  • 71. Data: 2018-03-26 12:44:29
    Temat: Re: łoby Re: Radar laserowy nie spełnia przepisów!
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 23 Mar 2018 15:31:17 +0100, Shrek napisał(a):

    > Czyli na przykład odległości od _tego_samego_ punktu. I tu jest pies
    > pogrzebany. Nie jesteś w stanie tego zapewnić.

    Trudno zaprzeczyć.
    Z drugiej strony jakoś nie wierzę, żeby producenci urządzenia nie
    dostrzegli tego problemu. Może jest jakaś instrukcja obsługi, w której
    wyciemniono, jak prawidłowo używać prędkościomierz. Kto wie, może nawet
    policzono, o ile może przesunąć się ręką w ciągu owych 0,3 s i jak to się
    odbija na wyniku.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

  • 72. Data: 2018-03-26 13:16:48
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Mar 2018 00:39:49 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Przykładowo program,który zmierzy 10 prędkości, przyjmie
    > najniższą ze zmierzonych i jeszcze odejmie od tego poprawkę wynikającą
    > choćby z rozkładu tStudenta. Będziemy mieć pewność,ze z taką prędkością
    > co najmniej jechał.

    Z podobnymi problemami ludzkość już się borykała. Jeśli możliwe jest
    przeprowadzenie serii pomiarów, wylicza się średnią i tzw. odchylenie
    standardowe. Potem już tylko trzeba ustalić, jaki poziom ufności zadowala
    Wysoki Sąd. Przystępna tabelka jest choćby tu:
    http://www.naukowiec.org/wiedza/statystyka/regula-tr
    zech-sigm_709.html

    Przykładowo, jeśli średnia z pomiarów to 60 km/h a odchylenie standardowe
    wynosi 4 km/h, to znaczy, że z prawdopodobieństwem 0.682 prawdziwa prędkość
    znajduje się w przedziale (56 km/h, 64 km/h), a z prawdopodobieństwem 0.997
    w przedziale (48 km/h, 72 km/h). Przy liczbie pomiarów mniejszej niż 30
    należy zastosować dodatkowo znane już powszechnie ludności współczynniki
    Studenta-Fishera.
    Ponieważ przyjmujemy wersję najbardziej korzystną dla delikwenta, z
    prawdopodobieństwem 0.682 jechał nie szybciej niż 56 km/h, a
    prawdopodobieństwem 0.997 co najmniej 48 km/h.
    Z całą pewnością (100%) można tylko orzec, że prędkość mieściła się gdzieś
    między zerem z nieskończonością.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

  • 73. Data: 2018-03-26 13:29:07
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 26.03.2018 Olin <k...@a...w.stopce> napisał/a:

    > Z podobnymi problemami ludzkość już się borykała. Jeśli możliwe jest
    > przeprowadzenie serii pomiarów, wylicza się średnią i tzw. odchylenie

    Otóż to, jeśli jest możliwe przeprowadzenie serii pomiarów.
    Z dokładnością do tego, że wiemy, co tak naprawdę mierzymy.

    Bo jeśli mierzymy odległość raz od maski samochodu, raz od jego
    szyby a raz od auta sąsiedniego czy tez znaku drogowego, to żadne
    uśrednianie nie pomoże.

    Przypomina to nieco kwestię długości nosa cesarza Chin.
    Ponieważ nikomu nie wolno było cesarza oglądać, badacze przeprowadzili
    szeroko zakrojoną ankietę, pytając ludzi, jak długi ich zdaniem
    jest cesarski nos. Zebrali w ten sposób 10 000 "pomiarów" i wyznaczyli
    średnią :-) Twoim zdaniem można tu ustalić poziom ufności? ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 74. Data: 2018-03-26 13:53:46
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Mar 2018 13:16:48 +0200, Olin napisał(a):

    > prawdopodobieństwem 0.682 jechał nie szybciej niż 56 km/h,

    Oczywiście miało być "nie wolniej niż".

  • 75. Data: 2018-03-26 14:07:20
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Mar 2018 11:29:07 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski napisał(a):

> [...]
    >
    > Bo jeśli mierzymy odległość raz od maski samochodu, raz od jego
    > szyby a raz od auta sąsiedniego czy tez znaku drogowego, to żadne

    To jest już inna para kaloszy, ale z drugiej strony przy, powiedzmy
    dwudziestu pomiarach, wynik nie jest całkiem z czapy. Laser trafia w różne
    elementy auta, co powiększa rozrzut wyników, a w konsekwencji odchylenie
    standardowe, więc "obniża się" dolna granica przedziału, w którym - przy
    wymaganym poziomie ufności - znajduje się "prawdziwa" prędkość. Dodatkowo,
    na skutek drżenia ręki funkcjonariusza, prędkość może być równie dobrze
    zniżona, a nie tylko zawyżona, ale może akurat są tak szkoleni, żeby
    mierzyć jak najwięcej.

    Dla porządku dodam, że w pierwszej klasie tłukli nam do głowy, że wyniki
    odbiegające od średniej o więcej niż 3*sigma należy odrzucić i policzyć
    średnią jeszcze raz.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Ludzie stanu dziewiczego otrzymają sto procent nagrody w niebiesiech,
    owdowiali sześćdziesiąt procent, a żonaci trzydzieści procent."
    św. Tomasz z Akwinu

  • 76. Data: 2018-03-26 16:17:41
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 26.03.2018 o 13:29, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    >
    > Bo jeśli mierzymy odległość raz od maski samochodu, raz od jego
    > szyby a raz od auta sąsiedniego czy tez znaku drogowego, to żadne

    A wg mnie to są dane które po obróbce statystycznej nadają się do
    uzyskania wyniku. Kwestia tylko czy chcemy żeby wynik był najbliższy
    prawdy, najbliższy pewności że winny nie umknie kary, czy najbliższy
    pewności że niewinny nie zostanie ukarany.

    p. m.

  • 77. Data: 2018-03-26 17:17:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .net...
> [...]
    >zadowala
    >Wysoki Sąd. Przystępna tabelka jest choćby tu:

    Wysoki Sad mial egzamin z polskiego i historii, wiec ma wstret do
    matematyki.

    Ale to sie chyba zmienia.

> [...]
    >prawdopodobieństwem 0.682 jechał nie szybciej niż 56 km/h, a
    >prawdopodobieństwem 0.997 co najmniej 48 km/h.

    I co - godzimy sie na 68%, czy 48% to za malo ?

    >Z całą pewnością (100%) można tylko orzec, że prędkość mieściła się
    >gdzieś
    >między zerem z nieskończonością.

    Z czego wynika, ze nigdy skazac nie mozemy.
    Chyba, ze tachografy/kamery zainstalujemy - wtedy 60 na liczniku to
    dowod na usilowanie lub nie zachowanie wymaganej ostroznosci.

    Tylko jeszcze musialbys miec przyrzad, ktory przeprowadzi tych 30
    pomiarow, i poda nie tylko srednia, ale tez odchylenie standardowe.
    Chyba, ze je GUM zmierzy w roznych warunkach, ekstrapoluje przez 3
    sigma (a czemu nie 5) i poda w swiadectwie.

    Poniewaz jednak mierzymy predkosc jako roznice odleglosci, to sprawa
    sie komplikuje ... albo i ulatwia, jesli mozemy skorzystac tylko ze
    skrajnych.
    pomiarow.

    J.

  • 78. Data: 2018-03-26 17:36:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-03-18 o 06:53, Shrek pisze:

    > Ale ma znaczenie do czego. Jak za każdym razem do czegoś innego to nie
    > jest seria pomiarowa i nie nadaje się do analizy.

    Do analizy się nadaje. Co najwyżej minimalna prędkość skorygowana o
    tStudenta da ujemną wartość. Ale lepiej, by nawet kilku przekraczających
    uniknęło kary, niż ukaranie jednego niewinnego.

    > To co proponujesz to gwałt na metodologii. Jeśli wiemy że pomiary są
    > obarczone błędami grubymi i wynika to z metodologii a nie błędów
    > pomiarowych, to wyniki wyrzuca się do smieci... No chyba że innego
    > wyjścia nie mamy i coś musimy z nich wyciągnąć, bo innej metody nie ma -
    > wtedy po pro prostu podchodzimy do nich z przymróżeniem oka.

    Błądzisz.

  • 79. Data: 2018-03-26 17:37:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-03-18 o 13:16, Olin pisze:

> [...]
    > prawdopodobieństwem 0.997 co najmniej 48 km/h.
    > Z całą pewnością (100%) można tylko orzec, że prędkość mieściła się gdzieś

    Taż o tym piszę.

  • 80. Data: 2018-03-26 20:42:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-03-18 o 08:22, Marcin Debowski pisze:

    > E-e. Skupiam się na mierzonym obiekcie i jego ruchach, bo o ruchy
    > przyrzadu zadba elektronika (odrzuci pomiar, lub wprowadzi porawkę).

    Wydaje mi się, że zaczynamy komplikować problem do poziomu
    nieakceptowalnego z uwagi na koszty. Trzeba by było tam jeszcze
    akcelerometr zabudować.

    Wchodzimy teraz w fizykę. Tylko głośno myślę. Czynie lepszym
    rozwiązaniem by było jednoczesne wysyłanie dwóch wiązek. Jednej w
    obiekt, drugiej pod kątem w dół w ziemię. Akceptujemy pomiar tylko
    wówczas, gdy pomiar prędkości tej dolnej wiązki (z założenia powinno być
    zero) jest akceptowalnie mały. Być może można z tego policzyć nawet
    poprawkę.

    Jeśli to się nie powiedzie, to jeszcze przychodzi mi do głowy
    zastosowanie układu optycznego. W moim aparacie fotograficznym w
    niewielkim zakresie,ale jednak przemieszczenie się celu jest
    kompensowane, jeśli włączę odpowiedni program. To powinno pozwolić na
    ustabilizowanie "krzyża celownika" w obszarze obiektu. Pozostaje
    ewentualnie kwestia celowego lub niezamierzonego ruchu ręką ku celowi.
    Skośna druga wiązka?