    From: "p 47" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nakazanie wypełnienia przyrzeczenia??
    Date: Thu, 7 Jul 2011 04:16:40 +0200

    news:4e14f957$0$2455$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie uznajemy że jest nieważna

    > i nie uznajemy że nie pociąga za sobą skutków prawnych,

    > , tylko uznajemy że nie może pociągać za sobą skutku przeniesienia
    > własności nieruchomości.

    1.Wdzieczny byłbym, abyś poparł swoje powyższe twierdzenia podstawą prawną.
    2. poniewaz to co napisałes wyżej wydaje mi się sprzeczne z logiką! -nie
    można nie miec ciastka (uznawać, że nienotarialna np. umowa przedwstępna o
    przeniesieniu własności nieruchomości (jedynie!!) nie może pociągać za sobą
    skutku przeniesienia własności, a scislej obowiązku takiego przeniesienia,)
    i jednocześnie miec ciastko ( tj twierdzić, ze jest ważna i powoduje skutki
    prawne a mianowicie NAKAZUJE dokonac takiego przeniesienia, skoro
    niezastosowanie się do niej pociąga wg ciebie takie sankcje jak w przypadku
    ważnej umowy)
    3. przyjecie jakis pieniedzy w sytuacji, gdy nie istnieje umowa sprzedazy,
    (czy umowa przedwstepna) w formie OBOWIĄZKOWEJ dla danej transakcji, gdy
    zawarto umowe w formie, która nie skutkuje z mocy prawa deklarowanymi
    skutkami prawnymi oznacza, że nie zawarto WAŻNEJ umowy. Zreszta KC
    jednoznacznie to chyba okresla.
    A zatem nie ma podstawy, by traktowac te pieniądze jako zadatku, bo zadatek
    istnieje nie samoistnie, ale w powiązaniu z jakąś ważną umową.
    Skoro własciwej umowy nie sporzadzono, to sprzedajacy WIĄŻĄCO do niczego się
    nie zobowiązał, bo zgodnie z twoim pogladem do wypełnienia tego wadliwego
    zobowiązania prawo go nie zmusza.

    Wracając do mojego pierwotnego problemu,- ja nie mam wątpliwosci, że
    służebność osobista obowązkowo powstaje w wyniku deklaracji woli
    poswiadczonej notarialnie ( + inne formy, tu nieistotne).
    Moje pytanie dot. tego, czy zawarty dokument, spełniający wszystkie
    niezbedne inne wymogi ustanowienia służebności, ale nie notarialny jest
    podobnie do tej "twojej" nienotarialnej umowy przedwstepnej jednak jakoś
    ważny i tak i ona pociąga za sobą skutki prawne?
    jesli tak, to jakie i co dla podstawowego celu (uzyskania służebności) można
    z tego "utargować?