniedzy w sytuacji, gdy nie istnieje umowa sprzedazy,
    (czy umowa przedwstepna) w formie OBOWIĄZKOWEJ dla danej transakcji, gdy
    zawarto umowe w formie, która nie skutkuje z mocy prawa deklarowanymi
    skutkami prawnymi oznacza, że nie zawarto WAŻNEJ umowy. Zreszta KC
    jednoznacznie to chyba okresla.
    A zatem nie ma podstawy, by traktowac te pieniądze jako zadatku, bo zadatek
    istnieje nie samoistnie, ale w powiązaniu z jakąś ważną umową.
    Skoro własciwej umowy nie sporzadzono, to sprzedajacy WIĄŻĄCO do niczego się
    nie zobowiązał, bo zgodnie z twoim pogladem do wypełnienia tego wadliwego
    zobowiązania prawo go nie zmusza.

    Wracając do mojego pierwotnego problemu,- ja nie mam wątpliwosci, że
    służebność osobista obowązkowo powstaje w wyniku deklaracji woli
    poswiadczonej notarialnie ( + inne formy, tu nieistotne).
    Moje pytanie dot. tego, czy zawarty dokument, spełniający wszystkie
    niezbedne inne wymogi ustanowienia służebności, ale nie notarialny jest
    podobnie do tej "twojej" nienotarialnej umowy przedwstepnej jednak jakoś
    ważny i tak i ona pociąga za sobą skutki prawne?
    jesli tak, to jakie i co dla podstawowego celu (uzyskania służebności) można
    z tego "utargować?

  • 20. Data: 2011-07-07 02:44:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/6/2011 9:16 PM, p 47 wrote:
> [...]
    > podobnie do tej "twojej" nienotarialnej umowy przedwstepnej jednak jakoś
    > ważny i tak i ona pociąga za sobą skutki prawne?

    jest wazny, tyle tylko, ze nie przymusza drugiej strony do zawarcia
    umowy wlasciwej. moze to zrobic, ale nie musi i nic jej nie mozesz
    zrobic jesli nie zechce. po za tym co sami w umowie sobie zapisaliscie
    jesli do zawarcia umowy wlasciwej nie dojdzie. drobnym wyjatkiem jest to
    co zapisal ustawodawca czyli zwrot zaliczki czy podwojnego zadatku. ale
    to wszystko.

    dopiero zawarcie umowy przedwstepnej w takiej samej formie jak umowa
    wlasciwa, pociaga za soba mozliwosc przymuszenia drugiej strony do
    zawarcie umowy wlasciwej.

    stad wlasnie jak umowe przedwstepna sprzedazy mieszkania zawrzesz w
    formie notarialnej, to nawet jak sprzedajacy powie, ze sie rozmyslił, to
    mozesz sadownie dochodzi zawarcia umowy wlasciwej.
    jesli umowa przedwstepan am forme zwykelgo "papiórka" to mozesz
    sprzedajacemu nagwizdac.

    tak samo jest np. z umowa przerzecznei zawarcia umowy o prace.
    poniewwaz umowa o prace ma miec forme pisemnu, to zawarcie umowy
    przedwstepnej pisemnej jest wystarczajace, aby potem wymusic na
    pracodawcy zatrudnienie.
    Sama słowna obietnica i owszem jest wiazaca jesli chodxzi o warunki
    JESLI pracodawca zechce umowe o prace podpisac. Ale jesli nie zechce
    mozesz sobie tylko ponarzekac.

    poprzekladaj chociaz na wyrywki KC